Brändiuskollisuus

Ihmiset ovat hyvin brändiuskollisia, esim. jonkun mielestä karhu on kaikkein paras olut ja kaikki muu on pas***… Ok, ymmärrän toki, makuja on monia, eikä makuasiosta voi oikein kiistellä, mutta mitä jos sitä suosikkiolutta ei vaikka olekaan tarjolla??

Tapahtunut pubissa:

Baarimikko: “Terve, mitä herralle laitetaan?”

Asiakas: “Onko sitä Kozelia? Sitä Velkoo???”

B: “Ei valitettavasti ole, mutta meiltä löytyy esim. tumma Krusovice hanasta joka on myös tumma tsekki-lager…”

A: “Tä, eikö oo Velkoo??”

B: “Ei valitettavasti, mutta Krusovice on kyllä kanssa hyvin samantyylinen olut…”

A: “Jaa… mikäs baari tää oikein on ku ei oo Velkoo…? Anna sitten villevallaton…”

B: “Kiitos…?!?”

Mistäköhän v***sta se villevallaton tuli mieleen??? Jos alunperin asiakkaalla on mielessä tumma tsekki-lager, niin mitenköhän se yhtäkkiä vaihtuu jäätelöpuikonmakuiseen maitojuomaan?

Toki ymmärrän että se saattaa olla pettymys, jos sitä omaa suosikkijuomaa ei ole, mutta miksi ei voi kokeilla tarjoilijan suosittelemaa vaihtoehtoa? Ja mistäköhän ihmeestä se kakkosvaihtoehto tulee? Sama homma jos kävelisin lähikauppaan vaikkapa ostamaan purkin Valion maitoa, ja prkl kun kiukuttaa kun ei ole kuin Ingmanin maitoa tarjolla… hmm… Taidanpa ostaa sitten purkin tonnikalaa kun ei ollut sitä Valion maitoa… Onpa p***a kauppa…

T:Norge


------------
Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...
  • Ei vastaavia tarinoita

40 kommenttia
  1. Naurusuu sanoi 28/3/2008

    Heehee toi tonnikalavertaus oli hyvä :DD
    Olet aivan oikeassa mietteinesi!!

  2. Konttoriapina sanoi 28/3/2008

    Eivät Velko ja Krusovice nyt niiiin samanmakuisia ole.. Tosin perusbaarissa (ts. ei oluiin erikoistuneessa) se lienee lähin korvaava vaihtoehto.

    Kyllä meikäläisellekin voisi tulla tuossa tilanteessa mieleen tilata jotain aivan muuta. Tietty baaria ja työntekijää on sen takia turha haukkua.

    Mutta kertokaapa baarimikot, mistä löytäisin panimoravintolan, jonka päätuotteet ovat jotain muuta kuin “se on valitettavasti nyt loppu” ja “sekin on valitettavasti nyt loppu”? *mutinaa*

  3. Aasiakas sanoi 28/3/2008

    Konttoriapina: Ja paikkakunta oli Helsinki? ;)

  4. Diileri sanoi 28/3/2008

    Nuo tummat makeat tsekkilagerit eivät kyllä maultaan kovin paljoa eroa toisistaan. Kunhan vielä tulisi baareihin jotain muutakin kuin sitä iänikuista Velkoa…

    Konttoriapina voi marssia vaikka Teerenpeliin, siellä en ole kertaakaan kuullut fraasia “Se on loppu”.

  5. Konttoriapina sanoi 28/3/2008

    Aasiakas: Ei kun Turku.

  6. Konttoriapina sanoi 28/3/2008

    Diileri: Kiitos vinkistä. :-)

  7. zebra sanoi 28/3/2008

    No voi ihme ja kumma, miksi sun tarvii sillä päätäsi vaivata mistä asiakkaalle tuli yhtäkkiä villevallaton mieleen? Yllättävän monilla baarin asiakkailla on mielessä ne tietyt juomat mitä juovat, eikä niiden juomien tarvi olla yhtään samanmakuisia keskenään. Jos villevallaton sattuu olemaan asiakkaan mielestä parempi vaihtoehto kuin krusovice niin eipä tuosta kauheen kiinnostavaa valitustarinaa kyllä saa aikaiseksi.

  8. Arawn sanoi 28/3/2008

    JOs minä en saa tasan sitä, mitä haluaisin eniten, en kyllä tyydy korvikkeeseen. Jos kaupassa ei ole Taffelin auringonkukkaöljysipsejä, en takuulla osta jotain muita sipsejä vaan vaikka pistaasipähkinöitä tai suolakurkkuja, jos mieleni tekee suolaista. Ei ne muut sipsit vain korvaa noita. Sama esim. suklaissa, jos olen päättänyt haluta Fazerin sinistä, mikään korvaava suklaa ei kelpaa. Sitten ostetaan vaikka keksejä, jos pitää saada jotain makeaa.

  9. ex-kassaneiti sanoi 28/3/2008

    Hieman eri asia tuo kauppavertaus ja baari, kauppaan kun yleensä mennään niin että jotain oikeasti tarvitaan ja baarissa taas harvemmin TARVITSEE saada tietty tuote :) Tai no, tietysti ihminen voi kokea tarvitsevansa sen tietyn oluen mutta se varmaan lasketaan enemmän mieliteoksi.

    Mutta varmaankin vaihtoehdoksi tuli villevallaton koska
    1.henkilö oli humalassa
    2.henkilö oli rutinoitunut juomaan tiettyjä juomia eikä halunnut kokeilla uusia.

  10. Radegast sanoi 28/3/2008

    Kyseisen tarinan mukaan asiakas halusi Kozelia. Halusiko hän tummaa vai vaaleaa? Sitä tarina ei kerro. Kozelia yleensä Suomesta saadaan sekä vaaleana että tummana. Baarimikko tarjosi kuitenkin tummaa Krusovicea.

    Minusta kyseessä on aivan eri tuote joka tapauksessa, oli sitten kyseessä tumma tai vaalea Kozel. Itse pidän Krusovice 12°:sta, mutten pidä sitä Kozelia vastaavana.

    Edellinen siis ottamatta kantaa asiakkaan tilaamaan villevallattomaan.

  11. Lepakko sanoi 28/3/2008

    Konttoriapina: Koulussa tullut käytyä aika usein eikä koskaan ikinä yhden ainutta kertaa ole mikään haluttu ja tilattu juoma ole ollut lopussa. Kaikkia oluita on kokeiltu. Sulla on käynyt huono flaksi jossain muualla?

  12. Metsän Musta Pukki sanoi 28/3/2008

    Tumma Kozel on kyllä täysin eri makuista kuin tumma Krusovice. Ihan juotavaa Krusovicekin on, mutta selkeästi humaloidumpaa kuin jopa makea Kozel.

  13. Konttoriapina sanoi 28/3/2008

    Lepakko: On muuten käynyt aika monta kertaa esmes Vehnäoluen suhteen. Koulussa muutenkin vähän huono valikoima, sen kahlaa liian äkkiä läpi :-]

    Huono flaksi on käynyt mm. Old Bankissa ja Mallaskukossa, joissa on enempi tullut roikuttua. Konttori on vielä kokeilematta, kuulemma sielläkin jonkinlainen valikoima on.

    Usein toi “se on nyt loppu” tulee eteen kun menee varta vasten kokeilemaan jotain oudompia sortteja. Harvoin ne Hoegaardenit, Rochefortit ja Schlenkerlat on loppu, muttei sitä aina niitäkään viitsisi siemailla…

  14. Vierailija sanoi 28/3/2008

    …eli kun aasiakkaalle ei kelvannut asiakaspalvelijan suositus, on se merkki siitä asiakkaan aivotoiminta on selkeästi puutteellista. Right.

  15. Mörkö sanoi 28/3/2008

    Hei baarissa työskentelevät!

    Kertokaapas tietämättömälle, että miten olutta pitää tilata? Itse nimittäin tilaan lähes aina “tuopin”, mutta olen joskus kuullut baarimikon kysyneen että “Ja mitäs siihen tuoppiin laitetaan?” :D
    Omalla järjelläni ajatellen ison/pienen tuopin tilaaminen on yksinkertaisinta ja myyjä säästyy jatkokysymyksiltä. Jos tilaisin vain olutta, pitäisi selvittää hana/pullo/merkki/koko/vahvuus.

    Eli ärsyttääkö tuopin tilaaminen??

  16. Dea sanoi 28/3/2008

    Mörkö: Mikäli olet oluthuoneessa ja tilaat tuopin, voi hanassa olla kymmeniä vaihtoehtoja. Saati sitten jos pullotuotteisiin mennään. Minä ainakin varmistan asiakkaalta, että onhan tämä tuoppi ihan suomalaista kolmosolutta, eikä esimerkiksi jotain muuta… Usein tuopilla tarkoitetaan peruskolmosta, mutta yhtä hyvin kyseessä voi olla harvinaisempi tsekkiolut tmv. Mikäli siis tilaat olutta, tilaa mieluummin “tuoppi karhua” tai “tuoppi olvia” tms. Tai miksei vaikka “tuoppi kotimaista kolmosolutta”.

    Tumma kruso on toki hyvä olut, mutta ei se ihan täydelleen persoonatonta tummaa velkoa muistuta. Mutta pitäisikö edes? Eihän kahden eri merkkisen oluen kuulukaan maistua samalta. Baarimikko toimi oikein suositellessaan toista makeaa tsekkilageria velkon tilalle. Oletettaen siis, että asiakas nimenomaan halusi tummaa velkoa.

    Hassua muuten, että ihminen, joka juo tummaa olutta, juo myös teinijuottoloiden suosikkidrinkkiä? Outo yhdistelmä.

  17. Konttoriapina sanoi 28/3/2008

    Njaa.. Tumma Velko on sinänsä “perusbisse” Suomessa että tavallinen tallaajakin sen tuntee. Sen valossa tuo tilanne ei oikein ihmetytä.

  18. Kops sanoi 28/3/2008

    Olipa kivasti tarinoitu juttu!

    Kommenttien lukemisen jälkeen on pakko mennä katsomaan onko jääkaapissa olutta :) (Poistuvien juoksuaskelien kopinaa…)

  19. oxygen sanoi 28/3/2008

    velkon kozelhan on nykyään se “in”-juoma :) Juuri tämän takiahan se ei ole “vaalea kozel” vaan “vaalea velko” :P Ja mielestäni ei tosiaan Krusovice maistu samalta kuin kozelin vaalea, mutta miksi valittaa siitä kun voi hyvin baaria vaihtaa. Ville vallattomaan herra halusi vaihtaa koska ei satu tietämään muita cooleja juomia kuin nämä kaksi mainittua

  20. oxygen sanoi 28/3/2008

    Tumma* :)

  21. Arawn sanoi 28/3/2008

    Dea: Toisen juoman suosittaminen puuttuvan tilalle oli toki täysin ok ja hyvä juttu. Se, mistä tässä kai vähän purnataan on se, kun asiakas oli aasi näemmä siksi, ettei baarimikon suositus kelvannut vaan hän valitsi jotain ihan muuta.

  22. irie sanoi 28/3/2008

    Turussa myös Uudessa apteekissa näyttäisi olevan melkoinen valikoima oluita, sekä miellyttävät puitteet.

    Edellämainitun Koulun lisäksi.

  23. Dea sanoi 29/3/2008

    Arawn: Niin, siinä olet toki oikeassa. Asiakas sinällään ei tehnyt mitään väärää. Mahtaa aspalla olla vaikea elämä, jos ottaa jokaiseen “eikö teillä ole sitä tai tätä”-kyselyyyn menee hermo. :(

  24. Q sanoi 29/3/2008

    Mikä siinä teillä vinkujilla on, että ammattilaisen neuvoja ei voida uskoa? Luuletteko, että olisi mahdollista, että esim. pubissa se baarimestari osaa asiansa ja tuntee valikoimansa? Sori hei. Onko parempi, että seisotaan tumput suorina tiskin takana ja vastataan vaan “ei oo”?
    Eikä kukaan väittänyt, että velko ja kruso olisivat _samanmakuisia_ vaan, että ne ovat _samankaltaisia_! Eri asia.

  25. Sami sanoi 29/3/2008

    Q, olkoonkin että tämä sivusto on nimenomaan aasiakaspalvelijoiden avautumispaikka, niin pitääpä silti kysyä että mitä ihmettä se baarimikolle merkkaa että asiakas nyt sitte tilaa ville vallattoman jos ei just sitä asiakkaan haluamaa olutta ollut? Ei luulisi vaikuttavan baarimikon elämään. Suositella tottakai saa ja tietenkin pitää vastata että kyseistä ainetta ei satu olemaan, mutta tosiaan asiakkaan seuraavan juoman valinnan ei luulisi baarimikon päivää pilaavan :)

  26. oquo sanoi 30/3/2008

    “Mikä siinä teillä vinkujilla on, että ammattilaisen neuvoja ei voida uskoa?”

    Eihän tässä asiakas pyytänyt mitään “ammattilaisen neuvoja”, vaan yritti ostaa itselleen baarissa juomaa. Pakkoko niitä neuvoja on tyrkyttää jollei kukaan edes pyydä, ja sitten vielä loukkaannutaan kun ne Mahtavat Neuvot ei kelpaa! Tsiisus.

  27. Q sanoi 30/3/2008

    oguo, tsiisus itelles vaan :D “Pakkoko niitä neuvoja on tyrkyttää..” Voi luoja, oletko kuullut asiakaspalvelusta?? Taas nämä pikkujeesukset pääsevät nillittämään suureen ääneen, kun mikään ei kelpaa. Pitääkö lääkärissäkin osata jo pyytää oikeanlaista hoitoa? Tässä kukaan loukkaantunut ole, kunhan naureskellaan erikoisille asiakkaille.

    Sami, tuskin se nyt päivää pilasikaan. Ei tarvitse liioitella. Mutta onhan se nyt vähintään erikoista, että mielessä oli ensin täyteläinen ja makea tuontiolut josta hypättiinkin teinipileiden ykkösdrinksuun. Sitä tuossa nyt aika selvästikkin haettiin.

    Tänne voisi tulla joku nimimerkkien rekisteröintisysteemi, niin jäisi nuo dorkat trollit vähän vähemmälle…

  28. oquo sanoi 30/3/2008

    Q, yritä nyt olla tekemättä itsestäsi enää suurempaa pelleä kuin olet jo tehnyt ;) Lääkärissäkäynti ja kaljanosto baarissa ovatkin täysin toisiinsa verrattavia asioita, kyllä. Voi luoja itelles vaan :D

  29. Aasiakas sanoi 30/3/2008

    Ihmiselle itselleen on lopulta hyvin usein aivan sama, mitä juo (syö, lukee, ym. jne.), kunhan on itse saanut päättää, mitä.

    Jos ei ole Valion maitoa, voi muuttaa mieltänsä ja ostaa sitä tonnikalaa. ;)

  30. Tyyppi sanoi 30/3/2008

    Kaiken tiivistää huhtikuu 27 (April 27)-strippi.
    -sorry, en löytänyt suomeksi tähän hätään…

    http://www.metro.co.uk/galleries/cartoon.html?in_gallery_id=2&in_page_id=3&inS=436

  31. Q sanoi 30/3/2008

    oquo, olet oikeassa. Ei minusta ole sinulle kilpailijaksi.

  32. Anon sanoi 30/3/2008

    Jos joku tykkää esimerkiksi vaahtokarkeista ja maitosuklaasta, ja sattuu pyytämään maitosuklaata. Jos hänelle kerrotaan, ettei ole kuin tummaa suklaata niin miten helvetissä pitäisi sitten tyytyä siihen tummaan suklaaseen kun voisi ottaa vaahtokarkkejakin, jotka on se toinen lemppari? ÄLY HOI!

    Ja esimerkkini oli lapsellisen palikkamainen ihan tarkoituksella.

  33. Vierailija sanoi 31/3/2008

    Anon, ei Q sitä siltikään ymmärrä. Q kun on muutenkin sitä mieltä, että asiakaspalvelijan pitäisi saada määrätä mitä aasiakas tahtoo.

  34. Stazzy sanoi 1/4/2008

    “Sori hei. Onko parempi, että seisotaan tumput suorina tiskin takana ja vastataan vaan “ei oo”?”

    Olisikin vastattu. :) Minulle kavi taannoin niin, etta baarityttö alkoi suoraan laskemaan hanasta toista olutta kuin mita pyysin. Kun sitten ihmettelin asiaa, niin vastattiin, etta “ei meilla oo sita”.

    ??? Ei olisi voinut sanoa ensin ja toimia vasta sitten…?

  35. Aasiakas sanoi 3/4/2008

    Stazzy: Niinpä. Sattui tänään ihan erilaisessa tilanteessa vastaava, palveltiin (ei siis vain neuvottu!) liian innokkaasti, yllättäen ja pyytämättä, kun en sitä todellakaan (tässä mainitsemattomasta syystä) kaivannut.

    (Tästä opimme, että Aasiakasta ei koskaan voi miellyttää. ;) )

    Mutta vakavasti, saa neuvoa, ja mielihyvin otan etenkin pyydetyn neuvon vastaan, ja useimmiten pyytämättömänkin, jos se on oikeaan paikkaan tarjottu, mutta päätösten tekeminen asiakkaan puolesta on todellakin eri asia.

  36. Pro Aspa sanoi 3/4/2008

    Saatana juokaa se mitä se tarjoilija laittaa, vai meneekö siitä henki? Vai ottaako kovasti luonnon päälle kun ei itse saakaan itse sanella tilaustaan kun joku pikkudiktaattori?

    Käykää hakemassa kaljanne kaupasta, jos on noin helvetin tarkkaa. Eipä ainakaan kukaan sysää koriinne vahingossakaan mitään mitä ette itse sinne halua.

    Taidatte käydä ihan ravintolan keittiössäkin kädestä pitäen kokkia neuvomassa, miten annoksenne pitäisi valmistaa?

  37. Aasiakas sanoi 3/4/2008

    Heh… :)
    (Jos kirjoittaisin tuohon hyvän vastineen - tyylilajina parodia - ei se olisi painokelpoinen, ja painokelpoista en viitsi ruveta kirjoittamaan, niin että olkoon. Mielipide se tuokin. Ei nyt jakseta paisutella tätä ihan määrättömästi.)

  38. reino sanoi 8/4/2008

    Ehkä se asiakas oli jo kokeillut Krusoviceä aiemmin ja todennut sen huonoksi, kävikö mielessä?

  39. Torsti sanoi 4/6/2008

    Itse myös olen töissä olutravintolassa, jossa on erittäin laaja valikoima. Olen törmännyt tähän ilmiöön useasi ja aina se jää ihmetyttämään, eräs nainen pari päivää sitten “Crowmoor” Valitettavasti loppu, käviskö esimerkiksi Black Rat hanasta, myöskin kuiva britti omenasiideri…? “Ei käy, mä otan sitten kahvin” Niiku WTF?!? Jos mä meen baariin kaljalle ja sitä just mitä menin hakemaan ei oo, niin emmä nyt hemmetti kahviin vaihda. Erittäin kummallista.

  40. Voi mikä monkey sanoi 7/9/2008

    En maksaisi jos baarimikko liruttelisi lasiini mitä sattuu mielensä mukaan.
    Torsti: se ettet SINÄ vaihda iänikuista tuoppiasi esim. kahviin, ei tarkoita ettei moni muu niin tekisi. Ei siinä ole mitään kummallista.

Jätä kommentti