Ja henkilöllisyystodistus…

Toimin baarimikkona useassa baarissa, ja jokaisen baarin toimintatapoihin kuuluu henkilöllisyystodistuksen kysyminen korttimaksun yhteydessä. Tämä siksi, että näissä baareissa ei ole vielä käytössä sirukorttipäätteitä.

Tulitpa mihin tahansa baariin, niin heti ovelta asti muistutetaan erikokoisilla kylteillä, että tarkistamme henkilöllisyytesi korttimaksun yhteydessä ostosten summasta riippumatta. Tämä kuitenkin on osoittautunut käsittämättömän hankalaksi asiaksi. Yleisiä vastauksia ovat:

  • “Ne on tuolla narikassa, mähän näytin ne ovella” (katselitko ympärillesi baariin tullessa?)
  • “Oon mä nyt yli 18 vee, hehheh” (tämä yleensä vanhemmilta asiakkailta, meitä ei se ikä kiinnosta, se tarkistetaan ovella)
  • “Taas?? Mä näytin ne jo tolle toiselle baarimikolle!” (tarjoilijoiden ajatukset eivät ole yhteydessä toisiinsa)
  • “Häh?? Menikö tää muka yli viidenkympin??!!” (joo, kaljan hinta nousi tuossa puolen yön jälkeen).

Niitäkin tapauksia löytyy, jotka ottavat henkkareiden kysymisen verisenä loukkauksena yksityisyyttä, sielua ja omaatuntoa kohtaan. Siinä vaiheessa korahtaa pussillinen pakasteherneitä nenään ja alkaa nalkutus:

- “Miksi sä muka ne haluat nähdä, ei multa oo ennenkään niitä kysytty! Eiks toi hidasta palvelua ihan älyttömästi ruuhka-aikana??”

Mutta luojan kiitos on niitäkin, jotka ovat kyseisen järjestelyn sisäistäneet, ja henkkarit annetaan yhdessä maksuvälineen kanssa automaattisesti.

Muistakaa ihmiset että me emme kysele henkilöpapereita ihan vain ärsyttääksemme tai hidastaaksemme palvelua. Teemme sen siksi, että Teidän kortillanne ei kukaan muu pysty ostamaan juotavaa, eikä mitään muutakaan. Ei ole mukava yllätys huomata sunnuntaiaamuna kortin kadonneen, ja nettipankkia selaillessa huomata tilin tyhjentyneen lauantai-iltana baariin. Henkilöllisyystodistuksen tarkistaminen ei hidasta palvelua juurikaan, jos saamme sen automaattisesti, eikä meidän tarvitse sitä Teiltä erikseen ruinata.

Kehotan kaikkia myös tutustumaan seuraavaan ohjeistukseen: linkki

T:Baarimikko


------------
Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

38 kommenttia
  1. Trikki sanoi 17/9/2008

    Ymmärrän varsin hyvin että henkkareiden kysyminen jokaisen pikkuostoksen yhteydessä ärsyttää monia. Nimittäin ylivoimaisesti suurin osa ravintoloista ja muista liikkeistä luottaa suomen pankkiyhdistyksen myöntämään pankkitakuuseen:

    “Maksajan pankki maksaa antamansa pankkikorttitakuun perusteella enintään 50 euron määräisen pankkikorttimaksun, jos maksunsaaja on noudattanut näitä ehtoja. Takuu ei edellytä maksajan henkilöllisyyden tarkastamista, mutta maksunsaaja voi niin halutessaan tehdä.”

    Ehdot pankkikortin käytölle maksuvälineen löytyvät tämän linkin takaa: http://www.fkl.fi/asp/system/empty.asp?P=2521&VID=default&SID=396086208260757&S=1&C=27296

    Viime kädessä ravintolan turha, poikkeava ja ennen kaikkea asiakkaita ärsyttävä toimintatapa osuu omaan nilkkaan. Melkein voisin lyödä vetoa että liikevaihto kärsii moisesta.

  2. Vakkari sanoi 17/9/2008

    Tietty papereiden tarkistamisesta ärsyyntyvät potuttaa, mutta en ymmärrä miksi pitää huonoa käytäntöä puolustella, varsinkin kuin itsellesikin siitä on vain lisää vaivaa.

    Kortinhaltija on kuitenkin itse vastuussa kortistaan ja myös siitä ettei kortti joudu luvattomiin käsiin ja siksi minä baarissakin huolehdin kortin takaisin lompsaan ja jos se ei tuppaa enää onnistumaan, niin sitten vaan ei oteta enää.

    Siitähän tämän käytännön on pakko olla peräisin: kun känniääliöt hukkailevat korttejaan. Oma mielipiteeni on että kärsikööt, jos eivät pysty omaisuudestaan huolehtimaan, ei ole baarin asia toimia lapsenlikkana.

    Jos käytännöstä seuraa enimmäkseen vain lisää haittaa kortin luvalliselle käyttäjälle, se on huono käytäntö. Maksuvälineohjeet ja käytännön järki (kuten se että mies maksaa naisen kortilla tai päinastoin) pitäisi riittää.

    Positiivista kyllä että asiasta ovella ilmoitetaan, tietää hakeutua toiseen paikkaan.

  3. .... sanoi 17/9/2008

    “Toimin baarimikkona useassa baarissa, ja jokaisen baarin toimintatapoihin kuuluu henkilöllisyystodistuksen kysyminen korttimaksun yhteydessä.”
    Siis mitäh?? Useinkaan en kortilla baarissa maksa, mutta kyllä niinä kertoina kun olen maksanu, ei multa ole kukaan koskaan henkkareita pyytänyt. Tarkoititko siis että KAIKISSA baareissa näin toimittaisiin vai että baareissa joissa itse olet työskennellyt toimitaan näin??
    Kyllä itsekin vähän ihmettelisin jos joku rupeis niitä henkkareita pyyteleen tossa tilanteessa, mutta nytpä tiedän sit tämänkin. Ja aasimaista käytöstähän tietenkin on asiasta valittaa ja meuhkata, mutta tommosia “huumorilla höystettyjä” heittoja asiakkaat varmaan viljelee ihan sen takia, että tuskin olen ainoa joka tämmöisestä hämmästyisi, ja varmasti on monella se promillerajakin aika korkealla..
    Voisin kuvitella itseltänikin suusta pääsevän jotain yhtä viisasta että justhan ne tuolla ovella katottiin tms., ja ihan vaan siitä syystä että en todellakaan ole koskaan tämmöiseen käytäntöön törmänny.

  4. Oemssi sanoi 17/9/2008

    Miksi ihmeessä baarin pitää kantaa vastuuta siitä, että asiakkaiden korteilla eivät väärät henkilöt ostele mitään, kun kerran säädöksissä on 50 euron raja? Baarin vastuullako se on, jos ei osaa pitää huolta omaisuudestaan?

    Ttämä tehdään vielä palvelun sujuvuuden/asiakkaiden viihtyvyyden kustannuksella. Onneksi on käteinen tällaisia paikkoja varten, mutta menisi kyllä silti paikka vaihtoon.

  5. kf sanoi 17/9/2008

    Kummallisissa baareissa olet töissä. Olisit kertonut nimenkin, niin tietäisimme kaikki olla tulematta. Eipä silti, en ole itse ainakaan moisiin paikkoihin törmännyt vaikka ahkerasti ravintolapalveluita käytänkin.

    Kannattaisiko joskus kyseenalaistaa oma toimintatapa, eikä vaan lammasmaisesti puolustella omaa käytäntöä?

  6. miu sanoi 17/9/2008

    Täytyy sanoa että en ole minäkään moiseen käytäntöön koskaan törmännyt missään baarissa, mutta jos siitä tiedoitetaan selkeästi niin en ottaisi asiasta myöskään ongelmaa. Ei tulisi mieleenkään ovella ettei voisi kyseistä paikkaa katsastaa moisen omituisuuden takia.
    Ei ole iso vaiva näyttää sitä lappua,isompi vaiva se on tarjoilijalle kuin asiakkaalle illanmittaan…

  7. Kortiton sanoi 17/9/2008

    Huh. Ikävä käytäntö. Itse olen meinaan ajokortiton ja henkilöllisyystodistuksena käytän passia. Olisi hiukan ikävää kaivaa sitä esille jokaisen alle 5e ostoksen yhteydessä. Tietty aina voisin hankkia henkilöllisyyskortin jne. mutta ainakin tällä hetkellä olen pärjännyt mainiosti passin avulla. (Ikää 22v) Mutta tarvii kyl miettiä kortin hankkimista jos käytäntö yleistyy..

  8. saku sanoi 17/9/2008

    Itse olen elämäni aikana onnistunut eksymään vain yhteen baariin, jossa henkkareita kysyttiin aina (lue: tasan sen ko. paikassa viihtymämme yhden tuopin verran) kortilla maksettaessa. Kyseessä oli eräs Kalliossa sijaitseva räkälä - ilmeisesti siellä kävi liikaa narkkeja ja spurguja varastetuilla korteilla maksaen, jotta tuollainen meininki piti aloittaa. Nyttemmin baari onkin ollut “remontissa” eli suljettu…

    Itse olen käynyt valehtelematta 80% Kallion baareista läpi, ja vaikka pahimmat paikat ovat aivan järkyttäviä luukkuja, koskaan ei ole papereita kysytty korttia tarjotessa - ainoastaan tässä yhdessä paikassa. Mitään normaalia toimintaa tuo ei siis todellakaan ole.

  9. --A-- sanoi 17/9/2008

    Kummallisesta asiasta ihmiset valittaa! On se nyt vaan niin kovin hankalaa näyttää sitä henkkaria myyjälle…

    Ei ainakaan mua haittaa ollenkaan, vaikka kysyttäiskin jok’ikinen kerta ihan mitä tahansa ostaessa henkkaria.

    “Nimittäin ylivoimaisesti suurin osa ravintoloista ja muista liikkeistä luottaa suomen pankkiyhdistyksen myöntämään pankkitakuuseen”

    Niin, ja kenenkäs luulette lopulta tuon pankkitakuun maksumieheksi joutuvan? Kyllä noi pankit omat tappionsa asiakkailta aina palvelumaksuina takaisin perivät. Ja joka tapauksessa, ei s ihan sekunnissa kuitenkaan se tililtä kadonnut raha palaudu…

  10. ShadowMan sanoi 17/9/2008

    “Eiks toi hidasta palvelua ihan älyttömästi ruuhka-aikana??”

    Vielä enemmän sitä aikaa kuluu jos siitä pitää alkaa nurisemaan.

  11. ravintolatyöntekijä sanoi 18/9/2008

    Olen myös ravintolassa töissä ja meillä kysytään paperit aina kun ostos ylittää 20€. Tämä käytäntö siitä syystä että meillä oli tapaus missä oli maksettu varastetulla kortilla, summa oli alle 50€ mutta jouduimme sen summan kuitenkin korvaamaan kortin oikealle omistajalle siitä syystä että allekirjoitus ei vastannut kortissa olevaan. Näin pankki siis luistaa siitä takuusta. Jos ravintola ottaisi niin kovan linjan että ennen ei juomia tipu ennen kuin nimmari vastaa kortissa olevaan ni jäisi kyllä 95% juomista tiskille, kännisillä ihmisillä kun tuppaa tuo käsiala muuttua humalatilan myötä…

  12. kadi sanoi 18/9/2008

    Kyllähän erään grilliketjunkin kopeilla asioidessa täytyy näyttää henkkarit pankkikorttiostoksen yhteydessä, loppusummasta huolimatta. Ja erään suurehkon vaateketjun nuorisovaatekaupassa myös. Ei se ole ainakaan minulle suuri vaiva.

  13. Jason sanoi 18/9/2008

    “…jokaisen baarin toimintatapoihin kuuluu henkilöllisyystodistuksen kysyminen korttimaksun yhteydessä.” -Tuo oli minulle uusi juttu. Itselläni on harvoin käteistä baarissakaan mukana, enkä koskaan ole joutunut näyttämään papereita maksaessani. Ja ikäni puolesta olen baareissa päässyt käymään jo 13 vuotta. Mutta en silti ymmärrä ihmisiä, jotka kitisee aina tuosta henkkareiden näyttämisestä.

  14. Hiirulainen sanoi 18/9/2008

    Eikös nuissa pankkikorttimaksuissa ole sekin, että henkkarit tulee kysyä siinäkin tilanteessa, että illan kaikkien ostojen yhteishinta ylittää 50e? Ainakin muistelisin luottokunnan ehdoista nuin lukeneeni kesällä. Osaavatko korttilaitteet tunnistaa kortit ja kertoa kun illan yhteissumma ylittää 50e? Ja jos eivät osaa, voisi tuota henkkareitten näyttämistä aina ehkä perustella sillä.(Itse en tiedä kun olen töissä paikassa, jossa ostosten loppusumma on äärestään yli 50e ja sama asiakas ei käy kahdesti maksamassa saman päivän aikana.)

    “Esimerkki
    Jos asiakas ravintolassa maksaa pankkikortilla useita ostoksia saman päivän tai illan aikana, pankkikorttitakuun kannalta on ratkaisevaa päivän tai illan aikana tehtyjen ostosten yhteismäärä. Kun asiakas maksaa pankkikortilla ensin 100 markalla ja sen jälkeen 250 markalla, hänen henkilöllisyytensä tulee tarkastaa
    (ks. takuuehtojen kohta 3) jälkimmäisen ostoksen yhteydessä, koska ostosten yhteissumma ylittää 300 markkaa.”

    Noh, nuo säännöt ovat vuodelta 2000, mutta en löytänyt tähän hätään uudempia.

    (http://216.239.59.104search?q=cache:ywgMwE8yVGUJ:www.kolumbus.fi/vilmak/omat/muut/pankkikortit.pdf luottokunta pankkikortti ehdot&hl=fi&ct=clnk&cd=3&gl=fi)

  15. Punajuuri sanoi 18/9/2008

    Mut kyllähän se on niin, että sääntöjä tulee noudattaa. Jos esimiestasolta on tullut määräys kysyä papereita kortilla maksaessa, asia sitten on niin. Tuskin aspa tätä sääntöä itse on keksinyt asiakkaiden kiusaksi.

  16. Vakkari sanoi 18/9/2008

    “Kyllähän erään grilliketjunkin kopeilla asioidessa täytyy näyttää henkkarit pankkikorttiostoksen yhteydessä, loppusummasta huolimatta.”

    Se on kuitenkin vain se yksi kerta. Baaritiskillä sen sijaan käydään illan aikana useastikin, kun ei sitä alkoholiakaan saa anniskella kuin yhden annoksen kerrallaan. On se vähän eri asia kun näyttää kolmannen kerran sitä samaa henkkaria sille samalle baarimikolle.

    “Kummallisesta asiasta ihmiset valittaa! On se nyt vaan niin kovin hankalaa näyttää sitä henkkaria myyjälle…”

    Vielä kummallisempaa on, että aina löytyy ihmisistä joiden mielestä mitä typerin ja hyödyttömin käytäntökin on aina tarpeellinen.

    Vaan kun ei ole. Tämäkin käytäntö on yhtä tyhjän kanssa: jos sitä baarikorttia käyttää se samassa baarissa oleva nousuhumalainen joka naureskelee saadessaan muutaman kaljan toisen piikkiin ei se ole kovinkaan iso vahinko verrattuna siihen, että se kortin lattialta löytänyt poistuu baarista ja käyttää sitä sitten muualla. Jälkimmäiseen vaan ei tämän baarin käytännöllä ole mitään vaikutusta.

    Naurettavinta käytännön puolustelussa on, että jos joku aasiakas tulisi tiskille huutamaan että miksette te valvo ettei korttiani käytetä väärin niin aasiakkaaksihan hänet leimattaisiin, ja ihan syystä. Kun joka tapauksessa vastuu kortista on yksin haltijalla, miksi pitää “auttaa” käytännöllä, josta on haittaa baarimikoille ja niille sadalle tolkuissaan olevalle mutta hyötyä sille yhdelle känniääliölle joka Euroopan omistajana lepsuillut korttinsa kanssa? Tyhmyydestä sakotetaan, niin kuin sanotaan.

  17. Vakkari sanoi 18/9/2008

    “Jos esimiestasolta on tullut määräys kysyä papereita kortilla maksaessa, asia sitten on niin. Tuskin aspa tätä sääntöä itse on keksinyt asiakkaiden kiusaksi.”

    Hei älä viitsi olla noin naiivi. Liikkeen johto / esimiehet ovat ihmisiä siinä missä me muutkin, ja siis erehtyväisiä kuten kaikki ihmiset. Harva päätös on poikkeuksetta positiivinen niinkuin kritiikistäkin on huomattu. Kyse on siitä, ketä suositaan ja ketä sorsitaan. Tässä kortistaan huolta pitävää sorsitaan vastuuttoman haltijan eduksi. En minä ainakaan moisessa paikassa viihtyisi, onneksi on varaa valita.

  18. maksupäätefirmassa töissä sanoi 18/9/2008

    Tämä käytäntöhän on siksi, että Suomen pankkiyhdistys oikeasti (siis ihan aikuisten oikeesti) vaatii, että sirukortit luetaan sirulta, ei siis juovalta. Jos korttia ei pystytä lukemaan sirulta (myyjä ei omista emv hyväksyttyä maksupäätettä) joudutaan kortti lukemaan juovalta, jolloin henkkarit oikeesti pitää katsoa. Luottokuntakaan ei ota enää vastuuta näistä juovalta luettuja sirukorttiostoja, jos kortti vaikka onkin varastettu tms.

    Ja mikä hemmetti siinä henkkareitten näyttämisessä on niin hankalaa, en ymmärrä. Ihmiset tekevät turhaan elämästään liian vaikeeta.

    Samoin, jos teillä niitä sirukortteja on niin yrittääkää nyt ihmeessä muistaa se tunnuslukukin. 4 numeroa on tietysti aika hankalaa opetella, vaikka automaatistakaan ei ilman sitä rahaa saa..

  19. sadepisara sanoi 18/9/2008

    Itsekään en ymmärrä tuota baarin tapaa toimia, että pitäisi joka kerta kortilla ostaessa henkkarit vilauttaa. Ei siks etten jaksaisi niitä kaivaa, se ei todellakaan ole iso vaiva mutta useimmiten saatan baariin tehdessä tehdä niin että tyhjennän lompakon muista korteista, sillä jos sattuu lompakko katoamaan tai se viedään niin eipähän tarvitse maksaa itseään kipeäksi kaikista uusittavista korteista. Näin ollen ne henkkaritkaan ei aina ole mukana, ja kun ikääkin on sen verran ettei niitä tarvitse juurikaan näytellä.

    Minä kyllä jaksan kans ihmetellä sitä että miten se onkin niin vaikea opetella se 4 numeroinen tunnusluku, jos sen sirukortin omistaa. Varsinkin kun alkaa olemaan nuo sirukortinlukijat niin yleisiä…

  20. maksupäätefirmassa töissä sanoi 18/9/2008

    Varmasti yleistyvätkin nuo sirukortinlukijat, kun ovat kohta pakollisia. Juovallisten korttien valmistuskin loppuu niin täytyy jo lukijatkin olla..

    Ja tuo ei ole mikään yksittäisen baarin tapa, se on se pankkiyhdistys edelleenkin joka velvoittaa. Kyllä mullakin lähibaarissa kysytään henkkarit jos sirua ei käytetä ja usein annankin se jo valmiiksi, ihan pyytämättä. Ei hidasta mun juomista yhtään. :D Henkkareita pidän myös aina mukana, tilanne mikä hyvänsä.

  21. Kuski sanoi 18/9/2008

    Ootteko ruikuttajat tullu ajatelleeks, että jos se papereiden näyttäminen on niin vaikeeta/kamalaa/yksityisyyttä loukkaavaa, niin kävisitte ennen sinne baariin menoa automaatilla. Käteisellä maksaessa ei papereita kysellä. Ja kyllä henk. koht. olen törmännyt tähän käytäntöön yllättävänkin usein…

  22. Pulla sanoi 18/9/2008

    Henkkarit on oltava mukana kortilla maksettaessa. Aina. Maksun saaja saa niitä kysyä vaikka ostos olisi 50snt, ja silloin ne on näytettävä. Itse olen muutaman kerran joutunut kysymään pienistäkin ostoksista, kun allekirjoitus on laiskuuttaan vedetty kuittiin pelkäksi viivaksi tai sotkuksi eikä näinollen siis täsmää korttiin ollenkaan. Aika monet menevät ihan hämilleen tästä, vaikka luulisi sen olevan yleistä tietoa. Ja sitten räyhätään että “VOI VITTU MIKSI SÄ KYSYT EI MENNYT YLI VIIDENKYMPIN VITTUSAATANAPERKELE!” Juu ei se minun ongelmani ole ettet pidä henkkareita mukanasi. Kyse ei ole käytännön vaikeuksista vaan omista asennevammoista, kenenkään ei ole mahdotonta hankkia henkilökorttia jos ei kerran ajokorttia ole eikä passia halua mukana kantaa.

  23. Tirppa sanoi 18/9/2008

    Kuulostaa niin tutulle, niin tutulle.. Jopa suurinosa kommenteista heijastelee asiakkaiden ajatusmaailmaa “minähän en henkkareita näytä”. Itse näytän ne mielelläni, sillä voin ainakin olla varma, mikäli korttini olisi varastettu niin ei tiliä ainakaan sillä tyhjennettäisi..
    Tuntuu olevan ikuinen itkun aihe henkkareiden näyttäminen ihmisille. Minä kysyn ne aina kortilla maksettaessa, jos ei kelpaa niin varaudu maksamaan rahalla.

  24. Vakkari sanoi 18/9/2008

    Pulla, henkkarit on oltava ja ovatkin mukana. Henkilöllisyys pitää pystyä todistamaan tarvittaessa eikä tästä olekaan mitään epäselvyyttä. Mainitsemissasi nimmaritapauksissakin se on perusteltua, mutta tässä homman idea oli se että ne henkkarit tarkistetaan vaikka se allekirjoitus olisi kuin valokopio kortin allekirjoituksesta, ja vaikka sama jamppa samoilla henkkareilla on käynyt hakemassa juomia jo viisi kertaa aikaisemmin. Ei kuulosta kovin järkevältä.

  25. Myyjänen sanoi 18/9/2008

    Oon itsekin törmänny käytäntöön, eikä se nyt ole niin hirveän rasittava, ja aika monessa baarissa niin tehdään.

    Tässähän on se esiinnostettu ongelma että Luottokunta ei todellakaan korvaa edes niitä alle viidenkympin ostoksia jos ei sirua käytetty. Pankeista en tiedä, mutta ei varmaan niitäkään hirveästi kiinnosta korvata turvatonta tekniikkaa käyttävien tappioita.

    Toisaalta taas ihmiset inisee myös siitä, että varsinkin baaritiskillä yms ruuhkaisilla paikoilla muut pääsee kurkkimaan tunnuslukua. Niin tai näin, aina joku valittaa.

    Mutta hyvä jos ihmiset joita käytäntö ei nappaa ottavat hatkat. Se valittaminen selvästi ilmoitetusta käytännöstä on rasittavaa, joten jaloillaan äänestäminen on paljon kannatettavampi tapa toimia.

  26. Myyjänen sanoi 18/9/2008

    Ja on aika huolestuttavaa jos ihminen joka on niin vanha ettei tarvitse papereita henkilöllisyytensä todistamiseen, ei osaa sitä vertaa lukea/kunnioittaa korttisopimustaan että pitäisi henkkarit aina mukana. Siinähän voi jollekulle valppaalle aspalle napsahtaa poisottopalkkio…

  27. Trikki sanoi 18/9/2008

    maksupäätefirmassa töissä sanoi 18/9/2008:

    “Jos korttia ei pystytä lukemaan sirulta (myyjä ei omista emv hyväksyttyä maksupäätettä) joudutaan kortti lukemaan juovalta, jolloin henkkarit oikeesti pitää katsoa.”

    Mistä tällainen tieto on peräisin? Onko esittää jotain linkkiä? Ainakaan Luottokunnan dokumentin “Ohje maksukorttien käsittelyyn” kohdassa 2.2 (Kortin käsittely magneettijuovamaksupäätteellä) ei mainita henkilöllisyyden todentamisesta mitään. Dokumentin kohta 2.6 (Ohjeita poikkeustilanteisiin) mainitsee kyllä, että henkilöllisyys tulee tarkistaa silloin, kun sirukortin lukija ei toimi ja varajärjestelmänä käytetään magneettijuovaa, mutta siitähän ei tässä tapauksessa ole kyse, koska ravintolassa ei ole sirukortin lukijaa ensinkään.

    Vähintäänkin lienee selvää, että Luottokunnan käyttöehdot eivät koske muita kuin visa/eurocard/mastercard -kortteja. Vanhanaikaisiin siruttomiin pankkikortteihin sovelletaan FKY:n ohjeistusta, joissa siis on tuo jo aiemmin mainittu 50 euron raja henkkareiden kysymiselle.

  28. Paavetti sanoi 18/9/2008

    Enpä ole koskaan minäkään kuullut moisesta, että jos maksupäätettä ei liikeessä niin pitäisi aina katsoa henkkarit kortilla maksettaessa. Tuntuu jotenkin omituiselta ajatella, että yritykset ottaisivat tietoisen riskin, että eivät ehkä saakaan rahojaan.

  29. AM sanoi 18/9/2008

    “ravintolatyöntekijä” kirjoitti:
    “Tämä käytäntö siitä syystä että meillä oli tapaus missä oli maksettu varastetulla kortilla, summa oli alle 50€ mutta jouduimme sen summan kuitenkin korvaamaan kortin oikealle omistajalle siitä syystä että allekirjoitus ei vastannut kortissa olevaan. Näin pankki siis luistaa siitä takuusta.”

    Pankki ei tuossa luista mistään takuusta. Sinun pitäisi tietää, että aspan pitää joka kerralla verrata kuitin ja kortin nimmareita toisiinsa. Jos ne eivät täsmää, kysytään henkkarit ja jos sekään ei täsmää, otetaan kortti pois. Kuvaamasi tilanne on vain ja ainoastaan aspan tyhmyyttä, ja työnantajan sietäisi maksattaa tuo tappio aspalla.

    Sitä vartenhan kuittiin nimmari vetäistään, että sillä todistetaan maksaja samaksi kuin kortin omistaja. Jos aspa on niin hölmö, että päästää lävitseen kuitin väärällä nimmarilla, syyttäköön vain itseään.

    Lopuksi: Teillä on siis kerran käynyt noin. Täytyy olla melkoisen ääliö johtaja, että yhden ainoan alle 50 euron tappion vuoksi antaa ohjeen, että kaikkien henkkarit on tarkistettava. Montako kymmentä tuhatta kertaa homma on mennyt oikein? Tulee yksi virhe, niin pistetään pystyy ääliömäinen sääntö. Kannattaisiko joskus miettiä pyssyn kaliiperia, kun ollaan kärpästä tappamassa?

  30. böö sanoi 18/9/2008

    niin.. kyseessähän oli BAARI, jossa ihmiset on kännissä! = allekirjoitus ei ikinä täsmää = aina henkkarit.
    Että sehän on sitten “huonon aspan” vika jos päästää näitä läpi ja joudutaan korvaamaan.
    voi jeesus!!! kyllä huomaa että suurin osa näistä kommentoijista ei oo ikinä ollu asiakaspalvelussa…

  31. böö sanoi 18/9/2008

    ja seuraavaks varmaan joku kommentoi et olipa paska aspa ku myö kännisille…. potkut sietäis saada…
    hoh hoijjaa…

  32. marley sanoi 18/9/2008

    sadepisara: itse olen elämäni aikana huomannut sen, että tuo iän/henkkareiden kysyminen kassalla on kuitenkin lähes täysin satunnaista, joten pyrin kantamaan papereita mukanani aina jos uskon, että pitää käsitellä rahaa tai muuten tehdä kauppaa/baarikärpästellä. Mihinkään iän tuomaan koskemattomuuteen en jaksa luottaa.

    Jo pelkästään pari aiemmin tapahtunutta ikään liittyvää tapausta on kouluttanut minut tämän asian suhteen hyvin.

    En ole tiettävästi koskaan näyttänyt mitenkään ikästäni vanhemmalta tai nuoremmalta.(tai minulle ei ole ainakaan kukaan maininnut siitä, eikä peilikään ole väittänyt tuota asiantilaa vastaan).

    Silti useamman kerran nuorempana elokuvissa ikää saatettiin kysyä minua pari vuotta vanhemmilta kavereiltani ja minulta ja itseäni nuoremmalta kaverin pikkuveljeltä se jätettiin kysymättä (yllättäen jaksoin tästä näille “vanhemmille” kavereilleni naureskella :) ).

    Samankaltainen ilmiö on myös tapahtunut myöhemmin moneen otteeseen eri ravitsemusliikkeissä, baareissa ja kaupoissa ihan paikkakunnasta riippumatta. Yhteen aikaan 18 vuoden hujakoilla minulta ei pitkiin aikoihin kysytty mm. Alkoissa henkkareita (tiedän koska aloin jopa laskemaan kertoja ja kehuskelin sillä kavereilleni, joilta paperit yleensä kysyttiin silloinkin kun olimme kassalla samaan aikaan), kunnes sitten jossain Alkossa yllätyksekseni papereita kysyttiinkin. Tovi siinä menikin ennenkuin sain järkytykseltäni ne esiin koska en ollut moista kysymystä yhtään odottanut.

    Sen jälkeen kysyminen onkin sitten tasaantunut eikä tuollaisia “pitkiä putkia” ole enää harmikseni syntynyt.

    Nyt yli 25 vuotiaana minulta on kysytty papereita jopa olutta ostaessani. Eräällä toisella kerralla taas kannoin Alkosta vahvempia juomia eräitä juhlia varten useamman päivän aikana (se juhlasuunnitelma ja väkimäärä näes paisui kokoajan kun viikonloppu läheni :) ).

    Kävin siellä 4. perättäisenä päivänä saman viikon aikana, aina lähes samaan kellonaikaan vähän puolenpäivän jälkeen (muita asiakkaita ei siihen aikaan yleensä näkynyt) ja joka päivä minua palveli sama myyjä. Ulkovaatteet (ja naamani) olivat samat joka päivä.

    Olin alkuviikosta jo kantanut useamman astetta vahvemman leukun ulos ilman ongelmia, kunnes sitten viimeisenä päivänä myyjä yhtäkkiä päättikin yllätyksekseni kysyä paperit. Papereita näyttäessäni asiaa siinä sitten hieman leikkisästi kommetoinkin. Mutta sen olen kyllä oppinut etten ilman papereita lähde kuin lenkille. Se helpottaa vähintään omaa elämää.

  33. Jaakko Fagerlund sanoi 19/9/2008

    Itse mieluummin kannatan kauppaa joka tarkistaa henkilöllisyyden jokaisen korttiostoksen kohdalla, koska voin olla varma ettei ko. kaupasta muut saa kortillani ostettua, jos sen varastavat. Olisi kätevä, kun muutkin sitä kyselisi, sillä se 50 euron maksimisumma mitä korvataan pankin/luottokunnan suunnalta on kuitenkin kortinhaltijoilta pois.

    Ja vaikka näyttäisi vanhuuteen kuolevalta, niin henkilöllisyystodistus on hyvä olla matkassa jos meinaa ostaa jotakin ikärajattua tuotetta tai mennä ravintolaan, jonne on ikäraja asetettu. Helpointa on baarin ns. ovimiehelle jo valmiiksi kaivaa esiin siinä jonossa se henkilöllisyystodistus, kestää kaksi sekuntia tarkistaa se ja ovimies voi olla varma ettei laskenut alaikäistä sisään.

  34. Myyjänen sanoi 19/9/2008

    Kuvaamasi tilanne on vain ja ainoastaan aspan tyhmyyttä, ja työnantajan sietäisi maksattaa tuo tappio aspalla.

    Ja sen sijaan että työnantaja maksattaisi aspalla kiireessä ja huonossa valossa sattuneet virheet, työnantaja turvaa molempien selustan katsottamalla kaikilta henkkarit (ja turvaa vielä samalla kännisten asiakkaiden selustat), ja tämä on niin hirveää ja väärin.

  35. Rita sanoi 19/9/2008

    “…korahtaa pussillinen pakasteherneitä nenään” - :D Hah hah!

  36. naama sanoi 20/9/2008

    kf sanoi 17/9/2008

    “Olisit kertonut nimenkin, niin tietäisimme kaikki olla tulematta.”

    Niin, se kun on niin hirvittävän kamala vaiva näyttää niitä henkkareita. Voi elämän kevät. Itse en kyllä ymmärrä tätä käytäntöä, mutta ei se oikeasti elämääni hirveästi häiritsekään.

    Ja kun syyksi mainitaan se, että ravintolassa ei ole sirukorttipäätteitä, mieleen hiipii kysymys: miten helvetissä ennen tultiin toimeen pelkillä nimmareilla?

  37. sadepisara sanoi 21/9/2008

    Kolikossahan on aina kaksi puolta se on selvä ja niinku tässäkin asiassa näin on. Olen ainakin itse todennut, että jos en itse kykene huolehtimaan omista tavaroistani vaan hukkaan pankkikorttini on se minun mielestäni minulle oikein että joku sitä vinguttaa, mutta olenkin taas siinä tilanteessa viisas ja suljen kortin kun huomaan sen kadonneen. Toisaalta en ole niin rikaskaan että suurta menetystä kokisin jos korttini katoaisi. Ei siitä juuri kukaan kostuisi. Ja se miksi en kanna henkkareita aina matkassa johtuu siitä että omistankin vielä vanhan ajan magneettijuovallisen kortin eikä ole kysytty alle 50e ostoksista ikinä henk.todistusta. Enkä kyllä kysy itsekään vaikka myyjänä toimin eikä suurin osa nimmareista vastaa kortissa olevaa…siihen jo yks syyy on se että meillä asioivat äidit haluavat vain nopeasti ulos kaupasta kun kädet on täynnä pusseja ja sylissä lapsi ja toinen roikkuu kädessä, joten sillon ei ehkä kynäkään luista. Ja näin ainakin olen koko eläni nähnyt toimivan monessa muussakin paikassa. Mutta kaipa nämä “uutuuden villitykset” tulevat kehä 3:sen ulkopuolelle niin hitaasti :D niin on aikaa opetella. Mutta en nyt siis väitä että minulle olisi ongelma näyttää henkilöllisyystodistus, ei ole niin suuri vaiva mutta ihmettelen vain.

  38. Titiuu sanoi 23/9/2008

    Tokihan paperit näytän, jos niitä vaaditaan, ei siinä mitään. Käytäntö on mielestäni typerä, mutta kun se ei varmastikaan ole baarimikon keksimä en hänelle siitä alkaisi myöskään avautumaan. Jos tuollaiseen baariin törmäisin, laittaisin kyllä varmasti palautetta “ylemmälle taholle”.
    Lähinnä mietinkin nyt sitä, että onko tuo käytäntö olevinaan kovinkin yleinen? Miten ihmeessä en ole siihen kertaakaan törmännyt? Kahdessa kaupungissa useissa baareissa tulee käytyä aika useinkin (juu, käyn liikaa baareissa;), eikä silti ole moista vielä vastaan tullut..

Jätä kommentti