17/10
2008
120

Kassimummo

Elikkäs näistä muovikasseista kauppojen kassoilla on ollut paljonkin puhetta aikaisemmin, joten ajattelin nyt jakaa oman tarinani.

Olin joskus aikoinani Porissa 3,5kk kaupan kassalla töissä, kyseessä siis harvinainen mieskassa. Tähän liittyi useita hyviä ja huonoa muistoja, useat olivat juuri asiakkaiden kohteliaita huomautuksia kuinka harvinaista on nähdä mieskassa ja kuinka hyvää vaihtelua se on.

Mutta todellinen tarina liittyy erääseen tapaukseen joka oli kaupassa hyvinkin tunnettu, vaikka se vasta jälkeenpäin selvisi. Kaupassa käyvistä asiakkaista eräs mummo tuppasi aina tarkistamaan kuitin ison luupin kanssa ja AINA tietysti juuri kotona. Kaikki kassathan ovat joskus tehneet virheitä, esimerkiksi lyöneet jonkun tuotteen kahdesti, lyöneet ylimääräisen muovikassin tai sekoilleet maksukorttien kanssa.
Mutta kyseinen rouva ei millään tuntunut käsittävän että kassatkin ovat vain ihmisiä; eräänäkin päivänä tämä rouva tuli valittamaan minulle kun häneltä oli veloitettu edellisenä päivänä 16c liikaa kun hän oli ottanut vain kaksi muovikassia, eikä kolmea. Olin edellisenä päivänä tehnyt pitkän vuoron joten en muistanut nähneeni rouvaa, joten tarkistin kuitista kassan numeron; yllätyksekseni huomasin etten ollut palvellut häntä edeltävänä päivänä vaan kyseessä oli eri kassa.

Mainitsin tästä rouvalle, mutta siitäkös riemu repesi ja hirveä huuto alkoi, minun samalla yrittäessä setviä yhä kasvavaa ”ruokatunti-jonoa”. Lopulta sain mielestäni asian rouvalle selväksi, että koska en ole palvellut rouvaa eilen, en voi tietää olenko veloittanut liikaa vaiko en, enkä myöskään voi palauttaa rahoja. Kun rouva alkoi haukkumaan minua suureen ääneen itsekeskeiseksi ja mahtailevaksi homppeliksi kilahdin totaalisesti, nousin tuolista ylös ja otin oman lompakkoni taskusta ja annoin rouvalle euron kolikon todeten samalla, että jos rouvan talous on kiinni yhdestä muovipussista, jonka on huomannut vasta kotona, niin voipi ottaa tuosta tuon euron ja painua ryystämään sumppia marttakerhon kanssa loppupäiväksi ja jättää minut rauhaan tekemään työtäni. Rouva lähti hieman hämmentyneenä pois enkä nähnyt hänen enää tulevan kassalleni seuraavaan kahteen kuukauteen. Tästä tempauksesta sain seuraavilta asiakkailta lähinnä huvittuneita kommentteja ja työtovereilta parit taputukset.

T:Taas eräs kassa

Jaa Facebookissa
Laita Twitteriin
Google Buzz

--------------------------------------------


Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...
  • Ei vastaavia tarinoita

  1. Punajuuri 17/10/2008

    Olen töissäni itsekin törmännyt samankaltaiseen mummeliin. Tosin kyseinen henkilö tarkistaa aina paikan päällä saamansa rahat. Ja kyllä se 16 senttiä on niin iso raha ;)

  2. Vanilja 17/10/2008

    Voih, muistan tollaset häiritsevät aasiakkaat. Itse olisin todennut etten voi ko. asialle mitään koska en ollut kassalla silloin, joten en voi tietää oliko rouva oikeasti ostanut kolme pussia vai yrittääkö hän huijata. Olen positiivisesti yllättynyt että viitsit antaa omista rahoistasi hänelle, itse olisin varmaan tokaissut että:”Soitanko vartijan tänne ohjaamaan teidät ulos?”.

  3. Kaupantäti 17/10/2008

    Rohkea veto! :D Itse en ole varmaan koskaan sanonu asiakkaalle kovin napakasti mitään vastaan, meillä aasiakaskin on aina oikeassa ja saa haluamansa.

  4. lillipelli 17/10/2008

    ”Lopulta sain mielestäni asian rouvalle selväksi, että koska en ole palvellut rouvaa eilen, en voi tietää olenko veloittanut liikaa vaiko en, enkä myöskään voi palauttaa rahoja. ”

    En sano, että ansaistsit kunnianloukkauksen tasoiset haukut, mutta ei oma toimintasi ollut asiakaspalvelua parhaimmillaan.

    Mikset ohjannut rouvaa sille kassalle, jolla tämä oli asioinut tai henkilön luo, joka voi rahat hyvittää kassarajoista piittaamatta?
    Muilla kassoilla oli kyllä aikaa taputtaa teidän molempien urpoilulle, muttei auttaa asiakasta, jolla oli ihan oikea ongelma ja oikeus hyvitykseen. Kummallista. Meillä teistä jokainen saisi vähintään kirjallisen varoituksen.

    16 senttiä ei ole iso raha, mutta se on periaate. En minä ainakaan hyvää hyvyyttäni maksa kaupoille noita ”pikkusummia” tyhjästä saamatta mitään vastineeksi. On minullakin huijattu olo, jos veloitetaan väärin, vaikka olisikin kyse hyvin pienestä rahasta.

  5. KH 17/10/2008

    Oho, olipa törppöä käytöstä, sinulta! Ammattitaitosi ei siis riittänyt hoitamaan asiaa millään muulla tavalla? Jos joku nyt oli aasi, niin se taisit olla sinä. Sori.

    Aivan. 16 c ei ole iso raha, mutta moka on aina moka.

  6. hukkapätkä 17/10/2008

    Tässäkin tapauksessa vaikutti varmasti rouvan oma käytös: ylimielinen, ”asiakaspalvelijat ovat koneita”-asenne jne. Toki asian olisi voinut hoitaa sujuvammin, mutta toisaalta joskus täytyy natisijoitakin näpäyttää!

  7. Rautamyyjä 17/10/2008

    Älkääpä nyt, rouva kävi ihan selvästi kiinni henkilökohtaisuuksiin, joten mielestäni pikku näpäytys osui ihan oikeaan paikkaan.

  8. lillipelli 17/10/2008

    ”toisaalta joskus täytyy natisijoitakin näpäyttää!”

    Tunneminä on samaa mieltä, mutta asiantunteva ja arvonsa tietävä asiakaspalvelija minussa on eri mieltä.

    Natisijan riehaantuminen on lähes aina asiakaspalvelijan ammattitaidottomuutta. Voin rehellisesti sanoa, että viiden vuoden aspauran aikana olen _kerran_ saanut aiheetonta kiusaamista asiakkaan taholta. Kaikista muista tilanteista olen jälkeenpäin nähnyt sen hetken, jossa vielä omalla asenteella ja käytöksellä olisi tilanteen voinut pelastaa.

    Aspan tehtävä on palvella. Palvelijan ei missään tilanteessa kuulu näpäyttää palveltavaa!

  9. Toivoton tapaus 17/10/2008

    Mikä vittu siinä on että aina riittää näitä pässien puolestapuhujia? Eli teidän mielestä oikea toimintamalli olis ollu, tässä ja kaikissa muissa mahollisissa tilanteissa, vaan niellä paskaa, pyllistää tai todeta ”Kyllä arvoisa rouva. Minä olen itsekeskeinen homppeli” Ja hymy perään tietenkin?

    Mitä vittua teille niin rakkaan asiakkaan pitää sanoa tai tehä, että joku muu toimintamalli ku mielistely ja anteeks pyytely olis teiän mielestä hyväksyttävää?!

  10. lillipelli 17/10/2008

    ”Eli teidän mielestä oikea toimintamalli olis ollu, tässä ja kaikissa muissa mahollisissa tilanteissa, vaan niellä paskaa, pyllistää tai todeta “Kyllä arvoisa rouva. Minä olen itsekeskeinen homppeli” Ja hymy perään tietenkin?”

    Ei.
    Vaan tämäkin ongelmatilanne olisi ollut mahdollista ratkaista molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla jo ennen ”homppeli”-kohtausta.

    Asiakkaalle _ei koskaan_ sanota EI, vaan esitetään kiellon tilalla vaihtoehtoinen ratkaisumalli.

    Nyt aspa sanoi ”et saa hyvitystä, en ollu tällä kassalla, en voi auttaa”, josta asiakas tietenkin kimpaantui. Minäkin olisin, en tosin ulospäin.

    Olisi kuulunut sanoa ”Valitettavasti en itse ollut tuolloin kassalla, mutta odotathan hetken, niin ohjaan Teidät henkilön luo, joka osaa auttaa.”

    Haukkuja ei kukaan ansaitse, mutta urpojakin on osattava käsitellä.

  11. lillipelli 17/10/2008

    ”Mitä vittua teille niin rakkaan asiakkaan pitää sanoa tai tehä, että joku muu toimintamalli ku mielistely ja anteeks pyytely olis teiän mielestä hyväksyttävää?!”

    Jos asiakas syöksyy tiskilleni ja aloittaa _samantien_ hillittömän huutamisen ja haukkumisen, soittaisin poliisit.
    Samoin fyysinen väkivalta aiheuttaa putkareissun sekopäälle.

    Se naamanilme kyllä näkyy, vaikka miten luulisi niitä silmiä pyörittelevänsä itsekseen.

  12. Ihmetellen 17/10/2008

    Tämä sivu keskittyy AASIAKKAIHIN! Mistä te näiden pässien puolesta puhuvat tulette? Tehtää oma, http://www.aasiakaspalvelija.net jos ei kiinnosta, mutta tarviiko tänne tulla aina arvostelemaan? Voi jestas. Minä en ainakaan töissä kuuntele asiakkailtakaan henkilökohtaisia solvauksia. Jos minua on ok huoritella, voinee asiakastakin kutsua ihan justiinsa sillä nimellä mikä tuntuu tilanteeseen sopivalta. Ihmisoikeudet ne on aspallakin.

  13. lillipelli 17/10/2008

    Ja monelta tuntuu täällä unohtuvan, että _todella harva_ aasiakas on tullessaan suunnitellut kamalaa rääkymistä.

    Rääkymisen aika koittaa vasta, kun asiakkaan odotukset petetään rankasti. Kyllä, joskus nämä odotukset ovat liiallisia, eikä niitä pysty mitenkään järjen rajoissa kohtaamaan ja kyllä, on aaseja, joille mikään ei kelpaa, mutta heitä on vain noin kolmasosa niistä, joita täällä porukalla haukutaan.

    Asiakaspalvelu on vaativaa ja hienovaraista työtä, jossa tulkitaan asiakkaan sanattomia viestejä, ollaan niitä ajatustenlukijoita ja jos ei just sillon olla, reilusti kysytään ja varmistetaan.

    Valitettavan moni hankalaksi äitynyt asiakastilanne johtuu kyllästyneestä aspasta, väsyneestä aasiakkaasta ja siitä, että aspan ensimmäinen repliikki asiakkaan kysymykseen/vaatimukseen alkaa sanalla ei.

    Moni ”asiakaspalvelija” torjuu asiakkaan todelliset tarpeet ja odotukset jo ennen kuin vaivautuu selvittämään niitä keskustelunavauskysymystä pidemmälle!

    Minä myönnän edelleen, että useimmat vaikeat asiakastilanteet olisin voinut itse ehkäistä. Aluksi se oli kokemuksen puutetta, sitten väsymystä, tympääntymistä, muun elämän vitutusta. Aina ei voi olla parhaimmillaan ja ykklä asiakkaaltakin on lupa odottaa inhimillistä käytöstä, mutta asiakas on vapaalla, asiakaspalvelija töissä.

  14. lillipelli 17/10/2008

    ”Minä en ainakaan töissä kuuntele asiakkailtakaan henkilökohtaisia solvauksia. Jos minua on ok huoritella, voinee asiakastakin kutsua ihan justiinsa sillä nimellä mikä tuntuu tilanteeseen sopivalta. Ihmisoikeudet ne on aspallakin.”

    En minäkään kuuntele. Väitinkö niin?

    Pointti on se, että _suurin osa_ haukuista on itsehankittuja, vaikkei se niitä oikeutakaan.
    Kyseessä on VALINTATILANNE.

    Lue aiemmat viestini.

  15. lillipelli 17/10/2008

    ”jos ei kiinnosta, mutta tarviiko tänne tulla aina arvostelemaan? ”

    Mutta koko sivuston suolahan on eriävät mielipiteet! :D

    Miksi niin vihamielinen asenne ystävällisiin neuvoihin, joilla kyseiset tilanteet voisi omalla toiminnallaan helposti välttää? Te taidatte nauttia siitä, että aasi ensin huutaa ja sitten pääsee tänne marttyyrina vinkumaan.

    Minä ainakin haluan tehdä työni rauhassa urpoilta ja niin hyvin kuin kykenen. Vinkit minullekin tervetulleita.

  16. lillipelli 17/10/2008

    Tuntuu tosiaan näihin vaikeisiin asiakastilanteisiin sattuvan sama vääristynyt suomalainen asenne, kuin kännikertomuksiin.

    On olevinaan jotenkin vitun _HIENOA_ kun asiakas ajautuu hysteeriseen tilaan! Jotenkin näistä tarinoista täällä paistaa läpi jopa ylpeys tilanteesta, ja mitä paskempi aspa on itse ollut huudon jatkuessa, sitä enemmän pointseja ropisee.

    Aina vingutaan, ettei asiakaspalvelijoiden työtä arvosteta, mutta arvatkaapa miksi?!
    Ette te itsekään sitä näy kovin pitkälle arvostavan!

    Minulle itselleni jokainen huutoon revennyt asiakas on HÄPEÄ ja ilmiselvä osoitus siitä, että olen epäonnistunut siinä, mistä minulle palkkaa maksetaan.
    Minulle on tärkeää, että teen työni kunnolla kaikkien mahdollisesti käytettävissä olevien voimavarojeni mukaan ja saan siitä kiitosta ja kehuja. Jokainen vaikeasti alkanut asiakastilanne on voitto, jos se päättyy tyytyväiseen asiakkaaseen, JOPA silloin kun se on vaatinut minulta hieman nöyryyttä.

    Haukkuja ja loukkauksia en kuuntele, mutta pyrin ne kaikin voimin ehkäisemään, koska asiakas ei ole tullut tiskille minua haukkumaan. Hän on jotakin vailla ja minun tehtäväni asiakaspalvelijana ja ihmisenä on häntä siinä asiassa auttaa, koska sitä on aspan työ ja siitä ne rahat tulee.

    Vitun idiootit.

  17. jaahas 17/10/2008

    Minusta on aivan oikein, että jos vasta seuraavana päivänä tulee kitisemään, ei saa rahasta takaisin. Kuitti pitäisi tarkistaa silloin, kun on vielä kaupassa ja myyjä voi nähdä, mitä todella on ostettu. Muutenhan asiakas voi seuraavana päivänä tulla sanomaan, että ostin kuulkaas teiltä eilen vain yhden sisäfileen, mutta kaksi on laskutettu!

  18. Eiruli 17/10/2008

    Mielestäni sanasta ”EI” ei ole mitään oikeutta alkaa hysteeriseksi ja alkaa haukkumaan asiakaspalvelijaa – 16 c takia. Vähän maalaisjärkeä peliin.

  19. lillipelli 17/10/2008

    ”Mielestäni sanasta “EI” ei ole mitään oikeutta alkaa hysteeriseksi ja alkaa haukkumaan asiakaspalvelijaa – 16 c takia. Vähän maalaisjärkeä peliin.”

    Ei minunkaan mielestäni.
    Mutta jos tietää, että asiakas siitä hysteeriseksi alkaa ja jos sitä voi olla käyttämättä, miksi se silti pitää aina saada sanoa, sitten kuunnella haukut ja valittaa täällä.

    Kun koko homma olisi ammattitatitoisesti ja hyvän aspan lailla hoidettu sillä, ettei sano sitä EI.

  20. lillipelli 17/10/2008

    ”Minusta on aivan oikein, että jos vasta seuraavana päivänä tulee kitisemään, ei saa rahasta takaisin. Kuitti pitäisi tarkistaa silloin, kun on vielä kaupassa ja myyjä voi nähdä, mitä todella on ostettu.”

    Olet oikeassa.
    Mutta mietipä toisin päin. Kuka tulisi valittamaan 16 sentin muovikassista jälkikäteen, jos sen olisi oikeasti saanut?

  21. Täyspäinen 17/10/2008

    Hei pelle, yritä jo rajoittaa tuota vitun tuhkanripottelua ja itse/muiden ruoskimista tuolla iänikuisella ”jos joku on kusipää se on 99% varmuudella OMA VIKASI” molotuksella. Voi nyyh nyyh kyllä asiakaspalvelijan pitää olla ajatustenlukija ja kynnysmatto ja pyyhkiä vielä asiakkaan perje että ”asiakaspalvelutilanne sujuisi ammattimaisesti”. Mene Japaniin jos haluat että asiakaspalvelija käyttäytyy kuin jokaisen asiakkaan henkilökohtainen orja.

  22. lillipelli 17/10/2008

    ”Voi nyyh nyyh kyllä asiakaspalvelijan pitää olla ajatustenlukija ja kynnysmatto ja pyyhkiä vielä asiakkaan perje että “asiakaspalvelutilanne sujuisi ammattimaisesti”. ”

    No näinpä. :D

    Asian ytimen olet ainakin ymmärtänyt.

    Taas muuten jollakin ”täyspäisellä” on nimimerkkini suhteen lukihäiriö, se tuntuu olevan täällä aika yleistä.

  23. lillipelli 17/10/2008

    Muuten, ”täyspäinen”, toimiko sinun mielestäsi aspa tässä tarinassa ihan rehellisen esimerkillisesti?

    Asiakas tulee kertomaan, että kauppa on varastanut häneltä rahaa. (Kyllä, se 16 senttiäkin on rahaa, ja jos joku aasi olisi pöllinyt saman arvoisen tulitikkuaskin, täällä rääyttäisiin jo poliisia paikalle ja tuomittaisiin se samaksi kuin vaikka sadan miljoonan yrityshuijaus).
    Aspa sanoo, ettei ole siitä vastuussa, ei voi hyvittää sitä, ei osaa auttaa.

    Olenko ihan oikeasti ainoa, jonka mielestä aspa olisi voinut tehdä tilanteessa jotakin toisin?

  24. Nemi 17/10/2008

    Noin minäkin olisin tehnyt jos asiakas jankuttaisi ja jankuttaisi. Kunnianloukkauksesta olisin myös julmistunut ja saattanut mainita, että tuon ikäinen ihminen eikä tunne käytöstapoja.. Että jos se elämä on oikeasti kiinni siitä 16 centistä niin tässä ja pidä loput!

    Lillipelli, Onko pääsi mahdollisesti jäänyt kiinni esim. ruuvipenkkiin kun kiristää noin mahottomasti? Kiesus! Onko elämäsi nyt ihan vallan poissa raiteiltaan kun muut ovat kanssasi ihan eri mieltä? hui hui, laitapa se tietokoneesi ihan kiinni vähäksi aikaa ja rentoudu hieman. Ryystäpä vaikka kupillinen kahvia!

  25. taina 17/10/2008

    Minä olen samaa mieltä siitä, että aspa toimi huonosti. Asia olisi pitänyt selvittää jotenkin muulla tavalla. Kyllä minä ainakin oletan, että jos minua on rahastettu väärin, voin selvittää asiaa muidenkin henkilökunnan edustajien kanssa kuin juuri kyseisen kassan. Meillä ainakin raha palautettiin aina kun joku kävi valittamassa, huolimatta siitä, ettei voinut varmasti tietää puhuiko asiakas totta. Eikä tuo ole niin suuri asia, että siitä voisi herneen noin syvälle sieraimeen vetää (kumpikaan osapuoli). Itse ainakin opin kassatyössä sen, että en stressannut yhtään noista vastaavista tapauksista. Tosin mitä pahemman aasin kanssa joutuu tekemisiin, sitä suuremmaksi kipukynnys kasvaa. Ehkäpä tämä aspa olikin tähän saakka saanut vain kehuja sukupuolestaan?

    ” Lopulta sain mielestäni asian rouvalle selväksi, että koska en ole palvellut rouvaa eilen, en voi tietää olenko veloittanut liikaa vaiko en, enkä myöskään voi palauttaa rahoja.”

    Jos aspa olisi tämän pitkän vuoron aikana palvellut mummoa, muistaisiko hän muka montako muovikassia rahasti eli onko tehnyt virheen vai ei? Tuskin.

  26. missmam 17/10/2008

    ^Olen ihan samaa mieltä lillipellin kanssa ja ihmettelin tätä jo tarinaa lukiessani. Jos mummolta on velotettu ylimääräistä (olkoonkin 16 senttiä) niin tottakai se pitää korjata eikä vain todeta että ”en tiedä kun en ollut paikalla”. Jos ei virheen tehnyt henkilö juuri sillä hetkellä ole töissä, niin asiakkaan yhteystiedot tarjotaan ottamaan ylös ja selvittämään asia mahdollisimman pian. Luultavasti tässä tilanteessa suurin osa asiakkaista myöntyy, että ”mitä sitä nyt 16 sentin takia”, mutta ainakin asiakkaalle tulee olo että häntä yritetään auttaa ja palvella.

    Totta, asiakaspalveluammatti ei tarkoita sitä että pitää madella asiakkaan edessä joka asiassa, mutta se ei myöskään tarkoita sitä, että asiakas jätetään kuin nalli kalliolle yksin ongelmansa kanssa.

  27. Nemi 17/10/2008

    missmam, mielestäni ihmisten tulisi osata käyttäytyä kaupassa kuin myös muuallakin, mitä tulisi jos jokainen asiakas kuvittelisi olevansa maailman napa? Kummasti aasiakkaiden täytyy alkaa tivata asioitaan siinä kassalla vaikka näkevät että jonoa kertyy. Tulisivat vinkumaan sitä kuuttatoista senttiään vaikka sillon kun muita ei ole jonossa, tai menisivät esim. infopisteeseen inttämään. Oikeuttaako asiakkaana olo siis huonoon käytökseen?

  28. lillipelli 17/10/2008

    ”Lillipelli, Onko pääsi mahdollisesti jäänyt kiinni esim. ruuvipenkkiin kun kiristää noin mahottomasti? Kiesus! Onko elämäsi nyt ihan vallan poissa raiteiltaan kun muut ovat kanssasi ihan eri mieltä? hui hui, laitapa se tietokoneesi ihan kiinni vähäksi aikaa ja rentoudu hieman. Ryystäpä vaikka kupillinen kahvia!”

    Kaksi kupillista jo ryystetty. :D

    Vituttaa vaan tuo asenne täällä välillä. Kyllä miekin ymmärrän oikeat aasitilanteet, mutta miuta ärsyttää sen mässäily ja nautiskelu sillä, että ei edes yritetä olla hyvä aspa.

  29. lillipelli 17/10/2008

    ”Oikeuttaako asiakkaana olo siis huonoon käytökseen?”

    Oikeuttaako asiakaspalvelijana olo huonoon käytökseen?

  30. lillipelli 17/10/2008

    ” mitä tulisi jos jokainen asiakas kuvittelisi olevansa maailman napa? ”

    Periaatteessa asiakaspalvelu on tuotteiden lisäarvo, joka äärimmäisyyksiin vietynä on juuri tätä.

    Toiset vaan on ihan paskoja asiakaspalvelijoita, että jauhakaa rauhassa. :D

    Mie lähen kohta töistä ja meen mökille.

  31. tanu 17/10/2008

    ”Voin rehellisesti sanoa, että viiden vuoden aspauran aikana olen _kerran_ saanut aiheetonta kiusaamista asiakkaan taholta”

    Mahdaatko olla ruumishuoneella töissä?

  32. tsiisus 17/10/2008

    Siis voi luoja sentään, kyllä minusta oli ihan oikeutettu näpäytys! Eihän nuo aasit muuten ikinä osaa lopettaa tuota naputusta ja jäkätystä jos ei kukaan niille koskaan siitä mitään uskalla sanoa!
    Ei sitä tuollaisten haukkujien takapuolta tarvitse ruveta nuolemaan… :D
    Ja minusta kyllä tässäkin tarinassa aspa yritti olla ihan asiallinen ja ystävällinen ennen kuin mummeli kävi kunnolla haukkumaan…

  33. Tups 17/10/2008

    lillipelli kirjoitti:
    ”Miksi niin vihamielinen asenne ystävällisiin neuvoihin, joilla kyseiset tilanteet voisi omalla toiminnallaan helposti välttää?”

    ”Vitun idiootit.”

    Voi tätä tekopyhyyden kukoistusta! Ihanaa! Missä ne on ne ystävälliset neuvot niille vitun idiooteille? ( kyllä, oma ensimmäinen viestisi oli ihan asiallinen, ei siinä mitään, mutta tuolla alkupäässä on muutama viesti, jossa kirjoittajaa suoraan haukutaan aasiksi ja törpöksi. ”ystävällisiä neuvoja”. Niitäpä niitä )

  34. Nemi 17/10/2008

    ”Vitun idiootit”

    Lillipelli onkin hauska tapaus :D Vallan viihdyttävää ja asiallista kommentointia!

    Päätän täältä tähän.

  35. wtwe 17/10/2008

    lillipelle, putoa jo tuoliltasi

  36. Aspa 17/10/2008

    ”Mie lähen kohta töistä ja meen mökille.”

    Lillipellipelle… Miten ehdit nuolla jokaisen asiakkaan persettä, jos istut töissä tietokoneella ja kirjoitat monta sivullista kommentteja tänne?

  37. Seppo 17/10/2008

    Ai, että suoraan sanottuna vituttaa vanhukset jotka valittaa ja nussii pilkkua pienimmistäkin asioista. Eipä mulla muuta, eläkeikää odotellessa.

  38. Paavetti 17/10/2008

    Tämähän on siinä mielessä hankala tilanne, että aspa ei enään näe mitä asiakas on ostanut, kun hän on ostoksensa raijannut kotiin. Periaatteessa tosiaan kuka hyvänsä voisi tulla sanomaan isommastakin asiasta, että nyt on laskutettu liikaa. Eipä se kaupankaan talous yhteen muovikassiin kaadu, mutta tätä voi joku tosiaan käyttää isommissakin asioissa. En tiedä miten muissa kaupoissa, mutta meillä ei kuitista näe kuka kassa on rahastanut asiakkaan ja jos asiakas ei vaikkapa muista kuka hänet on palvellut tai jos asiakaspalvelija ei muista mitä asiakas osti, on vain sana sanaa vastaan. Sen vuoksi tällaisissa väärinlaskutusepäilyissä pitäisi tarkistaa se kuitti heti, kun aspakin vielä näkee mitä on ostettu ja mitä ei. Eikä se aspankaan muisti tosiaankaan loputon ole.

  39. Paavetti 17/10/2008

    Niin ja sen verran vieä piti sanoa, että minuakin on laskutettu väärin, mutta ei ole kyllä ikinä tullut sellainen olo, että nyt minua on tahallaan huijattu. :D

  40. Teioh 17/10/2008

    Juu, myyjän olisi pitänyt kyllä ohjata mummeli jollekin joka tietää asiasta enemmän, mutta ei mummokaan ollut ihana aasiakas, olisi voinut vaikka kysyä mistä sitten saa kysellä rahoja takaisin, ruuhkakassa kun ei varmaankaan ole oikea osoite. Itse olisin ainakin mennyt infopisteeseen tms. Ei niin että myyjä on itsekeskeinen homppeli, joka yrittää palvella muitakin ihmisiä mummelin huutaessa korvaan.

  41. viu 17/10/2008

    Alkoi niin kiukuttamaan näiden lukeminen, että pakko kommentoida vähän. Ensinnäkin kymmenen vuotta markkinoinnin teorioita tutkineena voin todeta, että asiakas ei aina ole oikeassa. Jos markkinat toimisivat sokeasti tämän väittämän pohjalta, olisi liiketoiminta lähinnä poikkeuksetta tappiollista.

    Toiseksi kyllä asiakkaan puolellakin täytyy olla tarkastamisvastuu eikä kaupan voida syyttää varastaneen rahoja. Toisinpäin käännettynä, jos asiakas laittaa liukuhihnalle kolme maitotölkkiä, mutta kuitille tulee vain kaksi, ei asiakasta syytettäisi varkaaksi. Kyseessä on inhimillinen virhe, joka on voinut tapahtua myös asiakkaalle. Ehkä hän on epähuomiossa sanonut ottavansa kolme pussia tai muistaa väärin. Ongelman tilanteessa aiheuttaa aika. Asiakkaan olisi tullut tarkastaa kuitti samantien. Muutoin voidaan olettaa, että kahden auton ostaja voisi seuraavana päivänä väittää ostaneensa vain yhden ilman minkäänlaista todistusvelvollisuutta. Tämä on ääriesimerkki, mutta keskustelussa tuli monta kertaa ilmi, miten kyseessä ei ole summa vaan periaate. Sen siis tulisi olla sovellettavissa kaikkiin vastaaviin tilanteisiin.

    Lapsellista, että asia ärsyttää näin paljon, mutta myönnän heikkouteni. Sitä paitsi tämä sivusto on mielestäni tarkoitettu juuri pilke silmäkulmassa ahdistuksen purkamiseen. Itse olen aikoinani itkenyt iltaisin asiakkaiden aiheuttaman ahdistuksen myötä, koska olen ottanut hankalat asiakkaat liian henkilökohtaisesti. Ja voin vannoa, että ikinä en sanonut EI asiakkaalle vaan kestin kaiken kourimisesta lähtien. Kaikkea ei pidä sallia ja mielestäni on hyvä ja vaaraton keino purkaa ahdistavia tilanteita täällä.

  42. kassaneiti myös 17/10/2008

    Meillä ainakin on kassahenkilöstöä neuvottu siten, että jos asiakas heittäytyy ikäväksi henkilökohtaisella tasolla (kohdistaa arvostelunsa/haukkumisensa/vähättelynsä työntekijää kohtaan ilman selkeää syytä), silloin ”asiakas ei ole enää oikeassa” vaan hänelle saa sanoa takaisin. Eihän minkään työn työnkuvaan kuulu sylkykuppina oleminen, ei töihin mennä peläten että mitähän tänään kuulee!

    Kovin usein ei tuollaisia tilanteita onneksi tule, mutta jos joskus väärällä jalalla noussut asiakas tulee avautumaan vaikkapa aspan ulkonäöstä, hänelle saa kyllä sanoa vaikkapa ”suosittelen teitä katsomaan itse peiliin”.

    Toki kaikki muu reklamointi ja ruikutus täytyy kuunnella, mutta ei henkilökohtaisuuksiin menevää.

  43. palkia 17/10/2008

    Tää oli musta hyvä tarina eikä ihmetytä aspan käytös. En voi tietää, mitä sanamuotoja aspa todellisuudessa on käyttänyt ja kuinka hyvin hän on loppujen lopuksi asiakkaalle tilanteen selittänyt.

    Ja totta kai rouvalle olisi kuulunut hyvitys, mutta minusta hän ansaitsi aspan reaktion kun tulee työntekijää solvaamaan ruuhka-aikana 16 centin takia. Siinä vaiheessa kun meno käy asiakkaan osalta henkilökohtaiseksi, saa se minun puolestani käydä aspankin osalta. Mielessä pyörii myös se, kuinka monta asiakassuhdetta aspa olisi pilannut sillä, että olisi koko jonon kuullen ruvennut ruuhka-aikana selvittämään hänen ylhäisyytensä, aasin, 16 centin muovipussiongelmaa soitellen kaikki vuorossa olleet työntekijät läpi, että mahdoitkos laskuttaa yhen muovipussin liikaa eilen?
    Hyvää asiakaspalvelua ehkä tätä naista kohtaan, mutta takana seisova jono olisi voinut ehkä vähän sylkeä päälle sen jälkeen.

    Lillipelli vois rauhottaa tota ylimielistä asennetta toisten aspojen toimintaa kohtaan. Et oo sopiva henkilö antamaan niitä Ystävällisiä Neuvoja kun kutsut ”opetuslapsiasi” itse vitun idiooteiksi. Tämä sivu on muutenkin aspojen vertaistukea varten joten menehän tukemaan niitä aasiakkaita muualle.

  44. JP 17/10/2008

    Koko ketju tuntuu olevan jonkun helevetin lillipellin synkkää yksinpuhelua.

  45. sirkkuuu 17/10/2008

    Pisteet aspalle. Keksipä itsekkin välillä moista, tai olisi edes pokkaa sanoa noin.

    Emmehän me tiedä, kuinka kauan mummo siinä huutokonserttiansa piti, tai mitä aspa hänelle tosiaan sanoi, mutta siinä vaiheessa kun menee henkilökohtaisuuksiin, minunkin palvelualttius loppuu. Antakoot isot herrat minulle potkut vaikka siitä hyvästä, mutta minä en kuuntele solvauksia.

    Onneksi nykyisessä työpaikassa on sääntönä, että minkäänlaisia solvauksia ei kuunnella, luuri korvaan vaan jos sieltä rupee henkilökohtaisia herjauksia tulemaan.

  46. huoh 17/10/2008

    mä olen pitänyt lillipelliä todella asiallisena kommentoijana tähän asti, joten tämä ketju yllätti mut täysin.

    lillipelli, montako kauppaa luulisit suomessa olevan auki, jos henkilökunnaksi huolittaisiin vain kaltaisiasi täydellisyydessään erinomaisia asiakaspalvelijoita?
    ihminen ei ole robotti. hän on inhimillisyydessään epätäydellinen. tämän tunnut sallivan asiakkaalle, muttet asiakaspalvelijalle? ainoastaan siksi, että aspa on töissä.
    sulla on todella erikoinen suhtautuminen 2000-luvun aspan hommiin. alle kympin tuntipalkoilla pitäisi asiakkaan eteen nöyrtyä kuin paremmallekin kuninkaalle. huhhuh.
    siinä vaiheessa, kun asiakas käy henkilökohtaisuuksiin, OLI SYY SIIHEN MIKÄ HYVÄNSÄ, loppuu minun taholtani palvelu. näin se vaan on. pitäskö nyt ottaa lopputili, että kaikki elämäänsä kyllästyneet kusipää-asiakkaat pääsevät toteuttamaan itseään johonkin kynnysmattoaspaan, joka ei osaa pitää puoliaan?

  47. Nuppu 17/10/2008

    ”kassaneiti”
    Aivan näin!

    Meilläkin pomo on sen verta maalaisjärkinen että ymmärtää miten asiakkaita ja aasiakkaita kohdellaan. Ja luotto on työntekijöihin kova joten vääryyksiä ei pääse käymään.

    Ps: Hänkin lukee tätä sivustoa :)

  48. lillipelli on homppeli... 17/10/2008

    …pakko olla. Eihän se muuten noin hermostuisi. Homppeleille on varmaan omat sivut, joilla itkeä. Täällä alkaa olla ankeeta, kun puolet kommenteista on samalta jeesustelijalta. Yäk.

  49. Zizzy 17/10/2008

    En jaksa lukea tätä pitkää viestiketjua, mutta eikö ketään muuta ihmetytä se että ”avautujan” kassakavereilla oli aikaa
    1. Kuunnella episodia
    2. Antaa sen jälkeen ”parit taputukset”
    ?

    Kyllä silloin kun mä olin kassahommissa,niin ei paljon jaksanut seurata muiden kassojen tekemistä…Kai nykyään kaupoilla on niin hyvät katteet että joutaa notkumaan ja kuuntelemaan kollegojen muovipussiselkkauksia.

  50. naurissiruan 17/10/2008

    Komppaan Lillipelliä siinä kohtaa, että kyllä aspan pitää miettiä kerran jos toisenkin ennen kuin lähtee asiakasta kovin paljon näpäyttämään. Sitä vartenhan me ollaan aspoja: jos ei tietty mielistely onnistu, niin autiolle saarelle metsänvartijaksi sitten vaan ;)
    Toisaalta taas, jos aasiakas menee henkilökohtaisuuksiin, niin kyllä pitää aspallakin olla ihmisoikeudet. Ei me sylkykuppeja olla eikä mitä tahansa tarvitse kuunnella. Varsinkaan huorittelua silloin kun ei suostu ilmaiseksi antamaan. Mikä muuten on mielenkiintoinen terminologinen ristiriita, jota olen monesti ihmetellyt… Näin asiasta seinään mennäkseni :D

  51. marley 17/10/2008

    lillipelli on homppeli…: no onneksi edes sinä tulit paikalle nostamaan keskustelun tasoa.

    En tiedä. Ehkä minä olen sopivan kieroutunut näkemään lillipellin pointin, mutta sellainen hänellä oli, vaikka se valitettavasti jäikin tunteenpurkauksen jalkoihin. Nii-in, aspatkaan ei kuulemma oo täydellisiä. Luin sen kerran internetistä….

    Vaikka tämä sivusto asiakaspalvelijoiden henkireikä onkin, niin ainakin minusta on hyvä että se ei siitä huolimatta jähmety pelkäksi yksisilmäiseksi aasiakas on aina väärässä messuamiseksi mistään muusta välittämättä.

    Aasiakas yleensä ottaen on väärässä, nomen est omen, mutta tähän ko. tapaukseen puuttumatta kyllä tälläkin palstalla on ollut useita tapauksia, jossa asiakaspalvelijakin olisi voinut tarkistaa asennettaan. Siinä vaiheessa kun yli 50% asiakkaista tuntuu muuttuneen aasiakkaiksi, niin on käynyt joko todella todella huono tuuri työpaikan sijainnin suhteen (missä ovat Suomen idioottirikkaimamt alueet ja kuka tunnustaa asuvansa siellä) tai sitten asiaan vaikuttaa myös jokin muu tekijä… joskus sitä omaa elämäänsä voi yrittää helpottaa myös itse, ei kannata odottaa että muut tekevät sen puolestasi.

    Mieleen tuli täältä esim tapaus, jossa henkilön mielestä oli ihan asiallista alkaa ”kouluttaa” asiakkaita, jos nämä eivät sattuneet tervehtimään häntä. Itse en ole mitään virallista asikaspalvelijan koulutusta koskaan saanut, mutta eipä ole kyllä koskaan ennen tuon kertomuksen lukemista tullut mieleenkään, että alkaisin vittuilemaan asiakkaille (tai yleensä kenellekään ventovieraille), vain koska he eivät satu käyttäytymään juuri kuten minusta kuuluisi käyttäytyä. Ja tällekin tapaukselle löytyi täältä kuppi teetä, sympatiaa, hyvä hyvä -mummoja ja muita selkääntaputtelijoita.

    Idiootteja on hauska päästä näpäyttämään, mutta joskus ne keinot tuntuvat ampuvan yli yhtä paljon kuin tuo henkilökohtaisuuksiin meneminen jonkin muovipussin takia (ja itse tunnustaudun ensimmäisenä idiootiksi. varmasti on esim. joskus jäänyt tervehdyssana käyttämättä tai ne oikeat käytöstavat unohtuneet, pääasiassa joko epähuomiossa tai muuten tilanteen yllättämänä).

    Mutta kukin tavallaan. Itse olen suht hyvin tähän asti selvinnyt kohtelemalla asiakkaita, aspoja ja savolaisiakin aivan samalla tavalla kuin kaikkia muitakin ihmisiä. Rennosti ja reilusti. Metsä kyllä tarvittaessa vastaa jos sinne huudellaan, muttei välttämättä samalla tavalla tai volyymillä. Aina ei voi voittaa, mutta tylsäähän se olisikin.

  52. Sami 17/10/2008

    Kyllä tuossa tarinassa minusta oli ihan asennetta kerrakseen. Jos ei mene ajoissa kaaliin niin vittuako sitä nöyristelemään.

  53. jokuvaan 17/10/2008

    Jos mummo ei kerta ole ollut aloittajan kassalla niin, mistä hän olisi voinut tietää ottiko mummo sen 2 kassia vai jopa 3? Ilmeisesti halusi täti vaan saada valittamalla ilmaisen muovipussin. Sitähän me emme voineet tietää.

    ”Komppaan Lillipelliä siinä kohtaa, että kyllä aspan pitää miettiä kerran jos toisenkin ennen kuin lähtee asiakasta kovin paljon näpäyttämään.”

    Mutta THE aasi voi sitten vapaasti aivot narikassa ladella aspalle solvauksia mieleenjuolahtamisjärjestyksessä ilman mitään omantunnontuskia, niinkö? Mä en ainakaan haluisi, että moinen kusipää maksais jatkossa sitä mun palkkaa.

  54. Noob 17/10/2008

    Älkää viitsikö aikuiset ihmiset (miehet?) hokea sitä vittua. Teinit tekevät sitä jo ihan tarpeeksi, minne tahansa menikin.

    Itse tapaukseen sanoisin että hyvin palveltu. :)

  55. zenn 17/10/2008

    Juu ei se siinä se 16 senttiä ole iso raha, mutta mieheni teki muutamia vuosia sitten äitinsä kanssa sopimuksen, että jos mieheni (silloin oli vielä poika) saisi vuoden ajan yhteisistä kauppareissuista vietyä kassin ilmaiseksi kassan läpi, saisi hän sen rahan mitä kasseihin vuodessa menee. Onnistihan hän siinä ja sai rahan, joka tekee vuodessa 16sentin kassilla 58,4euroa ja se on aika paljon.(Eli pussi per päivä.) Itse olen kassalla töissä ja jos joku yrittää viedä kassin ilmaiseksi, lyön ilman muuta kassin koneeseen, joskus toisenkin. Mutta annan ilmaiseksi kassin mielelläni ei kieroille ihmisille. Anoppini muuten sanoo kassoja lehmiksi, jotka ottavat hinnan kassista:D

  56. Kassatäti 17/10/2008

    Joo,

    kyllähän sitä toki soisi, että ihmiset osaisivat käyttäytyä. Omissa työpaikoissani on kyllä hyvitetty liikalaskutetut muovikassit ilman, että tarkistettaisiin; huomaahan sen, jos sama ihminen tulee joka kerta jälkikäteen niistä valittamaan, eikä edes superkassa voi muistaa eilisen asiakkaan muovipussien määrää. Jos taas kyse on isommasta asiasta, voi käyttää järkeä: esim. kilohinnalla myytäviä tuotteita (kuten hevit, osa juustoista ja lihoista) on _tosi_ harvoin luontaisesti kahta samanpainoista, joten jos asiakkaalla on kaksi 1,276 kg:n perunapussukkaa kuitilla, on äärimmäisen todennäköistä, että kyseessä on kassan lyöntivirhe. Kalliimpien tuotteiden takia voi myös varmaankin ottaa ylös asiakkaan yhteystiedot, kuitin numeron ja kellonajat, ja sitten pyytää pomoa tarkistamaan valvontanauhalta, oliko niitä tuotteita nyt yksi vai kaksi. (Ja ajatelkaa alkuperäisen mummon kannalta, joka todennäköisesti oli jo loukkaantunut siitä, että häneltä veloitetaan liikaa – ja sitten vielä päälle kieltäydytään hyvittämästä liikamaksua ja lopuksi nöyryytetään. Menikö siis hyvin?)

    Ei sillä, jos ap. on ollut vain 3,5 kk kassalla, on aivan luonnollista, että aspataidot eivät ole vielä huippuunsa hioutuneet. Ei minulla ainakaan siinä vaihessa ollut kehittynyt kunnon pelisilmää. On silti totta, että 95%:sta ikäviä asiakaspalvelutilanteita voi oppia muuta(kin) kuin sen, että ihmiset ovat joskus tosi k-päitä.

    Minusta parasta olisi, jos kaupoissa suunniteltaisiin yhdessä etukäteen, mitä tehdä, jos asiakas menee henkilökohtaisuuksiin. Muuten käy juuri niin, että joku aspa menee lukkoon eikä saa sanottua mitään, joku taas menettää hermonsa ja vastaa samalla mitalla, mikä on loppujen lopuksi huonoa asiakaspalvelua (ja potentiaalisesti vaarallista – siinä vaiheessa sekopää voi ryhtyä väkivaltaiseksi).

  57. Jo vuosia s-marketissa 18/10/2008

    Aivan hämmästyttävää, ettet suostunut palauttaa liikaa veloitettua summaa asiakkaalle; on itsestään selvää että riittää kun asiakas vain sanoo virheen tehdyn, niin palautus tehdään automaattisesti. Vaikka olisitkin palvellut kyseistä asiakasta niin kuin hän luuli, tuskin muistaisit oletko todella veloittanut yhden muovipussin liikaa – jos muistaisit, et olisi virhettä tehnyt. Jo toiselle kassalle asiakkaan ohjaaminenkin olisi ollut asiakaspalveluvirhe, mutta sekin parempi kuin lapsellinen ja asiakasta halventava temppusi…

  58. 224 18/10/2008

    Jep, olipa minultakin kerran yritetty velottaa 224 kpl jäätelöä kun niitä oli 4 kpl. No kun lasku oli yli 200 euroa liian suuri, niin virhe oli helppo löytää.

    Tarkistan aina kuitin kun olen pakannut, aika monet aspat jotenkin loukkaantuvat siitä.

    Monesti virheitä kuitenkin löytyy, varmaan muutama kymppi olisi parin vuoden aikana menetetty. Virheitä ei koskaan ole löytynyt toisin päin.

  59. anten 18/10/2008

    Hyvin toimittu asiakaspalvelijalta!

  60. Miriam 18/10/2008

    Ainoa asia joka tässä tarinassa ja kommenteissa häiritsee on perusvirhe senttien kanssa…
    Rahoista puhuttaessa 16 senttiä lyhennetään 16 snt suomeksi. t. pilkunviilaaja :)

  61. Voi mikä monkey 18/10/2008

    Varo vaan Miriam, kohta tulee joku jurpo finlexlinkkeineen kumoamaan tuonkin, mahdollisimman paskantärkeään sävyyn kirjoitettuna tietysti :D

    Kassatäti:
    Fiksu kommentti.

  62. trumanb 18/10/2008

    ”Aivan hämmästyttävää, ettet suostunut palauttaa liikaa veloitettua summaa asiakkaalle; on itsestään selvää että riittää kun asiakas vain sanoo virheen tehdyn, niin palautus tehdään automaattisesti.”

    Mielenkiintoista. Eli jos joku aasiakas tulee höynäyttämään kassaa väittämällä, että häneltä on veloitettu 1 000 maitopurkkia liikaa, niin turhia kyselemättä hänelle pitää maksaa automaattisesti rahat 1 000 maitopurkista, koska sehän riittää, että hän vain sanoo virheen tehdyn. Fiksua. Ihmeellistä, että olet tuolla asenteella pysynyt jo vuosia S-Marketissa.

  63. huoh 18/10/2008

    kyllähän aspa sen pussin hyvitti, vielä moninkertaisesti :D mitäs täällä nyt vielä vingutaan.

  64. J.T 18/10/2008

    ”Aivan hämmästyttävää, ettet suostunut palauttaa liikaa veloitettua summaa asiakkaalle; on itsestään selvää että riittää kun asiakas vain sanoo virheen tehdyn, niin palautus tehdään automaattisesti.”

    Kerrohan missä olet töissä, tuolla tavalla kun joku huijari rikastuisi aika äkkiä :D

    No joo, mutta oma kantani on se,että mitään ei ruveta hyvittelemään ellei virhettä voi kunnolla todistaa (esim. valvontakameranauhat).
    Ja jos joku hautavalmis mummeli alkaa kiljumaan ja huutamaan törkeyksiä, niin kestäköön vanha pumppu sitten sen kun kassa latelee törkeyksiä takaisin.

  65. naurissiruan 18/10/2008

    ”Jokuvaan” luepas se minun kommenttini etiäpäin kohtaan, jossa puhun siitä ettei aspankaan tarvitse sylkykuppina olla.
    Pitkälti samaa asiaa olen tässä sanomassa (ja aiemminkin joissain ketjuissa) kuin Marley. Jostain kumman syystä tuntuu, että joillein aspoille aina sattuu kuspäisiä aasiakkaita ja joillein ei sitten millään. Voiko tuuri olla todella niin huono vai olisiko aspoissakin eroja?
    Jos nyt vielä tarkennan tämän tarinan kohdalta, mummo oli aasiakas. Henkilökohtaisuuksiin ei saa mennä. Ja kuitti tarkastetaan kaupassa. Prisman (tai minkä tahansa muun kaupan) kassat varmaan laskee muovikassit joku ilta, että jos joku nyt vaan olis sattunut väärän määrän viemään. Ööö eiku ei.

  66. Hohhoijaa 18/10/2008

    Onkos tää joku lillipellin ”vaikean itseilmaisun” kanava? :D

  67. tunppi 18/10/2008

    Ihan oikein teit! :-D
    jos tosiaan alkaa huutamaan ja haukkumaan niin
    samalla mitalla takas! piste.

  68. Kummastelija 18/10/2008

    Ihan täysin käsittämätöntä mistä näitä pellejä löytyy?!

    Oli juttu mikä tahansa, niin AINA on vika siinä aspassa eikä missään nimessä millin vertaa siinä totaalisessa ääliössä tai täydellisessä mielisairaassa hörhössä, joka kassalla asioi.

    Enkä nyt tarkoita vain tätä ketjua kommentoineita, vaan yleisesti ottaen koko aasiakas.nettiä.

    Herranjumala sentään!? Miettikääpä mitä itse tekisitte, jos todella huomaisitte seuraavana päivänä, että joku kassa on teiltä erehdyksessä – EREHDYKSESSÄ – veloittanut 7,5 senttiä liikaa jostain muovinpalasesta.

    Mitä SINÄ tekisit, arvon lukija?

    Minä ainakin ajaisin ottaisin vähintäänkin parinkymmenen euron hintaisella taksilla ko. markettiin ja kirkuisin heti ulko-ovella nuppi punaisena jollekin sattumanvaraiselle henkilölle siitä kuinka MINUT ON RYÖSTETTY ja kuinka VAADIN NÖYRISTELYÄ ja tuhatkertaista HYVITYSTÄ kärsimästäni giganttisen suuresta vääryydestä.

    Eiköstä vain?

    Ja kun sen tekisin ja tekoni paljastuisi, niin tälle sivustolle ryntäisi tusinan verran jotain kummia pellejä kehumaan kuinka asianmukaisesti olen toiminut ja kuinka järkyttävällä tavalla marketti oli minua vääryydellä riistänyt, huijannut ja kaltoin kohdellut ja kuinka jokaisen kuuden korttelin säteellä asiakaspalvelijana toimivan tulisi vaihtaa alaa välittömästi, kun eivät kerta selvästikään osaa parhaalla mahdollisella tavalla muovata universumia sellaiseksi, että se tulisi kitkatta toimeen minun kaltaiseni seinähullun, imbesillin hörhön kanssa.

    Kiesus soikoon, ottakaapa nyt vaikka tunti tai pari omaa aikaa ja miettikää ihan rauhassa mitä te tänne kirjoitatte päivästä toiseen, arvon aasiakassuojelijat/trollit. Koettakaa tajuta, että kassan molemmilla puolilla on IHMISIÄ ja on VÄÄRIN ellei niitä sitä mitä kylvää. Miettikää, mitä teidän puolustamanne aasiakkaat kylvävät ja mitä heidän kuuluu niittää. Aivan liian harvoin törkimys saa edes puolet siitä mitä ansaitsee – ja sehän vasta näitä ”ihmiskunnan helmiä” kannustaakin jatkamaan samalla linjalla.

    Ja ihan tiedoksi, jos joku veloittaisi minulta liikaa, niin menisin seuraavalla kerralla ohi kulkiessani liikkeeseen takaisin ja selvittäisin tilanteen *asiallisesti*. Ei sen pitäisi olla mitenkään ylivoimainen tehtävä, eihän? Ei vaikka tiskin takana olisi jokin pikkukloppi tai kesälomittajatyttö tai jokin yo-merkonomi, jonka kuukausipalkan itse ansaitsee vajaassa viikossa. Ihmisiähän tässä kaikki ollaan ja ellei ihmisiksi itse osaa käyttäytyä, niin silloin on todellinen lottovoitto, jos kohdalle sattuu aspa, joka uskaltaa olla ihmiselle ihminen eikä mikään nöyristelevä ja olemassaoloaan anteeksianova robotti (toisin sanoen, uskaltaisi olla juuri sellainen, jonka pitäisi täällä kommenttejaan viljelevien mielestä pikaisesti ”vaihtaa alaa”).

    Kaikesta huolimatta kiitokset niille, jotka jaksavat tänne postata. Meille joillekin näiden juttujen lukeminen on oikeinkin mukavaa ajanvietettä. :)

  69. lilli on pelle 18/10/2008

    No, aina löytyy noita kuningas-aspoja jotka luulevat olevansa jotenkin parempia kuin muut. Ne sitten eläkeiässä aloittavat aina kaupassa joka lauseen ”minäkin olin… jne, jne.”

    Ääliöitä, joilla on ikuiset menkat, niin kuin tuolla 1978 syntyneellä lillipellillä.

    Kyllä Aspallakin on tunteet ja ääliöille sittiä, kunhan se tehdään viisaasti, niin kuin tässäkin oli tehty.

    Ei noihin kaikenmailman lillipelle huutoihin kannata oikeestaan reakoida, noita pipopäitä ja kuningas- aspoja on suomi pullollaan, ja pahimmat kuningas- aspat löytyy keski-ikäsistä naisista ja siitä se alamäki sitten alkaa ja hirveä katkeruus.

  70. Toope 18/10/2008

    Teit ihan oikein,

    noin olen tehnyt pari kertaa itsekin. Kummasti on aasiakas rauhoittunut, toiseta tullut jopa mukava vakkeriasiakas. Aasiakkaisiin pätee sama kuin penskoihin – rajat!!!

  71. kikt 18/10/2008

    Hmm käsittääkseni lillipelli ei ollut sitä mieltä, että kaikki kura vaan on otettava vastaan, VAAN sitä, että tuokin aasiakkaan hörhöily olisi alunperinkin ollut helposti ehkäistävissä.

  72. Idiootti tosimiesB 18/10/2008

    trumanb sanoi 18/10/2008

    ”Mielenkiintoista. Eli jos joku aasiakas tulee höynäyttämään kassaa väittämällä, että häneltä on veloitettu 1 000 maitopurkkia liikaa, niin turhia kyselemättä hänelle pitää maksaa automaattisesti rahat 1 000 maitopurkista, koska sehän riittää, että hän vain sanoo virheen tehdyn. Fiksua. Ihmeellistä, että olet tuolla asenteella pysynyt jo vuosia S-Marketissa.”

    No olipa hauska kommentti. Kuitistahan tuon näkee. Ja tuskin kukaan maksaisi 800€ liikaa tosta vaan.
    Trumanb on trolli, tai sitten idioottikassa joita joskus on tullut vastaan.

    Muovikassin hyvitys on itsestään selvää. Jos kuitissa lukee kolme kassia ja ostokset ovat luokkaa 20-40 euroa, niin pystyyhän sen jo siitä päättelemään. Ja tuskin tosiaan kukaan turhaan pikkusummista lähtee valittamaan.

    ASPALTA tässä tapauksessa on puuttunut täysin tilannetaju. Olisi vaan sanonut, että tottakai hyvitetään, eikä lähtenyt syyttämään jotain toista kassaa.

  73. vispaaja 19/10/2008

    lillipelli:
    ”Palvelijan ei missään tilanteessa kuulu näpäyttää palveltavaa!”

    Just. tähän tiivistyi aspojen ammatin ydinongelma. Aspa EI ole ”palvelija” vaan asiakkaan auttaja. Just tällaisten lillipellien vammailun vuoksi olen sitä mieltä että koko ”asiakasPALVELIJA” -nimike pitäis dumpata alimpaan helvettiin.
    Hyi v mitä ajattelutapaa. Eli aspa = orja?

  74. JP 19/10/2008

    ”Kerrohan missä olet töissä, tuolla tavalla kun joku huijari rikastuisi aika äkkiä”

    RIKASTUISI???? Viikon vitsi. Onneksi maailmassa on urpoja, jotka jaksavat naurattaa kansaa.

  75. safasfasf 19/10/2008

    Huoh, edelleenkään palstan kommenttiaasit eivät tajua, että asiakas tässäkin tapauksessa olisi varmasti saanut rahansa takaisin, mikäli olisi asiansa rauhallisesti ja asiallisestti esittänyt, mutta ei, pitää alkaa meuhtomaan ja haukkumaan. Siinä vaiheessa aspalla on täysi oikeus ja kohtuus näpäyttää. Turha ruikuttaa jälkeenpäin.

  76. palkia 19/10/2008

    Ja edelleenkin, saihan se rahansa takaisin ja siinä sivussa vähän elämänkoulua. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

    ”Ja sitten vielä päälle kieltäydytään hyvittämästä liikamaksua ja lopuksi nöyryytetään.”

    Ansaitsee nöytyytyksen siinä vaiheessa kun on nöyryyttänyt itse aspaa. Ei se ole asiakkaalta yhtään sen hyväksyttävämpää. Kummanko näpäytys oli loppujen lopuksi loukkaavampi?

  77. J.T 19/10/2008

    ”“Kerrohan missä olet töissä, tuolla tavalla kun joku huijari rikastuisi aika äkkiä”

    RIKASTUISI???? Viikon vitsi. Onneksi maailmassa on urpoja, jotka jaksavat naurattaa kansaa.”

    No ajatellaanpa näin, että joka päivä menisit valittamaan että sinulta on veloitettu liikaa.

    Esim. Ostaisit 5 tölkkiä maitoa ja seuraavana päivänä menisit valittamaan, että ostit vain yhden.
    Jos on niin tyhmä kassa, että mukisematta nämän neljän tölkin rahat palauttaa, niin kyllä siinä ajan mittaa alkaisi rahaa kertymään :D
    Vielä parempi jos jos kyseessä olisi jokin kalliimpi tuote :D

  78. kristiina 19/10/2008

    joskus 2006, kun olin töissä kasarmitorin s-marketissa, niin siellä otettiin takasin / hyvitettiin ostoksia välillä jopa ilman kuittia.

  79. Voi mikä monkey 19/10/2008

    Ja tuollaisten varastelijoiden takia hinnat sitten kallistuu?

    Voi vittu, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, aspalla oli hyvä syy näpäyttää tarinan mammaa, joka ei siis ilmeisesti ollut ensimmäistä kertaa kaupassa vinkumassa.
    Toki jos joku välttämättä haluaa makeilla riehuvalle aasille sädekehä pään päällä, siitä vaan.

  80. eräs asiakaspalvelija 19/10/2008

    En ymmärrä miksi aina luen nämä viestiketjut, kun ne saa vereni kiehumaan. Nämä kommentit ovat jotain aivan uskomattomia.

    Huomioitavaa on, että aspa on ihminen. Siitä huolimatta aspalta odotetaan välillä yli-inhimillisiä suorituksia. Lillipelli, hienoa, että tiedät paljon aspan hommista. Varmaan kouluja käynyt, mutta aina teoria ei vaan kohtaa käytäntöä. Etenkin aspan työssä…

    Olen itsekin aspan hommissa menettänyt malttini. Kaikkea minunkaan ei tarvitse sietää. Lisätään siihen päälle kiire ja stressi, niin helposti voi tilanne kärjistyä siihen, että tulee näpäytettyä tai pistettyä sammakko suusta. Olen myöhemmin miettinyt, että tilanteet olisi ehkä voinut hoitaa toisinkin. En siitä huolimatta koe itseäni huonoksi asiakaspalvelijaksi. Olen kouluja käynyt ja paljon kiitostakin työstäni saanut. Kaikkia ei voi mielyttää. Meitä ihmisiä on niin moneen junaan ja jotkut jäävät pysäkille.

    Tässäkään tilanteessa ei voida todistaa onko oikeasti veloitettu yhdestä muovipussista liikaa! Mitä jos mummo on ite sekoillut kotona? Tilanne olisi pitänyt korjata heti paikan päällä.

    ja niille jotka pilkkua viilaa, niin kärsin lukihäiriöstä, enkä ole kirjoitusalan ammattilainen, sori

  81. Myyjänen 19/10/2008

    Varmaan joo koko homman olisi voinut hoitaa paremmin, mutta itselläkin olisi pinna palanut aika nopeasti sen jälkeen kun ruvettiin seksuaalivähemmistöjä solvaamaan.

    Voi olla että koko homma olisi kannattanut hoitaa ihan vaan palauttamalla raha heti alkuun, mutta ei se tarkoita että jos näin ei käy, asiakas saa alkaa huutamaan ja haukkumaan kuin ala-astelainen.

  82. Toivoton tapaus 19/10/2008

    ”Ja monelta tuntuu täällä unohtuvan, että _todella harva_ aasiakas on tullessaan suunnitellut kamalaa rääkymistä.”

    Ahaa…eli lillipellin mukaan suunnittelematon rääkyminen on varmaan ok? Lillipellin mielestä myöskin sana ei on tabu ja ajatustenlukutaito vaadittava taito aspalla.

    ”Minulle itselleni jokainen huutoon revennyt asiakas on HÄPEÄ ja ilmiselvä osoitus siitä, että olen epäonnistunut siinä, mistä minulle palkkaa maksetaan.”

    Se että ajattelet liillipelli noin on mun mielestä jo jollain tasolla sairasta. Tunnut hakevan jotain hyväksyntää ihmisiltä jotka ei edes tunne sua ja vaikka ne käyttäytyis sua kohtaan töykeesti ja syystä rupee sulle huutamaan, ni silti SÄ häpeät. Olet perseennuolennan eliittiä, onnittelut siitä.

    Miten kukaan voi muistaa tai edes tietää, että montako kassia se yks vitun mummeli oikeesti otti. Todennäkösyys et tilanne on oikeesti muistissa, eli että myyjä osaa sanoa, että onko sattunu esim. näppäilyvirhe on lähes olematon. Päivän aikana kun tapahtuu vähän muutakin kun kassikauppaa seniilin eläkeläisen kanssa.

    Kaikenlisäks tosiasia on TEORIASSA se, että sitä vaan nyt ei voi tietää, oliko pusseja 2 vai 3. Tosiasia KÄYTÄNNÖSSÄ on se, että se hyvitetään suurimmassa osassa tapauksia viittä vaille aina ihan vaan sen takia, että se saatanan kitisijä tulis toistekin asioimaan liikkeeseen, eikä suuttuis ja levittäis pahaa sanaa (Perseennuolennan ohjekirja, sivu 37, alaviite 7B)

    Ohhoh kun tuli vuodatettua. Jatketaan samaa rataa aarvoisat arjen aspat.

  83. huoh 19/10/2008

    Toivoton tapaus, samaa mieltä. Tänä päivänä myyntitapahtuma on vuorovaikutusta eikä mitään helvetin perseennuolentaa. On todella oksettava ja sairas ajatus, että asiakas olis jotenkin ylempiarvoinen kun minä, vain sen takia minkä ammatin olen valinnut.

  84. Blü 20/10/2008

    Toivottavasti joku päivä lillipelli joutuu palvelemaan minua. Huudan hänelle kaiken paskan sisältäni mitä olen elämäni aikana kokenut ja sitten nautin kun myyjä kiemurtelee häpeissään syyttä suotta. >:D

  85. Maalaisjärkeä 20/10/2008

    Tällä sivustolla aina naureskellaan meuhkaaville asiakkaille, jotka uhoavat etteivät tule haukkumaansa kauppaan enää ikinä.

    Veikkaanpa kuitenkin, että suuri osa suomalaisista on vielä kiltisti hiljaa huonoa palvelua kohdatessaan, ja lakkaa sitten vain käyttämästä kyseistä liikettä tai palveluntarjoajaa.

    Osa kertoo vielä kymmenelle tuttavalle tilanteesta. Tietenkin subjektiivisesti, ja tässäkin tapauksessa asiakkaan ja asiakaspalvelijan kertomukset varmaankin poikkeavat suuresti toisistaan.

    Näitä kolmen kuukauden työntekijöitä ei asia liikuta tippaakaan, mutta yrityksen johtoa sen luulisi kiinnostavan. Me muunlaisissa töissä olevatkin joudumme ajattelemaan oman työnantajamme etua, vaikkei se niin mieleistä aina olisikaan.

  86. missB 20/10/2008

    Mua taasen eniten naurattaa se, että nämä tässäkin ketjussa esiintyvät aasiakaspalvelijat kokevat oikeudekseen haukkua asiakasta, joka on ensin haukkunut heitä.
    Eivätkä edes tajua laskeutuvansa vain samalle tasolle aasiakkaiden kanssa.

    Ja joku sanoi, että pomokin on kehoittanut sanomaan takasin jos henkilökohtaisuuksiin mennään. Taitaa olla nuorempi pomo kyseessä.

    Vaikka asiakas olisi kuinka törkeä tahansa, hänen tasolleen ei tarvitse laskeutua. Siinä tilanteessa voi yksinkertaisesti sanoa, että palvelu loppui minun osaltani tähän, olkaa hyvä ja poistukaa.
    Tai sitten vaihtoehtoisesti pyytää toisen myyjän paikalle.

    Itse olen pariin otteeseen joutunut tekemään näin (ah, ne bensanhinnat…) kiireisille pukumiehille jotka raivoavat hinnoista ja aikatauluistaan kun joutuvat hetken odottamaan.
    Kummasti ovat olleen nöyrää poikaa sen jälkeen, kun on myyjä vaihtunut.

  87. Pekkajuhani 20/10/2008

    Pärjätäkseen typeryyskilpailussa, täytyy tietenkin olla typerä.

  88. myyjä18 20/10/2008

    ”Me muunlaisissa töissä olevatkin joudumme ajattelemaan oman työnantajamme etua, vaikkei se niin mieleistä aina olisikaan.”

    No missähän tässä tapauksessa oli työnantajan etu? Minusta se oli siinä kassajonossa olevissa asiakkaissa, ja heidän nopeassa palvelemisessaan. Saattaisi kuvitella, että niiden asiakkaiden ostokset olivat hieman arvokkaammat, kuin tuo 16c.

    Toki aspa olisi voinut hoitaa tilanteen tyylikkäämmin, itse olisin varmaan antanut kassasta 20 centtiä ja laittanut kassaeron lyöntivirheen piikkiin tjsp. Mummo olisi ollut tyytyväinen, eikä muiden asiakkaiden olisi tarvinnut turhaan odotella.

    Mutta että tullaan vasta seuraavana päivänä valittamaan sellaisesta summasta. Voi hyvää päivää sentään. Mummolle kannattaisi yrittää markkinoida kaksi kankaista ostoskassia, niin tulisi pitkällä aikavälillä halvemmaksi, ja olisi ympäristöllekin parempi vaihtoehto. :)

  89. Toivoton tapaus 20/10/2008

    MissB.

    Tohon kommenttiin lisään jo tällä sivustolla aiemmin mainitsemani..ööö…aforismin?

    ”Never argue with idiots. They just drag you down to their level and beat you with experience”

  90. marley 20/10/2008

    Ettei menisi aivan liian vakavaksi. Olisit Myyjänen voinut tuon hieman kohteliaamminkin ap:lle ilmaista.

    ”…itselläkin olisi pinna palanut aika nopeasti sen jälkeen kun ruvettiin seksuaalivähemmistöjä solvaamaan…”

    Tuo mies kutsui minua siaksi. – Se idiootti. Mitä pahaa siat muka ovat hänelle tehneet…
    ;)

  91. missB 21/10/2008

    Toivoton tapaus, juurikin näin. :D

  92. lillipelli 22/10/2008

    En ole onneksi vielä kuitenkaan keski-ikäinen nainen! :D
    Mutta oikeaa ikääni en kerro, kun tulee naisilla yleinen matalan iän mukanaan tuoma uskottavuusongelma.

    Itse saan 14,26 euroa tunnilta yleisen mittapuun mukaan ala-arvoisesta työpaikasta.
    Totta, tuolla palkalla ei yhtään vituta nuolla asiakkaiden persettä. Teitä muita taitaa vituttaa?

    Tunteenpurkaus kuohui satasella yli, mutta joskus vitutus puhuu puolestaan. Miuta alkoi uudelleen vituttaa se, että miun sanoja täällä väännellään ja käännellään.

    Pointtini oli se, että kyllä siihen asiakkaan suhtautumiseen oikeasti voi itse vaikuttaa. Ei aspa oo mikään hirviöiden armoilla kärvistelevä uhri, joka ei voi mitään sille, että lohikäärme käy syöksemään tulta.

    Ei oo sattumaa, että jos miulla itselläni on hyvä päivä, käy vaan mukavia asiakkaita ja jos on huono, on kusipäitä asiakkaista lähes jokainen.

    En sanonut todellakaan olevani itse täydellinen tai tekeväni kaiken ohjeideni mukaan. Miekin oon vaan ihminen, enkä unelma-aspa, vaikka ois kiva sellanen ollakin.

    Miuta edelleen kaiken tämän hyökkäävän vittuilun seurauksena ärsyttää se, että asetutaan avuttoman uhrin asemaan ja raukoiksi, jotka joutuu vittuilua kuuntelemaan ja joilla on jotenkin muka oikeus alkaa kasvattamaan toista, aikuista ihmistä siinä tiskin takana.
    Ei todellakaan ole.
    Asiakas on vapaalla, aspa töissä. Asiakas on se tietämätön ja avuton raukka, aspa se, jonka kuuluu olla tilanteessa ”aikuinen”.

    Kasvatatteko te lapsennekin sana sanasta-meiningillä? ”Mutsi oot vitun kusipää!” ”Oo sinä huoranpenikka hiljaa… hups!” :D

    Taisi jotakin tekstistäni kaiken tunteiden saneleman paskan seasta osua ja lujaa, kun noin moni ahdistui sanoistani.
    Jos on parhaansa tehnyt, ei tartte täällä jonkun räkyttävän pikkupiskipellen sanoista raivota! :D

  93. lillipelli 22/10/2008

    ”Toivottavasti joku päivä lillipelli joutuu palvelemaan minua. Huudan hänelle kaiken paskan sisältäni mitä olen elämäni aikana kokenut ja sitten nautin kun myyjä kiemurtelee häpeissään syyttä suotta. >:D”

    Minä en _edelleenkään_ kertaakaan sanonut sietäväni kohtuutonta, syyttä aiheutunutta huutoa. Itseasiassa kielsin tämän mahdollisuuden erillisessä viestissä.

    Tule vaan huutamaan, saatan vaikka huutaa takaisin, ennenkuin soitan ne jo aiemmin lupaamani poliisit. Ette yhtään taas lue, mitä toinen vaivalla kirjoittaa! :D Ylläri.

  94. Mikey84 23/10/2008

    ”Minä en _edelleenkään_ kertaakaan sanonut sietäväni kohtuutonta, syyttä aiheutunutta huutoa. Itseasiassa kielsin tämän mahdollisuuden erillisessä viestissä.”

    Sitten kannattaisi lukea tuo alkuperäinen tarina ihan ajatuksen kanssa ja miettiä, MIKSI asiakaspalvelija kilahti. Kyllä, se tulee esille siinä.

  95. Toivoton tapaus 23/10/2008

    Itse olen aikoinaan (hyvin usein tän palstan juttuja lukiessa) miettiny, et pistän ihan piruttani jonku nakkikioskin pystyyn. Omistajana voin sitten toivottaa helvettiin kaikki kitisevät nitisijät…vai voinko?

    Onko yksityisyrittäjällä itselläkään mitään ”oikeuksia” käskeä ketä lystää poistumaan? Vai astuuko tässä se kuuluisa tasa-arvoisuus (esim. mustalaisten osalta) kehiin? Eli jos mannelle sanoo hyvästit ensinäkemältä, niin oikeuteen on asiaa sen jälkeen..kö? Eli saako yrityksen omistaja tänä päivänä ihan konkreettisesti valita omat asiakkaansa?

  96. lco 23/10/2008

    @toivoton tapaus, kyllä yksityisyrittäjä saa asiakkaansa valita, mutta kaikenlaisten vähemmistöjen poisvalitsemisessa saa tosiaan olla varuillaan, kun nämä voivat (oikeutetustikin?) väittää sitä syrjinnäksi jolloin tullee myös kutsu käräjille.

    vaan takaisin tässä säikeessä useasti esille nousseeseen teemaan josta minullakin on sanottavani: kenenkään aspan tai muunkaan ammatinharjoittajan ei tarvitse sietää henkilökohtaisuuksiin menevää solvaamista à la ruma/homo/läski/neekeri tms, totta eli ei. sen sijaan kommentit nuottiin ”vittu sä oot paska [ammattinimike] ei ihme että oot näin ankeisiin hommiin päätyny” joutuu aspapolo valitettavasti nieleksimään. rikoslaista löytyy tälle perustelut.

  97. Punajuuri 25/10/2008

    ”Pointtini oli se, että kyllä siihen asiakkaan suhtautumiseen oikeasti voi itse vaikuttaa. Ei aspa oo mikään hirviöiden armoilla kärvistelevä uhri, joka ei voi mitään sille, että lohikäärme käy syöksemään tulta.”
    Ei aina. Itse toimin ravintolassa pelinhoitajana, ja joskus tulee paskaa niskaan vaan siitä syystä, että olen voittanut. On tullut vastaan tilanteita, jolloin asiakas huorittelee ja lesbottelee vain siitä syystä että on hävinnyt. Tekisikö loistava aspa tässä niin, että antaisi huonosti käyttäytyvälle aasiakkaille ilmaiseksi niitä pelimerkkejä? Tietysti hymyillen ja kameroista viis veisaten. Mielestäni en ole syyllinen, kun näitä kommentteja alkaa satelemaan. Eihän ne voitot sitä paitsi mun pussissa näy.

  98. Toivoton tapaus 26/10/2008

    Eiks teilläkin Punjauuri oo kuitenki bonus systeemit, jos saavutatte tietyn voittosumman kauden aikana tjmsp? Kuhan nyt näsä viisastelen tässä, kun ei sunnuntai aamuna klo 8 oo näköjään muutakaan tekemistä.. :)

  99. Ainoke 27/10/2008

    Siis ei ole todellista! Jos ajattelisin että menen ASIAKKAANA jonnekin (epäilemättä hyvin toimeentulevaan, näillä kartellisoituneilla vähittäiskaupparakenteillamme) markettiin korjaamaan minulta liikaa veloitettua muutaman sentin pikkuostosta (minkä saattaisin hyvinkin periaatteesta tehdä), niin kovin tuntuu kohtuuttomalta kuulla jotain että ”en se minä ollu, se oli joku muu, emmää mitää voi tehdä”. Siis että moisen asian takia täytyis ihan henkilökohtaisesti asioida jonkun tietyn myyjän kanssa (joka ei ehkä ole silloin edes työvuorossa ja hitostako minä niitä naamoja muistan), ehkä jopa jonain toisena päivänä! Tuskinpa alkaisin ketään siinä solvaamaan, paitsi ko. järjestelyä, mutta ei se nyt mitään järkevän aspan toimintaa ole että 16 sentin virheestä pitää olla todistusaineistoa puolin tai toisin. Järjen käyttö on sallittua, ja tuokin olisi nopeiten ratkaistu kaivamalla se muutama sentti kassakoneesta esiin ja käymällä asia sitten joskus ehkä myöhemmin läpi esimiehen/kollegan kanssa. Tai jättää kassaeroksi. Homottelu olisi jäänyt tapahtumatta ja ruuhkajonokin edennyt kiitettävää tahtia.

  100. Punajuuri 27/10/2008

    Eihän 16 senttiä kovin iso raha ole, mutta mitkä taas ovat kaupan käytännöt? Ehkä tässä olisi voinut tosiaan ohjata asiakkaan sinne, missä maksun saa. Mutta silti oli asiakkaan käytös asiatonta, kyllä voisi vähän katsoa mitä suustaan päästää. Siinä vaiheessa kun ruvetaan menemään henkilökohtaisuuksiin, ymmärrän, ettei sellaista jaksa. Siinä vaiheessa palvelu joko loppuu kokonaan tai muuttuu vähintään jäätäväksi.

  101. Toivoton tapaus 28/10/2008

    Ainoke hei.

    Jos ajatellaan asiaa siltä kannalta, että kuinka paljon aikaa ja vaivaa (kyllä, VAIVAA) asian hoitaminen sun ehdottamalla tavoilla veis, niin loppusummaks kaupan puolelta asian selvittyä tulis jo useita euroja, ellei kymmeniä.

    Tommosen höpöhöpö homman takia kun rupee vaivaamaan koko myymälän henkilökuntaa/esimiestä/naista, niin johan tulee kassille hintaa. Lopputulos kun oli kuitenkin se, että ämmä sai mitä haluskin, ikävä kyllä.

    Koska kuten jo mainittu, jos samaa politiikkaa (eli annetaan rahat takasin vaikkei mitään voi kukaan todistaa) sovelletaan kaikkiin ostoksiin, niin konkka iskee äkkiä. Mää ostin vaan yhen korin kaljaa, mut täs kuitis lukee 4. EI PIDÄ PAIKKAANSA! Jaahas ja eiku rahat takas vai? Tai vastaavasti muovipussin takia juoksemaan ympäri maailmaa syyllistä (jota mummeli ei edes muista!?!) ettimään!?!?

  102. Ainoke 31/10/2008

    Kuvittelin, että kirjoittamani ”järjen käyttö on sallittua” pitäisi sisällään sen, että toki se kaljakori on eri asia kuin 16 sentin muovikassi. Mutta ei, saivarrellaan nyt sitten ja ymmärretään väärin.

    Kuten itse kirjoitit, ”Toivoton tapaus”, niin tarinan nainen sai joka tapauksessa mitä halusi, kyse on vain siitä kuinka paljon äläkkää hommasta saadaan aikaan. Ja riita siitä aina syntyy jos aspa alkaa jutun hoitamisen niin ajattelemattomasti kuin tässä tarinassa, ja klousaa tilanteen vähintäänkin asiattomasti. Asiakas menetettiin. Jos ihmiseltä on oikeasti veloitettu väärin, niin hän kyllä melskaa ja riehuu oman persoonallisuutensa mukaisella tyylillä, kunnes saa haluamansa, ja mitä enemmän joutuu riehumaan, sitä enemmän se korvattava loppusumma kilahtaa yli alkuperäisen virheen. Jos oikein ruvetaan nahistelemaan niin sitten joudutaan kirjoittamaan jo lahjakorttia tms, mikä ei oikeasti ole kannattavaa.

    Normaalissa elintarvikekaupassa tuollainen muutaman kymmenen euron teoreettinen päivittäinen hävikki todentamattomista kassavirheistä ei edes paljoa paina, esim. näpistyksistä ja viimeisen myyntipäivän ohittaneista tuotteista tulee heittäen paljon enemmän hävikkiä. Toisekseen, kaljaesimerkkisi huijarivalittaja on tilanteena sikäli epärealistinen, että sekä myyjä että asiakas huomaavat varmasti jo maksuvaiheessa, että nyt tuli virhe, koska loppusummaero yhden tai neljän kopan välillä on huikea. Ja tosiaan vaikka tämmöinen tyyppi tulisikin vänkäämään, niin varmasti kaikki osapuolet ymmärtäisivät hyvällä tai hieman pahemmalla että tarvitaan vähän validimmat todisteet kuin asiakkaan sana.

    Sen sijaan tuollaisissa alle viiden euron nappikaupoissa on pelkkää asiakkaiden kiusaamista juoksuttaa instanssista toiseen. Aivan varmasti tulee konflikteja. Kyse ei enää ole siitä, kuka on oikeassa tai ”jos kaikki tekis niinqu toi ni me oltais konkassa”, vaan siitä, mikä on järkevää. Ja useiden vuosien asiakaspalvelukokemuksella sanoisin, että
    a) suurin osa asiakkaista ei käytä hyväkseen asiakaspalvelussa silloin tällöin tehtäviä myönnytyksiä jotka eivät ole aivan byrokratian mukaisia
    b) terveen järjen pitää ajaa byrokratian sääntöjen ohi. kuulostaa aivan dostojevskilaiselta parodialta että muutaman sentin muovikassia joutuu valvontakameran nauhan tai erehtymättömän kassahenkilön valaehtoisen todistuksen kautta anomaan, tai että joku aspa ylipäänsä viitsii lähteä asiasta tekemään mitään muuta kuin ottamaan sen 20 snt kassasta ulos ja kiitoshei.
    c) se 16 senttiä tai jopa muutama euro enemmän ei ole kassahenkilöltä henk koht pois vaikka virhe ei hänen olisikaan ja noita juttuja ei koskaan pidä ottaa henkilökohtaisesti. Yhtä varmasti kuin kassahenkilö ei kykene muistamaan jokaista asiakastaan, ei asiakaskaan kykene muistamaan jokaisen myyjän ainutkertaista persoonaa ja ammattitaitoa.

    Mitä tulee ekassa kappaleessa mainitsemaasi ”vaivaan” asian hoidossa siten kuin ehdotin, niin en oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Kaupan tappio on se 16 senttiä, tai vaihtoehtoisesti se ei ole edes tappio vaan asiakkaalle kuuluvien rahojen palautus. Miten siitä kertyisi useita euroja, ellei kymmeniä, jos noudatetaan sitä mitä ehdotin?? Ellei kyseisen kaupan koko henkilökunta ole kassajärjestelmien käytössä täysin avuttomia jolloin työtunteja palaa kassaerobyrokratian hoitoon. Ja miten tämä vertautuu sitten siihen työtuntimäärään (joka on pois myymisestä) mikä kuluu kun mummoa juoksutetaan kaupassa sata kertaa, vietetään tunteja valvontakameran videon parissa ja tentataan alkuperäiset kaupat hoitanutta kassahenkilöä. Esimerkkitapauksessa tappio on useita satoja euroja, koska mummo ei kauppaan tullut pitkään aikaan, koska tilannetta alettiin hoitaa niin ajattelemattomasti.

  103. Haneli 8/11/2008

    Ihan loistavaa!!!! HYVÄ HYVÄ! Niin sitä pitää saakeli jos menee vati nurin jostain saakelin muovikassista. Saisivat kaikki vain tuoda omat KANGASkassinsa kauppaan niin ei tarvitse maksaa turhasta ja hamstrata turhia paksumuovisia pusseja.

  104. Nuuka 13/11/2008

    Yhdessä pääkaupunkiseudun liikkeessä kassa aina tarjoaa muovikassia ”Haluatteko muovikassin” mutta ei kerro että se on maksullinen. Osaan kyllä itse ottaa muovikassin jos siitä haluan maksaa!

  105. 22v-täti 14/11/2008

    näiden kirjoitusten jälkeen haluaisin tavata lillipellin ihan livenä! ei voinut muuta kun nauraa :D

  106. mmj 14/11/2008

    Löysin tänään tämän sivuston ja tämä kyllä tosiaan helpottaa omaa vitutusta kun lukee muidenkin kokemuksia. Itsekin kaupan kassalla töissä ja joka päivä törmään asiakkaihin, jotka tahtovat väärin laskutetusta tuotteesta sen 10 senttiä takaisin. Puoli vuotta sitten aloitin kaupassa työskentelyn koulu ohella ja minulle jo silloin varoitettiim että kassat saavat sitten kaiken paskan niskaan. En ajatellut sen olevan jokapäiväistä. Mutta nyt harmikseni olen huomannut että kaikesta huudetaan kassalle ja vittuillaa oikein sielun edestä. Pyrin aina säilyttämään hymyn ja olemaan kohtelias vaikeallekin asiakkaalle mutta joissain tapauksissa se on hankalaa ja väkisinkin hymy hyyttyy.. Olen tässä etsinyt uutta työpaikkaa jossa kunnioitettaisiin hieman enemmän. Onneksi löytyy niitäkin henkilöitä, jotka jaksavat vuosi toisen jälkeen aina kuunnella näitä ääliöitä.

  107. john 18/11/2008

    tulipahan luettua koko ketju läpi..
    ei voi muuta kun ihmetellä tämän päivän asiakaspalvelioita. Jos tyytyväinen asiakas maksaa kaupalle 16snt niin sitä voi vaikka kauppiaalta kysäistä että kannattaako se summa maksaa. ei olisi mummeli mennyt henkilökohtaisuuksiin jos aspa olisi pahoitellut ja hyvittänyt _mahdollisen_ virheen. riippumatta siitä onko virhe tapahtunut, kaupalle on huomattavasti kannattavampi maksaa tuo summa tyytyväisestä asiakkaasta.

  108. Luna 27/11/2008

    Vastaisin nyt noihin alussa esitettyihin väitteisiin siitä että olisin palvellut rouvaa alusta lähtien huonosti. Ei suinkaan, vaan huolimatta siitä että kuittihan pitäisi tarkistaa siinä paikanpäällä aloin kyseistä asiaa selvittämään. Ja mitä tulee ei-sanan käyttöön asiakkaalle niin todettakoon ensiksi että virheen tehnyt kassa ei ollut töissä sillä hetkellä, kuten ei myöskään myymäläpäällikkö ja näissä tilanteissa on kassoilla annettu tiukat ohjeet siitä että palautuksia ei anneta ellei kyseessä ole selvästi viallinen tuote tai erittäin selkeä tapaus ja tällöinkin vain omat virheet korjataan, muissa tapauksissa asiakkaalle annettiin myymäläpäällikön työnumero ja kerrottiin että seuraavana päivänä/myöhemmin samana päivänä voi soittaa ja hänellä on tieto tapahtuneesta joten tuote voidaan hyvittää erikseen.
    Mutta omaa tulistumistani en peittele, kyllähän aspan hommissa pitää sietää ties mitä, mutta selkeää kunnianloukkausta ei!

  109. Vakkari 4/12/2008

    Sääliksi käy Lillipelliä.

    Monta kertaa olen hänen kanssaan väitellyt, hän aspan puolella ja minä asiakkaan. Ja aasiakas.netissä kun ollaan, hän sai niissä tukea muilta aspoilta.

    Mutta heti kun Lillipelli ottikin asiakkaan kannan, sai omakohtaisesti kokea kuinka omat koirat purivat. Täällä kun ei ole tärkeää kuka puhuu, vaan mitä puhuu. Ja se mitä pitää puhua tukea saadakseen, on ottaa se näkökanta että asiakas on aina kaikessa väärässä.

    (A)asiakaspuolen edustajatkin ovat täältä oppineet edes jotain, jos ei muuta niin välttämään vanhoja vitsejä kassalla. Ja ehkä jotain muutakin. Mutta sitten taas tuntuu siitä, että koska tämä sivusto on apojen henkireikä kaiken aasiakkuuden edessä, tarkoittaa se eräiden mielestä sitä että mitään vastaväitteitä ei pidä edes yrittää ymmärtää, vaan toinen voidaan suoraan tuomita parantumattomaksi
    aasiksi. Eli aika vähän ne jääräpäisimmät aspat suostuvat kantaansa muuttamaan.

  110. ERINOMAISTA! 2/1/2009

    Hienoa, juuri näin näitä törppöjä kuuluukin kohdella!

  111. Vanlord 5/1/2009

    Aivan oikein. Ei tollasia vakiräyhääjiä jaksa kukaan kuunnella, parempi vaa laittaa jauhot suuhun mahd.nopeasti.

    ”Tunneminä on samaa mieltä, mutta asiantunteva ja arvonsa tietävä asiakaspalvelija minussa on eri mieltä”- En muista kuka tämänkin suustaan päästi, mutta siinä vaiheessa kun joku alkaa huutamaan
    A)seksuaalista suuntautumistani
    B)älykkyyden puutettani
    C)ulkonäköäni
    en enää ole omasta mielestäni velvoitettu kohtelemaan asiakasta yhtenä muista. Asiakas on tässä tapauksessa mielestäni saatava mahdollisimman pian ulos liikkeestä, ennenkuin hän vahingoittaa lisää liikkeen mainetta tai henkilökuntaa.

    En tosissani jaksa uskoa että joku näistä sivuston perus pyhimyksistä (jaakko yms) oikeasti ottaisivat mitä tahansa paskaa niskaan hymy huulilla.

  112. aspa 10/2/2009

    OIKEIN.

    Aasiakas ei tuossa tilanteessa enää kohtele kassasetää asiakaspalvelijana vaan menee liian henkilökohtaiseksi. Tällöin aasiakas siis ansaitsee yhtä henkilökohtaisen otteen kuin aspakin. Häntä ei enää tarvitse kohdella kuin mitä tahansa asiakasta…

    Aspa hoitaa oman työnsä, asiakas voisi myös hoitaa oman osansa asiakkaana (esim. kuitin tarkastus ostoaikaan)..!!

  113. myös aspa 15/7/2009

    Pojot sinne, itte kohtaan hommissa samanlaisia tapauksia viikoittain, jotkut ihmetelleet jopa, että miksi korttikoneen (erillinen yksikkö, eli ei kiinni kassakoneessa) kuitissa ei näy alvia, jolloin olen todennut sen löytyvän kassakoneen kuitista… Tämän jälkeen yleensä alkaa se vastaanväittäminen, että ”kun muidenkin kauppojen kuiteissa se on…” HALOO HEI!!!

  114. Juuri näin 17/7/2009

    Olipa tosiaan järkevä heitto tuo :”jos rouvan talous on kiinni yhdestä muovipussista” ? En tiedä millaisesssa kaupassa olit töissä, mutta jos taasen tämän firman talous oli riippuvainen tästä säästetystä 16 sentistä, niin hyvinpä menee.
    16 senttiä samantien mummolle kouraan ja kaikki olisi ollut kivuttomasti ohitse. Mutta ehei, teinipojan uholla on kiva päästä näpäyttämään ja saadaa työkavereiden aploodit. Ihanaa.
    On toki totta, että jos sama mummo vaatii päivittäin palautuksi olemattomista muovipusseista, olisi tappiot toki kovemmat. Mutta kuten niin usein, aspat ei ajattele toiselta kantilta. Jos mummu joutuukin kusetuksen uhriksi päivittäin, kasvaa myös hänen tappiot. Ja voisin arvella että kaupalla on varantoja karvan verran enemmän kuin mummelilla.
    Eli jos olisi aspoilla edes hieman pelisilmää, voitaisiin näitä turhia riitoja välttää aika tehokkaasti.

  115. naanu 20/11/2009

    Itseänikin ihmetyttää, ettei muovikassin hintaa voitu hyvittää vaan sillä verukkeella, ettei itse ollut asiakasta alunperin palvellut. Kyseessä kuitenkin on 16 senttiä ja tuskin olisi tuon mummon kassit rahastanut kassa, vaikka olisi maailman parhain aspa, voinut enää seuraavana päivänä muistaa montako muovaria täti oikeastaan osti. En sano, että tuote kuin tuote pitäisi sokeasti asiakkaalle kyselemättä hyvittää, mutta pelisilmää tulisi olla.
    Mummo toimi väärin mennessään henkilökohtaisuuksiin ja ymmärrän, että kassahenkilö poltti päreensä. Mutta ehkäpä tämäkin tilanne oltaisiin voitu välttää ihan vaan hyvittämällä se muovikassin hinta.

  116. Medina 21/2/2010

    Kyseinen 16 senttiä ei tosiaan ole iso raha, mutta jos kauppa hyvittää sen ilman perusteluja, minne kyseinen maagisesti kadonnut 16snt kirjataan? Aiheuttaa aivan turhaa kuittityötä moinen… -.-

  117. Ofelia 22/4/2010

    Mitä yhteistä on kassahenkilöllä ja panttivankineuvottelijalla? Kumpikaan ei saa sanoa ”ei”.

  118. juupajuuu 21/9/2010

    hohhoijaaaaa. miksi perus(suomalaisen) ihmisen ensimmäinen ajatus, kun jotain on veloitettu väärin on se, että on tullut ”huijatuksi”? ..Hieno asenne elämään noin muutenkin. Ei kukaan varmaan TAHALLAAN vie toisten rahoja (16 senttisiä ainakaan), varsinkin kun siitä ei itselle ole MITÄÄN hyötyä. Aspatkin saa ihan oikeeta palkkaa. JA varmaan ois mummo saanu rahansa heti takaisin jos olisi asiallisesti, niinkuin normaali täysjärkinen ihminen (onko niitä?), sanonut asiansa tai vaikka nätisti pyytänyt.

  119. Mina 15/5/2011

    Niinpäniin, ihme nillitystä että aspa taas teki väärin. Mummo olis voinu painella vaikka infoon napisemaan kassistaan tai ettiä sellasen myyjän kaupasta jolla ei ole just sitä kymmentä ihmistä lounasjonossa.

  120. werty 18/6/2011

    Olin isäni kanssa asioimassa vihertävänsävyisessä automarketissa. Isäni sattui vahingossa ottamaan kaksi muovikassia vaikka yksi oli tarpeen. En muista oliko kassa kerinnyt edes lopettamaan myymistä kun kertoi että ylimääräinen muovikassi hyvitettäisiin VAIN neuvonnasta! Isäni on vanha, huonojalkainen, eikä todellakaan tarvitse ylimääräisiä muovikasseja nurkkiinsa, joten se olin minä joka joutui juoksemaan talon toiselle puolelle neuvontaan pyytämään sen viisitoista senttiä.
    Kyllä kassamyyjiin luotetaan siinä puljussa vähän kun eivät saa palauttaa pikkusummaa.



Jätä kommenttisi



Ottaako meno täällä päähän? Siirry toiselle puolelle, Aasipalveluun!