Bussimatkustamisen ihanuutta

  1. Miksi asiakkaan on niin hemmetin vaiketa näyttää merkkiä pysäkillä että olisi tulossa kyytiin? Monelle tuntuu olevan helpompaa soittaa varikolle ja valittaa että ei se ilkeä kuski ottanu kyytiin.
  2. Mikä on niin vaikeaa siinä että painettaisiin pysähtyy-nappia reilusti ennen pysäkkiä jolloin varmasti pääsee kyseisellä pysäkillä pois? Eikä tarvitse huutaa kuljettajalle että etkö päästä pois…
  3. Miksi ihmisten on niin vaikeaa tulla pysäkille ajoissa? Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin odottaa jotakin mummelia pysäkillä joka ei edes kiitä että odotin häntä.
  4. Eikö ihmisillä ole suhteellisuudentajua kertamaksun maksamisessa? Pikkusen menee päivä pilalle kun joku p*rkeleen keski-ikäinen toimistotäti heittää ekalla lähdöllä 20/50 eurosen tiskiin, ja kysyttäessä pienempää rahaa tiuskitaan että ei ole. Eikä ne perkeleen 40/70 senttiset auta yhtään mitään jos maksetaan 20€ setelillä. Asiakkaat ovat omasta mielestään ilmeisen huomaavaisia kun antavat tämän tasarahan ylittävän summan. No aina löytyy kourallinen kolikoita huomaavaisille asiakkaille…
  5. Eikö sitä matkustajat voisi kahdesti ajatella ennen kuin soittavat tallille jostakin tyhjänpäiväisestä asiasta pistäen vielä asiaan bonusta päälle, jolloin kuljettaja saa varmasti p*skaa niskaansa ja hyvän mielen siitä että saa palvella ihania matkustajia hymyssä suin…

T:BB81


------------
Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

46 kommenttia
  1. Anna sanoi 3/12/2007

    Samaan sarjaan voitaneen lisätä mykät asiakkaat, jotka eivät vahingossakaan voi tervehtiä. Sehän on niin vaikeaa saada sana tai kaksi suustansa siinä kriittisessä vaiheessa kun bussiin astuu.

  2. Arja sanoi 3/12/2007

    Ja miten siellä bussissa on niin vaikeaa mennä istumaan vapaille paikoille, sen sijaan pitää jumittaa seisomaan siihen ovien eteen! Huomattavasti sujuvammin onnistuisi bussista poistuminen, jos siinä oven suussa ei seisoa tököttäisi näitä “muutaman pysäkinvälin” matkustajia..

  3. Karo sanoi 3/12/2007

    Kyllä bussikuskeissakin on vikaa. Joillakin on niin kyrpä otsassa kun sanoo moi kuskille eikä mitään vastausta tule.

  4. jhj sanoi 3/12/2007

    Hohhoijaa..

    Pääkaupunkiseudulla vaikuttaa asiat olevan ennemmin niin päin, että bussikuski saa tehdä melkein mitä tahansa ja asiakkaan on turha odottaa että palautteeseen reagoitaisiin.
    Esimerkiksi yksi hyväkäs ei päästänyt minua ulos päättärillä (viimeisenä poistuin, koska useita kasseja mukana) vaan lämäsi oven kiinni ja kaasutti eteenpäin. Takaovelta sitten huutelin että päästätkö ulos, johon kuljettaja raivostui ja alkoi kiljumaan että “älä huuda bussissa”. Kun sitten parin korttelin päästä suvaitsi pysähtyä niin huuteli perään ja näytti keskisormea. Samainen tyyppi heitti vaimoni ulos keskelle Kehä 2:ta, koska olikin menossa varikolle, mutta piti silti aluksi matkustajia kyydissä ja normaalilla reittinumerolla.

    Missäköhän muuten sekin 615:n kuski sluibaili, joka seuraavaa vuoroa ajaneelle kollegalleen puhelimeen väitti lähteneensä steissiltä normaalisti, vaikka itse seisoin pysäkillä 10 min ennen lähtöaikaa?!?

    Puhumattakaan niistä lukuisista kerroista kun on jätetty lastenvaunujen kanssa pysäkille (lähes tyhjä bussi..) ja toljotettu vaan urpona päälle menemään kaasutellessa.

    Turha kuvitellakaan että palautteisiin noista tapauksista olisi tullut muuta vastausta kuin YTV:n automaatin “kiitos, välitämme palautteen liikennöitsijöille..” Oma veikkaukseni on että jos esimies vaikka kysyisikin kuskilta tapauksesta niin jäänee vaan kujettajan “ei ole tapahtunut” vastaukseen.

    Voisin vähän provosoivasti väittää että tässä on sellainen ammattikunta jonka kannattaisi harrastaa kollektiivista peiliin tuijottelua ennen kuin aletaan valittaa tolloista asiakkaista.

  5. Ratski sanoi 3/12/2007

    Kuten karon ja jhj:n kommenteista voi huomata, näyttäisi pääkaupunkiseudulla olevan vallalla uskomus, että ensin täytyy toisen osapuolen parantaa tapansa, vasta sitten toisen täytyy eli bussikuskit inisee tympeistä asiakkaista jotka itkee takaisin että “ei ME nyt ainakaan aiota olla kohteliaita hei HALOO!”.

    Landebussit on kuulkaas ihania, kohteliasta matkaseuraa ja hyväntuulinen kuski. Meilläpäin kun on jo todettu, että kun yksi aloittaa hyvän käytöksen niin vastapuoli seuraa hyvin nopeasti perässä.

  6. no nini sanoi 3/12/2007

    se nyt on kun tuola ylväässä pääkaupungissamme helsingissä ihmiset on muutenkin nokkavia ja täynnä itseään.

  7. Marikki sanoi 3/12/2007

    Tämä on aina iänikuinen kiistanaihe täällä pääkaupunkiseudulla; kumpi on väärässä kuskit vai asiakkaat? Voin sanoa, että kumpikin, ainakin silloin tällöin. Esimerkiksi kerran olin hyvissä ajoin bussinlähtöpysäkillä (meitä oli siinä useampi samaan bussiin pyrkijä), niin mitä tekee kuski? Baanaa täysiä ohitse. Jepjep. Toisaalta taas kerran ihan omaa vikaani en huomannut pysäyttää bussia, mutta olipa ystävällinen kuski ja pysäytti auton risteykseen ja jäi odottamaan minua. Kiitos siitä hänelle (kiitin kyllä jo kovasti kyytiin meniessä). Kysymys ei ole siitä, että onko asiakas vai kuski vaan siitä millainen ihminen sattuu olemaan.

  8. no joo sanoi 3/12/2007

    Varmasti on v***päisiä asiakkaita mutta kyllä ainakin täällä itä- ja keskisuomessa on v***maisia kuskejakin. Ihan vapaaehtoisesti en busseja käytä ja syynkin muistan aina kun sinne jostain syystä astun.
    Kuskit harvemmin tervehtii, oli kyse sitten katureista tai pitemmän linjan kuskeista. Myöskään kiittäessä kyydistä, ei useimmiten saa minkäänlaista vastausta, hyvä ettei vedetä ovia kiinni jo ennen kun edes kerinny välistä pois. Samoin myös bussiin noustessa tulee olo, että täytys olla tasaraha valmiina kädessä jonka tyrkätä vaan kuskille ja mahd. äkkkiä istumaan. En ole ikinä ymmärtäny minkä takia täytyy lähteä aina kaasu pohjassa menemään vaikka toinen ei ole edes ehtiny istumaan. Myöskin itse autolla liikkuessani olen huomannu että kuskit usein luulee että heillä on joka paikassa etuajo-oikeus, ihan vaan sen takia että ovat bussin ratissa. Kaikista hauskimpia on sitten ne kuskit jotka läpättää puhelimessa omia asioitaan, hyvä että joutaa pysäkeille pysähtelemään kun ei tahdo keskittyminen oikein riittää kahteen asiaan.. Kerran olen ollut todistamassa myös tilannetta, jossa joku matkustaja painoi nappia jo monta kadunväliä aikaisemmin, mutta kuskipa vaan posotteli tyynesti ohi ja mitä ilmeisimmin keskusteli ystävänsä kanssa tulevan viikonlopun suunnitelmista. Matkustaja lähti sitten koputtamaan olkapäälle, että viittisitkö pysäyttää, kun mun piti jäädä jo tuolla edellisellä pysäkillä, ni kappas kappas, vihaista mulkoilua vaan sai sekin raukkaparka osakseen, kun tuli elintärkeää puhelua häiritsemään. Edes anteeksi ei kuski raaskinu pyytää.
    Niin ja pariin asiaan voisi ne kuskit kyllä ihan oikeasti kiinnittää huomiota. ENSINNÄKIN, kaikki ei välttämättä’ ole sen kylän asukkaita ketä niissä katureissa liikkuu. Jos olet ensimmäistä kertaa menossa paikasta a paikkaan b, etkä ole reittiä käyny etukäteen itseksesi tutkailemassa, niin siinä on pikkasen paha ruveta niitä pysäkkejä arvailemaan. Jonkin verran olen kulkenut yhteen ja samaan paikkaan keski-suomeessa, mutta eri vuorot kulkee eri kautta ym. niin täytyy aina vähän olla holleilla, että milloin näkyy tutun oloisia paikkoja.
    TOISEKSI, jos matkustaja tulee sisään, voi tervehtiä, ja jos matkustaja vielä erehtyy tiedustelemaan että kuinkahan paljon se lippu kenties maksaa, niin sille matkustajalle SAA vastata ihan asiallisesti. Kaikki kun ei todellakaan kulje niilä busseilla joka päivä, ja huono sitä TASARAHAA on sille kuskille ruveta ettimään jos toinen vaan tuppisuuna käsi ojossa tönöttää siinä. Seuraavan kerran taidankin ihan piruuttani varata oikein kunnon pinon viis senttisiä ja mätän niitä vaan kuskin käteen sanomatta sanakaan. Katotaan kelpaako tasaraha.

  9. Suvi sanoi 3/12/2007

    “Myöskin itse autolla liikkuessani olen huomannu että kuskit usein luulee että heillä on joka paikassa etuajo-oikeus, ihan vaan sen takia että ovat bussin ratissa.”

    Ei nyt sentään joka paikassa mutta kuudenkympin ja sitä alemman alueilla kyllä. Meinasitko jotain 80km/h -tiellä pikavuoropysäkiltä eteen lähtenyttä sankaria?

  10. TK sanoi 3/12/2007

    Lienee pääkaupunkiseudulla että molemmissa on vikaa, niin kuskissa kuin asiakkaissakin. Kerran todistin vierestä kun kuski tervehti jokaista sisääntulijaa (tämä on normaali tapa esmin. pitkänmatkan autoissa). Mutta vastaukseksi hän ei saanut _yhtään_ tervehdystä asiakkailta, vaikka meni kymmeniä kuskin ohi.

  11. Piupau sanoi 3/12/2007

    Kuskeissa on eroa kuin yölllä ja päivällä. Olen kulkenut yhdeksänvuotiaasta asti busseilla päivittäin. Jos jonkinmoista on sattunut eteen - asiakkaissa. Yksikään kuski ei ole jäänyt mieleen varsinaisesta törkeydestä, mutta muutam avalopää on päässyt loistamaan. Yksi pysäytti bussiin ja totesi, ettei hänellä olekaan rahaa. Mies sitten kysyi, joskis kuski odottaisi, että hän hakisi pankkiautomaatilta rahaa….joo onhan se linja-auto oma private kuski, jolla on aikaa venata 10min pysäkillä. No aina kannattaa kokeilla.

    Lisäksi ovat ne ******* valopäät, jotka varaavat itselleen kaksi penkkiä 10 ihmisen seisoessa käytävällä. EIKÄ KUKAAN SANO MITÄÄN. Jos itse sattuisin moisen varaajan viereen seisomaan, niin söisin elävältä sen idiootin. Siis se penkkien valtaaminen ärsyttää minua päivä päivältä enemmän ja joskus vielä napsahtaa ja suomalainen vaitonaisuus katoaa taivaanutuuliin.

    Bussikuskeista muistan parhaiten kaksi. Toinen on aivan pro asiakaspalvelija ja toinen sen sijaan nojaa aina rattiinsa ulos tuijottaen. Ei ikinä vastaa tervehdyksiin kuin korkeintaan vihaisella mulkaisulla.

    Tänään joku kenties hiukan seniili mummo nousi rollaattorinsa kanssa bussiin ja jäi sinne keskiosaan. Ei tullut maksamaan. Aikansa kuski odotti ja kaasutti sitten menojaan. Ei viitsinyt alkaa pikkumummon kanssa selvittämään kiireisessä aamuvuorossa asioita. Heh, koko bussia nautratti ja mummo vaan katseli ikkunasta ulos:D

  12. Matkustaja sanoi 3/12/2007

    Oli synkkä ja sateinen aamu, tästä huolimatta aioin lähteä polkupyörällä töihin ja kas kummaa, pyörästäni oli yön aikana puhkottu renkaat. Ei kun bussilla töihin, eikä tietenkään yhtään käteistä. Suunnistin lähimmälle pankkiautomaatille, jossa oli tarjolla vain viisikymppisiä. Täydellinen aamu jatkui vielä bussikuskin huudolla kun kehdataan olla niin isoissa rahoissa että häneltä menee koko pohjakassa…Anteeks, taksillako olisi pitänyt mennä? Loppukiusaksi kuljettaja ei pysäyttänyt autoa oikealla pysäkillä vaikka painoin pysähtyy-nappia todellakin ajoissa.

  13. Aasiakas sanoi 3/12/2007

    Tässähän kuulostaa olevan ihan klassikon ainekset. “Kuinka bussiliikenne tuo esiin suomalaisten parhaat puolet.” :D (Täydessä ruuhkabussissa hikisenä väsyneenä paksuissa talvivaatteissa pää kipeänä on hyvä kokeilla, mihin kärsivällisyys venyy.)

    Piupau: Ylimääräisen paikan varaamisesta voi varmasti sanoa elävältä syömättäkin. Vaikka niinhän se tuppaa joskus olemaan, täällä päin, että tuppisuuna ollaan, eikä kukaan puhu, ennen kuin jollain napsahtaa. ;)

  14. mie sanoi 3/12/2007

    Tyly bussikuski lienee aika universaali ilmiö, moisiin on tullut törmättyä vähän kaikkialla missä olen liikkunut, paikkakunnasta ja maasta riippumatta. :) Harmi vaan sitten, jos oikeasti ystävälliset ja asiakaspalveluhenkiset kuskit saavat kärsiä siitä, kun hankaliin kuskeihin v***uuntuneet matkustajat kiukuttelevat heillekin.

    Aasiakkaan kommentti muuten on aivan mainio :D

  15. kioskintäti sanoi 3/12/2007

    Joskus vaan ei ole pientä rahaa, juurikin siksi, kun automaatit eivät suomessa anna pienempiä seteleitä. Ja jos olet vaikka suoraan kotoa tulossa aamlla pysäkille, niin missä hitossa sitä rahaa voisi edes vaihtaa? Eikö busseissa voisi sen verran olla pohjakassaa, että edes niillä kaksikymppisillä pystyisi maksamaan? Ymmärrän kyllä että isot rahat tuottavat ongelmaa (kioskilla monet asiakkaat eivät ymmärrä jos et pysty antamaan esim. 200euron setelistä takaisin…) mutta ei kaksikymppisen pitäisi niin paha summa olla.

  16. no joo sanoi 3/12/2007

    Suvi; ei vaan tarkotin lähinnä kaupunkialueella risteyksiä ym. joista ne bussit useimmiten tulee täyttä häkää pittaamatta kolmioista, väistämisvelvollisuudesta tms. Tosin täälläpäin tätä harrastaa myös useimmat taksi- sekä kuorma-autokuskit, että ei voi kaikkea bussikuskien piikkiin laittaa..
    Tiedän kyllä senkin että bussi saa taajamassa lähteä pysäkiltä , ja muut väistää (tätä Suvi ilm. haki takaa?!?) mutta sekun tuntuu olevan lähinnä niin että ne bussit päättää vaan lähteä, vilkkua väläytetään kerran, siinä vaiheessa kun ollaan jo aikalailla kaistalla. Eli ei väliä vaikka olis auto melkein kyljessä, mutta jos on etuajo-oikeus, niin sillon mennään, eikä meinata..

  17. Myyjätär sanoi 3/12/2007

    Niin, onpa näitä pas***a kuskeja sattunut minunkin tielleni. Ostin vastikään elämäni ensimmäisen seutulipun ja kysyin hyvin tarkkaan kuin sitä käytetään. Jo heti ekana päivänä sain huomata että eihän se niin mene, ei sinnepäinkään. Tarjosin lippua kuskille ( kuten matkahuollossa mulle sanottiin ) ja kuski tiuski että voit leimata itse. Kysyin miten se tapahtuu? Kuski tempaisi lipun kädestäni ja tiuski että näin ja heitti lipun takaisin. Minä siihen että jaaha….
    Ja se käden näyttäminen, kun ei näe niin ei näe. Ennenkuin huidot hätäpäissäs kun bussi menee ohi ( ja tänne korpeen ei ihan 10 minsan välein bussi kulje..) Kuski mielenosoituksellisesti avaa oven, katsoo murhaavasti, ei tervehdi ja kun lippu on leimattu, lähtee kaasuttelemaan niin että kaadun penkkiä päin.
    Enkä ole muuten ennen tätä tästä valitellut =D
    Ja työskentelen myös itse asiakaspalvelussa, joten osan vitutuksesta jopa suodatan ;-)

  18. shoon sanoi 3/12/2007

    Niin, eihän se kuskinkaan työ ole pääasiassa asiakaspalvelua, vaan ajamista ja monen hengen vastuullista kuljettamista, joten siinä mielessä ymmärrän kuljettajia. Se vaan on vähän hankalaa, jos kumpikaan ei arvosta toista, kun ihmisten kanssa tekemisissä oleminen muodostaa sen asiakaspalveluosan. Eipä tässä jää enää muuta spekulaatiota näin tyhjentävien kommenttien jälkeen kuin että miksi ihmeessä automaatista ei voi saada edes kympin seteleitä, saati viiden euron. Saihan markka-aikanakin vissikymppisiä. Kyllä silloinkin olisi tullut sanomista, jos ei olisi saanut kuin satasia ja siitä ylöspäin.

  19. Sanders sanoi 3/12/2007

    Oulussa on ainakin hyvät bussikuskit, itellä vaan alkaa vituttamaan kun bussilla kulkiessa huomaa että vain noin neljäsosa aasiakkaista kehtaa avata sen käytössä kuluvan turpansa ja tervehtiä..

  20. jäbä sanoi 4/12/2007

    2. kohta :) itellä kävi tänään että painoin 500 metriä ennen ja jostain syystä kuski sit keskityttyään liikenneruuhkaan ja ajan kuluessa unohti koko pysäkin kun sille päästiin ja ajoi sitten ohi :D. Pysäytti kyllä heti minut kun sanoin jäikö välistä ja jätti siihen ei pysäkin kohdalle 0,5 metrin lumihankeen :D

  21. Danu sanoi 4/12/2007

    Työmatka alkoi viime viikolla mukavasti bussikuskin ansiosta, kun meinasi äijä suoraan posotella pysäkin ohitse. Kaksi vieressä seisovaa naista näytti hyvin ajoissa pysähtymismerkkiä, joten en ajatellut tarpeelliseksi itse kättä heilauttaa, mutta kun bussi ei tuntunut hidastavan niin rupesin minäkin viime hetkellä huitomaan. Kuski sitten lyö jarrua ja pysähtyy, ja kyytiin noustessani haukkuu minut siitä, etten tajua näyttää pysähtymismerkkiä ajoissa. Enkä siis ollut ainoa bussiin nousija. Olin niin typertynyt, etten siinä tilanteessa osannut sanoa mitään, mutta aamuhan siinä pilalle meni. En minä mitään erityistä palvelua bussikuskeilta odota, mutta turhat haukut ei ikinä mieltä ylennä.

  22. Puppe sanoi 4/12/2007

    ^^ Joo, tänne pääkaupunkiseudulle muutettuani on tullut usein Oulun kuskeja ikävä. Alussa jaksoin kauhistua tästä hurjastelusta ja töykeydestä, mutta nyt huomaa, että itsestä on tullut yhtä vittuuntunut kuin bussikuskeista. Systeemi tekee kaltaisekseen. Valitettavasti.

  23. Muusikotar sanoi 4/12/2007

    Jaa, mieleni tekisi jakaa teidän kanssanne eräs hyvä kokemukseni hyvästä bussikuskista ihan vain piristääkseni tätäkin ketjua, mutta en tiedä sopiiko se sivuston aatteisiin… :P Uskallan kuitenkin, poistakaa ylläpitäjät viesti jos on liian optimistinen.

    Olin matkalla pysäkille, kun näin bussini lähestyvän kovaa vauhtia pysäkkiäni. Säntäsin juoksuun, heilutin kättäni hullusti ja yritin saada bussia pysähtymään, mutta kuski ajoi ohi. Ymmärsin kyllä miksi, enhän ollut tarkalleen pysäkillä ja pysähtyminen olisi vaatinut aikamoisen äkkijarrutuksen. Yllätyksekseni perässä tuli toinen bussi, jonka kuski oli nähnyt pikajuoksuni ja heiluttamiseni tälle ensimmäiselle bussille. Toinen kuski pysähtyi kohdalleni, kysyi kohteliaasti jäikö bussi välistä? Tämä kuski otti minut kyytiinsä ja kertoi hoitavansa tilanteen. Istuin etupenkillä ja seurasin vierestä, kun kuskini kurvasi seuraavissa liikennevaloissa ensimmäisen bussini viereen ja huikkasi ikkunansa kautta sen kuskille, että “Hei, sulta jäi yksi, jätän hänet seuraavalle pysäkille, ota sieltä matkaan!”. Kuski jätti minut ystävällisesti seuraavalle pysäkille, josta pääsin sitten oikean bussin kyytiin. Eli jättikiitos tälle ihanalle kuskille matkani pelastamisesta!

    Ja tämä tapahtui kuulkaa Espoossa. Kyllä ne pääkaupunkiseudun bussikuskit osaavat olla mukavia tyyppejä!

  24. Onnettomuusmagneetti sanoi 4/12/2007

    “shoon sanoi 3/12/2007

    Niin, eihän se kuskinkaan työ ole pääasiassa asiakaspalvelua, vaan ajamista ja monen hengen vastuullista kuljettamista, joten siinä mielessä ymmärrän kuljettajia.”

    Täällä Turun kaupungissa nuo bussikuskit on oikeen kunnostautunu tässä hommassa. Eipä kauaakaan aikaa kun yks kuski kännissä ajo kukkakaupan ikkunasta sisään, siitä muutama viikko etiäppäin, olin kolarissa jossa bussikuski ajoi auton kylkeen. Ja 3 viikkoa sitten olin vastaavanlaisessa kolarissa, mutta kylkeen ajamisen kohteena oli iso traktori.
    Ja mitään korvauksia en ole saanu vaikka lääkärikin oli sitä mieltä että olkapää on paskana.

  25. Debi2 sanoi 4/12/2007

    Joskus olin itsekkin kyydissä kun kuski paineli menemään oikein kunnolla. Muistaakseni sillä reitillä oli enemmänkin mutkia, kuin mihin sillä ajokerralla osuimme. Tangossa sai roikkua kiinni kuin huono strippari ettei kaarteessa paiskautunut ulos. Mutta aikataulussa pysyi!

    Jossain (salakuunneltua.fi?) oli hyvä kommentti joltakulta kun kuski oli missannut pari pysäkkiä: “Tuleeko noi pysäkit sulle jotenkin yllätyksenä, vai?”
    Se kuvaa mielestäni Stadin kuskeja monesti.

  26. k_bus sanoi 4/12/2007

    Omat kokemukseni bussikuskeista ovat pääosin positiivisia mutta eräs kerta on jäänyt mieleen:
    Hyppäsin bussiin, sanoin mihin menen ja maksoin. Hyppäsin istumaan, bussi ajeli aikansa ja jossain vaiheessa kuski pysähtyi pysäkille jossa ketään ei ollut jäämässä pois ja alkoi huudella että “pitiks sun jäädä tässä pois?” Sen paremmin kohdistamatta huuteluaan keneenkään reilusta kymmenestä matkustajasta.
    No, oletin että minua puhutellaan, ja huusin että eiku yks pysäkinväli eteenpäin, kiitos, aidosti kohteliaalla äänensävyllä. Bussi ei hievahdakkaan, kuski mutisee partaansa.
    Koska matka ei jatku eikä tilanne kehity, kävelen paikaltani kuljettajan luo ja kysyn mikä mättää. No, olin kuulemma maksanut 20 senttiä liian vähän matkastani ja minun pitäisi jäädä tässä pois. Sanon että mistäs minä näitä voin tietää, ja kaivan taskustani 50-senttisen, ainoan kolikkoni.
    Suuri hämmennys valtaa kuljettajan hänen tajutessan että minulle pitää antaa takaisin rahaa ja alkaa armoton laskeminen. Päätän pitää turpani kiinni etten taas maksa liian vähän ja oletettavastikkin bussikuski kykenee laskemaan 50-20 -laskutoimituksen. Mutta ei: vähintään kolmen minuutin arpomisen ja mutisemisen jälkeen ilmoitan, hieman närkästyneenä että kuljettaja on hyvä ja pitää vaihtorahat ja ostaa itselleen jotain kivaa, jolloin kuljettaja toteaa että “ei se nyt vaan käy” ja jatkaa matemaattista pohdiskeluaan. Totean että anna olla nyt, mennään eteenpäin, muiden matkustajien seuratessa sumplaamistamme, eräs jopa tiedustellen “mikä siellä oikein maksaa”. Lopulta, tilanteen kestettyä reilut 5 min bussi nytkähtää liikkeelle, painan saman tien nappia pysäkinvälin ollessa 200 metriä, bussi pysähtyy, ovi aukeaa ja huudan kuskille, kiitos matkasta ja repeän nauramaan. :D
    Toinen tapaus: bussi täynnä koululaisia oli pysähtyneenä punaisiin liikennevaloihin risteävän liikenteen ollessa vilkasta. Kesken kaiken kuski ampaisee matkaan, päin punaisia, pakottaen muun liikenteen äkkijarruttamaan, havaitsee poliisimaijan perässään, ajaa TOISIA punaisia päin ja pysäytetään tien sivuun. Poliisin noustessa bussiin, matkustajat antavat aplodit kuten myös tulipunaisen bussikuskin palatessa sakkolappu kourassaan. :)

  27. hius sanoi 4/12/2007

    Minulla on kyllä vain lähes myönteisiä kokemuksia bussikuskeista :) parhaan kohtelun olen saanut täällä vantaalla vanhalla 735 linjalla jossa oli aina ystävällisiä kuskeja. Kuskit tervehtivät erikseen jokaista asiakasta ja toivottivat myös hyvät päivänjatkot.

    Kerran nukahdin viimeistä vuoroa ajavaan bussiin (tämä 735) ja kuski ei nähnyt minua sillä olin takapenkillä.
    Kun bussi oli ajanut jo päättärin ohi ja menossa varikolle, niin kuski huomasi minut ja herätti ja sanoi että heittää minut kotiin,muisti vielä mistä pysäkiltäkin tulin aina kyytiin :)

    myös samalta linjalta: odotin bussia pysäkillä ja huomasin että bussi tulee ja kännykkä jäänyt kotiin. pysäytin bussin ja kysyin että voiko odottaa kun äkkiä kipaisen puhelimen kotoa.
    Kuski odotti!

    Siinä kyllä maailman parhaita asiakaspalvelijoita :)

  28. jhj sanoi 4/12/2007

    Joku tuolla väitti ettei kuski ole pääasiassa asiakaspalvelija vaan autokuski.. Tämä näyttääkin olevan monen asenne.
    Itseasiassa kuljettajat ovat autokuskeja JA asiakaspalvelijoita! Pitää pystyä tekemään molempia samaa aikaa, eikä sulkea toista osa-aluetta pois. Ei luulisi olevan ylivoimaista.

    Vastuulliseen kuljettajan työhön kuuluu myös se ettei kaahailla ja tehdä mitään mummot kumoon-jarrutuksia ja muut vastaavat asiat jotka näyttävät unohtuvan niiltä kuskeilta jotka taitavat mieltää itsensä nimenomaan autokuskeiksi ennenkaikkea!

  29. shoon sanoi 4/12/2007

    Juu niin sanoin ja olen sitä mieltä edelleen, että varsinkin koulutuksessa painotetaan aika paljon ajamista asiakaspalveluksen kustannuksella.
    Toisaalta mitä tulee näihin sekopäisiin suhareihin, niin oletan kyseessä olevan kroonisen kuskipulan. Saatan toki olla väärässäkin, mutta epäilen, että aivan tiheimmällä mahdollisella kammalla ei kuskejakaan voida seuloa. Tampereella ei ole ollut toistaiseksi kovin pahoja tapauksia.

  30. Myyntitykki sanoi 7/12/2007

    Asiakkaita on joka lähtöön, vaan niin on myös kuskeja.

    Tässä jokin aika sitten 633 ei tullut ollenkaan, tai se kulki reilusti etuajassa. Laitoin palautetta asiasta YTV:lle ja parin päivän päästä tuli soitto liikennöitsijältä, joka kovasti väitti, että bussi on kulkenut ajalaan ja reitillään ja että pysäkiltämme on vielä joku noussut kyytiin.. Mietin vaan, mitenkä tämä on mahdollista kun pysäkillä ei ollut ketää itseni ja avovaimoni lisäksi.. Ja olimme pysäkillä 10min ennen kuin bussin oli määrä tulla pysäkille.

  31. kassa12 sanoi 7/12/2007

    Mä en kyllä yhtään ihmettele, että bussikuskeissa on niin paljon duuniinsa (ja varsinkin aasiakkaisiin) kyllästyneitä, että työn laatu kärsii.

    Siinä kun on yksin töissä, niin pääsee välillä napauttamaan asiakkaalle varmaan ihan eri tavalla, kun vaikka marketissa, missä esimies on kuitenkin useimmiten lähettyvillä ja palveluun pettyny asiakas pääsee helpommin riehumaan suoraan pomolle. Mutta asiakkailtakin varmaan tulee ihan samalla tavalla röyhkeempää ärtyilyä sille kuskille, joka istuu bussissaan yksin ilman taustajoukkoja.

    Omalla vakkarilinjallani on ainakin tosi kivoja kuskeja, jotka moikkaa ja huomioi asiakkaan muutenkin. On kyllä yks sellanen hullu kaasujalkakin, mutta onneks sen kyytiin ei osu kauheen usein!

  32. Hirrvee sanoi 7/12/2007

    Eihän bussikuskit ole palvelua oppineet ennen kuin vasta viimeisten 5 -10 vuoden aikana. Muistan elävästi brittilehtimiehen kirjoituksen jostain parinkymmenen vuoden takaa, jossa hän ihmetteli sitä miten suomalaiset sietävät bussikuskeilta ihan mitä tahansa paskaa nurisematta. Ja että Suomessa bussikuskit ovat ainoa ammattiryhmä jolla on lupa käyttäytyä totaalisen paskamaisesti koko ajan ilman jälkiseuraamuksia.

    Silloin kuskit todella pomottivat asiakasta miten halusivat, mykkäkoulut ja “opettaminen” olivat jokapäiväistä. Nämä nykykuskit ovat lähinnä enkeleitä entiseen verrattuna.

    Muistan yhden hyvin koskettavan tapauksen, kun olin koulumatkalla joskus “vanhaan hyvään aikaan”. Bussiin nousi liikuntarajoitteinen vanha mies, joka tietysti liikkui hitaasti keppinsä kera ja oli myös huonokuuloinen. Pappa köpötteli hitaasti ovea lähinnä olevalle paikalle, ja kun piti tehdä lähtö autosta, hän nousi ylös ja odotti etuovella että kuski päästäisi ulos.

    Tuohon aikaan busseissa oli vielä kyltti että on poistuttava takaovesta, ja kuskit noudattivat tätä kirjaimellisesti, ilman tilannetajua.

    No, pappa odotti siinä, bussi seisoi, mutta kuski ei avannut ovea vaan tuijotti ulos sivuikkunasta mitään sanomatta. Tilanne jatkui kunnes matkustajat alkoivat jo huudella (hyvin harvinaista tuohon aikaan että uskallettiin uhmata Pyhää Bussikuskia!) että avaa jo se ovi. Kuski ei vieläkään reagoinut, joten matkustajat toimivat ja ohjasivat papparaisen keskiovelle jotta hän pääsi ulos.

    Toisinaan vaan vieläkin törmää näihin diktaattorikuskeihin, ikävä kyllä.

  33. matkustaja sanoi 29/1/2008

    Kerran matkakorttini lakkasi toimimasta, siinä oli aivan varmasti sekä kautta että arvoa mutta bussin laite ei lukenut korttia ollenkaan. Katsoin sitten lompakkoon ja eihän siellä ollut kuin viiskymppinen, yritin maksaa mutta kuski sanoi että ei oo vaihtorahaa, mee vaa kyytiin.

    Pääsin siis ilmaiseksi. On yksi niitä harvoja kertoja kun oli kiva kuski.

    Voisi olla aika karsea kokemus jos ei pääsisi matkaan hajonneen matkakortin takia, olin tuolloin Espoossa suht. tuntemattomalla seudulla eikä lähistöllä ollut automaatteja tai kioskeja/kauppoja.

    Että joskus harvakseltaan voi tulla isoa rahaa vastaan senkin takia kun nuo HKL matkakortit tuuppaavat hajoilemaan. Itse säilyttäny sitä huolellisesti siinä muovissa ja silti on 4 vuoden sisään kaks kertaa lakannut toimimasta, ei saa luettua, ja pitänyt käydä vaihtamassa uuteen.

  34. nne sanoi 2/2/2008

    Se on muuten kiva huomata, että Oulussa, joka on kuitenkin suhteellisen iso kaupunki täällä Suomessa, on erittäin mukavia bussikuskeja :)

  35. jepari sanoi 13/2/2008

    yleistys on kaiken pahan alku ja juuri! en tiedä tuosta pääkaupungin laitamien liikenteestä, mutta meillä Tampereella menee hienosti! itse kyllä aina tervehdin bussiin tullessa(näin ÄITI minulle on opettanut). haluaisin tässä kaikille kuskeille esittää suuren kiitoksen, kun kaikesta aikataulujen kiristämisestä huolimatta olette erittäin hyvin aikataulussa! jaksamisia ja kiitos!

  36. annika sanoi 5/4/2008

    “Eikö ihmisillä ole suhteellisuudentajua kertamaksun maksamisessa? Pikkusen menee päivä pilalle kun joku p*rkeleen keski-ikäinen toimistotäti heittää ekalla lähdöllä 20/50 eurosen tiskiin, ja kysyttäessä pienempää rahaa tiuskitaan että ei ole. Eikä ne perkeleen 40/70 senttiset auta yhtään mitään jos maksetaan 20€ setelillä. Asiakkaat ovat omasta mielestään ilmeisen huomaavaisia kun antavat tämän tasarahan ylittävän summan. No aina löytyy kourallinen kolikoita huomaavaisille asiakkaille…”

    Kiitos vaan. Mä itse koin aikamoisen tyrmistyksen, kun asiakkaana nousin bussiin ja yritin maksaa kertalippua 20e setelillä. Olin ihan juuri päässyt töistä ja juossut pankkiautomaatin kautta bussiin. Siinä sitten bussikuski alkoi natisemaan, että eikö oo pienempää ja mä valittelin, että pankkiautomaatista ei ikävä kyllä saa pienempää. No kuski sitten kiroili aika vapaasti siinä mulle, että stna kun ei voi yhtään miettii, ei me olla mikään vtun pankki, tossa ois ärrä, mis oisit voinu vaihtaa, prkl. Jäin aika suu auki, kun en oo tottunut ton kaltaseen asiakaspalveluun…Sinäkö se olit, BB81? Tapaammeko jälleen! :D

  37. jaamäävai sanoi 10/4/2008

    k_bus: “”. Lopulta, tilanteen kestettyä reilut 5 min bussi nytkähtää liikkeelle, painan saman tien nappia pysäkinvälin ollessa 200 metriä, bussi pysähtyy, ovi aukeaa ja huudan kuskille, kiitos matkasta ja repeän nauramaan. ”

    Niin ja SINÄ et sitten mitenkään pystynyt kävelemään sitä 200 metriä?

    Kyllä minäkin aluksi ihmettelin, kun pääkaupunkiseudulla ei kuljettaja tervehtinyt, eivätkä myöskään muut matkustajat kysyneet, sopiiko viereen istua. Tähän käytäntöön olin itse tottunut. Nykyään pidän itsekin ihan luonnollisena, että jos kerran paikka on tyhjä, siihen vain pyllähdetään mitään kyselemättä. Kuljettajaa tervehdin, mutta en odota, tai myöskään pahastu, jos vastausta ei tule. Ei pilaa mun päivääni.

    Pääkaupunkiseudulla on huutava kuljettajapula, joten asiakaspalvelun laatu kärsii aivan varmasti. Suurin osa kuljettajista on vieläpä kieltä kunnolla osaamattomia maahanmuuttajia, joten ei ole yks eikä kaks kertaa, kun matkustajalle ei ole selvinnyt, meneekö tämä bussi määränpäähän vai ei. Monelle bussikuskin ura ei suinkaan ole kutsumus, vaan mahdollisesti väliaikainen jopa osin pakollinen ratkaisu, jos muutakaan ei ole tai muutakaan ei osaa. Kouluttautua voi toki, mutta entäs kun on perhe ja asuntolainat, vaimo kotona lasten kanssa. Noinkohan lähdet opiskelemaan?

    Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi KUKAAN haluaisi ainakaan Helsinkiin bussia ajamaan, kun sen puoleen ilmastointi kuin lämmityskään ei edes normaali olosuhteissa toimi. Työajat ovat suoraansanottuna perseestä, eikä niihin itse pääse edes vaikuttamaan, ainakaan kaikki. Matkustaja nillittää, kun bussi on ruuhka-aikana viisi minuuttia myöhässä. Ihanko tosissanne luulette kuljettajan tahallaan hidastelleen? Koittakaa itse ajaa puolikin vuotta, voi hymy hyytyä ja ymmärrystä löytyä vähän enemmän.

    Kuljettajat eivät myöskään pohjakassaansa pääse vaikuttamaan, paitsi sotkemalla omat rahansa sekaan. Isoa vaihtokassaa on ikävä kantaa, kaiken maailman hulluja on liikkeellä ja pelkkä kolikkorenkikin kelpaa varkaalle. Että jos tarjoat sitä 20e seteliä, varaudu siihen, että seuraavat kahdeksan kertaa sulla sitten on niitä kolikoita, joilla maksaa. Ei kuljettaja sitä VÄLTTÄMÄTTÄ ilkeyttään tee, toki poikkeuksiakin löytyy, valitettavan paljon jopa..

    No, oli olosuhteet mitkä hyvänsä, mikään ei oikeuta kummankaan osapuolen haukkumiseen ja muuhun asiattomaan käytökseen. Molemmissa on vikaa. Asiakkaat voisivat yrittää joskus ajatella omilla aivoillaan ja pitää mölyt mahassaan. Jos bussi on myöhässä, kuljettaja on siitä luultavasti kuullut jo muutamaa pysäkkiä aiemmin, ja tietää sitäpaitsi asian sanomattakin. Jos kuljettaja ei päästä sinua liikennevaloissa sisään, hänellä on siihen hyvä syy, nimittäin laki. Jos kuljettaja ei ota sinua edes pysäkiltä enää kyytiin laitettuaan vilkun jo vasemmalle, siihen on sama syy; laki. Jos olet piheyttäsi maksanut sisäisestä lipusta, ja kuljettaja jättää sinut viimeiselle sisäiselle pysäkille, vaikka sinun pysäkkisi olisi vasta seuraava, ole hyvä, ja kävele.

    Kuski voisi muistaa, että automaatista tosiaan ei tule 20e pienempää, ja joskus se on pakko nostaa. Asiakas ei voi tietää, onko sinulla tänään vaihtorahaa vai ei, tai kummalla jalalla olet sängystä silloin aamuyöllä noussut. Ja hän on siihen syytön. Hän ei myöskään tiedä pohjakassasi suuruutta, eikä linja-autoista muutenkaan mitään. Joten hänelle voi kertoa asiansa myös ystävällisesti.

    50e seteliä ei ole enää pakko edes ottaa, ja jos ottaa, ottaa omalla vastuulla, mikäli seteli on väärennetty. TÄMÄ LUKEE MYÖS AIKATAULUKIRJASSA, asiakas on hyvä ja tarkistaa. Sielä on paljon muutakin mukavaa asiaa. Kuljettajahan ei tiedä, onko seteli pankista, automaatista vai Sergei Slutsikovin tehtaasta. Ja yhtiö ei korvaa, kun säännöissä selkeästi sanotaan, että pakko ei ole ottaa. Ilmaiseksikaan ei ole pakko päästää, johan oven takana olisi jokainen töröttämässä viiskymppinen kourassaan, jos tämä olisi yleinen käytäntö. Lisäksi kuljet omalla vastuullasi. Tarkastajan sattuessa kyytiin, olisi todellakin tullut halvemmaksi ottaa taksi.

    Matkustaja toki olisi voinut tilata itselleen vaikka tekstiviestilipun, tai ostaa lippunsa jo etukäteen automaatista. Matkakorttikaan ei ole hullumpi juttu, sinne kun saa kauden lisäksi ladattua arvoakin. Arvo ei sieltä mihinkään katoa tai vanhene, joten vaikka käyttäisit julkisia kerran vuodessa, voit käyttää lippuasi. Jos lippu lakkaa toimimasta, rahat saa siirrettyä seuraavalle kortille, tai tarpeen vaatiessa saat ne kassasta myös käteen. PALVELUPISTEESSÄ, et kuljettajalta.

    Noin muuten voisin komppailla aloittajaa. Merkit ajoissa, pysäkille ajoissa. Jos et näe, mikä bussi on tulossa, pysäytä se silti, ja jos bussi lähempänä paljastuu vääräksi, huido sille jatkamaan matkaansa. Parempi sekin, kuin ne viime hetken äkkijarrutukset.

    Kuljettaja sitten voisi hoitaa sen oman osuutensa, eli opetella reittinsä tarpeeksi hyvin etukäteen, että osaa vastata asiakkaalle, meneekö tämä bussi Jänönperätietä vai ei. Myös aikataulukirjasta katsominen auttaa, jos nyt ei ulkoa satu muistamaan. Jos olet myöhässä, ole myöhässä. Älä yritä kuroa aikaa kiinni hurjastelemalla ja kiihdyttelemällä matkustajat kumoon. Jos se kusitauko seuraavassa päässä on liian lyhyt, myöhästy sitten seuraavastakin lähdöstä, jos kerran on pakko mennä. Ei ketään voi pakottaa kupla otsassa työskentelemään. Jos niihin taukoihin ja työvuorolistoihinkin sitten saataisiin jotain järkeä.. Tervehtiminen ei ketään satuta, EI MYÖSKÄÄN KYYDISTÄ KIITTÄMINEN.

    Kuskin duuni on enimmäkseen perseestä, olkaa kiitollisia, että edes pääsette kyytiin.

    Näillä mennään.

  38. eräs myyjä sanoi 15/4/2008

    Mä en yksinkertaisesti ymmärrä miksi bussissa voisi maksaa 20 euron setelillä. Automaatista ei saa pienempää ja mikään ärrä bussipysäkin vieressä ei ole velvoitettu vaihtamaan sitä rahaa pienemmäksi. Tahtoisinpa myös nähdä sen bussikuskin joka odottaa hetken pysäkillä, kun käyn sieltä kioskilta kysymässä. Mistä lähtien se on ollut asiakkaan vika jos kuskilla ei ole tarpeeksi suurta pohjakassaa? Samojen ongelmien kanssa taistellaan varmasti ihan jokaisessa toimipaikassa. Itselläni on menneisyydessä yksi työpaikka (syrjäinen kauppa, jossa oltiin yksin vuorossa) jossa ei saatu vaihtorahaa sen loputtua. Siinä sitten annoin asiakkaalle alennusta ja sumplisin parhaani mukaan :) Eipä olisi tullut mieleenkään sanoa “En myy”.

    Kaikissa kaupungeissa ei ole lippuautomaatteja (!), mahdollisuutta kännykkälippuun. Arvokorttiakaan ei saa kuin omaan kotikaupunkiinsa (näin ainakin suurimmassa osassa kaupunkeja) ja itse kyllä matkustan muuallakin Suomessa bussilla. Onneksi näin: on noita kortteja muutenkin ihan tarpeeksi, etten halua bussikorttia jokaiseen kaupunkiin jossa olen joskus matkustanut bussilla.

    “Jos et näe, mikä bussi on tulossa, pysäytä se silti, ja jos bussi lähempänä paljastuu vääräksi, huido sille jatkamaan matkaansa.” öö.. tästä vasta sitten huutoja tuleekin kun bussikuski ei ymnmärrä piruettejani kieltäytymiseksi kyydistä.

  39. PekkaSutela sanoi 25/6/2008

    Bussikuskit on homoja

  40. Punajuuri sanoi 10/7/2008

    Kerran olin bussissa ja painoin stoppinappulaa, eikä bussi vaan pysähtynyt. Meni kaksi pysäkkiä ohi ja rupesin jo miettimään et koskakohan pääsee pois. Kolmannella pysäkillä pysähtyi kun pysäkiltä nousi ihmisiä bussiin. Ujo kun olin, en sanonut kuskille mitään että jättäisi minut pois. No, ainakaan en valittanut asiasta. Mietityttämään vaan jäi, oliko kuski niin ajatuksissaan ettei huomannut pysähdysnappia painettavan.

  41. ex-kuski sanoi 10/8/2008

    jaamäävai: just näin. Itsekin takavuosina jonkun aikaa pk-seudulla bussia ajaneena voisin lisätä erityismaininnan “bussi on taksi” -asiakastyypistä. Aasiakas tulee sisään ja kysyy, pääseekö tällä Kärpännoutajankujalle. Jos kuskina vastaat “jaa-a, en tiiä, missähän päin kaupunkia se on?” Asiakas yleensä vastaa: “En minä tiedä, sunhan se pitäis tietää!” kiroilut ja sadattelut päälle. Aika heikoilla hangilla, jos on menossa johonkin epämääräiseen osoitteeseen eikä tiedä edes missä kaupunginosassa se on.

    Täällä Helsinskissä on pitkät välimatkat ja aina niin perkeleellinen kiire toimittamaan tyhjää, että elämä menee aika monella pilalle, jos bussi ei ole minuutilleen pysäkkiaikataulussa ilmoitettuna aikana pysäkillä. Bussikuski on muutenkin monelle näemmä sallittu paikka purkaa muukin päivän aikana kertynyt vitutus.

  42. olf sanoi 15/8/2008

    Ainakin HKL:n busseissa kuski on velvoitettu ottamaan 20 euron setelin vastaan, varmaankin juuri sen takia, että automaateista ei saa pienempiä…

  43. ChiisaiKinoko sanoi 10/9/2008

    Täällä meillä Hämeenlinnassa julkinen liikenne on harvaa mutta erittäin asiakaspalveluhenkistä. Tänään satuin saman kuskin kyytiin kaksi kertaa eri linjalla (3 tunnin sisään). Kuskin yllättynyttä hymyä en ihan heti unohda. :D
    Yks kuljettaja ei koskaan sano mitään, mutta heilauttaa kättä kun poistun, yksi murahtaa kun menen sisään ja nyökkää kun lähden pois. Muut kuljettajat tervehtivät, monet hymyilevät ja aina saan joko “moikka/moi” tai kädenheilautuksen kun nousen bussista pois. Yks nuori kuljettaja iski silmää ku nousin kyytiin ja heilutteli perään ku lähin. Erilainen tapaus sekin. :D

  44. Hanna sanoi 25/9/2008

    Itselläni ei ole kauppoja lähellä, joten saatan istua paikallisbussissa kahdenkin painavan kauppakassin kanssa. Matkani kestää 20 min, ja varaan kyllä kaksi paikkaa niin kauan kuin suinkin. Enhän voi tietää, vaikka viereen istuvakin menisi viimeiselle pysäkille ja joutuisin istumaan kolmen litran juomat sylissä koko matkan. Kun huomaan, että vapaita paikkoja ei enää muualla ole, otan kassin yleensä syliin jos voin.

    Jos jollain ei ole kassia, niin kahden paikan varaaminen kyllä ärsyttää. Olen joskus ruuhkabussissa nähnyt, kun teinit istuivat rennosti jalat vastakkaisella penkillä. Takapenkillä taas oli pariskunta, joka oli varannut 5 paikkaa - kaksi itselleen, kaksi kasseilleen ja yhden karkkipussille, jota pitivät välissään. Käytävällä seisoi ihmisiä ja otti kyllä päähän, muttei kukaan sitten kehdannut sanoa mitään. Jäi harmittamaan, etten huomauttanut asiasta.

  45. Jossu sanoi 24/10/2008

    Kerokaa joku mulle tyhmälle aasille, että miksi mun pitäis näyttää merkkiä kun olen pysäkillä…? Eikö se ole merkki, että olen pysäkillä..? Varsinkin kun kyseinen bussi on viimeinen, mikä tehtaalta sinä päivänä tulee..? Kerran meinasin jäädä kyydistä, kun en huomannut bussia, koska kirjoitin viestiä juuri silloin..

  46. toiveajattelua? sanoi 18/11/2008

    Jossu, olihan tuo vitsi, olihan? Mistä ihmeestä kuski voi tietää odotatko bussia, odotatko koiraasi takaisin iltapissiltä pysäkin takaa, odotatko kenties jotain muuta kyytiä vai oletko vaikkapa vain pysähtynyt tekstailemaan…?

Jätä kommentti