Kortin käyttö on yllättävän hankalaa…

Työskentelen myyjän päivittäistavarakaupassa ja sattuipa tänään kohdalle naisaasiakas, joka halusi maksaa ostoksensa pankkikortilla (kuten moni muukin).

Valaistakoon vielä, että myymälässämme on kortinlukija, johon käy sekä sirulliset että siruttomat kortit. Sirulliset työnnetään laitteen pohjasta sisään ja siruttomat höylätään laitteen sivusta, magneettijuova koneeseen päin, tämä tuottaa monille hankaluuksia.

Kyseinen rouva siis höyläili korttiaan magneettijuova poispäin koneesta ja kun yritin sanoa väliin että se juova pitäisi olla koneeseen päin (oletin rouvalla olevan siruttoman kortin, kun hän niin asiantuntevan oloisena käytti konetta…), niin rouva vaan toteaa “joo” ja höylää sitkeästi korttiaan väärin päin. Toistan, magneettijuova koneeseen päin ja taas rouva sanoo “joo” ja höylää korttiaan edelleen väärin päin. Huokaus.

Minä: “Kääntäkää se kortti toisinpäin, sen mustan raidan tulisi osoittaa koneeseen päin.”

Rouva: “Joo.” (höyl)

M: “Eikun toisinpäin se kortti.”

R: (kääntää kortin) “Joo.” (höyl)

Tässä vaiheessa huomaan, että kappas vaan, rouvalla onkin sirukortti, prkl.

M: “Ahaa, teillä onkin sirullinen kortti, se tulisikin siis koneen pohjasta sisään.”

R: “Joo.” (höyl)

M: “Eikun koneen POHJASTA.” (näyttää sormella aukkoa johon kortti tulee)

R: (höyl höyl höyl)

M: “Antakaa kun näytän” (nappaa kortin rouvalta) “TÄNNE tällä tavalla näin.” (työntää kortin oikeaan koloon)

R: “Joo.”

En käsitä kuinka ihmisille on muutenkin vaikeaa tajuta mikä on laitteen pohja, monesti he nimittäin työntävät sitä korttia milloin mihinkin, kuten koneen päälle, sivulle, minne tahansa, muttei pohjaan, vaikka aina erikseen oikein painotan että siru edellä koneen POHJAAN. Toiset eivät tiedä mikä on siru, työntävät korttia HOLOGRAMMI edellä koneeseen. Niin, mistä se kone lukee sen kortin kun siru killuu ilmassa hologrammin ollessa koneen sisällä. Ja joo, ymmärtäisin jos kyseessä olisivat 80v mummot ja papat, mutta kun kyseessä ovat 20-40 -vuotiaat naiset ja miehet… Hohhoijaa. :)

T:Paprika


------------
Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

40 kommenttia
  1. Pulla sanoi 7/4/2008

    Hassu täti :D Ei kyl varmaan siinä tilanteessa ollut kovinkaan hauskaa mut.

    Kannattaa kokeilla sanoa pohjan sijasta alareuna… pohjahan tosiaan tarkoittaa sitä osaa mikä on pöytää vasten.

  2. Karlos sanoi 7/4/2008

    “Joo” :D

  3. Aasiakas sanoi 7/4/2008

    “Kortin käyttö on yllättävän hankalaa…”

    Joo.

  4. Mehi sanoi 7/4/2008

    ..?? Siis hoylaavatko asiakkaat itse oman korttinsa liikkeessanne? Sirullisilla ymmarran, se on helppo ankaista itsekin koneeseen, mutta on kylla mielestani kohteliaampaa ja enemman asiakaspalvelua jos aspa sen kortin hoylaisi..

  5. Paprika sanoi 7/4/2008

    eipä siinä aspa ehdi mitään sanoa kun asiakas kiskaisee jo kortin siitä lukijasta läpi

  6. Paprika sanoi 7/4/2008

    niin, ja kun aasiakkaille se koneen pohja ei toki tarkoita sitä pöytää vasten olevaa osaa, vaan koneen sivua, päällistä, yläpuolta, mitä tahansa paitsi sitä oikeaa paikkaa. Ja kuten kerroin, näytin jossakin vaiheessa jopa sormella että mihin se kortti tulee, mutta ei mennyt jakeluun. “Joo”

  7. Rita sanoi 7/4/2008

    Kivasti kerrottu juttu, jonka teki erityisen hauskaksi äänitehoste “höyl, höyl” :D

  8. ex-rillintäti sanoi 7/4/2008

    Minä oon niin tumpelo noitten kanssa, että kysyn aspalta suoraan että mihinkä tämä electroni pittää laittaa… Ei onneksi oo kukaan näyttäny suuttuvan ;)

  9. Tipsu sanoi 7/4/2008

    Hehee, minäkin olen sählännyt tuon laitteen kanssa - tosin asiakaspalvelijana :D oli ekaa päivää käytössä tuo lukija ja sitkeästi vaan höyläsin erään rouvan korttia väärinpäin varmaan 10 kertaa, kunnes asiakas itse sanoi että meneeköhän nyt oikein päin.. Hieman nolotti, mutta kantapään kautta! ;)

  10. jokuvaan sanoi 7/4/2008

    Vähän hölmö laite sinänsä, jos sirut ja ei-sirut pitää laittaa erikseen vaikkei se mikään iso vaiva olekaan. Minä en tuollaiseen kojeeseen ole onneksi törmännyt. Mutta tähän kirjoitukseen palaten niin eihän arvon asiakkaan tarvitsekaan kuunnella, mitä ohjeita henkilökunta antaa hänelle (uskokaa tai älkää, teemme niin vain kiusataksemme sinua!). Asiakkaan asiointi voisi helpottua huomattavasti eikä se tietenkaan ole sopivaa, sitten voidaankin seuraavaksi itkeä huonosta palvelusta.

  11. MLi sanoi 7/4/2008

    Ihmekös tuo nyt on jos aasiakas sirukortinlukijan kanssa vähän sekoilee. Välillä kun tuntuu pankkiautomaattijonossa seisoessa ja vuorossa olevan asiakkaan automaatin kanssa seurustelua seuratessa siltä, että tietyille ihmisille pitäisi varmaan järjestää kolmen päivän kurssi pankkiautomaatin käytöstä :-)

    Pankkiautomaatit Suomessa, siis ainakin kaikki ne, joita olen itse käyttänyt, toimivat sentään samalla logiikalla. Kauppojen sirukortinlukijoita taas on useita eri malleja, joissa kaikissa on pieniä eroja sekä toiminnassa, että varsinkin siinä, missä kohdassa se kortinlukija sijaitsee.

  12. Titiuu sanoi 7/4/2008

    Toi “höyl höyl” oli loistava! ;)

  13. Asiakas ja asiakaspalvelija sanoi 7/4/2008

    Joku vaan sanoi: “vähän hölmö laite sinänsä, jos sirut ja ei-sirut pitää laittaa erikseen”

    No jaa, siru luetaan eri menetelmällä kuin magneettijuova. Koska niillä on erilaiset lukupäät, eikä niitä toimintojen erilaisuuden takia voida sijoittaa “päällekkäin”, niin molemmilla lajeilla on omat kohdat minne kortti työnnetään. Tämä ei ole poikkeus vaan sääntö. Varmaan on tulossa sellaisiakin värkkejä joissa kortin voi työntää aina samaan reikään riippumatta lukumenetelmästä.

  14. Titityy sanoi 7/4/2008

    Tuo (höyl) laittoi kyllä nauramaan ihan ääneen :-D

  15. Reiska sanoi 7/4/2008

    Höyl. Hehehehe. :-)

  16. Anilak sanoi 7/4/2008

    :D höyl

    …ja jottei asia tosiaankaan olisi liian helppoa, eri valmistajien vehkeissä kortti laitetaan eri paikkoihin. Meidän paikan kortinlukijassa sirukortti laitetaan päälle pystyyn.

    M: “Kortti tulee päälle pystyyn”
    A: “joo” *tunkee korttia kortinlukijan pohjaan*
    M: “Niin, päälle pystyyn.”
    A: “mmmh.” *tunkee korttia edelleen kortinlukijan pohjaan*
    M: *näyttää sormella* “Tähän päälle pystyyn…”
    A: “nngh” *tökkii vimmastuneena kortillaan lukijalaitetta*
    M: “PÄÄLLE PYSTYYN!”
    A: “nnnngh”
    M: *nappaa kortin asiakkaan kädestä*

    Ja näin se käy vähintään pari kertaa päivässä. Yleensä samojen asiakkaiden kanssa.

  17. Aasiakas sanoi 7/4/2008

    Anilak: Äänitehosteet senkun paranee. :D

  18. Pörhelö sanoi 7/4/2008

    Höyl :D

  19. Reppu sanoi 7/4/2008

    Joka paikassa tulee eri näköinen kone vastaan.. Nää koneet on varsinainen pähkinä, kun käy kymmenissä eri kaupoissa saman viikon aikana :D
    Kait meillä on meneillään totutteluaika, myös meillä nuoremmilla.

  20. ShadowMan sanoi 8/4/2008

    Aivopieru…^^’

    “Joo… *höyl*”

    =DD

  21. jtm sanoi 8/4/2008

    En kyllä tajua, miten ne ei saanut sovittua jotain standardimallia noihin koneisiin.

  22. JT sanoi 8/4/2008

    Silmät liikkuu… Toki noissa laitteissa on eroja ja tottumuksesta tiettyyn malliin seuraa ongelmia.

    Toisinaan olisi tietysti hyvä kuunnella mitä toinen sinulle sanoo. “joo,joo joo joo” kuvastaa hyvin kyseisen aasipolon suhtautumista kanssaihmiseen.

    Eihän minun tarvitse kuunnella / noteerata tuota höpöttävää tuossa kassalla. Mitähän se tuossa nyt häiritsee, kun tässä yritän höyl höyl :D

  23. tsik sanoi 8/4/2008

    *reps* Tässä odottelen siis innolla sirukortinlukijaa meidänkin putiikkiin. Luultavasti silloin mun hymyni viimeistään hyytyy :)

  24. Susa sanoi 8/4/2008

    Noita kortinlukijoita on montaa erilaista sorttia, yritä siinä nyt sitten tajuta, mistä mallista tällä kertaa on kysymys… kärsivällisyyttä, arvon asiakaspalvelijat.

    Italiassa muuten sirullisenkin kortin lukulaite on kassahenkilön puolella, joka laittaa kortin oikeaan aukkoon ja antaa sen sitten vasta asiakkaalle tunnusluvun näpyttämistä varten.

  25. Suz sanoi 8/4/2008

    Susa, onhan se Suomessakin usein noin. Annan kortin, kassahenkilö kaivaa sen lukulaitteen jostain omalta puoleltaan tiskiä, tunkaisee kortin siihen ja antaa konetta lähemmäs jotta voin näppäillä tunnusluvun. Ihan koto-Suomessa.

    En kyllä tajua tuota tarinan aasiakasta, mahtoikohan olla jotenkin vajaa, siis ihan oikeasti. Tuollainen monotoninen “joo”n toisto ja ilmeinen kuullun sisäistämisen ja reagoinnin puute, en ihmettelisi jos olisi oire jostain.

  26. ....... sanoi 8/4/2008

    itse olen kyllä huomannut myös kassalla ollessa, että yllättävän moni ei kuuntele lainkaan mitä se myyjä siinä koittaa kertoa. Meillekin tuli nuo koneet vasta vähän aikaa sitten, ja osa asiakkaista kun ei ole koskaan semmoista nähnytkään, niin aika monta on saanut ihan kädestä pitäen opastaa. Sanon aina (jos asiakas siis näyttää kortti kädessään vähäänkään epävarmalta että mitäs nyt pitäs tehdä), että siru edeltä kortti sinne alas, yleensä myös tässä kohdassa koitan kurottaa hieman laitteen alareunaa kohti sormellani (koska visuaalisestihan aistimme 80% enemmän), kun asiakas on työntänyt kortin viiskertaa “höylän” läpi ja vähintään kolme kertaa väärinpäin sitten sinne oikeaan aukkoon, otan yleensä kortin ja näytän ihan itse. Kun olen sitten neuvonut että nyt valitsette tuosta tuon “pankki”, näyttäen taas nappia, jokatoinen kokeilee silti eka jotain muuta, laitatte tunnusluvun ja sitten hyväksytte sen vihreällä, niin melkein joka toinen menee ja näppäilee tunnusluvun vetästen sitten kortin samantien pois, tai jotain muuta yhtä viisasta, he kun katsokaas osaa käyttää näitä laitteita, ja he tietävät että sen kortin voi jo ottaa… Ja eikun sama rumba uudestaan, ja jonot vaan seisoo.. Eräskin mies koitti VIISI kertaa valita ensin luottopuolen, vaikka sanoin jo ensimmäisen kerran jälkeen että se ei käy meillä. Ja uus yritys, luotto, olkaa hyvä ja valitkaa ensimmäisessä kohdassa pankki, meillä kun ei luotto käy, ja uudestaan, luotto, niin siis tuosta napista valitsette ensimmäisessä kohdassa sen pankkipuolen, uudestaan, luotto,öhöm, niin siis kun meillä ei käy se luotto, niin älkää koittako valita sitä kohtaa… Loppujen lopuksi en oikein tiennyt miten kohteliaasti saisin aasin tajumaan asian, otin siis kortin ja näppäilin itse sen pankin sinne..
    Että sillälailla, monia juttuja riittäis kerrottavaksi tästä viimeiseltä kuukaudelta, mutta kerrottakoon niitä sitten myöhemmin.

    NIIN, TÄRKEIN MEINAS JO UNOHTUA, meillä kyllä myyjä ottaa kortin omaan käteen ja höylää sen laitteen läpi jos ei ole sirua, KOSKA myyjän tehtävähän on verrata sitä kortin allekirjoitusta siihen minkä asiakas sitten rustaa kuittiin, ihan niinkuin aina ennenkin. Sirut ja ne lukijat ovat sitä varten että asiakas pystyy tunnusluvullaan itse varmentamaan oman korttinsa. Jos joku joutuu jossain korttinsa itse höyläämään, kysykööt seuraavan kerran myyjältä mistä se tietää ettei kukaan ostele vaikkapa puolison kortilla tiliä tyhjäksi..

  27. Dime sanoi 8/4/2008

    Onneksi nämäkin aasiakkaat saavat äänestää ja tehdä Suomesta näin paremman paikan. Eihän se, että on liian tyhmä käyttämään laitetta ja kuuntelemaan neuvoja tarkoita, etteikö osaisi päättää yhteisistä asioista. ;)

  28. MLi sanoi 8/4/2008

    “Eräskin mies koitti VIISI kertaa valita ensin luottopuolen, vaikka sanoin jo ensimmäisen kerran jälkeen että se ei käy meillä.”

    On tuossa ollut asiakkaalla kuullun ymmärtämisen kanssakin ongelmia, mutta on kyllä kökösti suunnitellut laitteetkin, jos luottoa täytyy edes tarjota vaihtoehdoksi liikkeessä, jossa luotto ei ole mahdollinen.

  29. Käkäkäkä! sanoi 9/4/2008

    Näiden sivujen hauskin juttu! Jos osaisin piirtää, tekisin tästä sarjakuvan. Siinä tuo äänitehoste vasta pääsisi oikeuksiinsa!

  30. Asiakas ja asiakaspalvelija sanoi 9/4/2008

    Mli: laitteiden softa lukee kortin tietoja, ei kauppiaan tietoja. Ne on samanlaisia joka paikassa, koska vielä ei ole päästy siihen, että vehje ohjelmoidaan hylkäämään tai hyväksymään jonkin maksuvaihtoehdon joka kortilla on olemassa. Luotto-ominaisuudella varustettua korttia tarjotessa kone kysyy pankki vai luotto, ihan riippumatta siitä onko kauppias eilen päättänyt lopettaa luottokorttien hyväksymisen vai ei :) Mutta toisaalta, ei kai se niin ylivoimaista ole valita se oikea maksutapa, etenkään kun aspa on etukäteen kertonut jos vain joku tietty tapa käy…!?

  31. qwerty sanoi 9/4/2008

    Höyl höyl höyl *reps* XD Kiitos mahtavaa!

  32. ....... sanoi 9/4/2008

    Asiakas ja asiakaspalvelija antoikin jo vastauksen tuohon luotto-ongelmaan. Uskokaa pois, jos se musta olis kiinni, tai edes meidän pomosta, kaupan johdosta, ihan kenestä vaan meidän firmassa, niin se luotto-vaihtoehto lähtis sieltä kyllä hyvin livakkaan. Mutta kun ei tosiaan ole vielä semmosta valmistajaa joka tekis ne koneet kauppojen mukaan.. Hauskaa on myös ruveta tätä kassalla selittämään asiakkaalle, joka huutaa naama punaisena että miks helvetissä siinä lukee se luotto, jos se ei kerran käy, eikä sitten kuule/halua kuulla sanaakaan mitä koitat siinä vastailla, kunhan haluaa vaan huutaa, kun ei saakkaan maksaa (vieläkään, ei se ole meillä ennen noita sirukortinlukijoitakaan käynyt) sillä luotolla vaikka on uudet hienot pelit ja vehkeet meillä. Tänään myös eräs vanhempi herra suuttui oikein toden teolla, kun hänen tilillään ei ollut katetta. Huusi ja raivosi minulle, että koitahan likka saada nää teijän pelit nyt toimimaan, jumalauta mitä pelleilyä, saatana, tarvii hommata tämmösiä masiinoita jos ette osaa laittaa niitä kuntoon… Olin hetken siinä huuli pyöreenä, että mitäsmitäs, sitten kehoitin herraa poistumaan liikkeestä, ja huikkasin perään vielä ylimalkaisen pirteästi ja kuuluvasti, että mukavaa päivänjatkoa teillekin herra.

  33. MLi sanoi 9/4/2008

    “laitteiden softa lukee kortin tietoja, ei kauppiaan tietoja. Ne on samanlaisia joka paikassa, koska vielä ei ole päästy siihen, että vehje ohjelmoidaan hylkäämään tai hyväksymään jonkin maksuvaihtoehdon joka kortilla on olemassa.”

    Tähän asti ymmärretty :-) Sitä lähinnä kritisoinkin että kuinka tollaisen purkin softaan on noinkin vaikeata tehdä tuon tyyppistä räätälöintiä. En ihan heti usko että syy on pelkästään tekninen. Mutta tää menee nyt jo off topicin puolelle…

  34. Justiina sanoi 9/4/2008

    En kyllä millään ymmärrä missä kaupassa asiakas joutuu itse höyläämään korttinsa? En ole ikinä itse niin asiakkaana tehnyt, enkä todellakaan oleta että tavalliset tallaajat sen osaisivat tehdä. Sirukortin lukijoitakin on erilaisia, (joskus laitetaan laitteen päälle, joskus pohjaan) mutta aina on myyjä laittanut korttini oikeeseen koloon.

  35. Ulla sanoi 9/4/2008

    Yleensä viestin perillemenoa ei edistä se, että toistetaan jo ennen sanottu. Tai sanotaan sama kuuluvammalla äänellä.

    Aspan kannattaa lueskella synonyymisanakirjaa :-)
    Noissa korttitilanteissa asiakas on todella oikeassa. Jos kortinlukulaitetta ei osaa käytää, nin intressi tapahtuman onnistumiseen mahdollisimman vähällä vaivalla on tosiaan kauppiaan puolella.

  36. kuukunen sanoi 10/4/2008

    mitäs tuossa sitten pitäisi sanoa, kun on kerran oikein sormella osoitettu että mihin se kortti tulee? “Kun olette höylänneet tarpeeksi, niin laitatteko sen jälkeen sen kortin sinne reikään, joka on siellä koneen pohjassa”?

  37. matkamies maan sanoi 10/4/2008

    kuukunen: “laitatteko sen jälkeen sen kortin sinne reikään, joka on siellä koneen pohjassa”

    Jokuhan tästä jo huomauttelikin, mutta pakko sanoa. Se asiakasta kohti oleva puoli ei tosiaankaan ole millään maailman logiikalla pohja. Kappaleen pohja on se, mikä on alaspäin, tässä tapauksessa pöytää vasten. Ihan kuten lattialla seisovan pahvilaatikon pohja on lattiaa vasten eikä suinkaan katsojaa kohden. Tai kattilan pohja liettä vasten. Sitähän tämä ei muuta, että näyttämällä pitäisi tajuta vaikka kutsuisi katoksi. Mutta rehellisesti sanottuna minäkin miettisin pari sekuntia, jos kassa sanoo, että laita se kortti sinne pohjaan ja etuseinässä on kuitenkin selkeästi kortin mentävä kolo… :)

  38. Mikänyymi sanoi 11/4/2008

    Pakko vielä kehua huumoria!

    Höyl, höyl…joo…höyl, höyl…joo…

  39. Sini sanoi 15/4/2008

    *reps*

    huipputekstiä. joka kerta ku eksyn tänne sivustoille ni oon niin kiitollinen etten oo enää kaupassa töissä. joo.

  40. J.T sanoi 8/5/2008

    Hmm.. no täytyy sanoa että s.lukijoita on niin monenlaisia, että ei ihme jos asiakas ei heti tiedä mihin se pitää tunkea. Meillä kortit laitetaan lukijan päälle ja tästä aina mainitsen jos huomaan että asiakas katsoo neuvottomana mihin kortin laittaisi. Ohjeistan myös samalla että kortti laitetaan siru alas ja itseensäpäin.

Jätä kommentti