S-etukortti on ihan ässä!

Pahimmassa iltapäiväruuhkassa kassalleni saapuu miesasiakas, joka tahtoo maksaa ostoksensa S-etukorttinsa debitillä. Ennen sitä hän vielä varmistaa minulta, että “tällähän pystyy maksamaan?” (’come on’, jos sen maksuominaisuuden on siihen itse S-pankista hommannut). “Kyllä pystyy”, vastaan, mutta kysyn kuitenkin vielä varmuuden vuoksi että ovatko kaikki kortin ominaisuudet ja maksusäännöt yms. asiakkaalle tuttuja. “Joojoo”, vastaa asiakas, ilmeisesti kärttyisenä siitä että kyseenalaistan hänen tietämyksensä. Kysyn vielä muutaman täsmennyskysymyksen asiakkaan parasta ajatellen, ettei sitten kävisi niin ikävästi että kortin saldoraja ylittyisi ja asiakas joutuisi maksamaan siitä ylittyneestä osasta ns. sakkomaksua. “Joojoo, pistä nyt toimeksi” on asiakkaan v*ttuuntunut vastaus, ja ajattelen että selvä, omapa on asiansa. Kun olen veloittanut miehen ostokset tältä hänen kyseiseltä S-debit-kortilta, kysyy hän kuitin allekirjoitettuaan: “siis ei kai se raja voi ylittyä?”. Vedän syvään henkeä ja sanon “no nimenomaan”. “No sitten perut sen maksun, en mä rupea mitään lisämaksuja maksamaan”. Siinä sitten soitan infopisteeseen että jos joku sieltä ehtii tulla korjaamaan kuitin, enhän minä sitä maksutapaa pysty siinä vaiheessa peruuttamaan. Ja ruuhkajono kasvaa.

Toinen tapaus sattui vappuaatonpäivänä noin kello puoli kuusi, eli parhaaseen aikaan. Toinen miesasiakas tulee kassalle, vedän hänen ostoksensa lukijasta ja ilmoitan loppusumman. Hän antaa minulle käteis-S-etukorttinsa, eli sen jolla kerätään pelkästään bonuksia, kortissa ei ole mitään tiliä. “Voiko tällä maksaa?”, kysyy asiakas. “Ei, tämä on kyllä pelkkä bonuskertymäkortti” vastaan, ja kerron, että jos asiakas haluaa korttiinsa maksuominaisuuden, tulee hänen täyttää infopisteessä lomake. “Aijaa, no sitten mulla ei ole kyllä mitään millä maksaa!”, toteaa asiakas hieman harmistuneena mutta iloisesti hymyillen. Hän lähtee ja jättää ostoksensa kassalle. Siinä sitten piti taas vaan vetää syvään henkeä ja alkaa siirtää tavaroita hihnalta pois muiden asiakkaiden odotellessa.

T:Karoliina


------------
Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

29 kommenttia
  1. Bonuskassa itsekin sanoi 17/5/2008

    Jep! Niin tuttua. Ja monta kertaa on itselleni käynyt niin, että kysyn asiakkaalta onko hänellä S-etukorttia ja asiakas vastaa selkeästi “Ei”. Sitten kun kuitti on jo lyöty koneesta ulos, asiakas sanookin: “Eiku oliha mulla sittenkin” tai parhaassa tapauksessa vain OJENTAA sen helvetin korttinsa minulle, vaikka on juuri kieltänyt omistavansa kyseistä korttia. Mitäköhän näidenkin päässä liikkuu.

  2. Meemu sanoi 17/5/2008

    Ai että bonuskortilla ei voi maksaa?
    Kyllä me ainakin ollaan maksettu ihan sillä perusbonuskertymäkortilla missä ei ole mitään tiliominaisuuksia sen enempää. Täytyy vaan pitää huolta että niitä kertyneitä bonuksia on riittävästi.

  3. Henkka sanoi 17/5/2008

    “Ai että bonuskortilla ei voi maksaa?
    Kyllä me ainakin ollaan maksettu ihan sillä perusbonuskertymäkortilla missä ei ole mitään tiliominaisuuksia sen enempää. Täytyy vaan pitää huolta että niitä kertyneitä bonuksia on riittävästi.”

    En työskentele S-ryhmässä, mutta eikö S-ryhmän kaupoissa voi maksaa S-kortilla,jos siinä on se S-tili ominaisuus siru(tjsp) ja, jos on se vanha bonuskortti(ilman sirua) niin saa sitten bonussetelin Yhteishyvä-lehden mukana?

  4. dhtsr sanoi 17/5/2008

    ae<g

  5. Jaaha sanoi 17/5/2008

    Eikös se nyt ole ihan selvää, ettei käteisbonuskortilla voi maksaa ikinä missään. Taitaa Meemu sinullakin olla S-Tilikortti, jolla voi joko maksaa tai käyttää muun pankkikortin ohella kerryttämässä bonuksia. Kertyneet bonuksesi menevät S-Tilille, josta sitten voit käyttää niitä maksamiseen. Käytännössä se on ihan sama kuin pankkitili, mutta et ole ilmeisesti sinne tallettanut vielä rahaa, vaan siellä ovat ainoastaan bonuksesi, jotka sinne automaattisesti siirtyvät.

    On se mukava, kun ihmiset ovat näin pihalla asioista. Itse en ole edes S-ryhmässä töissä, mutta voin kuvitella miten turhauttavaa on, kun ihmiset ovat ihan täysin pihalla korteistaan. Keskolaisena voin todeta, että Plussa-kortin suhteenkin näitä tapauksia on, vaikka se nyt on maailman yksinkertaisin korttijärjestelmä.

  6. piupau sanoi 17/5/2008

    Noita S-kortin kieltäjiä on ainakin yhdenlaiset tapaukset - ensiostajat. Hankimme avomiehen kanssa S-etukortin ja menimme sen kanssa ensimmäistä kertaa ostoksille. Enhän minä nyt lahopäänä edes muistanut koko korttia, vaikka se oli_kädessäni_kassahenkilön katseen ulkopuolella. Kassa piti teinivisaa kädessään ja kysyi vielä “onko S-etukorttia”. Vastasin kuin tykin suusta “ei” ja samalla kun kassa veti korttini maksutapahtumaan, niin huusin vaan “eiku -onpas”. Hahah, ja eikun infoon ja kassa ajatteli varmaan, että “taas näitä hulluja kortinkieltäjiä.”

  7. HopeaLoimu sanoi 17/5/2008

    Itse joudun työssäni kysymään melkein jokaiselta asiakkaalta kyseistä korttia ja eniten pannuun ottaa se, että kun korttia kysyy niin ei saa mitään vastausta. Tuijotetaan vaan eteensä kuin ei olisikaan kuullut koko kysymystä.
    Juu, en tosiaankaan suutu tai rupea korttia tyrkyttämään väkisin, voisi sen verran suuta avata, että sanoo onko vai ei.
    Ja yleensä sitten kun päättelen, että korttia ei ilmeisesti ole ja asiakas on mykkä/kuuro, niin vaihtorahoja takaisin ojentaessahan se kortti yllätteän siihen tiskille heitetään kuin luu koiralle…

    Ja sitten nämä nuorehkot miehet jotka keskenään supisevat ja naureskelevat “Ei oo ääs-etukorttia, hih hih, ääs-etukortti heh heh”

  8. juice sanoi 17/5/2008

    “tällähän pystyy maksamaan?”

    Itse ainakin varmistan kortin kelpuutuksen juuri tuolla tavalla, ainakin silloin kun Sokoksella asioin. Joitain viikkoja sitten yritin maksaa S-debit -kortilla ostostani, niin Sokoksen vanhempi myyjätär oli aivan huuli pyöreänä, että eihän tällä hänen tietääkseen voi maksaa. No ei sitten, totesin ja annoin teinivisani. Liekkö sitten joku tietämätön yksittäistapaus, mutta yllätti kuitenkin. Marketin kassalla sama kortti kun on pelittänyt jo pitkään.

  9. teräs kyylä sanoi 17/5/2008

    Niin, ja ainakin meillä oli alussa kun uudet electorin sisältävät ässäkortit tulivat, ettei ne toiminu millään tavalla. Koneita ei ollu päivitetty, ja kuulemma tämä oli myös useassa muussa paikassa. Joten en ihmettele, jos joku varmistelee voiko sillä kortilla maksaa vai ei.

  10. Spawn sanoi 17/5/2008

    Ja kaikkein parhaita aaseja ovat Matti meikäläiset jotka antavat Maija Meikäläisen S-etukortin jossa on S-tili/debit/visa debit tai visa credit. Niin sehän on selvä rikos koska se on pankki kortin väärin käyttöä ja minun pitäisi takavarikoida kyseinen kortti.

  11. kidou sanoi 17/5/2008

    heh, eipä ollu munkaan asiakkaalla oikee s-kortti hallussa :D tuli kysymään että voinko kattoa paljon siellä tilillä on rahaa, ja tuttuun tapaan kerroin etten sitä millään näe mutta ostoksia maksettaessa voin kyllä varmentaa ettei tili mene miinukselle.
    Puolen tunnin päästä asiakas tulee sitten kassalle ja ostokset skannattuani kokeilemme josko rahat tilillä riittäisi. eipä riittänyt, joten poistimme yksi kerrallaan tuotteita, turhaan. siinä sitten ehdotin että mitäs jos maksaisit osan käteisellä ja loput kortilla että jos sen verran kolikoita löytyisi. asiakas painokkaasti sanoi ettei hänellä ole käteistä. tai että on neljä euroa. ehdotin sitten uudestaan että jos niillä maksaisi osan, jolloin asiakas sanoi uudestaan että kun ei sitä käteistä nyt ole! (whaaat?)
    jatkoin siis summan vähentelyä ostos kerrallaan. lopulta onnistui ja asiakas sai puolet ostoksistaan maksettua kortilla. tässä vaiheessa asiakas kaiveli neljä euroa taskustaan ja ehdotin että sillähän hän saisi ostettua vielä osan tavaroista. asiakas päätti ostaa yhden tuotteen ja rahoja kaivellessa pöydälle tipahti kolikoita yli viidellä eurolla, ja taskussa kilisi lisää. Sillä rahalla hän olisi ostanut jo melkein kaiken puuttuvan. Yritä nyt sitten ymmärtää!

  12. ränttä sanoi 18/5/2008

    spawn;

    mikset sitten takavarikoi niitä kortteja jos ne on väärissä käsissä? Hölökohtaisiahan ne todellakin on ja ohjeet on varmaankin annettu?

  13. 000 sanoi 18/5/2008

    tietääkseni ei ole olemassakaan electronillista s-etukorttia… Asiakkaat voisi lukee niitä korttioppaita mitä lätkästään käteen kun sitä uutta korttia haetaan. Ei se nyt niin vaikeeta ole…

  14. 000 sanoi 18/5/2008

    ellei se electronkortti ole sit sellanen s-etukortti joka varmentaa aina ettei saldo ylity… Ei ole kyllä tullut vastaan yhtäkään…

  15. Leia sanoi 18/5/2008

    S-pankin Visa Debitiin saa halutessaan sellaisen toiminnon, että kaikki ostot varmennetaan.

  16. Kassaneiti sanoi 18/5/2008

    Joo, tää on kyllä näitä juttuja, jotka ihmetyttää aina.

    Käteiskortissa lukee isolla “käteiskortti” (ruotsinkielisessä versiossa “kontant” tjsp.), ja silti aina joskus joku yrittää maksaa sillä. Tosin se teksti ilmeisesti hämää joitakin toiseen suuntaan, pari kertaa on joku hämmentynyt tiedustellut, että mites nyt kun ei olekaan käteistä rahaa, voiko hän ottaa tällä bonukset ja maksaa luottokortilla.

    Ja hämmästyttävän monella ei tosiaan ole mitään hajua siitä, miten kortit toimii. En oikeasti ymmärrä, eikö ihmiset ollenkaan lue niitä kortin mukana tulevia ohjeita? Samahan se tietty mulle, jos joku vapaaehtoisesti haluaa tehdä elämästään hankalaa sillä, että kuvittelee voivansa vinguttaa korttia ihan miten vaan, mutta älkää sitten mulle valittako. Kerron kyllä aina ihmisille, että itse asiassa tili saattaa mennä miinukselle, aivan samalla tavalla kuin tavallisella pankkikortilla, ja asiakkaan on siis itse tiedettävä, onko tilillä tarpeeksi rahaa. Samalla mainitsen, että esim. tuosta infopisteestä voi kysyä saldonsa, tai nettipankista tai saldopäätteeltä.

    On teknisesti mahdollista kyllä pakottaa kone varmentamaan, mutta itse en useimmiten mainosta tätä ihmisille (varsinkaan sellaisille, jotka vaikuttavat potentiaalisilta aasiakkailta). Monet kassat eivät temppua edes osaa, joten aiheuttaa muille huolta, jos opetan asiakkaat liian hyvälle palvelulle - etenkin, kun korttiehdoissa tosiaan sanotaan, että asiakas vastaa itse siitä, että tietää tilinsä tilanteen eikä ylitä sitä.

  17. kylli sanoi 19/5/2008

    Juu tuo huono tietämys on kyllä ihan älytöntä. Useampaan kertaan on tullut noita Plussakortti-pankkikorttiyhdistelmiä (joihin sitä plussaominaisuutta siis pitää ihan erikseen hakea), joissa asiakas on ollut tietämätön joko plussan/pankkikortin olemassaolosta. Esim. yhdistelmäkortin kanssa annetaan erikseen tavallinen plussakortti, sitten kun sanon, ettei sitä tarvitse kun se plussaominaisuus on tässä pankkikortissakin, niin ollaan ihan huuli pyöreänä, että “ai on vai? mistäs se siihen on tullut?” …Tai toinen kysymys, että “ai voiko tällä maksaakin?” …No EHKÄ, jos se on ihan pankista hankittu pankkikortti. Ja tuskin se plussaominaisuus siihen korttiin on ihan itsestään ilmestynyt….?!
    Sama juttu monesti pankki/visayhdistelmien kanssa . Moni ei tunnu tietävän, että siinä kortissa Visaa onkaan. Kummasti ne pankissa ilmeisesti laittavat asiakkaitten korteille kaikenlaisia lisäominaisuuksia ihan lupaa kysymättä?:D

  18. jep sanoi 19/5/2008

    Kyllä meidän kaupassa voidaan tehdä korjauskuitti jolloin myös maksutavan saa muutettua..

  19. M@rina sanoi 19/5/2008

    Mun ymmärtääkseni nyt kun tuli se uusi S-pankki, niin sieltä saa kaikki samat kortit kuin “tavallisistakin” pankeista eli visa electronin, sekä pankkikortti “debit”in ja luottokortti “credit”in sekä niiden yhdistelmän. Voiko asiakaat oikeasti olla niin pöllöjä ettei ne tiedä minkä kortin ovat valinneet ja mitä ehtoja siihen kuuluu?
    Itselläni on vielä se S-tilikortti, jonne ne bonuksetkin kulkeutuvat ja sinne saa siirtää rahaa niin paljon kuin huvittaa, mutta se ei ole pankkikortti, vaikka sillä voi ostot maksaa.
    Ihmetyttää oikeasti että voiko olla noin pankki / raha-asioistaan välinpitämättömiä ihmisiä olla? Että ei tiedetä mikä kortti itsellä on ja mitä sillä voi maksaa?

  20. mie sanoi 19/5/2008

    HopeaLoimu sanoi 17/5/2008 “Ja sitten nämä nuorehkot miehet jotka keskenään supisevat ja naureskelevat “Ei oo ääs-etukorttia, hih hih, ääs-etukortti heh heh””

    Argh, tämä on, jos mahdollista, vielä tyhmempi kuin vanhempien setien “huippuhauska” vitsi “ai onko es-korttia, no ei mulla oo Escorttia vaan Volvo, heh heh”.

    (Säälin S-kaupan myyjiä, jotka näitä joutuu kuuntelemaan, minulla meni hermot jo kun kerran jonossa kuuntelin kun eräs vitsiniekka selitti tuota jälkimmäistä juttua koko asiakastapahtuman ajan :P)

  21. sandels sanoi 20/5/2008

    kohdalleni sattui kerran pappa, jolla poltteli uudenuutukainen pankkikortti kädessä,jossa oli siis myöskin visa ominaisuus. Ostokseni vedettyäni olikin sitten asiaankuuluvan kysymyksen vuoro, eli pankki vai visa. siinä oli sitten pappa ihan ihmeissään, että mitäs ne oikeen on.. ensin ajattelin, että visa on vanhukselle vieras ilmaisu, joten vaihdoin sen luottoon. ei pappa tiennyt edelleenkään. sitten toiminkin hetken aikaa pankkivirkailijana selittäessäni papalle pankin ja luoton eroavaisuudet! :) Kyllä hieman pisti ihmetyttämään, että mtn on mahdollista hoitaa raha asioitaan, kun ei yksinkertaisimpiakaan asioita tiedetä. Ja luulisi, että jokainen suomalainen ikään katsomatta tietäisi pankin ja luoton eron..No, joka päivä on taas hieman viisaampi..

  22. hugbear sanoi 20/5/2008

    tää juttu pisti taas ajatteleen mihin on kadonnu ihmisten käytöstavat, kun ei voida kunnolla vastata myyjien esittämiin kysymyksiin tai heitellään kortit ja rahat ja ajokortit tiskiin mitään sanomatta…
    kerran kysyin eräältä naiselta, sattuisiko häneltä löytymään plussakorttia (pankkikortin hän oli jo minulle ojentanut) nainen sitten alkoi laukkuaan kaivelemaan mykkänä (oletin että hän etsii plussakorttiaan). odottelin sitten siinä naisen pankkikortti kädessä, jos hän plussakorttinsa löytäisi. yhtäkkiä nainen sit kysyy, että mikä kestää ku pankkikortin oon jo antanu eikä mulla todellakaan oo mitään plussakorttia koskaan ollutkaan..

  23. tsik sanoi 21/5/2008

    Kyllä eräät taitaa olla vielä hieman hukassa niiden S-pankkikorttiensa kanssa. Kassalleni tuli naisihminen joka ojensi minulle s-pankin depit-kortin ja sanoi tomerasti “pankki”.
    Harvoin keskustelua on käyty niin päin, että minä selitän asiakkaalle, että kortilla ei ole luotto-ominaisuutta, mutta näin kävi. En edes tiedä ymmärsikö nainen edelleenkään korttinsa toimintaperiaatetta, sillä seuraavaksi hän alkoi selitää kuinka kaikissa paikoissa ei kyseinen kortti toimi vieläkään, siksi hän sanoi haluavansa maksaa pankilla…… Siis mitä?!

  24. Lina sanoi 21/5/2008

    Tuo on kyllä tosi ärsyttävää, ettei sitä korttia voi heti ojentaa tai vastata, jos kassa kysyy. Oma lukunsa ovat sitten vielä ne, jotka oikein suuttuvat kortin kysymisestä. “vittusaatana mulla ei mitään perkeleen korttia oo eikä tuu eksä vittu tajuu!!!!”

    Naureskelin täällä itekseni noille s-etukortin väännöksille. Kärsivällisyyttä vaan teille myyjät noiden kanssa! On kyllä plussakortissakin kestämistä. “ei oo mitään plussaa eikä miinustakaan” ja tästä kehittyneempi versio “ei kun mulla on vaan näitä miinuskortteja (=pankkikortti)”. Jälkimmäinen oli jopa hauska ekalla kerralla, mutta ikävä kyllä olen senkin jo kuullut vähän turhan monta kertaa. Tai sitten jotain tyyliin “ai onks se se plop plop plop..?”, vaikka varmasti hyvin tiedetään, että on.

    Hauskaa on myös, kun ihmiset tulevat K-Rautaan ja kysyn plussakorttia, niin yllättävän monet katsovat hölmistyneenä “ai onks tää K-kauppa..?” Ei ku K-rauta on varmaan s-kauppa. Lisäksi plussakortista on mainos kassalla ihan siinä missä kuitit allekirjoitetaan, että ei luulisi sitäkään voivan olla huomaamatta.

  25. Pomo sanoi 30/5/2008

    Ei ole S-pankilla electronia eikä kohta missään muussakaan pankissa. Vaihtuvat kaikki Visa Debitteihin joka vastaa suomalaista pankkikorttia. Se suomalainen vanhat, tuttu pankkikortti on siis nimenomaan SUOMALAINEN keksintö ja se on poistumassa, koravtaa Visa DEBITILLÄ.
    S-pankista saa joko pelkän käteiskortin (ei voi maksaa, ainoastaan nostaa rahaa), S-tilillisen kortin (voi maksaa S-ryhmän paikoissa) tai Visallisen Debitin (selitin edellä), Creditin (luotto-ominaisuus) tai Debit/Credit (voi käyttää joko pankkikorttina tai luottona).

  26. jaa a sanoi 1/6/2008

    ^ mihinkäs se electron muista pankeista häviäisi?

    Taitaa olla niin että niin kauan kun jotkut ihmiset (esim hyvin nuoret tai holtittomat) eivät ole oppineet rahankäyttöä, tulee aina olemaaan electroneja, jotka varmentavat katteen tililtä. Electron on kansainvälinen kortti, joka vielä tällä hetkellä toimii paremmin kuin pankkien depit-kortit.

  27. Reiska -85 sanoi 25/8/2008

    Ongelmia aiheuttaa myös se, jos asiakas maksaa S-kortilla. Olisi mukavaa, jos asiakas sanoo korttia antaessaan että maksan tällä. Näin en “turhaan” ota niitä bonuksia siitä ensin ja sitten odota että millähän asiakas maksaa. Osa asiakkaista kun jää kassalle haaveilemaan ja vasta pyydettäessä alkaa kaivamaan sitä pankkikorttia tai käteistä. Nykyään kysynkin (jos asiakas ei näytä kaivavan lompakkoaan) että maksatko tällä kortilla. Monet ovat hämmästyneitä ja ihmettelevät “voiko silläkin maksaa?”. Kerran on jopa käynyt niin että kysyn mieheltä maksatko S-kortilla (mies oli jättänyt S-korttinsa ja ajokorttinsa tiskille ja pakkasi ostoksia verkkaisesti) ja mies sanoo joo. Kun olen ostokset vetänyt kortilta ja lyönyt kuitin ulos mies tulee kortti kourassa sanomaan että laita visan puolelle…

    Itse sanon aina S-kortilla maksaessa että maksan tililtä (minulla ei ole siinä pankkia tai luottoa). Noissa korteissa on muuten inhottavaa se, että visa ja pankkikortit ovat saman näköisiä, vain debit/credit on vinkkinä mitä kortissa on ja minun silmääni ne jotenkin hukkuvat kokonaan vihreässä kortissa… Kerran olenkin otanut S-etukortin pankilta vaikka asiakas halusikin sen luotolta kun erehdyin luulemaan että on vain pankki kortti siinä. Nyt olen tarkempi asiassa.

    Kun kysyn että maksatko S-etukortilla niin monet asiakkaat ovat kiittäneet kysymistäni. Sanovat että monet vain tuijottavat hölmistyneenä kun ei annakaan muuta korttia. Miksi ei voi sanoa heti että maksaa sillä –> kassat eivät lue ajatuksia.

  28. Raveni sanoi 31/8/2008

    Herra teki ihan oikein kysyessään tuosta S-Pankin Debit kortista, että toimiiko. Monessa paikassa tuo kortti ei käy joten?

  29. Marika sanoi 8/11/2008

    …kyllä muuten s-pankilla on myös ns. visa electron - eli aina varmentava kortti joka ei anna veloittaa jos tilillä ei ole rahaa…

Jätä kommentti