Pullopanttibonukset?

Olen tässä nyt vängännyt aasien kanssa muutaman viikon aivan uskomattoman yksinkertaisesta asiasta. He eivät voi uskoa, että pullonpalautusrahoista ei saa bonuksia.

Siis he tulevat kassalle vain sen pullonpalautuslapun kanssa hakemaan rahoja ja silti pitäisi saada bonukset?! Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että kassakone näyttää miinusta ja silti saisi bonukset.

A: “Minulla olisi tässä tämä pullonpalautuslappu vaan.”

M: “Selvä.” *ottaa lapun*

A: “Ai niin, tässä tämä S-etukortti vielä.”

M: “Niin tuota, ei näistä pullonpalautuksista kyllä saa bonuksia kun tämä kassakonekin on nyt miinuksella.”

A: “Mitä?! Ai ei mukamas saa bonuksia?! Kyllä se kuules likka on iha rahanarvoista tavaraa!”

M: “Niin on ja te saatte tästä nyt rahanne pois, mutta bonuksia en voi tästä antaa. Tai miinusbonukset kyllä, hah hah.”

A: “MITÄ?! Yritätkö sinä varastaa minun bonuksiani???!”

M: “En, se oli vain vitsi. Tässä olisi nyt nämä rahanne.”

A: “Laitoitko ne bonukset minulle nyt sitten, häh?”

M: “Edelleenkään näistä ei saa bonuksia.”

Tässä vaiheessa sainkin sitten ne rahat ja sen arvokkaan bonuskortin päälleni.

A: “MYYMÄLÄPÄÄLIKKÖ! HALUAN MYYMÄLÄPÄÄLLIKÖN PAIKALLE HETI! ET SINÄ TAJUA MISTÄÄN MITÄÄN! TÄMÄ ON RAHANARVOISTA TAVARAA!”

Lähdin hakemaan myymäläpäällikköämme ja hän jatkoi taistelua aasin kanssa vielä vartin.

Ja tämä on toistunut aika usein viime viikkojen aikana. En tiedä mistä nämä aasit ovat saaneet tällaista päähänsä, mutta voiko aaseja edes ymmärtää. HUOH.

T:tintti


------------
Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...
  • Ei vastaavia tarinoita

72 kommenttia
  1. asdasdasd sanoi 16/11/2008

    Ihan jännää, ettei asiakkaat tunnu tajuavan, että saavat ne “pantti”bonukset pulloista jo ostaessaan sen pullon kaupasta.

  2. Voi mikä monkey sanoi 16/11/2008

    Aasiparat ovat aivan vauhkona nyt kun marraskuussa on vielä tuplabonus, ettei vain jää euroakaan saamatta.

  3. Lily sanoi 16/11/2008

    Eikä :D. Tuon nyt luulis olevan yhtä selvää kun 1+1=2 ettei niistä panteista mitään bonusta saa. Voi elämä..

  4. maikku sanoi 16/11/2008

    Niinpä. Bonuksia saa vain ostotapahtumasta ja pelkkä pullopanttien lunastus ei ole sellainen.

  5. Rita sanoi 16/11/2008

    Ekalla kommentoijalla on mielestäni hyvä selitys, samaten Maikulla. Ehkä aasit käsittäisivät jos sen tuolla tavalla sanoisi, eli siis että bonukset tulee jo silloin kun ostaa täyden pullon, vain ostosta.

    Hurja miten vaikeaa puhuminen on kun kaiken voi käsittää väärin! Tarinan aasi käsitti sanan “miinus” siten että häneltä varastetaan.

  6. Nuppu sanoi 16/11/2008

    Itseasiassa jos silloin vetää bonuskortin, niin ainakin meidän järjestelmässä bonuksia lähtee tililtä pois. Näin minulle selitettiin, kun otin selville asian juuri tällaisia tilanteita varten.

  7. Entinen kassaneiti sanoi 16/11/2008

    Kyllä. Jos asiakas palauttaa pulloja 5 egen edestä, ja bonuskortti vedetään, bonustililtä lähtee saman verran bonuksia. Koska pullonpalautus on “negatiivinen ostos”. Enpä olisi itsekään aikoinani uskonut, mutta niin se vaan on. Eli kannattaa tehdä ensin ostokset ja ottaa bonukset, ja sitten vasta pyytää rahat pulloista.

  8. --A-- sanoi 16/11/2008

    Siwoissa oli ainakin joskus niin, että jos maksoit ostoksia noilla pullonpalautuskuiteilla, niin silloin ei saanut bonuksia niistä ostetuista tavaroista siltä osalta loppusummaa, joka niistä pullonpalautuksista tuli. Joten siis piti ensiksi ottaa rahat pullokuitilla käteen ja sitten vasta ostaa, tai toisin päin saadakseen bonukset kaikista ostoksistaan.

    Se, että saisi niistä pelkistä pullorahoista bonuksia ei mahdu minunkaan tajuntaani.

  9. Jeba sanoi 16/11/2008

    Kuullut koskaan bonuskorjauksesta?? Olemassa ainakin meillä, tietääkseni ympäri Suomen kuitenkin käytössä.. Tai sitten ottaa sen pullonpalautuksen ihan erikseen..

  10. marakatti sanoi 16/11/2008

    No toi on nyt ihan sekopäistä toimintaa asiakkaalta. :D

    Mut se mikä mua ärsyttää, on että jos maksaa tosiaan pullokuitilla, niin lähes kaikissa s-marketeissa kassat eka miinustaa pullokuitin ja sit vasta vetää s-etukortin. Ja sitä en tajua. Yhtä kerran huijasin antamalla eka s-etukortin ja sitten kaivamalla pankkikortin ja pullonpalautuslapun, ja se kassasetä veti kauheet kilarit siitä.

    Mun mielestä ne uudet ostokset on kuitenkin uusia ostoksia ja vaikka ne maksaa pullopanttirahoilla, niin niistä pitäs saada bonukset. :/

  11. Tommy sanoi 16/11/2008

    “Kyllä. Jos asiakas palauttaa pulloja 5 egen edestä, ja bonuskortti vedetään, bonustililtä lähtee saman verran bonuksia. Koska pullonpalautus on “negatiivinen ostos”. Enpä olisi itsekään aikoinani uskonut, mutta niin se vaan on. Eli kannattaa tehdä ensin ostokset ja ottaa bonukset, ja sitten vasta pyytää rahat pulloista.”

    Näin ehkä jos ei osta mitään, mutta jos ostaa jotain, niin ei siinä mitään bonuksia lähde tililtä pois. Ainoa vaikutus on se, että jos niitä pulloja on vaikka sen viiden euron arvosta, niin sen osalta ei saa bonuksia. Missään tapauksessa ei siis jo kerrytettyjä bonuksia häviä.

  12. eräs myyjä sanoi 16/11/2008

    Niin. Hienoa oveluutta marakatti. Viime kädessä miltei kaikki bonuskorttijärjestelmät toimivat niin, että bonusta saa ostosten loppusummasta. Näin toimii myös s-etukortti. Ilmeisesti kassasetä ei sitä tiennyt :) Siis bonus saadaan siitä summasta, mikä maksetaan käteisellä / pankkikortilla / luottokortilla jne. Ei kuitenkaan pullonpalautusrahoilla. Ja miksi ei?

    Kun asiakas A saapuu kauppaan ja ostaa pullon limpparia, niin hän maksaa sekä juomasta että pantin saaden molemmista bonukset. Kun samainen asiakas A palauttaa kyseisen pullon kauppaan, hän saa maksamansa pantin takaisin. Lopputilanteessa asiakashan maksaa vain juomasta, ei pullonpanttia. Vähentämällä ostoksista pullonpalautusrahat, kassajärjestelmä vähentää summan, josta asiakas on jo kerran kuitannut bonukset. Joten miksi hänen pitäisi saada bonusta jostain, mitä hän ei maksa?

    Mietitäänpä tilannetta, jossa asiakas haluaakin palauttaa tavaran (esim. paidan) takaisin kauppaan. Kyllä silloinkin tarvitaan bonuskorttia ja ne bonukset vähennetään tililtä. Eikä täällä kukaan (toivottavasti) itke miksei saanut bonuksia palauttamastaan paidasta. Samalla logiikalla toimii myös pullopantit.

  13. Raquel sanoi 16/11/2008

    Kannattaa muuttaa maahan, jossa ei ole panttisysteemiä ollenkaan… Nim.m. Jotenkin kummassa niin hirmuisen onnellinen aspa!

  14. kassaneiti* sanoi 16/11/2008

    helvetin idiootteja! Hankkis elämän. Joillain ei taida muuta elämäntarkoitusta olla kun joka sentistä repiä bonuksia itselleen. argh. Sit raivostuttaa ne jotka on katsonut itse hinnan väärin eikä otakaan sitä juustoa kun hyllyssä oli muka hinta 2.95 ja kone näyttää 2,99. Kävin kyllä itse tarkistamassa ja kyllä se hinta oli oikein koneella. Ja siitäkin piti kehittää joku hiton draama. Joillakin näköjään elämä riippuu 4 sentistä.

  15. nuuka sanoi 16/11/2008

    Eräälle myyjälle! Se limupullo ei välttämätä ole ostettu siitä samasta kaupasta tai ryhmittymästä. Eli joku muu on voinut maksaa sen bonuksen! Itse annan aina sen pullokuitin erikseen juuri sen takia että saisin bonukset.
    Asioin aikoinaan todella hyvässä rautakaupassa josta sai bonukset ja jos palautti ylijääneitä tarvikkeita niistä hyvitettiin täysi hinta vaikka ne oli ostettu alennettuun hintaan kunhan ei vain esittänyt kuittia jolloin myyjä katsoi hinnan koneelta:-)

  16. kassaneiti* sanoi 16/11/2008

    nuuka, anteeksi mitä? ei noista pullokuiteista saa bonusta!!

  17. Wellu sanoi 16/11/2008

    Ihan vaan btw, missään muotoa ei panteista saa bonusta, oli osto vaiheessa tai kuiteja lunastaessa rahaksi. ;)
    Mutta juu, tuo tuntui jo muutama vuosi sitten olevan kamalan vaikea ymmärtää, ettei niitä bonuksia tule pantista, sen on kuitenkin tarkoitus ainoastaan saada mahdollisimman monet palauttamaan kierrätettävät materiaalit mieluummin kuin heittämään roskiin tai luontoon.

  18. John Doe sanoi 16/11/2008

    Minun mielestäni on typerää että ihmiset ylipäätään juoksevat jonkun bonusten perässä.

  19. eräs myyjä sanoi 16/11/2008

    wellu: tuo systeemi on oikeasti olemassa et panttiosuudesta ei saa bonusta? Juurikin tossa aamulla mietin et niin sen pitäis olla.

    Nuuka: sehän on sitten kuluttajan itsensä päätettävissä, että palauttaako samaan kauppaan ne pullot mistä on ostanut.

    Yhdyn kyllä tuohon, että bonusten perässä juokseminen on turhaa ja naurettavaa. Jos ihminen juo viikossa esim. sikspäkin kaljaa ja kaks puolen litran limua, niin niistä tulee pantteja yhteensä euron. Vuodessa se tekee 52 euroa. Toki bonuksen määrä riippuu kaupasta, mutta esim. s-ryhmä korvaisi tuosta (sillä edellytyksellä että asiakas saa muuten täydet bonukset eli sen 5%) kaikki 2,6 euroa. Naurettavaahan tuollaisen takia kiukuttelu on, varsinkin kun tuohon 5%:n bonustasoon vaaditaan kuukaisittaisia ostoksia 900 euroa.

  20. Säde sanoi 16/11/2008

    Vai yritti marakatti ovelasti “huijata” kassasetää antamalla ensin bonuskortin ja vasta sitten pullopalautuksen…

    Kuten nimimerkki eräs myyjä jo kirjoittikin, “bonusta saa ostosten loppusummasta”, “siitä summasta mikä maksetaan –”.

    On siis aivan sama vaikka antaisit bonuskortin ennen kuin yhtäkään tuotetta on vielä vedetty lukijasta tai jos annat sen viimeisenä. Bonusta saa vain ja ainoastaan siitä loppusummasta jonka maksat, ihan sama missä vaiheessa bonuskortti on luettu. Mutta tämäkin taitaa taas olla liian vaikeaa joillekin…

    (S-kauppojen kuiteissa ei taida olla erillistä riviä joka näyttäisi bonusten määrän, K-kaupoissa nimittäin on rivi jossa lukee Plussaa kerryttävät ostot ja sitten summa josta ne siis kertyvät).

  21. sande sanoi 16/11/2008

    ainakin s-ryhmässä on ihan sama, missä järjestyksessä antaa bonuskortin/panttikuitin.

    Eli vaikka bonuskortti vedettäis ensin, bonus tulee vasta siitä summasta mikä jää panttikuitista jäljelle.
    eli aivan turhaa yritätte olla ovelia ja antaa bonuskortin ensin, te ette saa yhtään enempää bonusta.
    ja joo, tiiän tän sen takia että olin pitkään kassatätinä s-ryhmässä.

  22. Joku sanoi 16/11/2008

    Meidän S-Marketissa kassajärjestelmä ei hyväksynyt ainakaan vuosi sitten bonuskortin jälkeen annettavaa pullolappua, vaan jouduin lunastamaan pullorahat toiselta kassalta. Ja kyllähän pullorahoilla maksettavista ostoksista saa bonukset, jos jaksaa ensin lunastaa pantit ja sitten eri kassatapahtumana maksaa ostokset. Eri asia sitten, kuinka moni jaksaa näin tehdä jonkun kämäsen bonuksen takia.

  23. Ramses sanoi 16/11/2008

    Ihmiset voisvat opetella lukemaan sopimustekstit..

    “Pullopantin osuus kirjataan bonusostoksi
    siinä vaiheessa, kun juomapakkaukset ostetaan ja
    pullopantit maksetaan. Bonus kertyy ostojen loppusummasta,
    joten kun pullopantit palautetaan,
    vähentää pullopalautus ostojen Bonusta kerryttävää
    loppusummaa.”

    http://www.s-kanava.fi/getbinary?siteId=1&src=/Pdf-tiedostoja/Asiakasomistajuus/AOP_S_ryhman_asiakasomistajajarjestelman_saannot_20080429.pdf

    Helvetti että toiset osaa tehdä omasta typeryydestään niin ison numeron.

  24. eräs myyjä sanoi 16/11/2008

    Noi ohjeet vois ehkä tulostaa siihen kassalle? Vois sitten aasille näyttää mustaa valkoisella ja todeta vain että “tähän te olette itse suostuneet kun liityitte asiakasomistajaksemme”.

  25. ASDf sanoi 16/11/2008

    Oletteko oikeasti noin pikkusieluisia? Herranjestas, kysymys on muutamasta eurosta, ja bonuksia saa korkeintaan kolmen sentin verran kuukaudessa pullopanteista.

    Menkää jonnekin elämänhallintakurssille :D Sekä asiakkaat että täällä siitä vänkäävät.

  26. mame sanoi 16/11/2008

    Täytyy myöntää kyllä kassatätinä työskennelleenä että mikäli jengi pelkkiä pullopalautusrahoja lunastaessaan työnsi väkisin sitä bonuskorttia, niin ihan heidän mielikseen vedin aina sen kortin. En tiennyt meneekö bonuksista miinusta, eikä itseasiassa tippaakaan kiinnostanutkaan. Kyllä näissäkin asioissa on asiakas mielestäni se, joka saa käyttää ihan omaa maalaisjärkeä jos sitä löytyy. Idioottimaisuudesta taas kärsii, niinhän se maailma pyörii muutenkin. ;)
    Mut miettikää oikeesti, kuinka moni muka tarkistaa kuitista lukeeko siinä se että bonukset kirjattu, tms. Aasiakkaat tasan katsoo vain että vedät kortin, ei ne sitä lähde jälkeenpäin tarkistelemaan. Kyllä mä vedän lukijassa vaikka kirjastokortin jos se asiakkaan saa onnelliseksi.

  27. BHG sanoi 16/11/2008

    Ainakin Plussapisteet kertyy kuitin loppusumman mukaan,jos ostaa euron tikkarin ja antaa 30euron pullolapun, ei kannata vilauttaa Plussa-korttia ;) Maksaa siis eka sen tikkarin ja ottaa pullolapun rahana, tai sit eka pyytää rahana ja sit ostaa vasta tikkarin.

  28. sande sanoi 16/11/2008

    joo, kyllä mäki vetäsin sen bonuskortin vaikka näin että jossain taskunpohjassa kiilteli tämä maaginen pullonpalautuskuitti.
    Mua ainakaan kiinnostanu yhtään vaikka asiakkaalta olis hävinny bonuksia tämän johdosta.
    Syyttäkööt itteensä “nokkeluudesta”

  29. Nuuka sanoi 17/11/2008

    En tarkoittanut että saisin bonusta niistä pullopalautuksista vaan että niitä ei vähennetä bonusta kerryttävistä ostoksista. Kysehän sinänsä pikkusummasta ja voi enimmillään s-ryhmässä merkitä 4,5 €:n bonusmenetystä jos kuukausiostot jäävät sen panttikuitin summan verran suurimman bonusportaan alle. Tietysti nämä bonukset voi tuntua pkkusummilta sellaisesta joka syö äidin pöydässä mutta niilläkin saa yhden kassillisen ruokaa kuukaudessa. Esim hallituksen kaavailema alv-alennus on samaa luokkaa.

  30. Sussu sanoi 17/11/2008

    Jos joku nakkaa kortin tai kolikoita sun päälle niin itse ainakin nostasin semmosen äläkän että unohtus aasilta pullolaput siinä anteeksi pyydellessä, ettei aspa nosta syytettä.

    Anyroad, ainakin meillä ihmiset usein ottaa pullolappujen rahat ennen tai jälkeen ostotapahtumaa, jotta ne ei vaikuta bonuskelpoisten ostojen summaan. Ei se tietty sitten sitä maksettavaakaan summaa pienennä.

    Mutta on kyllä ihmeellisen idiootti aasi, pakko myöntää.

  31. heinis sanoi 17/11/2008

    ai että ihmisten elämä ois helpompaa kun ei ois mitään bonuskortti-systeemejä eikä oikeestaan sitä pantillista pullojärjestelmääkään. on nimittäin aika uskomatonta seurattavaa kuinka joidenkin ihmisten elämä tuntuu kulminoituvan näihin kahteen asiaan. tosin, mikähän se elämän sisältö sitten ilman niitä mahtais olla..?

  32. toiveajattelua? sanoi 17/11/2008

    Miten voi olla asia noin vaikea, en ymmärrä… Mä vien pullokuittini marketin infoon ja sijoitan pikkusummat kenolappuun ja isommat naapurin pitkäripaisessa viiniin. Hyvällä tuurilla tulee korkoa palautukselle tai ainaskin hyvää palanpainiketta viikonloppuaterialle :)
    Mitä bonuskorttisysteemiin tulee, niin kyllä siitä ihan rahallista hyötyä saa, jos valitsee oikean systeemin ja käyttää sitä (ja vain sitä) järkevästi. Tossa kun kirjahyllyä kattelee, niin iso osa kodin viihde-elektroniikasta on uusittu bonuskertymillä…

  33. utale sanoi 17/11/2008

    Eli kannattaa lunastaa ensin se pullopantti rahaksi ja maksaa sitten ostoksensa rahalla, niin saa ne bonukset - näin aika moni tietääkseni tekeekin. Ei se nyt niin sanottua ole, että ne pullot aikanaan on ostettu juuri sen ketjun kaupasta ja siitä on saatu bonukset, joten sikäli tuo “erään myyjän” kertoma ketjujen logiikka on ontuva. Kerran kun asiasta kysyin jonkun ketjun asiakaspalvelusta, ja sanoin, että mites sitten ne tyypit, jotka keräilee pulloja ties mistä ja ostavat palautusrahoilla itselleen ruokaa, eikö se ole väärin, ettei siitä saa bonuksia, niin tämä välkky sanoi, että sehän on liiketoimintaa eikä siitä makseta bonuksia - mummot siis tekee bisnestä :O

    Ja ei minulta kyllä koskaan ole mitään bonuskortteja kyselty miinusbonuksia varten, jos olen tavaraa palauttanut.

  34. kassasetä sanoi 17/11/2008

    vedä vaa se kortti ni kaikki on tyytyväisiä :)

  35. miu sanoi 17/11/2008

    Ykkösbonus on myös sellainen mikä tulee loppusummasta. Jos haluaa siis nuukailla bonusten kanssa kannattaa se kuitti antaa erikseen.

  36. jjkkmm sanoi 17/11/2008

    Hei. Oletko kokeillut vastata aasiakkaalle. Vain ostoista saa bonuksia, ei myynneistä. Sinähän tässä myyt meille pulloja ja me ostamme.

  37. toiveajattelua? sanoi 17/11/2008

    Jos on vaikeuksia ymmärtää, kuinka tuo panttijärjestelmä oikeasti toimii, niin kannattaa lukaista PALPA:n eli Suomen Palautuspakkaus Oy:n nettisivut www piste palpa piste fi…

  38. fcr sanoi 17/11/2008

    Aika vatipää saa olla jos suomalaisten kartellikauppojen bonushuoraajaksi vielä ryhtyy. Saati sitten pakkomielteeksi asian ottaa kuten monilla tuntuu olevan (ei voi ostaa mitään höyläämättä korttejaan). Jos halvempia hintoja haluaa, kannattaisi ehkä ennemmin kiertää k- ja s-mafia mahdollisimman kaukaa.

  39. sapeli sanoi 17/11/2008

    En itse pidä tuota bonussysteemiä niin kannattavana, että viitsisin alkaa eritellä pullokuitin rahannostot ja ostosten maksut. Entisenä kassana tunnen kyllä ihmistyypin, joka tällaisesta jaksaa kantaa huolta.

  40. iii sanoi 17/11/2008

    Aargh, verenpaine nousee.. Olen töissä erään bonusjärjestelmän asiakaspalvelupuhelimessa ja näitäkin puheluja aina toisinaan tulee. Ja näitä puheluja soittavat ovat juuri sitä erästä asiakastyyppiä, jotka aloittavat puhelun kiroilulla ja haukkumisella ja luulevat että tässä taustalla on joku salaliitto hänen rahojensa viemiseksi, ja että kassahenkilöt ja puhelinpalvelijat näitä roposia tavoittelevat. Samat tyypit soittavat heti kaupan pihalta että onko ne bonukset nyt tulleet meille vai yritetäänkö taas huijata.

    Te, jotka luette näitä juttuja epäuskoisina siitä voiko näitä ihmisiä oikeasti olla olemassakaan, olkaa onnellisia kun ette heitä joudu kohtaamaan ja mikä pahinta, palvelemaan. Heitä on.

  41. Nuuka sanoi 17/11/2008

    Jotenkin saa sellaisen kuvan että kaupan myyjät ovat niin hyvätuloisia että ylenkatsovat ihmisiä jotka näitä bonuskortteja käyttävät. Tai sitten henkilökunta-alennukset ovat hyvät ja eivät oikeuta bonuksiin?
    Ei ihme että liki 3000 €:n kuukausituloilla itsensä pienipalkkaisiksi kokeneet hoitsut viime syksynä haaveilivat lehdissä lähtevänsä kaupan kassoiksi!

  42. eräs sanoi 17/11/2008

    Nuuka.
    Kyllä me saadaan henkilökunta-aleiden lisäksi bonuksia/plussia, mutta siitä summasta joka jää alen jälkeen… ;-) Ja kun kauppatapahtumaa perutaan eli tavara palautetaa oli paita tai pullokuitit niin ne bonukset/plussat vähennetään… Jos niitä pullokuitteja ei halua vähennettävän niin antaa ne sitten erikseen, mulle on aivan sama… Ja jos tiiät missä kaupankassa tienaa 3000€ kuukaudessa niin kerro mullekkin mäkin tahon…..

  43. Mikey84 sanoi 17/11/2008

    Ja vielä näin off-topiccina, että Nuukalla on täysin väärät tiedot hoitsujen palkoista. Luuletko, että he edes olisivat uhanneet joukkoirtisanoutumisella, jos heidän tulonsa tosiaan olisivat olleet 3000 €? Tarkistapas jonkun hoitsun tilinauha (ilman lisiä)…

  44. Keltanokkamyyjä sanoi 17/11/2008

    Tuttu tilanne. Monet tulevat kassalle ja laittavat pullopalautuslapun siihen pöydälle odottamaan. Yleensä vedän sen lapun heti siitä pois, ettei vain unohdu.

    A: “Miksi sinä sen nyt vedit? Vedä nyt herranen aika ensin se Plussa-kortti, haluan niitä pisteitä koko rahan edestä.”
    M: “Tietääkseni ei ole väliä, missä vaiheessa sen kortin siitä vetäisee, pisteet tulevat ostosten loppusumman perusteella.”
    A: “Kuules, se on kymmenen euroa se, ei se ole aivan sama, saako siitä ne pisteet vai ei”
    M: “Itse asiassa olette jo saaneet Plussa-pisteet ostaessanne nyt palauttamanne pullot, eli ette oikeastaan menetä mitään.”
    A: *epämääräistä kirosanoilla höystettyä muminaa*

    Onneksi pääsin pois kassalta, ei ole ikävä tämmöisiä henkilöitä.

  45. Nuuka sanoi 18/11/2008

    En minä olekaan väittänyt että kassa tienaa 3000 € mutta hoitsut olivat tyytymättömiä n 2700 €:n ansioihinsa ja uhkasivat joukkoirtisanoutumisella. Lehdissä haastatteluissa sanoivat lähtevänsä töihin kaupan kassoiksi. Kai ne sitten kuvitteli etä siellä tienaa paremmin? Oikein kävi sääliksi näitä Hesarin palstoilla ruikuttaneita Helsingissä omakotitaloisssa (!) asuneita yksinhuoltajia.

  46. heinis sanoi 18/11/2008

    hei hyvä nuuka. ole hyvä, jatka sitä kitinääs sille lähikauppas myyjälle vaikka joka päivä, mutta älä tee sitä täällä. tämä on se paikka, missä me puretaan tuntojamme (nähtävästi) juuri sinun kaltaisista nillittäjistä. hoitsujen palkka oli huono niiden työmäärään verrattuna, mutta jos yksinhuoltaja järjestää elämänsä niin, että hän pystyy asumaan omakotitalossa, onneksi olkoon hänelle. minäkin, opiskelija, asun yhden suomen suurimmista kaupungeista keskustassa, yksityisellä vuokranantajalla. sen takia joudun tekemään vähän enemmän töitä kuin monet muut opiskelijat, mutta se on minun valinta, ja olen siitä valmis maksamaan.
    hanki vaikka harrastus, paljon on mahdollista ilmaiseksi/hyvin pienellä rahalla puuhastella, sinulla kun tuntuu tuota energiaa riittävän. ja sori, kun nyt näin ikävästi sinulle asian ilmaisen, mutta on tämän päivän nillittäjä-kiintiö taas työillan jälkeen täynnä.

  47. Myyjänen sanoi 18/11/2008

    Lehdissä haastatteluissa sanoivat lähtevänsä töihin kaupan kassoiksi. Kai ne sitten kuvitteli etä siellä tienaa paremmin?

    On vähän eri asia olla kaksivuorotyössä kaupan kassalla ja saada surkeaa palkkaa kuin olla kolmivuorotyössä jossa vastataan suoraan ihmisten hengestä ja joka vaatii korkeakoulututkinnon - ja saada huonoa palkkaa.

    Ongelma oli ja on että työn rankkuus ja vastuu ovat lisääntyneet hoitajilla kun taas palkka ei ole kasvanut samassa suhteessa. Mutta jatka toki kiukuttelua, onhan se nyt täysin selvää että kovapalkkaiset myyjät halveksivat pikkuista nuukaa, nähdäänhän se jo tässäkin keskustelussa.

    (Tosin tässä se johtunee enemmän kiukuttelusta ja typerehtimisestä kuin palkasta.)

  48. Ohhoh sanoi 18/11/2008

    Pahoittelen, menee aika aiheen sivusta, vaikka panttikuitteja sivuaakin, mutta menköön:

    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nainen kavalsi pullonpalautuskuiteilla 75 500 euroa/1135241195056

    Oiskohan kuitenkin niin, että kaupan kassana tienaa hyvin vain epärehellisillä keinoilla, rehellisellä työllä ei valitettavasti ennenkään ole rikastuttu.

  49. murukakku sanoi 18/11/2008

    Nuuka:

    Siitä pullopanttikuitista: olen ymmärtänyt niin ettei sillä ole väliä vaikka kuinka panttaisit pullopalautusta ja antaisit sen vasta maksuvälineen mukana. Kassasysteemi on niin fiksu että se odottaa vasta loppusummaa ennen kuin laskee bonukset. Eli turhaan panttaat :)

    Jos niitä bonussenttejä tosiaan halajaa koko ostosssummasta niin pakko se palautus on rahastaa erikseen.

  50. kassatätimöinen sanoi 18/11/2008

    S-ryhmässä pullon palautukset (vedit ne ostosten alussa, keskellä tai lopussa S-kortin jälkeen) vähennetään aina muiden ostosten summasta. Osa ihmisistä ei todellakaan tätä ymmärrä mutta tilanne on onneksi parantumaan päin.

    Itse toimin tilanteissa näin:

    1) Vedän pienen summan pullolapun ostosten aikana tai ennen S-korttia. Voin vetää pullolapun myös S-kortin jälkeen jolloin tulee “turhaa työtä” parin näppäimen naputuksen verran, tämä ei minua haittaa. Jos asiakas ei mitään kysele, niin en mitään asiasta puhu.

    2) Jos on iso pullokuitti (esim. 12 euroa) niin kysyn haluaako rahat käteen ennen/jälkeen ostoksia, jotta tämä 12e ei vähene bonuksista. Monet asiakkaat ovat olleet kiitollisia, kun olen asiallisesti neuvonut tässä tilanteessa. Kehotan ottamaan pullorahat ensin käteen ja sitten vasta ostokset kassan läpi ja bonusta, jolloin asiakas voi maksaa ostokset jo sillä kädessä olevalla 12 eurolla ja saa bonusta kaikista ostoksista…

    3) En nykyään manuaalisesti lisää hylättyjä pulloja pullonpalautuksiin, sillä tässä asiassa tapahtuu “paljon” huijausta –> laitetaan mehupurkkeja koneeseen ja väitetään että oli limupullo yms… Nämä tapaukset lähetän infoon, sillä mitä “vaikeampaa” asia on, niin toivottavasti ainakin väärinkäytökset vähentyvät.

  51. marakatti sanoi 18/11/2008

    Eräs kassa, no, tota. Mun mielestä toi kuulostaa oudolta, mut miten vain. :D Koska voihan sen kuitin pyytää rahana, ja sitten ostaa ostoksensa sotkematta koko kuittia siihen.

    Tää koko juttu ylipäänsä häiritsi mua periaatteen tasolla. :D Käytännössä annan sen pullonpalautuskuitin aina ekana ja sit kortit siihen viereen, ja kassat saa tehdä mitä niitä huvittaa, koska käytännön tasolla mua ei kiinnosta.

    Periaatteen tasolla tokihan. :)

    Mitä tulee tähän bosunhuoraamiseen, niin mä saan joka kuukausi 10-30 euroa takaisin rahaa, riippuen käytänkö autoa vai en… Eihän se paljon ole, mut ihan hyödyllistä ja kelvollista kuitenkin. ;) Enkä mä mitenkään orjallisesti käy vaan s-ryhmän paikoissa. Mut aina kun käyn, niin hyödynnän - arkiostokset ja jokapäiväiset tarpeet (ruuat, bensat jne) pyrin toki aina s-ryhmän pisteistä ottamaan, mutta poikkeuksiakin on eikä ne mun yöuniani vie. :D

  52. Nuuka sanoi 18/11/2008

    Murukakulle ja muille: Kyllä minä tiedän miten tuo panttijuttu menee, lue uudestaan. Tuntuu siltä että kassoilla on siitä enemmän epäselvyyttä ainakin kommenttien mukaan.
    Mitä tulee hoitsujen palkkoihin niin mielestäni 3000€/kk on ihan kohtuullinen palkka työstä johon amis/opistotason koulutus, vaikka silloin puhuttiin korkeasti koulutetuista(?), varsinkin kun palkat maksetaan verovaroista.
    Tunnustan että olen hankala asiakas mutta siinä suhteessa en aasiakas koska olen yleensä aina oikeassa:-)
    Monet hyvitykset olen onnistunut saamaan valittamalla kauppaiden, myyjien ja kassojen töppäyksistä.

  53. Ass-ryhmä sanoi 18/11/2008

    Nuuka, olet joko taitoisa trolli tai sitten vaan sellainen ihminen, joiden vuoksi tämä sivusto on perustettu. Sääli, ettet edes itse tajua sitä. :)
    Ja ymmärsinkö oikein, että olet harrastanut rautakaupassa sellaista, että ostat aletuotteen, palautat sen näyttämättä kuittia ja saat tuotteesta täyden hinnan takaisin? Jos ymmärsin oikein, olet yllämainittujen lisäksi myös uskomaton kusipää ja itsekäs mulkku. Sinunlaistesi ihmisten vuoksi esim. kaupoissa tarvitsee luoda jyrkkiä käytäntöjä, esim. juuri kuitin pyytäminen palautuksen yhteydessä. Kaikki tämä siksi, että on olemassa kaltaisiasi itsekkäitä kusipäitä. Sä oot niin mummo.

    Trollaamisen uhallakin kehotan katsomaan esim. noita alkaneita suomalaisia Sairaala tai Sairaalan syke -sarjoja. Mulla riipasee sydämestä, kun katson minkälaista henkistä kuormitusta hoitajat joutuu kestään ja alle keskipalkan. Turha sun on jauhaa mistään kolmen tonnin palkoista, kun itsekin ymmärrät sen olevan laskettu korkeimpien mahdollisten lisien kanssa (jolloin työn määrä olisi aivan älytön). Ja mitä sillä on väliä, onko maksettu verorahoista vai mistä? Älä nyt väitä, että sekin on sulta pois? :D Stana mitä ryhmää!

  54. Nuuka sanoi 18/11/2008

    Ne hoitajien palkat on keskipalkkoja ei huippupalkkoja. Hoitajat ansaitsivat suunnilleen suomalaisten naisten keskipalkkaa eivät alle. Sen verran tutustunut käytännössä suomalaiseen sairaanhoitoon että voin sanoa että saavat mitä ansaitsevat ja oikeastaan liikaa. Ammattitaidottomia tunareita. Voisin kertoa karmaisevia esimerkkejä mutta kun tämä ei tainnut olla asiakkaiden valituspalsta.
    Ja paikallisessa myymälässä henkilöstö tervehtii minua ihan ystävällisesti. Ehkä pelosta mutta kuitenkin.

  55. Myyjänen sanoi 18/11/2008

    Mitä tulee hoitsujen palkkoihin niin mielestäni 3000€/kk on ihan kohtuullinen palkka työstä johon amis/opistotason koulutus, vaikka silloin puhuttiin korkeasti koulutetuista(?), varsinkin kun palkat maksetaan verovaroista.

    Tuota noin… Ne hoitajat jotka vaativat (kovaäänisimmin) sitä palkankorotusta olivat sairaanhoitajia, eli alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita, ja monenkaan heistä bruttopalkka ei ei kolmeen kiloon yltänyt kaikkien lisien kanssakaan. Toisekseen, osa heistä tekee päivätyötä, jolloin peruspalkka on kaikki mitä saa, ja se ei tod. ole kolme tonnia. Lisät tulevat tosi vittumaisista työajoista eikä niiden palkkaa, jotka eivät lisiä saa, voi pitää liian alhaisena sillä perusteella että jollakulla toisella on vittumaisen työajan lisää.

    Amistasoisten hoitajien, joihin viittasit, peruspalkka oli siinä 1600 euron hujakoilla jolla (kuten kaikki kassat tietänevät) on aika v-mäistä elättää itsensä vaikkapa pääkaupunkiseudulla.

    Mutta odotetaan vaan mitä tapahtuu jos jatketaan linjalla että “kutsumustyöstä” ei tartte maksaa kunnon palkkaa ja kunnallisella sektorilla ei ainakaan. Sitten on hauskaa kun hoitajapula kasvaa entisestään kun he siirtyvät sinne missä nuuan mukaan saa maksaa kovempaa palkkaa: yksityiselle.

  56. Ass-ryhmä sanoi 18/11/2008

    No eiköhän tuo viimeisin kommentti jo sinetöinyt sen trolliuden. Otan siis “sanani takaisin”.

  57. heinis sanoi 19/11/2008

    nuuka: tutustunut hoitajien työhön? oletkos pitkänkin uran tehnyt hoitajana?

  58. tuc sanoi 19/11/2008

    Pullopantti on PANTTI. se turboaasi on ne tuikitärkeet pennosensa saanut jo kirjattua sinne maailmanlopun-s-etukortilleen Ennen kun se on saanut sen PANTATUN kaman pihalle sieltä siwa-elanto-kkkk-marketistaan!!! aaargh ihmiset aargh

  59. Nuuka sanoi 19/11/2008

    Heinis: Kirjoitin että olen tutustunut sairaanhoitoon asiakkaana! Asiakkaillehan se työ tehdään ja jos asiakas on tyytymätön niin työ on tehty väärin tai huonosti, useimmiten. Työskentelen itse myös vuorotyössä palvelualalla joten tunnen myös asiat “tiskin” toiselta puolelta.

  60. heinis sanoi 20/11/2008

    jaaa, tuosta kun kirjoitit tutustuneesi siihen KÄYTÄNNÖSSÄ, menin kuvittelemaan jotain ihan muuta..
    sehän on valitettava fakta, että sosiaali- ja terveysalan pääsykokeissa ei ole erillistä luonnetestiä, vaan kaikennäköistä kusipäätä pääsee koulutukseen ja vieläpä tutkinnon kanssa töihin, alalla kun on HUONOJEN PALKKOJEN vuoksi huutava työvoimapula. seuraapa hetki yleistä keskustelua suomalaisen parusterveydenhuollon tilasta, ehkäpä se sinua hieman valaisee syistä, miksi hoitajilla on kiire. ja toisaalta, valitettava tosiasia on se, että hoitajat ovat ihmisiä, ja kiireessä ja stressissä (väsyneenäkin) IHMISTEN todennäköisyys tehdä virheitä kasvaa.

  61. joopajoo sanoi 20/11/2008

    Jospa Nuuka sitten pikakouluttaisi itsensa amiksessa hoitsuksi niin ei tarttis enaan nuukailla..

    Vai olikos se hyva huudella vaan siella..

  62. joulukuu sanoi 20/11/2008

    “alalla kun on HUONOJEN PALKKOJEN vuoksi huutava työvoimapula.”

    Mahtaakohan se työvoimapula oikeasti olla huonojen palkkojen vuoksi? Itse veikkaisin ennemminkin vaativaa ja raskasta duunia, johon harva haluaa enää nykypäivänä lähteä kun siistejä ja helppojakin töitä on saatavilla. Esim. kirjastoissa on vieläkin huonommat palkat ja silti alalla ei työvoimapulasta ole tietoakaan, päinvastoin kaikkiin avoimiin paikkoihin tulee kymmeniä tai jopa satoja hakemuksia ja koulutusohjelmiin pääsee vain murto-osa halukkaista.

    Enkä itsekään hoitsuksi lähtisi vaikka palkka olisi 15 000/kk, ei tulisi edes mieleen :D

  63. Hibla sanoi 20/11/2008

    Olen ollut kyseisen ketjun kassana jo pari vuotta, eikä kertaakaan kohdalleni ole sattunut asiakasta joka haluaa bonukset pelkästä pullokuitista… Liekö sitten vaan jonkin paikkakunnan kirous, kun ei ihmiset tajua.

  64. Hoitaja sanoi 20/11/2008

    Pakko kommentoida vaikka asian vierestä meneekin. Olen koulutukseltani lähihoitaja ja niitä hommia tein kolme vuotta ennen kauppaan siirtymistä. Lähihoitajan peruspalkka on 1768e/kk lisät. Eli karkeasti 2000e/kk, vähän allekkin. Sairaanhoitajalla taas on HIEMAN korkeampi palkka, totta kai, koulutuskin on pidempi ja vaativampi. Että se niistä 3000e palkoista.

  65. Nuuka sanoi 21/11/2008

    Hoitaja: Minäkin aina sanon kysyttäessä saavani peruspalkkaa joka on lähihoitajan tasoa. Lisineen kuitenkin ansaitsen n 2500/kk. Lisät on lisäksi pienemmät kuin hoitajilla. Eli hoitajien palkat tosiasiallisesti ovat tuota 3000/kk tasoa.

  66. heinis sanoi 21/11/2008

    joulukuu: joo, se on ihan totta myös.
    nuuka: miten ihan oikeesti ihmisellä voi olla noin pieni elämä, että tietää pilkkua myöten jonkun muun ammattiryhmän palkkauksen? itseäni ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa muu kuin ihan oma tilinauha.

  67. Nuuka sanoi 21/11/2008

    Heinikselle ja joulukuulle: jos hoitsuille maksettaisiin 15 000/kk niin niin ihan varmasti lähtisin töihin. Ja sitten Heinikselle: Minulla on sen verran ikää että tunnustan tosiasiat, ihmiset ovat pohjimmiltaan aika samanlaisia, niitä kiinnostaa toisten asiat ja palkat. Se joka muuta väittää on tekopyhä valehtelija. Miksi roikut tällaisilla palstoilla jos ei muiden asiat kiinnosta?
    Hoitsujen palkkauksen suhteen nyt vain on niin että siitä tarkoitushakuisesti annettiin väärää tietoa ja saatiin yleinen mielipide muokattua heille myötämieliseksi vaikka kyseessä kuitenkin naisvaltaiseksi alaksi suht hyvin palkattu.

  68. heinis sanoi 22/11/2008

    no, valmistun ammattiin jossa vähän niinkun työn kuvaan kuuluu tietynlainen kiinnostus ihmisten asioista. ja täällä “roikun” siksi, että tietynlainen “vertaistuki” on ihan mukavaa tämänhetkisessä hommassa. meillä kun ei ole järjestetty työnohjausta tai muuta vastaavaa mahdollisuutta purkaa työssä tapahtuvia, joskus jopa uhkaaviakin tilanteita.
    toivon syvästi, etten koskaan tule siihen ikään, jossa minusta tulee kateellinen, muiden ihmisten palkoista yms kiinnostunut ihminen. opin jo lapsena, ettei se mitä toisilla on ole yksinkertaisesti penniäkään pois minulta.

  69. Nuuka sanoi 22/11/2008

    Heinis: Olet ilmeisesti saanut kakolaisen kasvatuksen, kapitalistien esim kauppiaiden riisto on pois tavallisilta työtätekeviltä ihmisiltä. Myös valtion/kuntien palkollisten ylimitoitetut palkat ovat pois yksityissektorin työntekijöiltä koska ne kustannetaan verovaroista. Juuri luin lehdestä että valtion viranhaltijoilla on paremmat palkat kuin yksityissektorilla. Kuntien valtuustoissa kunnan palkolliset ovat yliedustettuina mikä valitettavasti näkyy kuntien taloudessa.
    Jos et kerran ole kiinnostunut muiden ihmisten asioista miksi haluat ammattiin jossa se kuuluu työn kuvaan? Vähän ristiriitaista vai olisiko sittenkin niin että siellä jossain syvällä sinussakin piilee ihan tavallinen raadollinen ihminen omahyväisen pinnan alla?

  70. kassapoika sanoi 25/11/2008

    Ainakin K-Kaupassa homma toimii niin, että jos ostoksien jälkeen lyödään loppusumma ja vedetään Plussa-kortti ja sitten vasta vähennetään pullokuitti summasta, niin ne plussat tulevat pullokuitin vedon jälkeisestä summasta, eli vain ja ainostaan siitä summasta minkä maksat muulla kuin pullokuitilla. Jos haluatte täydet bonukset niin maksatte ensin ostoksenne ja kassaneiti lopettaa ostotapahtuman ja tämän jälkeen annatte kuitin.

  71. ratkaisua sanoi 29/11/2008

    Tähän olisi yksinkertainen ratkaisu: Pullopanteista ei maksata näitä turhia bonuksia/plussapalleroita ja mitälie vaan systeemi olisi nollasummaa niinkuin tarkoituskin on olla - pakkaus vaan “lainataan”. Tosin tästä varmaan taas nousisi ammattivalittajien aalto kun kuitteja vertailtaisiin ja todettaisiin että siitä koko summasta ei saatu niitä arvokkaita palluroita…

  72. kaltsu sanoi 4/1/2009

    mie teen niin,että palautan kaikki pullot alkoon.Haen siltä ne “bonuukset”…Jos sattuis olemaan tarjouksia esim.viinieistä

Jätä kommentti