Olisiko sitä opiskelijakorttia..?

Aasiakas: “Pitäis saada matkalippu sinne-sun-tänne.”

Minä: “Oliko alennuksia..?”

A: “Opiskelija.”

M: “Saisiko opiskelijakortin nähdä..?”

A: “Ai pitääkö se olla mukana?”

M: “Opiskelijahintaista matkalippua ei voi myydä, jos ei ostohetkellä ole esittää alennukseen oikeuttavaa korttia.”

A: “No on mulla tämmönen Kelan ateriatukeen oikeuttava kortti.”

M: “Se ei ole opiskelijakortti.”

A: “No minä näytän sen oikean sitten kuljettajalle.”

M: “Toki voit lipun ostaa linja-autostakin, mikäli otat kortin sinne mukaan.”

A: “No voi v***u, kylläpä teillä toimii nää systeemit. Siis eikö tosiaan saa opiskelija-alennusta ilman korttia??”

M: “Valitettavasti ei…”

Niinpä niin. Plussapisteitäkään ei heru jos ei sitä plussakorttia ole.

T:Lipunmyyjä


------------
Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

57 kommenttia
  1. oxygen sanoi 10/3/2008

    se on kyllä ihme kun ei uskota että on opiskelija jos on opiskelija-alennuskortti jonnekin ja henkkarit tukemaan sitä.

  2. eräs myyjä sanoi 10/3/2008

    Miksi se ei riitä että opiskelijakortin esittää kuljettajalle? Eikö olennaisinta ole, että se joka KÄYTTÄÄ lipun, on opiskelija?

    Itsekin opiskelijana olen muutaman kerran pyytänyt jota kuta muuta ostamaan itselleni lipun, jos en ole itse ehtinyt. Varsinkin ennen juhlapyhiä etukäteen osto on viisasta. Onneksi omalla kohdallani se on aina onnistunut.

  3. Pale sanoi 10/3/2008

    Se kelan ateria tukikortti EI todista et olisi opiskelija. Aino astaan opiskelija kortti todistaa opiskelijan. Oon tuon kans paininut monet kerrat lipun myynissä

  4. Tommy sanoi 10/3/2008

    VR:n kaukoliikenteen lipunmyynnissä (myös netissä) matkalipun voi ostaa näyttämättä opiskelijakorttia. Kortti näytetään sitten konduktöörille matkan aikana.

  5. Maria sanoi 10/3/2008

    Olen ostanut monta kertaa opiskelijalipun Matkahuollosta, eikä sitä opiskelijakorttia juuri kysytä. Kuljettajalle se pitää sitten näyttää. Tosin harva kuskikaan sitä kysyy…
    Onko tuo siis ihan maanlaajuista, ettei sitä tiskiltäkään saa myydä ilman kortin näyttämistä?

  6. Masa sanoi 10/3/2008

    Onko sen opiskelijakortin mukana kantaminen noin hirveän hankalaa?

    Itselläni kortti kulkee lompakon mukana jokapaikkaan…

  7. aaaaro sanoi 10/3/2008

    Itseä ottaa päähän se, että sitä opiskeliakorttia varten pitää liittyä opiskelijaliittoon ja sekin maksaa jo melkein 30€ vuodessa. Senkin voisi käyttää johonki tärkeämpään. Saahan sieltä opiskeliatoimistosta leimatun a4 paperin, joka todistaa opiskelut, mutta hyväksyykö kukaan liike sitä todistukseksi? Tietystihän siinä säästetään, että ei hyväksytä kuin vaikkapa SAMOK:in kortteja.

  8. eräs myyjä sanoi 10/3/2008

    En mä sitä väittänytkään, että ateria tukikortti kelpais opiskelijakorttina. Ihmettelin ylipäänsä tuollaista systeemiä, että opiskelijakortti täytyy esittää kahteen kertaan (oletan, että myös kuski tarkastaa, muutenhan se vasta idioottimainen systeemi on). Onneksi VR ja matkahuolto myyvät opiskelijahintaisia lippuja muillekin ja tarkistavat opiskelijakortin ainoastaan matkustajalta. Eihän muidenkaan (eli aikuistenlipun, lastenlipun jne) lippujen käyttäjän tarvitse henkilökohtaisesti käydä ostamassa lippua.

    On muutenkin mielestäni todella turha postaus. Miksi asiakas on idiootti, jos ei tiedä jokaisen paikan käytäntöjä? Varsinkin kun joitain matkalippuja saa ostettua ilman opiskelijakorttia. Kyllä itsekin käyttäytyisin juuri noin ja yrittäisin keksiä vaihtoehtoista ratkaisua “no mä näytän sen kuljettajalle” jne. Eri asia olisi, jos asiakas olisi jäänyt jänkkäämään “juupas-eipäs”, huoritellut, huutanut jne.

    Muuten: Plussapisteet saa ainakin omasta lähikaupastani, jos muistaa kortinnumeron :)

  9. eräs myyjä sanoi 10/3/2008

    ja Masa: Sulta ei varmaan unohdu koskaan mitään? Kyllähän se varmaan suurimmalla osalla kulkee mukana, mut joskus se jää vahingossa toisten housujen taskuun tms.

  10. kristiina sanoi 10/3/2008

    Siis tuohan on ihan yleinen käytäntö, ettei alennuksia saa, ellei ole näyttää korttia. Minusta aivan selvä asia, ei mitenkään paikasta riippuvainen.

  11. Malla sanoi 10/3/2008

    Eräs myyjä: “Eri asia olisi, jos asiakas olisi jäänyt jänkkäämään “juupas-eipäs”, huoritellut, huutanut jne.”

    Itse jutussa: A: “No voi v***u, kylläpä teillä toimii nää systeemit. Siis eikö tosiaan saa opiskelija-alennusta ilman korttia??”

    Kyllä tuo on jo minusta typerää jänkkäämistä. Jos ei saa niin ei saa. Voi voi.

  12. rillintäti sanoi 10/3/2008

    Logiikkaa löytyy:
    “Menen ostamaan opiskelijalippua, mut määpä jätän opiskelijakortin kotia!”. Voi järjen valo…

  13. Pikkulaku sanoi 10/3/2008

    Huoh… Entisenä opiskelijayhdistys-aktiivina voin vaan sanoa että opiskelijat ei ole aina kovin välkkyjä. Opiskelija-allennuksia ei saa ilman voimassa olevaa opiskelijakorttia. Jos joku kiva virkailija suostuu muihin järjestelyihin niin se on vaan sen virkailijan kiltteyttä. Olkaa kiitollisia, älkääkä kitiskö, kun joku toinen virkailija yrittää noudattaa niitä SÄÄNTÖJÄ! Vähän sama juttu kuin se, ettei sitä lukuvuositarraa saa ilman voimassa olevaa opiskelijatodistusta ja kuittia maksetusta lukuvuosi maksusta. Jos joku jossain muualla on erehtynyt toimimaan toisin, niin se ei tarkoita että kaikki muut aikovat toimia vastoin SÄÄNTÖJÄ!

  14. Masa sanoi 10/3/2008

    eräs myyjä: Jos ne alennukset tosissaan tahtoo, niin luulis sen kortin pysyvän mukana… ethän sä kaupastakaan saa ostettua, jos jätät pankkikortin/maksukortin kotia, eikä käteistä löydy…(joilleivät myy umpimähkään luotolla.)

    Ainahan sitä tavaraa jää jonnekkin… ;-)

  15. Bemarimiez sanoi 10/3/2008

    Ei tuo ostaja ollut opiskelija. Menetti hermonsa kun jäi kiinni huijausyrityksestä.

  16. oxygen sanoi 10/3/2008

    SÄÄNTÖJÄ!!! löysää vähän

  17. eräs myyjä sanoi 10/3/2008

    rillintäti: kuten tossa on jo aiemmin mainittu, tämä onnistuu esimerkiksi Matkahuollossa ja VR:llä. Opiskelijakortti täytyy esittää vasta matkustettaessa.

    Taitaa täällä olla vain jotain yli-ihmisiä, jotka eivät koskaan unohda mitään :)

  18. Natsu sanoi 10/3/2008

    “Onko sen opiskelijakortin mukana kantaminen noin hirveän hankalaa?”

    On.

    Maksut maksettu, olen opiskelija. Alennus tänne one way or another.

  19. shovi sanoi 10/3/2008

    Kun en kerran ole opiskelija, nää systeemit ei paljon paina, mutta Alkossa vituttaa kun ei voi punkkupulloa ostaa täysikäisenä ihmisenä kuvallisella Kelakortilla. Pärstä on, syntymäaika on mutta ei vaan onnistu. Ajokortti käy, mutta on ihan yhtä “epäluotettava” kuin Kelakorttikin. Pankkitilin ja kännykkäliittymän olen kuitenkin saanut kys. kortilla avattua ja kun otetaan huomioon, että 13v teinit dokailee kossua Alkon edessä, niin hiukan vituttaa.

  20. Riksu sanoi 10/3/2008

    Ja multa ainaki on välillä kysytty vr:llä lippua ostettaessa opiskelijakorttia. Ja ei se tosiaan voi olla vaikeaa kuljettaa mukana.. pieni söpö läpyskä lompakossa ei paljon tilaa vie.
    ja Sohvi, tuskin ne 13v teinit on niitä viinoja käynyt itse ostamassa sillä kelakortilla sieltä alkosta ;)

  21. papu sanoi 10/3/2008

    aaaarolle. Eipä tuo 30€ vuodessa opiskelijakortista ole yhtään mitään, etenkin jos sille on enemmän käyttöä esim. kotimaanmatkoissa. Sitähän säästää yli 20€ pelkässä yhden suunnan lippukuluissa, jos matkustaa pääkaupunkiseudulta noin keskisuomen korkeudelle. Saati sitten kaikki muut alennukset johon se kelpaa.

    Kelan ateriatukikortti on ilmainen ja Vr:rää ja Matkahuoltoa varten saa myös opiskelijatodistusta vastaan muutaman euron hintaiset opiskelijamatkakortit jotka toimivat ko. liikennevälineissä opiskelijakortteina.

  22. Alfirin sanoi 10/3/2008

    Mulle on monta kertaa annettu opiskelija-alennusta vaikkeivät korttia tahtoneet nähdä :) Mukavia Kotka-Helsinki-välin bussikuskeja.

    Itse ei tulis mieleenkään lähteä matkustamaan ilman lompakkoa (vaikka tällanen lahopää olenki), ja kun se opiskelijaläpyskä on ihan sopusoinnussa kaikkien muiden korttien kanssa eikä sitä sieltä kukaan ota pois (läpinäkyvä tasku) ni ei se kans mihkään unohdu.

    Tietysti, jotkut on tottunu kantamaan korttiaan muualla. Heille suosittelen jotain vakiopaikkaa kortilleen (jos on vain yksi takki, ni sinne povariin).

  23. O.Piskelijakortti sanoi 10/3/2008

    Opiskelijajärjestön korttia ei tarvitse ostaa, vaan voi hankkia Matkahuollon ja VR:n yhteisen opiskelijakortin ja siihen lukuvuositarran(6e). Siihen riittää MH:n ja VR:n opiskelijatodistus, jonka saa koululta tai tulostettua Matkahuollon sivulta(http://www.matkahuolto.fi/matkahuolto_tiedostot/Todistus_opiskelijakortin_saamiseksi_fi.pdf).

  24. Opiskelia sanoi 10/3/2008

    On se niin väärin; bussilla matkustaessa pitää olla bussikortti mukana, kirjastosta lainatessa vaaditaan
    kirjastokorttia, ja Alepan kassalla pankkikortti.

  25. P.I.N sanoi 10/3/2008

    Minä en periaatteessa liity mihinkään liittoihin tai yhdistyksiin. Sain opiskelija-alennukset ihan helposti ilman opiskelijakorttia. VR:n palveluita en käyttänyt ja matkahuollon alennukset sai opiskelijatodistuksella (sai ilmaiseksi opiskelijatoimistosta) johon aikanaan oli matkahuollon tarra liimattu. Ehkä nykyään ollaan nipompia, omista valmistumisestani kun alkaa olla parisen vuotta aikaa,

  26. Aasiakas sanoi 10/3/2008

    Se nyt vaan on asiakkaan näkökulmasta hölmöä, että kortti pitää näyttää sekä lippua ostaessa että matkustaessa, ja lipunmyyjälle turhaa työtä.

    Konduktööri / bussinkuljettaja sen opiskelijakortin (ja eläkeläiskortin) kuitenkin tarkistaa matkustaessa.

    Komppaan siis erästä myyjää.

    *

    VR:llä oli vielä jokin aika sitten niin, että tiskilläkin piti kortti näyttää, ja jos esimerkiksi toinen kävi sen lipun puolestasi ostamassa, hänellä piti olla sinun korttisi mukana. Tämä oli jo sinänsä hölmöä, ja varsinkin siihen nähden, että automaatista kun ostat lipun, niin kukaanhan ei korttiasi siinä tarkista.

    Se lipunmyyjä ei tietysti päätä sitä käytäntöä, ja jos hän annettuja sääntöjä noudattaa, niin sitä sitten noudatetaan. Olen minäkin silti (juuri yllämainituilla perusteilla) lippua ostaessani muutaman kerran kyseenalaistanut tämän käytännön järkevyyden. Kiroilematta toki. (Ja minulla käytännössä aina ON ollut se kortti mukana.)

    VR on nyttemmin käyttänyt järkeään ja luopunut tästä turhasta työstä. Periaatteessa ainakin olisi pitänyt.

    *

    Ja varmuuden vuoksi, alkuperäinen teksti tarkoitti minun käsitykseni mukaan kaukoliikenteen linja-autoa, eli kuljettaja tarkistaa kyllä opiskelijakortin, tai ainakin pitäisi. Voi tietysti olla, ettei kuljettajiin luoteta, ja halutaan tuplavarmistus. VR:llä pätee sama, paitsi lipun tarkistaa konduktööri, ja konduktööreihinhän luottavat kaikki. ;)
    Paikallisliikenteen kestolippuihin tämä ei pääsääntöisesti päde, koska ei kuljettaja tietenkään niitä opiskelijakortteja enää matkustusvaiheessa tarkistele.

  27. Aasiakas sanoi 10/3/2008

    Bemarimiez saattaa silti olla oikeassa, että lipunostaja yritti venkoilla itselleen lipun väärällä kortilla olematta opiskelija, ja olisi yrittänyt samaa ylipuhumista linja-autossa kuljettajalle.

  28. Myyjänen sanoi 10/3/2008

    “Onko sen opiskelijakortin mukana kantaminen noin hirveän hankalaa?”

    On.

    Maksut maksettu, olen opiskelija. Alennus tänne one way or another.

    Taas olisi kristallipallolle käyttöä.

    Ja hei, ne säännöt löytyy nettisivulta! Ei ole pakko kantaa sitä tiiliskiveä, anteeksi, ohutta opiskelijakorttia mukana turhaan, vaan voi tsekata, tarviiko sen ja missä vaiheessa!

  29. prkl sanoi 10/3/2008

    Ihan hyvin sitä opiskelija todistusta voi kantaa mukanaan jos sellaisen omistaa, ja mun mielestä on ihan ok että se todistus kysytään lippua ostattaessa koska olisi se silloinkin ikävää jos kuljettaja pyytäisi todistusta, eikä sitä sitten löytyisikään… se matkan teko loppuisi siihen… varsinkin kun tietää että moni voi ostaa opiskelija alennuksella lippuja ja sen sellaista vaikka ei olisi opiskelija ja juuri siksi kun todistuksia ei tarvitse näyttää joka paikassa… Ja koulusta pitäisi saada opiskelijatodistuksen niin ei tarvi hommata korttia joka taas maksaa… toki jos käyttää todistusta paljon niin kyllä melkein kortti kannattaa ostaa, SE KULKEE MUKAVAMMIN MUKANA, niissäkin “kauheissa” paikoissa joissa sitä pyydetään!

  30. kotimaanmatkailija sanoi 10/3/2008

    Reilu vuosi sitten piti lähteä heti koulun alkamisen jälkeen reissuun ja alennukset saada, joten kävimpä vain hakemassa kansliasta opiskelijatodistuksen. Vaikee kantaa A4-paperia mukana niin että pysyy kuosissaan. Sitä sitten rahastajalle bussissa esittelin ja pitkin hampain viimein suostui antamaan alennuksen. Periaatteessa ei hänen olisi tarvinnut antaa armoa, eli kyllä se opiskelijakortti kannattaa olla.

  31. piutpaut sanoi 11/3/2008

    Voi jee, on se niin saatanan vaikeeta näyttää yhtä korttia. Äly hoi älä jätä! Ja sitten kun sitä ei tiskillä kysytä, mutta kuljettaja kysyy (ja aasillajan ei korttia tietty ole) niin siitähän riemu varmasti repeää! Kyllä aasi aina keinot keksii, jotta aikaa rähjäämiseen järjestyy.

  32. Titiuu sanoi 11/3/2008

    Ihmiset ihmiset.. Ei nyt olekaan kyse siitä, että opiskelijakortti olisi niin painava tai suuri, ettei sitä jaksaisi kantaa. Eikä siitä, että se olisi niin vaikea ottaa mukaan, etteivät ihmiset viitsisi. Eikä edes siitä, etteikö muistamattomuudesta joskus sakotettaisi, jos ei oo tarvittavia juttuja aina mukana.
    Pointti on se (ainakin täälläpäin Suomea), että se opiskelijakortti on näytettävä nimenomaan liikennevälineessä (lukee ihan junalipussakin), ei välttämättä ostettaessa. Miten muuten ostaisit sitä automaatistakaan..? Ei oo lippumaatti vielä multa korttia kyselly, nimen mokoma vaatii raapustamaan.

  33. kuski sanoi 11/3/2008

    Ihan meidän kansakuntamme tulevaisuuden toivoille: Ostakaa lompakko, on meinaan melko vanha keksintö ja siihen, ihme kyllä, mahtuu kortit ja RAHAT. Niitä tarvitsee lähes päivittäin. Ei voi olla niin vaikeeta : )

  34. Rita sanoi 11/3/2008

    Kun edes kerran eläessään kuulisi jonkun suusta että on hieno asia kun opiskelijoille suodaan alennuksia. Älyääkö kukaan olla kiitollinen saamistaan etuisuuksista? Luultavasti itsekin opiskeluaikana manailin kaikkea byrokratiaa jota asiaan liittyi, mutta eihän se ole lainkaan itsestään selvää että jostain ilmaista rahaa tippuu! Opiskelijakortti vaan mukaan ja pientä nöyryyttä ja kiitollisuutta asenteeseen.

  35. Kiku sanoi 11/3/2008

    Kuski: Opiskelija + lompakko = rahat?

  36. Hankala asiakas? sanoi 11/3/2008

    Kaverini on opiskelija (AMK) ja yli 30 v. Ei auta liittyä SAMOKiin, kun ei sillä kortilla niitä alennuksia silti tule (yli kolmekymppisille on joku erilainen kortti). Vähänkö häntä v***aa kun pelkkä ateriakortti ei riitä opiskelijakortiksi.

  37. jäbä sanoi 11/3/2008

    natsu:n juttuun tarkennusta, varsinaista oman koulun opiskelijakorttia ei käsittääkseni tarvita missään tollaisissa julkisissa paikoissa. Sen sijaan koulujen toimistoista saa lapun, jossa koulu todistaa että oot läsnä yms. Vr:llä tämä kelpaa menet sen kanssa tiskille passikuvan kanssa niin saat vr:n oman kortin. Näin minä tein ei tarvinnu maksaa kallista opiskelijakorttia vaan pääsi huomattavasti halvemmalla. Tämä a4 minkä saat koulusta ns. opiskelijatodistus taasen kelpaa uimahalleihin yms ei kannata tuhlata kalliiseen “opiskelijakorttiin rahaa.

  38. Bauerin Jaska sanoi 11/3/2008

    En tiedä onko VR:llä tai Matkahuollolla käytännöt vaihtuneet, mutta niihin aikoihin kun itse kuljin opiskelija-alennuksilla, niin se opiskelijakortti piti näyttää about joka vaiheessa. Olihan se vähän hankalaa, jos halusi samalla kertaa käydä ostamassa liput itselle ja vaimolle. No, sitten homma helpottui lipunmyyntiautomaattien myötä, kun niistä pystyi liput ostamaan ilman sitä korttia ja tätänykyä liput voi ostaa jo netinkin kautta.

    Anyways, eipä tuo kortin mukana kantaminen ole kuitenkaan mikään paha rasti. Mielestäni parempi vain, että opiskelijatodistus tarkistetaan aina kun se on mahdollista. Eli lippua myydessä ja lippua tarkastaessa. Tällä tavoin pysyy kuitenkin asiat jonkinnäköisessä hallinnassa ja matkustajat tietävät, että asiaa myös valvotaan. Olen muutamaan otteeseeen nähnyt junassa tilanteen, jossa lauma nuoria on matkustanut lastenlipulla ja narahtaneet siitä. Aivan turhaa matkan viivytystä tuollainen, kun pahimmassa tapauksessa paikalle on jouduttu kutsumaan poliisi asiaa selvittelemään.

  39. miiro sanoi 11/3/2008

    “Itseä ottaa päähän se, että sitä opiskeliakorttia varten pitää liittyä opiskelijaliittoon ja sekin maksaa jo melkein 30€ vuodessa. Senkin voisi käyttää johonki tärkeämpään.”

    Ei opiskelijakortti ole pakollinen opiskelua varten eikä sitä tarvitse hankkia jos ei usko hyötyvänsä siitä yli 30 euron verran.

    Harmittaa kyllä, että ruoasta pitää maksaa! Senkin rahan voisi käyttää johonkin turhaan!

  40. Jukka sanoi 11/3/2008

    En kyllä muista koska minulta olisi kysytty opiskelijakorttia ostotilanteessa, vaikka ainahan tuo mukana on. Vasta matkan alkaessa korttia on pitänyt näyttää. Tämä on pätenyt 6 vuotisena opiskeluaikanani niin Tampereella, Lahdessa, Seinäjoella kuin Oulussakin.

    Joskus opiskelujen alkuaikoina jopa isäni haki minulle ohi mennessään opiskelijalipun, ettei erikseen sitä tarvitse lähetä hakemaan (kun tuo matkahuolto ei vielä ollut kuullut tästä interrwebistä).

  41. jäbä sanoi 11/3/2008

    tää o oikeasti pelottavaa ku puhutaa opiskelijakortista ihmiset luulee kokoaja että se pitäis koululta hankkia opiskelijajärjestöltä saadakseen opiskelija-alennukset, alennukset kun saa halvemmallakin tavalla :) sori että jatkan lobbaamista :)

  42. heinis sanoi 11/3/2008

    juu, itellä oli ekan vuoden samokin kortti, sen jälkeen pelkkä vr/matkahuolto -opiskelijakortti. ei ole pakko liittyä siihen opiskelijajärjestöön jos ei halua. ja sille, joka itkeskeli ettei saa kelakortilla (joo joo kuvallinen tai ei) ostettua alkosta, se on vaan niin ikävä juttu että suomen laki sanoo ettei virallinen henkkari oo kun se poliisin myöntämä eli passi, ajokortti, henkilökortti.

  43. Aasiakas sanoi 11/3/2008

    Rita: On hieno asia, että opiskelijoille suodaan alennuksia. Happy? ;)
    (Oma aiempi kommenttini keskittyi ainoastaan asian käytännölliseen puoleen.)

    Opiskelijoille alennuksia antamalla huomioidaan, että heidän päätyönään ei opiskelujen aikana ole tienata itselleen rahaa, jolla maksaa asioista. Sen sijaan heitä kannustetaan näin kehittämään osaamistaan, jotta he tarpeeksi opiskeltuaan voivat mahdollisimman hyvin olla hyödyksi yhteiskunnan kehittämisessä (ja maksaa menonsa ja veronsa täysimääräisinä).

  44. Aasiakas sanoi 11/3/2008

    ja jäbä:

    Jatka vaan lobbaamista, sille on selvästi tarvetta. :)

  45. Rita sanoi 12/3/2008

    Aasiakas; Yleinen ajatukseni oli lähinnä että käsi ojossa ollaan vaatimassa kaikenlaista, mutta mistään ei kiitetä. Meille “kuuluu” lapsilisät, neuvolat, opiskelija-alennukset jne jne. Tuskin koskaan kuulee kenenkään sanovan että onpa hienoa saada ilmaisia etuuksia. Valitetaan vaan että tsiisus kun on hankalaa pitää henkkareita ja muita lappuja mukana.

  46. Aasiakas sanoi 12/3/2008

    Rita: Juu, tästä riittäisi juttua pidempäänkin, ihan veropolitiikkaan asti, mutta menisi rankasti ohi aiheen. Siis vaikenen. :)

  47. Rita sanoi 12/3/2008

    Aasiakas: Minua ei niin vaan vaienneta :) (Veropolitiikka kävi muuten omassa mielessänikin!)

  48. Myyjänen sanoi 13/3/2008

    ei ole pakko liittyä siihen opiskelijajärjestöön jos ei halua.

    Jos nyt lähetään vänkäämään tikusta asiaa, niin ei muuten ole universaali totuus. ;)

  49. MIR sanoi 13/3/2008

    Rita sanoi: “Yleinen ajatukseni oli lähinnä että käsi ojossa ollaan vaatimassa kaikenlaista, mutta mistään ei kiitetä. Meille “kuuluu” lapsilisät, neuvolat, opiskelija-alennukset jne jne.”

    Suomessa on ihan säädyttömän hyviä etuja esim opiskelijoilla. On tietenkin jokaisen oma asia, haluaako niitä käyttää mutta luulisi pienen läpyskän mukanapitämisen olevan aika pieni hinta, jos haluaa eduista nauttia.

    Komppaan Ritaa siinä, että varpaita viistäen olisi syytä kumartaa nöyrästi kiittäen suomalaisista opiskelijaeduista, kouluruokailusta ja -tarvikkeista, hammashuollosta, tuetusta julkisesta liikenteestä, jne jne jne…

  50. Reiska sanoi 14/3/2008

    MIRin kanssa samaa mieltä, että “varpaita viistäen olisi syytä kumartaa nöyrästi kiittäen suomalaisista opiskelijaeduista, kouluruokailusta ja -tarvikkeista, hammashuollosta, tuetusta julkisesta liikenteestä, jne jne jne…”

    ..jolloin luulisi olevan pieni vaiva jollakin yhteisesti sovitulla dokumentilla se osoittaa, jos on ko. alennuksiin oikeutettu ja ne haluaa käyttää.

    Mieluusti Reiska-setäkin maksaa veroja, että opiskelijat saisivat tukia ja terveydenhoitoa ja sun muuta. Erilaiset firmat (kuten VR) ovat sitten pelkästään kilttejä kun vapaaehtoisesti antavat alennuksia, vaikka ei niiden pakko ole.

  51. Ärräntäti sanoi 14/3/2008

    On se sitten jumalauta vaikeaa olla opiskelija kun alennuksiakin tuppaa ovista ja ikkunoista.. No ei!
    Itse en ole opiskellut vuosikausiin mutta tasan käytin kaikki mahdolliset edut silloin kun opiskelija olin. Mutta totuus on se että EI OLE LIIKAA VAADITTU että hankit joko ilmaisen tai maksullisen todistuksen siitä että todella olet opiskelija. Ja vielä kykenet olemaan sen verran vastuullinen yli 16v. että kykenet sen myös vaadittaessa todistamaan.
    Iloista kevään jatkoa kaikille!!!!

  52. Mari-Pilvi sanoi 15/3/2008

    Hyvä Ärräntäti!

    Ihan samaa mietin tuossa (esim. Natsun kommentti) että jos “maksut on maksettu” ja “olet opiskelija”, TODISTA SE.

    As simple as that.

  53. qwerty sanoi 18/3/2008

    “Onko tuo siis ihan maanlaajuista, ettei sitä tiskiltäkään saa myydä ilman kortin näyttämistä?”

    Ei nykyisen käytännön mukaan saisi myydä. Jos yksittäinen myyjä siellä täällä sen tekee, se on tietysti myyjän asia (tai siis aasin mielestä koko firman piikkin menevä asia), mutta hän toimii omin päin alennusten myöntämisessä.

    Asiakas ei monesti ymmärrä että Matkahuolto on ihan oma firmansa, jolla ei periaatteessa ole paljonkaan tekemistä linja-autofirmojen kanssa. Bussiyritykset omistavat osan Matkahuollosta, ei toisinpäin. Tämä tulee esille monesti esim. aasiakas kysyy että milloin “se teidän bussi” kulkee Helsinkiin tms. Ei ole olemassa yhtä ainoaa “Matkahuollon bussia”.

  54. virpu sanoi 28/3/2008

    Olen opiskelija ja minulle on täysin selvää, etten saa opiskelijaetuuksia ilman asianmukaisia todistuksia. Ei Matkahuolto tai linkkarikuskit pärstästä näe kuka on opiskelija ja kuka ei. Eihän kouluilta voi edes ostaa opiskelijahintaista ateriaa ilman opiskelijakortin esittämistä. On mahtava että opiskelijoille on olemassa etuuksia (kun nuo tulotkaan ei päätä huimaa) ja niitä pitäisi myös kunnioittaa. Eikä se pankkikortin kokoinen opiskelijakortti niin paljoa paina tai tilaa vie, ettei sitä mukana voisi kuljettaa. Hävettää vain, jälleen kerran, opiskelijoiden puolesta.

  55. eräs myyjä sanoi 20/4/2008

    Kyllä ainakin itse saan omalta yliopistoltani opiskelijahintaisen aterian ilman opiskelijakorttia.

    Kuinkahan monta kertaa tässäkin ketjussa on puhuttu kortin *unohtamisesta* ja silti jaksetaan jankata “että ei se paljoa paina”?

  56. suvitee sanoi 28/5/2008

    ainakaan junassa ei tarvi olla opiskelijakorttia mukana.riittää, että kerrot olevasi opiskelija. jos asiaa on syytä epäillä aina voit myöhemmin todistaa olevasi opiskelija. tietysti olisi kaikkien kannalta helpompaa kantaa sitä opiskelijakorttia mukana. se on myös hyvin vaivatonta opiskelijalle :)

  57. eräs myyjä sanoi 28/5/2008

    Jos junassa ei ole opiskelijakorttia mukana, joutuu maksamaan aikuisen hinnan.

Jätä kommentti