6/10
2008
50

Kampaaja = ajatustenlukija

Törmään kampaajan työssäni viikottain samaan ongelmaan; eteeni tulee asiakas joka haluaa hiuksiinsa täysin uuden leikkauksen ja pituudesta saa ottaa sentin tai parhaassa kaksi.

Sama värien kanssa; kyse on useimmiten tutusta asiakkaasta, joka haluaa erilaisen värin kuin ennen. Kun alan ehdottelemaan vaihtoehtoja, se ei saa olla tummempi eikä vaaleampi, ei punaisempi eikä ruskeampi, ei raitoja eikä monivärjäystä… WTF?

Osa asiakkaista kuvittelee kampaajan olevan ajatustenlukija; ”vähän tuolta ja sitten noin, kyllähän sä tiedät kun olet ammattilainen”. Kyselyihinikin voi tulla vastaukseksi murahduksia, mutta auta armias jos tulos ei olekaan sellainen kun rouva olisi halunnut: ”kun mä aattelin että tästä otettaisiin näin vähän”.

Jos päivä on varattu täyteen niin asiakas kysyy vielä uudelleen ”eikö sulla edes mitään pientä taukoa olisi että ehtisit mun hiukset, ei näissä mene kuin 15 minuuttia?”. Ei kun huvikseni vaan tarjoan ei-oota, enhän toki yrittäjänä halua yhtään ylimääräistä rahaa.

Jos joskus olen mennyt ottamaan tällaisen ”ei mene kuin 15 minuuttia” -asiakkaan niin auta armias; hän on 10 minuuttia myöhässä, tulee tukka likaisena ja haluaa uuden mallin.

Aina myöhästyvät asiakkaat ärsyttävät myös, toki joskus on ymmärrettävää että on myöhässä, mutta joka kerta myöhässä oleva osoittaa mielestäni suurta epäkunnioitusta asiakaspalvelijaa kohtaan… olisi mukava kuulla edes jonkinmoinen pahoittelu asiasta eikä olisi pahasta kysyä ehtiikö vielä.

T:Kati

Jaa Facebookissa
Laita Twitteriin
Google Buzz

--------------------------------------------


Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

  1. J-P 6/10/2008

    Minä en todennäköisesti ole yksikään noista, vaikka sanonkin aina parturilleni, että leikkaa sellaiset hiukset kuin hänen mielestään näyttää hyvältä. Hän on kuitenkin se, joka oikeasti tietää jotain hiuksista.
    Pari kertaa kampauskin on muuttunut, vaikkei se ollut suunnitelmissa. Ja lopputuloksesta en ole valittanut koskaan. Se on aina ollut huippu!

  2. vänkkääjä 6/10/2008

    Oikeasti partureissa pitäisi olla sama systeemi kuin pitserioissakin. Olisi pari mallia seinällä ja numero. Istutaan tuoliin ja sanotaan haluttu numero. Tämä toimisi 95% miesasiakkaista. Tai sitten olisi kuten Intiassa missä parturi vetää kaikille saman kampauksen.

    Tietenkin jonkun kaljuuntuvan kanssa saa olla vähän hienovarainen, ettei mene suoraan sanomaan että herran tukka ei riitä. Siinähän voi sitten vaikka huomaamatta liimailla päähän irtohiuksia lattialta.

  3. thom 6/10/2008

    ”Tai sitten olisi kuten Intiassa missä parturi vetää kaikille saman kampauksen.”

    Intiassa vai intissä? ;)

  4. GJ 6/10/2008

    Kaveri on parturi-kampaaja, hän mulle kertoi opiskeluaikanaan asiakkaakseen tulleen nuoren naisen, jolla oli hieno ja pitkä, vaalea tukka… Naisen toive oli lyhyt malli, mutta pituudesta ei saa ottaa!
    Hämmästyneiden kyselyiden lopputulos taisi olla, että ”no lyhyt lyhyt!”, ja lyhyehkön tukan saatuaan tämä kävi itkemään, että hänhän sanoi, ettei pituudesta ottaa, ja nyt hänen ennen kaunis pitkä tukkansa onkin LYHYT!

  5. Rita 6/10/2008

    GJ: Outo juttu. Eikö tuohon tullut mitään selitystä? Esim. että nainen halusi tukan nostettavaksi nutturalle tms.?

  6. GJ 6/10/2008

    Ei kun kyllä hän ihan hiustenleikkuuseen oli ajan varannut..ja olisi nyt edes sitten siinä vaiheessa jotain sanonut, kun parturi alkaa kaivella saksia esiin! Ei vissiin sitten käsittänyt, että lyhyen mallin leikkauttaminen edellyttää hiusten lyhentämistä.. ;)

    Minäkin tahtoisin uuden mallin tukkaani, mutten sitä voi tehdä, koska koitan kasvattaa pitkäksi… älyän olla menemättä kiusaamaan kampaajaani arvuuttelemalla, että mikäs olis semmonen kiva uus ja erilainen malli, jonka vois toteuttaa leikkaamatta hiuksia ollenkaan. :D Pidennykset ois vähän turhan tyyristä. :)

  7. Marjukka 6/10/2008

    Aika erikoista, yleensä vien itse jonkun kuvan mukanani tai osoitan mallikirjasta mitä tahdon. Ei jää epäselväksi, ja jotenkin luulin että tämä on ihan yleinen käytäntö. :P ?

    Toisaalta kerran tahdoin pitkistä hiuksistani leikattavaksi poikatukan, mutta kuvatkaan ei tahtoneet auttaa kun kampaaja alkoi hannata. Ensin leikkasi kymmenisen senttiä pois ja sitten jouduin vakuuttelemaan että ”ei se nyt vielä ihan riitä”. Sama toistui olkapituisena, leukapituisena, ja vielä valmista kampausta näyttäessä kampaaja näytti pelokkaalta. Täytyi sitten painokkaasti vakuuttaa että juuri tällainen sen pitikin olla ja kiitos, vaikka itse leikkaukseen meni kyllä melkein 15 min. kauemmin kuin olisi pitänyt…

  8. Cecilia 6/10/2008

    ”Aika erikoista, yleensä vien itse jonkun kuvan mukanani tai osoitan mallikirjasta mitä tahdon. Ei jää epäselväksi, ja jotenkin luulin että tämä on ihan yleinen käytäntö. :P ?”

    Itse teen samoi, ja kampaajani aina ylistää minua maasta taivaisiin tämän takia. Kuulemma lähes kukaan ei tee niin, vaan annetaan epämääräisiä ohjeita ja sitten itketään, kun tuli ruma kampaus. Myönnetään, kerran aloin itkeä kampaajalla, kun en tukastani tykännyt, mutta myönsin kampaajale, etten syyttänyt häntä.

  9. lillipelli 6/10/2008

    ”Aika erikoista, yleensä vien itse jonkun kuvan mukanani tai osoitan mallikirjasta mitä tahdon. Ei jää epäselväksi, ja jotenkin luulin että tämä on ihan yleinen käytäntö. :P ?”

    On myös aika yleinen käytäntö, ettei kampaaja uskalla sanoa asiakkaalle, ettei kyseinen malli asiakkaan hiuslaadulle onnistu, vaan alkaa sutimaan jotain sinnepäin.

    Paras oli, kun vein kuvan Halle Berrystä, jolla oli ihan lyhyenlyhyet hiukset, erittäin kerrostetut, pisimmät varmaan viitisen senttiä.

    Tulin ulos kampaajalta päällimmäiset hiukset leukaan asti, alemmat olkapäille taivutettuna ulospäin. Jonkinlainen potta siis. Kampaaja oli ilmeisesti sokea, koska missään vaiheessa ei keskusteltu kuvan kampauksen muuttamisesta.
    Tuli vähän WTF?-olo, mutta enpä sitten enää samalle kampaajalle mennytkään.

    Muutenkin tuntuu, ettei kampaajia ollenkaan kouluteta luonnonkiharan, paksun ja karhean hiuksen käsittelyyn.
    Suosikkejani ovat olleet kiharapörröhiusten leikkaaminen läpimärkinä ja suoriksi kammattuina(”hui, mites tästä näin lyhyt tuli”), kiharan föönaaminen auki muotoillessa(”onpas puffi *otsanrypistys*, miksiköhän, hmm…?”), kummallinen väitös siitä, ettei kiharaa hiusta voi kerrostaa (nimenomaan kiharaa kerrostaisin, sehän keventää vaikutelmaa ja hiusmassan raskautta) ja ihmettely, kun hius ei reagoi väriin ohuen, lasimaisen hiuksen lailla (NO DAA?).

    Minulla on vain huonoja kokemuksia kampaajista siis, osaako joku kertoa mitä teen väärin?

  10. lillipelli 6/10/2008

    Hei mitä se ”kerrostus” kampaajakielellä tarkoittaa?

    Näin maallikkokielellä JA kuvien kanssa esiteltynä olen yleensä halunnut sellaisia eripituisia tupsuja, kerroksia ja suortuvia pitkin päätä, niin, että osa latvoista hipoo poskia ja leukaa ja pisimmät on lapaluihin.

    Joka kerta saan kampaajalla kuitenkin _yhden_ kerroksen. Lyhyemmät päällihiukset, pidemmät takahiukset.

    Mitä pitäisi pyytää, että saisin tuon aiemmin kuvailemani?

  11. Shimei 6/10/2008

    Itselläni on aivan huippu kampaaja nykyään, n. 25vee nainen, jolla todella on silmää ja kykyä toteuttaa asiakkaan naamaan sopiva hiusmalli. Kiitokset vain hänelle näin anonyymisti (onpa hyötyä :-)

    Aiemmat kampaajakokemukset ovatkin olleet surkeita, mm. pyysin kolmelta eri kampaajalta otsatukkaa, joka ei kenenkään heidän mielestään olisi sopinut minulle. En myöskään saanut vaaleita raitoja tummiin hiuksiin, koska ”ne eivät vain sovi”, enkä myöskään rikottua hiuslinjaa, koska ”ei vain sovi”. Puhumattakaan olkapituista lyhyemmästä mallista, joka sekään ”ei olisi sopinut minulle”. Lähdin näiden muiden kampaajien luota siis aina jossain ylikiltissä suoraksi latistetussa pottamallissa kuin papintytär konsanaan.

    Nykyisestä otsatukallisesta, revitystä mallista olen kuitenkin saanut eniten kehuja, eli vaikea uskoa, ettei ko. malli sovi minulle – kolmen kampaajan inttämisestä huolimatta :-)

    eipä liittynyt alkuperäiseen tarinaan, mutta kiitos kun sain avautua!

  12. utale 6/10/2008

    Aaaahhh, mä olen sitten kampaajan unelma-aasi tai painajaisaasi… Toisinaan menen kampaajalle ja pyydän häntä ehdottamaan jotain, kun itse olen vähän kyllästynyt entiseen muottiin ja hiukset ovat venähtäneet sen verran, että siitä kyllä saisi melkein mitä vaan tehtyä. Toki minulla jonkinlainen yleisajatus haluamastani mallista yleensä on, mutta otan mielelläni vastaan ehdotuksia variaatioista.

    Eivät nuo ole koskaan ainakaan näyttäneet vastenmielisyyttään tapojani kohtaan, enkä minä toisaalta ala itkeä, jos hyväksyn kampaajan ehdotuksen eikä se olekaan mieleinen (kerran on käynyt noin, kun en osannut sanoa täsmällisesti mitä halusin ja kampaaja käsitti vähän väärin). Hiukset nääs kasvaa kyllä aika nopeasti yli lyhyessä kampauksessa ja pääsee taas teettämään uuden :D

    Useimmiten tuo juttu toimii ihan hyvin – kampaajilla on käsittääkseni aikas hyvä näkemys siitä, mikä millekin pallinaamalle sopii.

  13. utale 6/10/2008

    PS. Nuoruudessani oli kyllä sellainen kotikylän muotikampaaja, että hän teki kaikille aivan samanlaiset mallit riippumatta siitä, mitä asiakas pyysi. Sama malli ja värjäystapa aina seuraavaan kampauskurssiin saakka. Se ei kyllä ollut kivaa…

  14. lillipelli 6/10/2008

    Revitty!
    Onkohan se revitty eikä kerrostettu se termi mitä etsin! :D

    Miuta periaatteessa ärsyttää tuo kampaajien ”ei sovi sinulle”.
    Ne hinnat on kuitenkin aikasta suolaisia, että kyllä sillä rahalla pitäisi jo melkein saada mitä tahtoo. Kyse kun ei yleensä kuitenkaan ole mustan tukan kertavaalennuksesta platinablondiksi.

    Minäkin olen saanut eniten kehuja mallista, jonka ammattitaidoton kaveri saksi vessassa. Sitä mallia en kampaajalta saanut kun sitä ei voi tähän päähän toteuttaa ja se ei sovi minulle. Aha.

    Kampaaja voi kyllä mielipiteensä sanoa, mutta sanotaan näin, että järjen rajoissa voisi silti toeteuttaa niitä sopimattomiakin toiveita.

  15. Jana 6/10/2008

    lillipelli: Vai tarkoittaisitko sanaa ”rikottu”? Mielestäni rikottu malli on juuri kuvailemasi kaltainen. Revitty -sanaa en kyllä itse uskaltaisi kampaajalla käyttää, ties mitä saisi! :)

  16. Curlie 6/10/2008

    lillipelli, minulla on samantyyppisiä kokemuksia kampaajista, joilla ei ole haisuakaan kiharien hiusten leikkaamisesta (luonnonkihara tai permanentti). Kiharat pitäisi nimenomaan leikata kuivina ja aina kiharan kaaren alkukohdalta, ei keskeltä, koska muuten kiharan pää sojottaa joka suuntaan. Mutta joka kerta: pesu, raastava kampaaminen suoraksi ja nips nips samalla tavalla kuin suorat hiukset. Lopputuloksena kuivauksen jälkeen ne aiemmin kauniisti laskeutuneet kiharat ovat räjähtäneet totaalisesti. Aina vaihdan kampaajaa, aina käy samoin vaikka kuinka yritän sanoa että leikataan KUIVINA. Eikö näissä kampaajakouluissa opeteta mitään??

    http://hairstyling.suite101.com/article.cfm/cutting_curly_hair

  17. mips 6/10/2008

    No joskus toisinkin päin. Mä halusin leikkauttaa persuksiin asti ulottuvat paksut elovenanvaaleat palmikot pois ja tilalle mustan polkkatukan. Nauratti kun kampaaja parka pyöritteli onnettomana saksiaan eikä uskaltanut leikata. Tovin sain patistella ja vakuutella, että ihan oikeesti joo, päätös on harkittu ja letit lähtee. Lopulta sain mitä tilasin ja olin vallan tyytyväinen.

  18. sande 6/10/2008

    minullakin on käynyt monesti niin (eri kampaajilla, minulla ei ole mitään erityistä ”vakikampaajaa”) että olen ehdottanut että jos tehtäisiin näin ja näin, niin lopputulos onkin ollut jotain aivan muuta.
    Kerran minun hiukseni pilattiin täydellisesti kun kampaaja yksinkertaisesti teki kuten halusi, hän selosti koko ajan mitä tekee ja minkälaisen tekee mutta lopputulos ei ollut tähän suuntaankaan. Hiukseni olivat täydellisen kamalat, en saanut kaikkia hiuksia ponnarille n. vuoteen (mikä on urheilevalle ihmiselle todella hankalaa kun hiuksia piti laittaa kiinni pinnivirityksillä) ja seuraavana päivänä kävin hieman korjaamassa tämän kampaajan jälkiä muualla.

    Mutta täytyy kyllä myöntää, että haluaisin uuden kampauksen mutta pituudesta ei saisi paljon ottaa pois =D
    Lähinnä minun kohdallani tämä tarkoittaa, että haluan että hiuksiani revitään ja paljon, jolloin näyttää ettei pituudesta ole paljoakaan lähtenyt.

    Kun kasvattaa hiuksia ei millään malttaisi leikata niitä mutta pitemmän päälle se sama malli alkaa käymään tylsäksi, ehkä tästä johtuu että monet sanovat ”uusi malli mutta pituudesta ei saisi paljoakaan ottaa pois…” =)

  19. Arawn 6/10/2008

    Minullakin on kampaajista vähän noita vänkäyskokemuksia. Halusin punaiset raidat, mutta kampaajan mielestä punaiset eivät näkyisi näin ”tummissa” hiuksissa – keskiruskeissa, siis. Siinä aikamme vängättiin ja lopulta hyväksyi kampaajan tyrkyttämän vaaleamman sävyn.

    Tulos: oranssilta näyttävä pää. Kiitos. Olisin mieluummin vaikka todennut, että punaiset raidat eivät näy, koska se olisi ollut OMA valintani ja OMA mokani. Nyt vitutta ankarasti, koska kampaaja jyräsi ylitseni ja tulos oli sitten pyllystä.

  20. GJ 6/10/2008

    Hee hee. Mulla on tosi syvän tummansuklaanruskea tukka…musta melkeinpä. Hyvin näkyy shokkipunaiset raidat ja osiot, kun vähän vaalentaa pohjaa eka. :D Okei, ei se punanen shokkina pysy kauaa, mutta onpahan kampaajalla tilaisuus lihottaa tilipussiaan vähän useammin. ;)

    Mun luottokampaajani, n. 25-vuotias nainen myös on aivan ehdoton silloin, kun tahtoo uuden lookin, muttei millään keksi, että mitä. Hän kyselee kaikkea käyttämiesi vaatteiden malleista ja väreistä alkaen, ja sitten tehdään tukka tyylille ja naamalle sopivaksi!

    Ja noista valmiista kuvista katsominen… mua tympii, jos kampaajalla ei ole mitään näkemystä, vaan lyö kirjan/lehden käteen, että kato tosta että mitä tehdään.. ja aina tulee pettymys, ei meistä jokanurkanjaanoista saa Halle Berryjä tai Penelope Cruzeja kuitenkaan..eikä sitä tukkaa tule koskaan laitettua studiokuntoon. Parempi on tehdä ihan realistinen suunnitelma, että minkälainen kuontalo olisi hyvännäköinen ja käytännöllinen jne.

    Ja musta on kumma, jos kampaaja ei ymmärrä kun vaikka käsillä näyttää, että tänne taakse jos sais tän ja tän mittasiks pätkityt kerrokset ja sit korvien päältä tämmönen polkkatukka ja sit otsatukasta tämmönen V-mallinen, ja värjätään tommoseks samanlaiseks turkoosiksi kuin mitä nää sun seinät täällä! :D Tulis meinaan hieno.

    lillipelli: Mä puhun kampaajalle porrastuksesta tai pätkimisestä, kyllä menee jakeluun. :) Rikottu malli on myös varmaan ihan käyttökelpoinen.

    Hyvät naiset, tää menee ihan offtopiciksi! :D

  21. Entinen elovena 6/10/2008

    Mips, mulla kävi vähän toisin päin kuin sulla. Sain kerran kampaajalla päähäni, että pelkän tavallisen tasoituksen sijaan lyhennänkin perspituisia hiuksiani reilusti. Kampaaja kävi toimeen, ja lopulta istuin kullankeltaisen hiusläjän keskellä. Hiukset lyhenivät yltämään juuri olkapään yli. Pari päivää uusi look tuntui kivalta, mutta sitten alkoi harmittaa. Olen sen jälkeen itkenyt monta kertaa upeiden hiusteni perään. Mutta tehty mikä tehty. 10 vuoden päästä ne ehkä ovat samanlaiset… Nyt toivon, että kampaaja olis vähän toppuutellut. :/ (Toisaalta, eihän se hänen tehtävänsä ole.)

  22. tsiisus! 6/10/2008

    minulle kampaaja leikkasi joskus ”vahingossa” liian lyhyet hiukset, koska minun pari senttiä oli huomattavasti lyhempi kuin hänen ;) mutta lopputulos oli aivan ihana, ja olin todella tyytyväinen, koska en olisi ikinä uskaltanut leikata itse niin lyhyttä tukkaa :) tai siis etten olisi uskaltanut pyytää häntä leikkaamaan…

  23. Vilttitossu 6/10/2008

    Omalla kampaajallani on luonnon kiharatukka ja omat kiharatukkaiset ystäväni ovat pitäneet hänestä, sillä hän todella ymmärtää miten kiharaa tukkaa leikataan.

  24. lillipelli 6/10/2008

    Miksi se kampaajan ”pari senttiä” on aina lähemmäs parikymmentä? :D

    Sen oon jo oppinu, etten pyydä leikkaamaan ”huonoja latvoja” pois, siinä lähtee puoli tukkaa, mutta vaikka sormilla näyttäisi sopivan mitan, niin ei.

    Ja aina ne haluaa leikata! Miusta ois ihana mennä kampaajalle värjäykseen pelkästään, mutta heti alkaa painostus ”jos nyt vähän vaan otettas huonoja pois” ja tuo viimeinen kommentti tulikin jo käsiteltyä.

    Oikeasti, kaksi (2) senttiä on järjestään kampaajalla vähintään 5-10. Miksette te hyvät asiakaspalvelijat noudata asiakkaan toivetta? Omapa on asiakkaan asia, jos niitä kuluneita latvoja silti vielä sinne jää.

  25. Voi mikä monkey 6/10/2008

    Olen sitä mieltä että hyvä kampaaja osaa kyllä hellävaraisesti pudottaa asiakkaan maan pinnalle jos toiveet tukasta ovat täysin epärealistisia. Tavoite on kuitenkin että asiakas lähtee kampaamosta hyvillä mielin, tulee tällöin varmasti uudestaan. Hyvää kampaajaa ei asiakas helpolla vaihda.
    Omani on ihana ja ymmärtää aina täysin mitä tahdon kutreilleni tehtävän.
    Ja Kati, olen kanssasi samaa mieltä, aspaa voi kunnioittaa edes sen verran että saapuu AJOISSA paikalle!!

  26. Tukka-täti 6/10/2008

    Itse tässä jonkin aikaa olen tehnyt näitä parturi-kampaajan hommia, että on pakko tulla kommentoimaan.

    Tuo uusi ”look” ilman että pituudesta lähtee: itse olen ehdottanut että kerrostetaan vähän enemmän päältä ja siistitään ala latva. Realistisissa mitoissa tottakai. Jos haluat uuden mallin ilman lyhennystä, koitappa itse föönata se tukka vähän toisin. Se on oikeesti todella vaikeaa tehdä mitään muutosta jos ei saa leikata pituudesta pois. Itselläni on toiminut tuo kerrostus tyyli ihan hyvin.

    Lillipelli:
    En tiedä missä käyt latvojasi lyhentämässä, mutta ainakaan minulla tai liikkeeni kolleegoilla ei todellakaan ole tapana 2cm sijasta leikata 20cm(osataan me laskea vaikka ollaan parturi-kampaajia) Aika hullulta kuullostaa että ”joka kampaaja leikkaa 20cm pois”.
    Minulla on yleensä tapana asiakkaan kanssa miettiä mikä on se 2cm, yleensä näytän mitan itse ja kysyn mitä mieltä asiakas on, enkä todellakaan ota enempää kuin on sovittu. Kannattaisiko kokeilla toista kampaajaa?

    Btw, ei meillä koulussa ainakaan opetettu kiharantukan käsittelyä sen enempää kuin sanottiin vain että varovasti leikataan märkänä. Jos kiharahiuksinen asiakas näyttää kuivassa tukassa 5cm pois, en leikkaa hiuksista 5cm pois märkänä koska se lyhenee enemmän.Kihara hiuksiset asiakkaat voivat pyytää että leikataan tukka kuivana, jottei vahinkoa satu. Minulta pyydetään usein että leikattaisiinko kuivana, suostun aina. Tämän olen oppinut jo ennen opintojani kampaajaksi. Mutta valitettavaa on se ettei se ole iskostunut kaikkien kampaajien päähän.

  27. toiveajattelua? 6/10/2008

    Miehenä saanen kommentoida sen verran, että käyn sillä parturilla, joka hoitaa yksinkertaisen leikkauksen nopeasti ja hyvin. Jotkut, sukupuolta mainitsematta, saavat menemään melkein tunnin siihen, minkä joku toinen hoitaa reilussa vartissa.

  28. marley 6/10/2008

    Son hiukset n 2-3 sentin pituuteen, takaa ja sivulta siistitään, korvat näkyviin pulisongit about puoliksi. Ja noin parinkymmenen minuutin päästä on pallopää Beatlesistä kuoriutunut taas Tom Cruise.

    Nyt vasta tajusinkin mistä johtuu, että aina parturissa käynnin jälkeen tähyilen taivaalle ja toivon, että minut vietäisiin toiselle tähdelle… ;)

  29. Tosi huono hiuslaatu? 6/10/2008

    Itse aloin käymään kampaajalla säännöllisesti (2kk välein) n. puolitoista vuotta sitten. Tänä aikana hiukseni ovat lyhentyneet lapaluiden alle ulottuvista juuri ja juuri korvat peittäviin. Kun latva on kuulemma aina tosi huonossa kunnossa ja ehdottomasti pitää nyt leikata reilusti, jotta pitemmän tukan kasvatukselle saataisiin hyvä pohja. En tiedä miten homma tästä etenee, sitä ”hyvää pohjaa” ei olla saatu aikaan ja kohta ei ole enää hiusta leikattavaksi. Mielestäni pitkä tukkani ei ollut hamppuinen tai muutenkaan erityisen epäsiistin näköinen, mutta silti kampaajat joka ikinen kerta haukkuvat hiukseni ja vetävät sen reilu 5cm pituudesta pois. Onko joku pystynyt kasvattamaan hiuksiaan ilman hillitöntä tappelua kampaajan kanssa? Onko jollekin kampaaja joskus ehdottanut, että leikattaisiin vain maltillisesti, koska pitkä tukka sopii hyvin? Vai onko kaiken takana kampaajien salaliitto, jolla pyritään saamaan kaikille lyhyt poikatukka, jota joutuu sitten siistimään kerran kuukaudessa?

  30. toiveajattelua? 7/10/2008

    Miehinen kommentti tuohon salaliittokysymykseen. Kun päätin aikoinaan katkaista reilusti alle puoliselkään ulottuneet hiukseni lyhyiksi, jouduin vakuuttamaan ainakin neljään kertaan olevani tosissani ja ymmärtäväni mitä teen, hyvä etten allekirjoittamaan jotain vastuuvapauspaperia… :)

  31. Arawn 7/10/2008

    Minua itse asiassa on vähän häirinnyt se, ettei hiuksista meinaa saada tarpeeksi pois, kun latvat ovat huonokuntoiset… Kun sanon 10cm, kampaaja alkaa kauhistella ja suostuu leikkaamaan ehkä jonkun 2-5cm. Eihän pitkää tukkaa saa näes pätkiä! Kampaaja on nimittäin venäjäläinen ja ylipäätään Venäjällä, missä ulkonäkö on tietysti iso juttu ja pitkät hiukset yleisempiä naisilla kuin lyhyet.

    Olisi silti hauska saada kuluneet päät pois, koska ne näyttävät hiuksissa lähes aina hyvin ikäviltä. Lähinnä ehkä, jos hiukset ovat kiharat, paksut ja pitkät, kuluneet päät eivät niin erotu, mutta kun ovat pitkät, suorat ja ohuet, niin heti loikkivat silmille.

    Tosi huono hiuslaatu: HIusten kasvattaminen on helppoa – ei käy kampaajalla! :D

    Hitsi, tässä lähiaikoina pitäisi kyllä mennä… Uskaltaakohan sitä.

  32. Hoo 7/10/2008

    Mulla on samanlaisia kokemuksia kuin Arawnilla. Kun haluan huonot latvat pois, niin oikeasti haluan niistä eroon. Menköön vaikka 20 senttiä sitten.

    Kävin leikkauttamassa just pari viikkoa sitten ja harmittaa, kun latvat on edelleen hamppuiset ja takkuiset. Sitä ennen kävin viimeksi noin vuosi sitten (eri kampaajalla, eri paikkakunnalla) ja hiukset olikin useita kuukausia kivat ja helpot, kun kampaaja uskalsi pätkäistä kunnolla.

  33. lillipelli 7/10/2008

    ”Onko joku pystynyt kasvattamaan hiuksiaan ilman hillitöntä tappelua kampaajan kanssa? Onko jollekin kampaaja joskus ehdottanut, että leikattaisiin vain maltillisesti, koska pitkä tukka sopii hyvin? Vai onko kaiken takana kampaajien salaliitto, jolla pyritään saamaan kaikille lyhyt poikatukka, jota joutuu sitten siistimään kerran kuukaudessa?”

    Ei onnistu. :D

    Kyllä se joku salaliitto on. Kaverini teoria oli se, että koska kampaajilla itsellään on ylensä läpivärjätty, LYHYT ja huonokuntoinen kuontalo, ne kateuksissaan leikkailee mielellään reilulla kädellä. (Nyt huumoria peliin, kampaajat ennenku on taas koko hernekasvi jollain nenässä!)

    Mie en muutenkaan tajua sitä ”kasvaa paremmin”. Hius ainakin miun päässä kasvaa kyllä tyvestä ja nytkin ihan leikkaamatta mitään on tukka päässyt alaselkään asti yltäväksi. Kampaajien kasvuteorian mukaan näitä olisi pitänyt leikata ainakin kymmenen kertaa tänä aikana, mutta pituus ois kans sit sen mukainen…

    Yksi teoria on kans se (ei omani sentään!), että kampaajat ns. huijaa asiakasta hiustenkasvulla. Tottakai kasvun huomaa paremmin, jos joka toinen kuukausi leikataan se kasvanut osa pois ja hups, taas se kasvaa se hius sen tietyn mitan siihen samaan, missä se oli aiemmin. Eli kyllä, näin hiukset kasvavat, mutta kuinka tehokkaasti…

    Sitäpaitsi miun ja kampaajien käsitys kauniista hiuksista on aika eri. Itse tykkään eripituisista kapenevista latvoista, sekaisesta luonnonlapsilookista ja suloisen sotkuisista kiharoistani.
    Jos miun tukan vetää tasapituuteen, se puffaa kauniiseen kasarityyliin pilveksi pään ympäri, mutta tätä ei nämä asiakaspalvelijat suostu ymmärtämään.

    Tajuan, ettei kampaaja suostu tekemään mitä vain, johon asiakas kuitenkin pettyisi, mutta itse olen aina pettynyt myös siihen, mihin kampaaja pystyy. En siksi, ettei lopputulos vastaa täysin lehtikuvaa vaan siksi, että se on _ruma_. Ja näkee kampaajan naamasta, että se on samaa mieltä.

    En jaksa enää vaihtaa kun yksi toisensa jälkeen on yhtä huonoja hommassaan.

  34. Hmm 7/10/2008

    ”Kiharat pitäisi nimenomaan leikata kuivina ja aina kiharan kaaren alkukohdalta, ei keskeltä, koska muuten kiharan pää sojottaa joka suuntaan. Mutta joka kerta: pesu, raastava kampaaminen suoraksi ja nips nips samalla tavalla kuin suorat hiukset. ”

    Eikö voi sanoa kampaajalle, joka lähestyy märkiä hiuksia saksien kanssa, että ÄLÄ LEIKKAA? Hiljaa ei ainakaan kannata istua ja hyväksyä kohtaloaan jos tietää, että pieleen menee.

  35. lillipelli 7/10/2008

    ”Eikö voi sanoa kampaajalle, joka lähestyy märkiä hiuksia saksien kanssa, että ÄLÄ LEIKKAA? Hiljaa ei ainakaan kannata istua ja hyväksyä kohtaloaan jos tietää, että pieleen menee.”

    On sanottu. Ei usko. ”Vähän vaan tästä, mie otan silleen kyllä, et hius lyhenee kuivuessaan *puufhfhfhfhfhff föönausta puufhfhfhf* tulipas lyhyt hups!”

    Ja tuo on vähän sama kun jos asiakas kävisi vaikka kaupassa neuvomaan miten kassakone toimii. Eli kyllä sen aspan on osattava hommansa tuon verran.

  36. Hmm 8/10/2008

    ”On sanottu. Ei usko. “Vähän vaan tästä, mie otan silleen kyllä, et hius lyhenee kuivuessaan *puufhfhfhfhfhff föönausta puufhfhfhf* tulipas lyhyt hups!”

    Ja tuo on vähän sama kun jos asiakas kävisi vaikka kaupassa neuvomaan miten kassakone toimii. Eli kyllä sen aspan on osattava hommansa tuon verran.”

    Eli annat kampaajan tehdä väärin ja ”pilata” hiuksesi vaan sen takia, että ”kyllä aspan pitää tämä osata”, vaikka ei selkeästikään osaa?

    Ja minä en ainakaan antaisi hiuksiini koskea, jos tietäisin, että väärin menee. Jos välttämättä kampaaja haluaisi leikata märkänä eikä uskoisi mitä yritän sanoa, poistuisin paikalta.

  37. ent. kampaaja 8/10/2008

    Ei muuta kun kaikki vaan sinne kampaajan penkin taakse seisomaan ja tekemään, kun se kerta noin helppoa se homma on, että kuka tahansa siihen pystyy paremmin kuin koulutetut kampaajat!
    Ette varmaan tule ajatelleeksi, että kaikille ei vain yksin kertaisesti pysty tekemään kaikkea!

    Ja vaikka kuinka yrität ja TEET kuten asiakas haluaa, niin se ei tarkoita sitä, että asiakas olisi tyytyväinen!
    Tästä syystä en edes alalle jäänyt kun en valitettavasti pysty olemaan ajatusten lukija ja ihmeiden tekijä.
    Tummasta ei saada vaaleata tuosta vain!
    Mallia ei voi muuttaa jos ei hiusta saa kuitenkaan leikata.
    Ja koska hiustenleikkaamisessa ei periaatteessa ole olemassa mitään tiettyä kaavaa, perustuu leikkaaminen monesti näkemyksiin! Ja näkemys erojahan meillä kaikilla valitettavasti on!
    Jopa käsitys yhdestä sentistäkin saattaa olla erilainen eri ihmisillä! Toisille se on 1cm ja toisille 5cm. Valitettavasti!

    Minulle on ystävä tullut itkien kun kampaaja oli leikannut hänen hiuksensa lyhyiksi siitä huolimatta, että hän nimeen omaan lyhyttä mallia halusi!

    Ja kun sen kuvan kanssa tullaan, niin se ei tarkoita sitä jos malli jonkun päässä näyttää hyvältä, että se myös toimisi jollain toisella!
    Hiusten väri, paksuus, taipuisuus yms. vaikuttaa siihen miltä lopputulos näyttää!

    Ja niin monta kuin on kampaajaa, niin niin monta on myös ”käsialaa”. Emme me ole mitään koneita jotka pystyy tekemään prikulleen samanlaista jälkeä kuin mitä jokin toinen on tehnyt, tai edes mitä itse on tehnyt edellisellä kerralla!
    Käsityö on aina käsityötä!

    Ja sillä latvojen leikkaamisella ei todellakaan ole mitään tekemistä hiusten kasvun kanssa! Hiukset tosiaan kasvaa tyvestä!

    Olen todella tyytyväinen, että olen myös pysynyt pois alalta, jos tämä on yleinen käsitys kampaajista / partureista!
    Parturi-Kampaajakin on asiakaspalvelia, tosin hiukan erilainen kuin kaupan kassa ja hänen tekemisensä näkyy hiukan eri tavalla, mutta siitä huolimatta toivoisin edes pientä arvostusta ko. ammattia kohtaan!

    T:Nykyinen Kaupan Kassa

  38. Rappion Apostoli 8/10/2008

    Kirjoittajaa vaivaa paha puolipistetauti. Lähes jokaisessa kappaleessa käytetään tuota lähes tarpeetonta välimerkkiä, jonka käyttö on valitettavan yleistä nykyään. On perin rasittavaa lukea tuollaista. Kyllä tekstiä pitää osata muotoilla sujuvasti ilman puolipisteitä.

  39. PAKA 8/10/2008

    Mua kanssa eniten ärsyttää asiakkaat jotka tulee 15min myöhässä,
    ilman anteeksi pyyntöä.
    Sen verran pitäisi olla käytöstapoja !
    Ja nämä samat asiakkaat ovat niitä jotka nostavat metelin jos kampaajan ajat sattuvat olemaan myöhässä :)

    Muistakaa ihmiset kun kerrotte minkälaisen leikkauksen haluatte ja teillä on mielessänne mielikuva valmiista työstä.
    Te ette pysty mitenkään selittämään kampaajalle niin,että hän saisi aivan samanlaisen mielikuvan.
    Siksi kuva on parempi, jää vähemmän mahdollisuutta väärinymmärryksille.

    Luinmpa curlien linkin kiharien hiusten leikkuusta!
    DON’T use a razor to cut curly hair. It isn’t as sharp as scissors…vai miten se oli? :P

    Älkää uskoko kaikkea mitä netissä kerrotaan PLIIS

  40. Pitkästä unelmoiva 9/10/2008

    Tuntuu, että suomalaisilla kampaajilla on ihme tarve vetäistä jokaiselle naiselle lyhyt tukka. Pitkää tai edes puolipitkää tukkaa ei osata muotoilla mielenkiintoiseksi, vaan kaikki muutosideat menevät aina alle 10 sentin pituisiksi. Vaikkapa Tanskassa naisilla on lähes poikkeuksetta pitkä tukka, josta näkee jos jonkinlaista variaatiota.

    Viimeksi kun menin ylikasvaneen polkkatukan kanssa Suomessa kampaajalle ja pyysin jotakin virkistävää siihen, mutta ”ei lyhyttä”, sain 5 cm pitkät hiukset.

  41. hanhan 9/10/2008

    Multa ei ole koskaan leikattu ihan lyhyeksi jos en ole sitä erikseen pyytänyt. Olen leikkauttanut pari kertaa polkkatukan, yleensä mulla on aina pitkät/olkapäille olevat hiukset ollu. (onkohan polkkatukkakaan sit kovin ”lyhyt”)

    Kun olen mennyt tasoittamaan hiuksiani, on tasoitettu 2-10cm, riippuen siitä kuinka paljon olen pyytänyt tasoittamaan. Kyllä kiljahtaisin siinä vaiheessa jos kampaaja alkaisi leikkaamaan hiuksiani 5 cm pituisiksi :)

    Kerran halusin värjäyksen yhteydessä että hiuksiani tasoitetaan n. 1-2 cm, mutta kampaaja ehdotti jos leikattaisiin 5 cm koska minulla oli yhessä kohtaa päätä huomattavasti lyhemmät hiukset kuin muualla (varmaan itse humalassa saksinu ;) ), niin tehtiin ja kaikista hiuksista tuli tasapituiset.

  42. Tosikko 9/10/2008

    MInä myönnän olevani hankala asiakas kampaamossa, koska en kerta kaikkiaan osaa sanoa sitä mallia minkä haluan.
    Koskaan en ole kävellyt kampaajalta ulos tyytyväisenä, mutta joskaan en ole sitä kampaajalle alkanut mesoamaan, koska hän on tehnyt parhaansa mun toiveiden mukaan.
    ”Olisi pari mallia seinällä ja numero. Istutaan tuoliin ja sanotaan haluttu numero”
    Tämä auttaisi minuakin PALJON. Ei tarvitsisi kampaajan leikkiä ajatuksen lukijaa.

  43. Paljon kärsinyt 14/10/2008

    Minulla myös samoja kokemuksia kuin Arawnilla, pitkistä hiuksista ei saa millään tarpeeksi pois. Nykyään käyn tosi harvoin kampaamossa joten haluan sitten kerralla enemmän pois kun latvat ovat huonossa kunnossa, mutta eipä onnistu. Pari senttiä leikataan vaikka moneen kertaan sanon että haluan leikattavan kymmenen senttiä.

    Nuorempana kokeilin myös eri kampauksia useammin, ja tuli törmättyä ties minkälaisiin kampaajiin. Onneksi niitä hyviäkin on, mutta uudella kampaajalle meno pelottaa kun huonojakin on ollut niin paljon ja etukäteen ei tiedä kuinka tällä kertaa käy.

    Yhdelle kampaajalle näytin kuvan: korviin asti ulottuvat, kevyesti laineilla olevat hiukset. Lopputulos: todella lyhyet hiukset jotka oli päänmyötäisesti afrokiharalla ja permanenttiaine oli polttanut kaiken värin hiuksista.

    Toinen kampaaja poltti päänahkani tulikuumalla hiustenkuivaajalla jota tohotti sentin parin päässä siitä päänahasta.

    Kolmas tasoitti pitkät hiukseni suurinpiirtein nappaamalla kaikki kerralla kiinni käteensä ja nips, saksilla kaikki poikki. Sen olisin voinut tehdä itse kotonakin.

    Tämä on käynyt monta kertaa: menen kampaajalle otsalla olevan otsatukan kera, hiukset ovat muuten pitkät. Pyydän että vain latvoja tasoitetaan, muuta ei tarvitse. Kampaaja leikkaa, tämä on ihan ok. Leikkaamisen jälkeen kampaa otsatukastani ihan karmivan sivuheittotortun ja kilo lakkaa päälle. Missä vaiheessa kampaaja keksi että haluan sellaisen? En ole pyytänyt uutta kampausta joten en sellaista haluakaan. Olisiko liian vaikeaa olettaa että asiakas haluaa poistua samantyylisenä kuin tulikin.

    Onneksi enää ei sentään käy niin että saan jonkin hankalasti ylläpidettävän kampauksen kun olen tyytynyt pitämään pitkiä, melko tasapitkiä hiuksia jo vuosia. En jaksa/viitsi vaivautua arkisin laittamaan hiuksiani, ne ovat joko kiinni tai auki. Kampaajat eivät tahdo tätä uskoa vaan haluavat väsätä jonkin ihme leikkauksen, joka vaatii tuntien föönauksen, puunauksen ja ties mitä vahaa sekä pakkelia että näyttää hyvälle. Pelottaa jo taas seuraava kerta kun kampaaja kysyy että mitenkä laitan/föönailen hiuksiani aamuisin, kun vastaus en mitenkään. Mitä nyt pahimmat takut kampaan pois.

    Unelmakampaajani, joka on nykyään valitettavasti eri kaupungissa sen sijaan on oikeasti taitava. Näytin kuvaa ja kerroin haluavani vähän sen tyyliset mutta en aivan (en ollut löytänyt juuri täydellistä kuvaa). Kampaaja totesi että ihan tuollainen ei ohuille hiuksilleni sopisikaan, mutta entäs tällainen ja tällainen? Ja leikkasi sitten juuri minulle sopivan, täydellisen ja helppohoitoisen kampauksen. (Jonka seuraava kampaaja pilasi kun menin muutaman kuukauden päästä tasoittamaan latvoja kun kampaus oli ylikasvanut, eikä ihana kampaajani ollutkaan enää paikalla).

    Kaikkein eniten seuraavassa kampaamokäynnissä taitaa pelottaa se, että alan olla siinä iässä jossa naisen ”pitää” leikata hiukset lyhyeksi. Jostain syystä pitkiä hiuksia ei saa olla kuin alle kolmekymppisillä….

  44. minä 19/10/2008

    Onko oikeasti niin että hiukset on maailman tärkein asia?

  45. Hairless 30/10/2008

    ..juu.
    Varmasti parturin/kampaajan työssä joutuu kohtaamaan vaikka mitä ihmeellisyyksiä. Mutta näin aasiakkaan näkökulmasta, sama toimii myös toisin päin.
    Pidin useita vuosia kaljua, lähinnä turvallisuus-syistä (joudun työssäni painiskelemaan ”aasiakkaiden”kanssa melko usein, eipähän saa kukaan piuhasta kiinni). Työt vaihtuivat ja mitä suurinta tyytyväisyyttä tuntien päätin kasvattaa hiuksiston. Parturissa käynnit etenivät kahdessa (ihan laadukkaassa paikassa) seuraavasti; ”Moi, Mitäs sulle?” -> ”Jos leikattaisiin siten, että sivut ovat lyhyet ja päältä siinä määrin pitkä että saan jakauksen aikaiseksi, kiitos. Pidetään siima kuitenkin niin pitkänä kuin possible, olen totaalisen kyllästynyt kaljuun/sotatukkaan. En ole kiinnostunut myöskään mistään mukavista muotihiuksista, vaan mulle kelpaa vallan hyvin konservatiivinen peruskampaus…”
    Leikkauksen aikana höpösteltiin siinä niitä näitä ja kertoilin kummassakin paikassa että on mukavaa pitää hiuksiakin pitkästä aikaa.
    Lopputuloksena nostaessani katseeni tekniikan maailmasta oli kummassakin paikassa mielenkiintoinen, joskin varmasti trendikäs piikkitukka. Molemmissa paikoissa myös työn suorittaja ilmaisi tyytyväisytensä tulokseen ennen kuin ehdin kommentoida tyyliin: ”joo, tää on nyt kuuminta hottia ja sopii sulle tooooosi hyvin”. No, varmaan sopikin, mutta en ole Idolsiin tai BB-taloon hakemassa…Ilmoitin sitten että en maksa pesoakaan, koska tulos on täysin muuta kuin olen selkeästi ilmoittanut/tilannut ja seuraavaksi siirryn kotiin ajamaan pääni taas klaniksi ja kasvattamaan siimaa seuraavaa yritystä varten. Nyt onneksi löysin parturin, joka ei kärsi
    kuullun ymmärtämisen ongelmista/ kuvittele olevansa taiteilija jonka näkemys ylittää aasiakkaan toiveen tyyliin; ”juu, ei teillä tänään soppaa syödä vaan piffiä, koska minä tykkään siitä enemmän…”
    Kiitokset vaan Maijalle ja kohta taas piuha lyhenee!

  46. Hopea 16/2/2009

    Itsellä (nyt nuorena miehenä) ei koskaan ole ollut ongelmaa, jos on jotkut juhlat tulossa käyn parturissa hieman siistimässä (ja ohentamassa) hieman saa lyhentää. Pehko kasvaa niin nopeasti että kuukaudessa kasvaa lyhyestä niin paljon että tukkaa tulee jos silmille ja taas parturiin. Arkileikkaus on siis lyhyeksi, korvat näkyviin ja paljon ohennusta. Joskus harvoin pyydän ihan huvikseen hieman laittamaan ja hyvin nekin on onnistuneet.

  47. Tukka-täti 17/2/2009

    Tosikko. Etkö ole katsonut kampaajilla olevia hiuslehtiä/kirjoja? Voisi auttaa paljonkin sinua kertomaan minkälaisen tukan haluat, samoin kampaajaa. Ei tarvitsisi lähteä pahalla mielellä pois joka kerta.

  48. Kiti** 8/3/2009

    Ikävää on, että hyvien kampaajien päivä pilataan, ja mä olen aina ollut varsin tyytyväinen leikattuihin hiuksiin, jos on joskus ollut varaa mennä tukka leikkauttamaan. Yleensä nyrhin sen itse, koska minulle ei ole niin tärkeää, ovatko latvat JUURI niin tasaiset kuin niiden ”pitäisi” olla. Itsepähän tukkani kannan =)

    Kerran menin 14-vuotiaana kampaajalle, värini oli silloin päältä blondi ja alta tumma. Päätin leikkauttaa hiukset pystyyn, neljän sentin pituisiksi. Kampaaja alkoi haukkua hiusväriäni ja käski värjäämään hiukseni!! Kun kerroin tästä äidilleni, hän hermostui niin että sanoi saman tien koko perheen asiakassuhteet sinne irti. Ymmärrän että hiukseni saattavat haitata kampaajan esteettistä silmää, mutta se ei hänelle kuulu YHTÄÄN, minkä VÄRINEN tukkani on! Siitä lähtien olen leikkauttanut hiukseni siististi itselläni ja värjäyttänyt kotona. Kellään ei ole oikeutta naputtaa ulkonäköseikasta jota ei ole pakko katsella!!

  49. hiphei 22/5/2009

    Mulle kerran sanoi kampaaja, että ”on niitä pahempiakin nähty”.. Thanks.

    Kyse siis ihan siisteistä pitkistä hiuksista, jotka vain ehkä kuivettuneet.. Kumma kun olen aina saanut kehuja hiuksistani, mutta tuo kommentti ei kyllä hirveästi mieltä ylentänyt, vaikka itse sanoinkin että ”jos jotain kosteuttavaa kun on niin kuivat”.. Koitti varmaan piristää, mutta enpä tiennyt niiden olevan niin pahat;)

  50. Ihmettelijä 5/10/2009

    Minulla on luonnostaan tyypilliseen suomalaiseen tapaan hiiren harmaat hiukset. Noin viiden vuoden ajan kiersin 2-3 kuukauden välein joka kerta eri kampaajalla pyytäen seuraavaa: ”Haluaisin vaaleat hiukset siten että joukossa hieman tummaa. En halua, että vaalea on kirkuvan keltaista eli kusen väristä vaan ennemmin jään/platinan sävyistä. Kokonaisvaikutelman haluan olevan erittäin vaalea, niin että minut mielletään blondiksi.” Välillä otin mukaan jopa valokuvia, joita olin leikannut lehdistä. Esim. http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://bittenandbound.com/wp-content/uploads/2008/04/blake-lively-_9.jpg&imgrefurl=http://suvinoma.wordpress.com/2008/08/07/hiukset/&usg=__1wdj5z9lQdciGv9mIaxFO4GhQ60=&h=400&w=300&sz=33&hl=fi&start=10&um=1&tbnid=fVhAiUBzhCz4jM:&tbnh=124&tbnw=93&prev=/images%3Fq%3Dvaaleat%2Bhiukset%26hl%3Dfi%26sa%3DG%26um%3D1

    Koska joka kerta poistuin kampaajilta hiukset täysin tummina, joissa oli paljon kusenkeltaisina loistavia raitoja, luovuin lopulta ajatuksesta saada ko. hiukset ja värjäsin kokonaan tummaksi.(Eipä tarvitse maksaa epäonnistuneista värjäyksistä joka kerta sitä 90-140 euroa.) Enkä kyllä koskaan näyttänyt pätkääkään blondilta noiden vuosien aikana. Tiedän, että tummista/mustista hiuksista on vaikea/mahdoton värjätä vaaleaksi hetkessä, mutta luulisi, että hiirenharmaat suomalaiset hiukset olisi saatu 5 vuoden aikana oikeasti vaaleiksi. Jos tällaiseen kykenevän kampaajan löytäisin, maksaisin ilomielin tuplahinnan. Kampaajia olen kokeillut niin Helsingin Eirasta Vantaan Tikkurilaan asti. Tulipa pitkä vuodatus, mutta kun en vaan ymmärrä…Onko kuvaukseni jotenkin mahdoton tai epätarkka? Missä on vika?



Jätä kommenttisi



Ottaako meno täällä päähän? Siirry toiselle puolelle, Aasipalveluun!