Vaihtorahojen vaikeus

Sattuipa tässä eräänä kauniina päivänä tulemaan asiakkaakseni pariskunta. Työskentelen vaatekaupassa, ja kyseisellä hetkellä olin vuorossa lastenvaateosastomme kassalla. Paikalla olin yksin kolleegani ollessa ruokatauollaan, ja jonossa oli useampi ihminen.

Pariskaunnan rouvalla oli muutama vauvojen alennushintainen body, ja kaikki meni hyvin kunnes tuli rahastamisen aika. Yritin olla mahdollisimman nopea, jotta jonottavat asiakkaat eivät hermostuisi. Ilmoitan hinnan, 6.95 euroa, ja olen käsi ojossa valmiina ottamaan rahat vastaan.

Vaan mitä tekee rouva!

Kaataa kukkarostaan kaikki kolikot, enimmäkseen 5 ja 10cnt kolikoita ja käskee minua laskemaan siitä paljonko on.

No, lasken kolikot ja saan tulokseksi 6.90, ja tätähän hän ei voi uskoa. Silmä kovana tuijottaa vieressä, kun lasken uudelleen, ja summaksi tulee edelleen 6.90€.

Kysyn, olisiko hänellä vielä 5 senttiä, johon hän vastaa että ei ole mitään, ja sanoo miehelleen että antaisi minulle lisää.

Mies lyö tiskiin 5€ setelin, jolloin automaattisesti kysyn, olisiko hänellä ollut pienempää, kun puuttuva summa oli vain 5 senttiä.

Alkaa kauhea huuto siitä, eikö meillä riitä vaihtorahat ja eikö myyjät osaa laskea. KOSKAAN ei saa asiakkaalta pyytää kuulemma kassaan paremmin sopivaa rahaa.

Tähän totean vain, että luulin heidän haluavan eroon kolikoistaan ja siksi kysyn, mutta eihän se mitään asiaan vaikuta vaikka pahoittelenkin. Huuto jatkuu, joten otan rahat sekä kolikoista 1.95, ja isken tyynesti loput 5 ja 10 sentin kolikot miehelle kouraan.

Johan hiljeni!

Rouva seisoo vieressä naama punaisena, kaappaa pussin ja lähtee ulos kaupasta mies perässään.

Huikkasin perään vielä iloisesti “Hyvää päivänjatkoa!”.

T:Henkari-Helka


------------
Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

62 kommenttia
  1. aspa minäkin sanoi 27/6/2008

    Henkari-Helka, onkohan Sinulla asenne ihan kohdallaan? Raha on rahaa vaikka se olisi 5 centtisiä. Olisit vaan kipannut ne kolikot kassaan ja antanut siitä vitosesta 4.95€ takaisin.

  2. CJ sanoi 27/6/2008

    Meillä S-Marketissa on ainakin oikeus kieltäytyä näistä viiden ja kymmenen sentin ojentajista. Meillä on parempaakin tekemistä kuin käyttää pari minuuttia kolikkopussin laskemiseen. jos tosiaan ei ole isompaa rahaa tarjota, voitte häipyä naapurikauppaan häiritsemään ja tukkimaan jonot.

  3. Hylje sanoi 27/6/2008

    Niin no, jos aasi alkaa huutamaan, kun yrittää palvella, niin mun puolesta pitäköön hilunsa. Aspahan yritti selittää, miksi hän kysyi tarkentavan kysymyksen seteliin liittyen ja silti huuto jatkui. Ihmisillä on välillä erittäin mielenkiintoisia toiveita vaihtorahojenkin suhteen.

  4. toimartti sanoi 27/6/2008

    Täytyy kyllä myöntää, että sivusta seuraajanakin (= samassa jonossa olevana) nuo kolikkopellet ovat todella ärsyttäviä. Ensin annetaan koko kukkaron sisältö kassalle ja lähes aina jää jokin pieni määrä uupumaan. SItten kaivetaan taskuista kaikki roskat tiskille jne. Näitä tuppaa olemaan vähän väliä tuossa lähikaupassa.

    Eikö olisi helpompi viedä ne pikkurahat pankkiin, säästyisi hermoja ja aikaa myös itseltä. Jossain peräkylillä tuon ymmärtää, kun ei pankkia ole lähimaastossa, mutta kun kaupungissakin?! Noh, siinäpä aaseilette kassalla ja saatte muiden jonottavien murhaavat katseet päällenne.

  5. aspa minäkin sanoi 27/6/2008

    Pitäneekin varata pikkukolikkoja mukaan kun/jos tulee S-marketissa käytyä. Sitten voin jättää ostokseni kassalle kun ei ole muita rahoja ja kolikot ei käy maksuksi.

  6. Ellana sanoi 27/6/2008

    :D Ihan paras juttu pitkään aikaan!

  7. mm sanoi 27/6/2008

    teetkö “aspa minäkin” sen siksi, että sinulla on siihen oikeus vai oletko muuten vaan vi**umainen ihminen?

  8. L'Eena sanoi 27/6/2008

    Ihmiset ovat kyllä usein aika hölmöjä noiden kolikoiden suhteen. En tiedä invalidisoiko euroon siirtyminen ihmiset, vai mikä on vikana, kun kolikoita tuntuu “kerääntyvän” ja sitten ne halutaan kerralla ammentaa kassalle.

    Itselleni ei koskaan kerry kolikoita, kun aina, kun satun käteisellä maksamaan, tarkistan pystynkö tasakymmenien päälle menevän osan maksamaan kolikoilla. Tämän nopean silmäyksen tekee kassalla muutamassa sekunnissa eikä se takuulla jarruta jonon etenemistä.

    Tuntuu siltä, että ihmisillä on tapana lyödä seteli tiskiin aina summasta riippumatta niin kauan kuin se on mahdollista, ja sitten ihmetellään, kun lompakko pullistelee kolikoista.

    Rahaa ne kolikotkin toki ovat, mutta ei siitä tarvitsisi hernettä nenään vetää, jos kassa ei pahimpaan ruuhka-aikaan ole halukas laskemaan viisisenttisistä esim. yli kympin summaa. Yleensä esim. ruokakauppojen kassoilla ei edes ole mitään sellaista kunnollista tasoa, jossa kolikoita pääsisi kunnolla levittelemään ilman, että osa niistä päätyy liukuhihnan väliin.

  9. Kassaneiti sanoi 27/6/2008

    Se on kyllä kumma. Jotkut vielä yrittävät maksaa mahdollisimman isolla setelillä. Monesti olen todennut ettei vaihtorahaa ole ja pyytänyt toista maksuvälinettä. Silloin on usein löytynyt pienempää käypää valuuttaa.

    Mitä kolikoihin tulee niin jotkut antavat ne suoraan minulle laskettavaksi ja jotkut haluavat itsepäisesti laskea ne itse. Tässä vaiheessa yleensä totean, että minä lasken ne nopeammin ja lasken ne jokatapauksessa.

    Kassamyyjällä on oikeus kysyä kassaan sopivampaa rahaa. Moni asiaskas haluaa kolikoistaan eroon ja on kiitollinen, kun olen kysellyt löytyisikö. Kerran olen saanut kuulla asiakkaalta, että minun pitää kysyä kolikoita. Korjasin häntä ettei minun ole pakko kysyä jos en halua tai en näe sitä tarpeelliseksi. Sen sijaan otan vastaan jos asiakas tarjoaa. Rahaa ne kolikotkin ovat.

  10. Asiakaspalvelija sanoi 27/6/2008

    Eii… ovatko asiakkaat löytäneet tämän hienon sivuston, jonne asiakaspalvelijat voivat purkaa aggressioitaan, vai miksi täällä niin usein on joitain “aspa minäkin”-nimimerkillä esiintyvän kaltaisia vastaanvänkääjiä? Lainatakseni sivun info-osiosta löytyvää kuvausta,
    “Tämä sivusto [aasiakas.net] on luotu kaikkien asiakaspalvelijoiden henkireiäksi, jotka joutuvat - usein päivittäin - käsittelemään tapauksia, joissa asiakkaan aivotoiminta on selkeästi puutteellista. Myös kaikki sivustakatsojat, jotka ovat todistaneet asiakkaan ilkeyttä ja/tai tyhmyyttä, ovat tervetulleita kertomaan kokemuksistaan”

    Tätä sivustoa ei siis ole luotu valittaville asiakkaille, joiden mielestä asiakas on aina oikeassa ja myyjällä ei ole asenne kohdallaan! Tällä sivustolla nimenomaan aasiakas on aina VÄÄRÄSSÄ!! Onko sitä niin vaikea ymmärtää? Ehkä, jos älynlahjat ovat vähäiset tai on ‘valeasuinen’ asiakas, joka haluaa pilata asiakaspalvelijan vähäisemmät (vapaa-ajan) ilotkin.

  11. aspa minäkin sanoi 27/6/2008

    Kaikille teille jotka nyt olette sananne minulle osoittaneet. Olen itsekin kaupan kassalla työssä. Mieluummin otan 6.95 euron edestä 5 ja 10 centtisiä kuin että asiakas esim. maksaa pienen ostoksen 500€ setelillä. En vaan ymmärrä miksi kolikoiden laskeminen voi olla niin vastenmielistä joidenkin mielestä. Rahaa nekin on. Olisin jopa mielelläni toivonut että Suomessakin olisi käytössä 1 ja 2 centin kolikot. Mukavaa päivää kaikille.

  12. Baabelin eläin sanoi 27/6/2008

    “aspa minäkin”, et taida olla lukutaitoinen. alkuperäisessä kirjoituksessa ei väitetä etteikö kassa olisi halunnut ottaa kolikoita, päinvastoin, hän yritti palvella paremmin kysymällä olisiko miehellä sitä puuttuvaa pikkurahaa.

    pliis, jotain rajaa typeryydellekin.

  13. Eräjorma sanoi 27/6/2008

    Jo nyt on perniö! Joka kerta kun täältä lukee jutun, jossa aspa ei ole lammasmaisesti kuunnellut aasin möykkäämistä vaan on pistänyt kovan kovaa vastaan ja opettanut vähän käytöstapoja, on joku kuusipää heti kitisemässä “asenteesta” ja “oikeasta alasta”. Itse kannatan ehdottomasti sitä, ettei asiakkaiden anneta hyppiä silmille, vaan huonoon käytökseen vastataan välittömästi ei huonolla käytöksellä, vaan ilmoittamalla tiukasti että kaupalla on oikeus valita asiakkaansa, ja jos möykkä jatkuu niin vartija/poliisi opastaa kyllä käytöstavoissa.

    Pistetään porukalla näille nilkeille kuri kuntoon. Kaupassa aspa on kuningas!

  14. Huh huh sanoi 27/6/2008

    > Kaupassa aspa on kuningas!

    Kerro millä perusteella.

  15. zeebra sanoi 27/6/2008

    minä ainakin lasken pikkurahat mukisematta jos niitä tulee ja vaikka jono olisi mikä. minua ei voi siitä kukaan syyttää että joku aasi maksaa ison summan pienillä kolikoilla… :P kolikkokasasta pienimmät lasken usein niin, että otan ensin summan isoimmista kolikoista ja vaihtelen sitten niitä päikseen pienempiin. ja lopetan kun kolikkokasa on mielestäni asiakkaan kädessä tarpeeksi pienentynyt :D

  16. Jake sanoi 27/6/2008

    “Pitäneekin varata pikkukolikkoja mukaan kun/jos tulee S-marketissa käytyä. Sitten voin jättää ostokseni kassalle kun ei ole muita rahoja ja kolikot ei käy maksuksi.”

    Ja mitä hyödyt siitä?

  17. aspa minäkin sanoi 27/6/2008

    Baabekin eläin: Miksi se alkuperäinen kirjoittaja ei sitten vaan antanut siitä 5 euron setelistä takaisin 4.95€ vaan laski TAAS uudelleen niitä kolikoita 1.95€:n edestä.
    Meillä asiakas useinkin kysyy “luvan” maksaakseen kolikoilla, johon vastaan että samaa rahaa ne ovat kuin setelitkin. En koskaan kieltäydy ottamasta kolikoita vastaan, eikä muutkan meidän kassat.

  18. Rita sanoi 27/6/2008

    Nimimerkki Kassaneiti kuulostaa asiansa osaavalta. Hänen kassalleen menisin mielelläni asiakkaaksi. Reipas meininki.

    Henkari-Helka: Ihan oikein toimittu. Et tehnyt mitään väärää, ellei nyt lasketa tuota hyvän päivänjatkon toivottamista kiukutteleville aaseille. No ei, menköön sekin kun niin loistavasti pärjäsit typerässä tilanteessa :D

  19. aasiakkailua sanoi 27/6/2008

    Kun ei kassoilla enää yleisesti ottaen vaihdeta rahaa (esim. seteleitä pienempiin) niin sen voi ovelasti tehdä ostamalla halvan tuotteen ja maksamalla isolla setelillä. Eihän niitä muuten saa pieniksi!

  20. Huh huh sanoi 27/6/2008

    Nimimerkki “Asiakaspalvelija” se vaan jatkaa itkupotkuraivariaan, ja käskee kaikkia eri mieltä kanssaan olevia tukkimaan turpansa. Onko vaikeaa käsittää, että oikeasti alalla työskentelevätkin voivat olla kanssasi eri mieltä?

  21. Kassahenkilö minäkin sanoi 27/6/2008

    Jännä juttu muuten, ettei sitä isoa seteliä voida tai uskalleta mennä vaihtamaan johonkin aasiakaspalvelupisteeseen, tai ohoh, jopa ihan pankkiin? Miksiköhän se on niin hankalaa? Kassa ei ole rahanvaihtopiste, eikä meillä ainakaan riitä pohjakassa 500euron setelin vastaanottamiseen heti aamusta. Jos haluaa maksaa tikkarin viisisatasella, niin tehtävä voi osoittautua monessa kaupassa yllättävän hankalaksi hommaksi. Helpointa olisi kaikille jos nämä aasit tajuaisi painella suoraan neuvontaan tms.

    Eilen huomasin, että n. joka neljäs maksoi 50e:n setelillä (palkkapäivä ilmeisesti), mutta harvapa sitä tasakymmenen yli menevää summaa tarjosi. Ei ihme jos ihmisten lompsat pursuaa kolikoista! Itse en käytä kovin paljon käteistä, mutta silloin kun käteisellä maksan niin ilman muuta vilkaisen löytyisikö niitä senttejä.

  22. Jaakko Fagerlund sanoi 27/6/2008

    Asiakaspalvelijalle vielä sellainen tiedoksi, että olisiko tuo info-osion teksti sittenkin tarkoittanut itse kirjoituksia eikä niiden kommentointia? ;)

  23. Reiska sanoi 27/6/2008

    Kolikoilla voi kyllä maksaa, mutta pitääkö niitä kaataa siihen tiskille tunturin kokoinen läjä?Itse kerään käteisellä maksaessa kertyvät pienemmät kolikot vanhanaikaiseen säästöpossuun ja kiikutan sitten kerran vuodessa possun pankkiin. Käy se näinkin.

    Onneksi tavallisesti maksan kortilla.

  24. J-P sanoi 27/6/2008

    Itse en koskaan anna käteistä rahaa pois laskematta. Yleensä, jos kassanhoitaja sanoo, että laskee ne joka tapauksessa sanon, että “lasketaan sitten yhdessä”. Ja kivempaahan se on yhdessä viettää se vähäinen aika =)
    Tämä kaikki ei siis siksi, että arvelisin kassan huijaavan, mutta virheitähän sattuu kaikille. Olen sen verran periaatteellinen, etten halua maksaa ostoksistani liian pientä summaa, jos olisin voinut sen estää. Että näin =)

  25. Niilomaan sanoi 27/6/2008

    “aspa minäkin sanoi 27/6/2008
    Baabekin eläin: Miksi se alkuperäinen kirjoittaja ei sitten vaan antanut siitä 5 euron setelistä takaisin 4.95€ vaan laski TAAS uudelleen niitä kolikoita 1.95€:n edestä.”

    Öh.. Koska rahakasasta 5,90 on nopeampi erotella 1,95 kuin 5,95. PÖHLÖ! Vai olisiko mielestäsi kassan pitänyt lajitella se 5,90 kassaan, sitten ottaa sieltä 4,95 isompina rahoina ja antaa ne asiakkaalle? Eiköhän tuossa yksinkertaisinta kaikille ollut juuri tuo mitä aspa teki, eli otti asiakkaan rahoista mitä piti ja antoi loput takaisin. Tasarahahan siitä tuli!

  26. L'Eena sanoi 27/6/2008

    Mielestäni kassan ei tarvitse tilanteessa kuin tilanteessa olla valmis ottamaan vastaan säästöpossullista kolikoita. Jos joku tuli tarjoamaan kasaa kolikoita esimerkiksi 13,95 e maksavista ostoksista ja näin suoraan, että ne eivät riittäisi koko summaa kattamaan, laskin pienemmistä hiluista alkaen ensin sen 95 senttiä ja sitten 3 e, jos vielä riitti, ja otin tasasumman setelistä. Yleensä tällä tavoin toimien asiakkaan kolikkokuorma jo keveni huomattavasti ja hänelle jäi vain suurimmat kolikot, mihin useimmat olivat ihan tyytyväisiä.

    Se, että kassa laskee ja vastaanottaa kaikki asiakkaan tarjoamat kolikot, ja antaa sitten isompaa rahaa takaisin, on mielestäni selvä rahanvaihtotilanne, johon kassan ei tarvitse suostua. Toki se on varmasti hyvää asiakaspalvelua, mutta esimerkiksi järkyttävässä ruuhkatilanteessa ei taas mielestäni ole hyvää asiakaspalvelua seisottaa tämän rahanvaihto-operaation vuoksi muita asiakkaita jonossa.

  27. Maake sanoi 27/6/2008

    Aspa kerrankin toimi hyvin! On kaikkien asiakkaiden etujen mukaista, että aasien ei anneta hyppyyttä aspaa miten tahtoo.

    Vanhassa markka-ajan rahalaissa oli muuten ihan kohta tästä asiasta.

    “Vastaanotto- ja lunastusvelvollisuus
    10 §

    Suomen Pankin on otettava vastaan seteleitä ja metallirahaa rajoituksetta. Muut eivät ole velvollisia ottamaan vastaan samassa maksussa metallirahaa enempää kuin 50 kappaletta.”

    Mitenköhän lienee tilanne nykyään?

  28. Kaisa sanoi 27/6/2008

    Ainakin S-ryhmässä on ollut pitkään ohje, ettei tosiaan ole pakko ottaa kolikoita enempää kuin 50 kpl. Saa ottaa, jos tilanne on sellainen, mutta jos on ruuhkaa ja epämääräinen vuori kolikoita, ei kaikkea tarvitse ottaa. En ole kyllä koskaan ketään käännyttänyt kassalta, jos on vain kolikoita. Usein olen tehnyt, kuten L’Eena tuossa ylempänä.

    Ja kolikoitakin on monenlaisia, hitainta on laskea sekalaista kasaa alle 50 sentin kolikoita. Eurosia ja kaksieurosia taas saa mun puolesta tuoda vaikka pussillisen. Ja nekin on ihan ok, jotka ovat olleet esim. kirpparilla myymässä, jaotelleet kolikot valmiiksi arvon mukaan ja tulevat sitten maksamaan. Mutta itse lasken aina, vaikka kuinka olisi asiakaskin laskenut ja varma.

  29. zebra sanoi 27/6/2008

    “Nimimerkki “Asiakaspalvelija” se vaan jatkaa itkupotkuraivariaan, ja käskee kaikkia eri mieltä kanssaan olevia tukkimaan turpansa. Onko vaikeaa käsittää, että oikeasti alalla työskentelevätkin voivat olla kanssasi eri mieltä?”

    Aamen!! Itseäni ärsyttävät paljon enemmän nämä “Asiakaspalvelijan” kaltaiset kitisijät kuin se, jos joku haluaa maksaa vaikka miljoonalla kolikolla tai ei tervehdi tai erehtyy kysymään minulta, Uljaalta Asiakaspalvelijalta, jotain toimenkuvaani kuuluvaa asiaa. Jessus sentään. Mene perustamaan oma sivusto ja moderoi sitä itse, niin pääset varmasti lukemaan juuri sellaisia kirjoituksia ja kommentteja kuin psyykesi kestää.

  30. myyjä18 sanoi 27/6/2008

    Miettikääpä hetki, mistä esim. 500:n euron seteleitä saadaan. Otetaanko sellainen vastaan pankin tiskiltä brassailumielessä, vaikka on päivänselvää, että kassalla tulee maksuvaikeuksia moisen setelin kanssa.
    Pikkuhiluista eroon pääsemiseen kassalla löytyy ainakin minulta ymmärrystä, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Viisisatasten kanssa pröystäileville ei sitten ymmärrystä löydykään.

  31. safasfasf sanoi 27/6/2008

    Eihän tässäkään nyt pointtina ollut se, että asiakas oli aasi maksettuaan kolikoilla tai että tämä olisi aspalle suuri ongelma ollut. Pointti oli se, että pariskunta käyttäytyi kuin idiootit huutamalla ja mekastamalla ja lopulta saivat pienen näpäytyksen.

  32. Kassakka sanoi 27/6/2008

    Työskentelen sellaisen keskisuuren ruokakaupan kassalla. Pikkurahoihin liittyen on mieleen jäänyt eräs herttainen pikku mummeli, joka kysyi, että “kelpaako teille kolikot? heilutellen samalla minimaalisen kokoista kukkaroa. Minä siihen, että tottahan toki meille kolikot kelpaavat. Mummeli vetäisi käsilaukustaan kilon pakastepussin reilusti puolillaan koliloita ja iski liukuhihnalle. No, silloin oli onneksi hiljaista ja kiltisti laskin kolikot. Jälkeenpäin kyllä jo hymyilyttää, silloin ei ihan niin paljon. :)

  33. Turismos sanoi 27/6/2008

    Ruotsissa on ainakin yhdessä kauppaketjussa käytössä kassoilla sellaiset kolikkolaskurit. Sinne voi tyhjentää mukavasti kaikki hilut ja näytössä maksettava summa pienenee sitä mukaa kun kolikkoja syöttää. Loput sitten kortilla/setelillä.

  34. kassaneiti19 sanoi 27/6/2008

    Toi kolikkolaskuri olis ihan mahtava juttu! Asiakas vois ite ladata kolikkonsa sinne, eipä tarvis kassan enään hiplailla niitä hikisiä ja p*skasia kolikoita :) Ja ennenkaikkea aikaa säästyis ja virheiltä vältyttäisiin. Eihän kortteihinkaan enään pahemmin tarvii koskea jee

    Ja aiheeseen.. Meillä myyjille on annettu ihana valta päättää ottaako vastaan pikkuhilut / iso raha. Tottakai hilut otetaan jos niitä on siinä määrin että ne nopsasti laskee, mut kaikki jotka kiikuttaa mulle hedelmäpussillisen 5 senttisiä käännytän ovella. Lisäks yli 200 € setelillä maksavat käännytän. (ellei ostokset sit ole 150 € luokkaa…)

  35. Jep sanoi 27/6/2008

    “safasfasf sanoi
    Eihän tässäkään nyt pointtina ollut se, että asiakas oli aasi maksettuaan kolikoilla tai että tämä olisi aspalle suuri ongelma ollut. Pointti oli se, että pariskunta käyttäytyi kuin idiootit huutamalla ja mekastamalla ja lopulta saivat pienen näpäytyksen.”

    Kiitos ja aamen!

  36. Ärrän täti sanoi 27/6/2008

    Minä otan erittäin mielellään kolikoita vastaan isojakin määriä, ja aloitan laskemisen aina 5-senttisistä, jos asiakas antaa ison kasan laskettavaa. Kolikkotarve on valtava, joten pikkuraha tulee tarpeen. On vaan tuhottoman vaikea saada asiakkaita antamaan kolikoita maksuksi, aina saa pyytämällä pyytää ja sanoa että todellakin on pula kolikoista. Ihmisiä nolottaa kun rahaa kertyy paljon ja niiden laskemiseen menee aikaa ja on jonoa takana.

    No ei siihen laskemiseen mene kauan kun itse teen sen, mutta jos joku asiakas vanhoilla nivelrikkoisilla sormillaan ja ilman silmälaseja sen tekee, niin siinä toki kestää. Sanonkin aina, että minä voin laskea, ja näytän asiakkaalle vielä että otan vain oikean summan.

  37. visitor sanoi 28/6/2008

    “Kaupassa aspa on kuningas!”

    Jos nyt kuitenkin puhuttaisiin asioista niiden oikeilla nimillä, eli ei aspa vaan asiakasPALVELIJA!
    pal-ve-li-ja. Mikä siinä on niin vaikeaa? Jos pännii muiden palveleminen, niin kannattaako sitä työtä tehdä ?

  38. myyjä18 sanoi 28/6/2008

    Visitor, kyllä todella kannattaa, koska _suurin_ osa asiakkaista kuitenkin on todella mukavaa ja normaalisti käyttäytyvää joukkoa. Se osa, joka ei osaa käyttäytyä, ja jonka kunniaksi tämä sivustokin on perustettu, on tosiaan siis vähemmistö. Mutta tämä vähemmistö pystyy pilaamaan paitsi aspan, myös muiden asiakkaiden päivän, ja vie tuhottomasti aikaa pelkästään omalla typeryydellään.
    Minkälainen sitten on “oikea” aspa? Ruskeakielinen ja lipevä, joka antaa räyhääville älykääpiöille kaiken ilmaiseksi? Ottaa kenties turpiinsa? No way. Sellaiset tyypit saavat tavalla tai toisella kokea, että asioiden hoitaminen vain vaikeutuu tai loppuu jopa kokonaan, jos ei käytöstapoja löydy. Elä sen kanssa.

  39. kassaneiti19 sanoi 28/6/2008

    palvelu ei ole sama kun palvominen

  40. Maake sanoi 28/6/2008

    Visitor:
    Tajua jo pässi ettäkaikki aasiakkaita ei kannata edes yrittää pitää tyytyväisenä. Tämä ajatus sentään oli yritysten ylimmälle johdolle tarkoitetussa aikakauslehdessä.

    Firma joka pyrkii miellyttämään jokikistä asiakasta, tekee kyllä pyllistäneeksi kaikille muille asiakkailleen. Asiakkaissa on nimittäin kaikenmaailman jurpoja ja idiootteja ja TODELLAKIN ON kaikkien muiden etu, että nämä kaikesta nillittävät pässit laitetaan kuriin ja herran nuhteeseen.

    Kaikki paska-asiakkaat saavat painua minun puolestani vittuun jotta aikaa jää hoitaa kunnon asiakkaiden asiat kunnolla. Ei kiinnosta joku idiootti asiakas joka tuo ehkä 0,00001% firman liikevaihdosta, mutta ei maksaisi sitäkään mitä suurasiakkaat massa-alennuksineen maksavat.

    Itse olen kantapään kautta oppinut pitämään omaa ja firman puolta idioottimaisia asiakkaita vastaan.

  41. Jaakko Fagerlund sanoi 28/6/2008

    myyjä18, niitä viissatkusia saa pääsääntöisesti pankista ja ne käyvät maksuvälineenä ernomaisesti, jos ostokset ovat luokkaa yli 200 euroa.

    Tietysti jos 500:n setelillä yrittää maksaa jotain pientä, niin nopeasti tulee eioota.

  42. KokemustaOn sanoi 28/6/2008

    Mikä siinä on ettei aasit voi maksaa pankki/luottokortilla kun sellainen on lähes kaikilla.

  43. myyjä18 sanoi 28/6/2008

    Niin, Jaakko Fagerlund, tiedän kyllä erinomaisen hyvin, että viisisatasia ei juuri muualta kätösiinsä saa kuin pankista. Ja että se on käypää valuuttaa kaupassa juuri tuossa tapauksessa, että ostokset ovat suuret. En vain ole vielä euroaikana törmännyt siihen, että ko. kokoisella setelillä olisi maksettu isoja ostoksia, vaan ne ovat kyllä olleet kaikki max. 15 euroa olevia. Siitä syystä en myöskään ymmärrä, miksi sellaisia seteleitä pitää ehdoin tahdoin lompakkoonsa saada. Jos ostaa isoja ostoksia tavallisesta valintamyymälästä, sataset ja kaksisataset sopisivat tarkoitukseen paljon paremmin.
    Varmaan tuosta samasta syystä aika monessa kaupassa ilmoitetaan, että tuota niin himoittua maksuvälinettä ei oteta vastaan.

  44. Annuska sanoi 28/6/2008

    Viisisatasia näki lähinnä raksamiehen näköisillä kavereilla meidän kaupassa.. Kertoo surullista tarinaa siitä kuinka paljon sillä alalla maksetaan palkkoja pimeänä..

  45. töissä kahvilassa sanoi 28/6/2008

    Tuli tästä mieleen tapaus, jossa olin kahvilan kassalla. Sisään marssii muutama nelikymppinen mies ja yksi heistä kaataa tiskille vuoren kolikoita ja käskee vaihtamaan seteleiksi. Totean että meillä ei ole vaihtaa noin suurta määrää seteleiksi eikä meillä ole siihen velvoitettakaan (asiakas komenteli), komentelu jatkui.. joten otin suurimman pahvimukin mitä meiltä löytyi ja kaavin kolikot pöydältä siihen ojentaen sen takaisin asiakkaalle, koska itse hän ei rahoja olisi tiskiltä mihinkään siirtänyt. Porukka lähti sadatellen ja haistattaen minulle vitut , huusivatpa vielä solvauksia ulko-oveltakin. Näin ihania ihmiset välillä ovat.

  46. Myyjänen sanoi 29/6/2008

    töissä kahvilassa, muistathan nyt että olet asiakasPALVELIJA, ja työsi on PALVELLA asiakkaita. Ihan sama ostaako asiakas mitään, hän päättää itse onko asiakas vai ei, ja jos et tee mitä käsketään, olet ihan väärällä alalla. ;)

  47. Ajatustenlukijat sanoi 29/6/2008

    Kassahan tomi tässä tarinassa täysin asiallisesti, otti kolikot vastaan (jonosta huolimatta) ja laski ne (vieläpä kahdesti) ja kun ei ollut telepaatti, niin joutui aloittamaan keskustelun aasiakaan kanssa mistä puuttuva summa saadaan. Ja aasiakas oli täysi torvi kun myyjän kysyessä (joka ei edelleenkään osaa lukea ajatuksia ja siksi kysyi) 5-senttistä, poltti hihansa. Ja kun aasiakaan keskustelutaito katosi sen siliän tien, niin mitä vaihtoehtoja kassalla oli? Otti setelin, tarpeeksi kolikoita ja palautti vaihtorahat.
    “hyvää päivänjatkoa” huikkasi vielä perään.

  48. Arawn sanoi 29/6/2008

    Kokemusta on: “Mikä siinä on ettei aasit voi maksaa pankki/luottokortilla kun sellainen on lähes kaikilla.”

    Minäkin olen harkinnut siirtyväni enimmäkseen paperirahaan. Silloin pysyy helpommin selvillä siitä, paljonko rahaa on mennyt ja paljonko on jäljellä, kun sen rahan näkee konkreettisesti edessään eikä tarvitse ynnäillä kuitteja ja kuikuilla verkkopankkia. Helpottaisi taloudenpitoa…

    Nimim. jälleen tilinsä ylittänyt.

  49. hui sanoi 29/6/2008

    “Myyjänen sanoi 29/6/2008
    töissä kahvilassa, muistathan nyt että olet asiakasPALVELIJA, ja työsi on PALVELLA asiakkaita. Ihan sama ostaako asiakas mitään, hän päättää itse onko asiakas vai ei, ja jos et tee mitä käsketään, olet ihan väärällä alalla.”

    huh,meinasi jo alkaa kiehua mutta onneksi tajusin että tämä kommentti oli vitsi… :D

  50. Maake sanoi 29/6/2008

    “Silloin pysyy helpommin selvillä siitä, paljonko rahaa on mennyt ja paljonko on jäljellä, kun sen rahan näkee konkreettisesti edessään eikä tarvitse ynnäillä kuitteja ja kuikuilla verkkopankkia. Helpottaisi taloudenpitoa…”

    Kannattaisiko säästää vähän pohjakassaa sinne tilille…?

  51. Jo vuosia s-marketissa sanoi 29/6/2008

    En ole koskaan kuullutkaan tällaista nimimerkin CJ paljastamaa naurettavaa ja huonosta palvelusta kertovaa ohjeistusta s-marketissa:

    “Meillä S-Marketissa on ainakin oikeus kieltäytyä näistä viiden ja kymmenen sentin ojentajista. Meillä on parempaakin tekemistä kuin käyttää pari minuuttia kolikkopussin laskemiseen. jos tosiaan ei ole isompaa rahaa tarjota, voitte häipyä naapurikauppaan häiritsemään ja tukkimaan jonot.”

    Minä olen aina laskenut kolikot ripeästi ja koskaan ei ole ollut ongelmaa kolikkoasiakkaiden kanssa. Ainahan siinä pari sekuntia pidempään menee kuin sopivalla setelillä tai kortilla maksettaessa, mutta ei tosiaan kovin montaa sekuntia.

    Mikä maksutapojen nopeuteen tulee, niin kortti on käteistä kätevämpi ja todella paljon nopeampi. Sanomattakin on selvää että se on myös turvallisempi, luotettavampi. Käteistä kun ei ole korvamerkitty mitenkään. Väärällä kortilla maksu sen sijaan on rikos.

  52. Tulin uteliaaksi sanoi 30/6/2008

    Osaisiko joku tosiaan kertoa mitä laki nykyään sanoo kolikoiden käytöstä maksuvälineenä. Kuulostaa vaan että S-market olisi antanut lainvastaisia ohjeita työntekijöilleen. Sen paremmin kauppa kuin kassa ei voi ottaa itselleen suurempia valtuuksia kuin laki määrittelee.

    (Menee jo tosin aika offtopic linjalle huomioiden ettei kolikoiden hyväksyttävyydellä ole mitään tekemistä alkuperäisen kirjoituksen kanssa)

  53. Pulla sanoi 30/6/2008

    Eikös se niin mene ettei muiden kuin pankkien tarvitse ottaa enempää kuin 50kpl kolikoita vastaan…

  54. Ärrän täti sanoi 1/7/2008

    “Eikös se niin mene ettei muiden kuin pankkien tarvitse ottaa enempää kuin 50kpl kolikoita vastaan…”

    Juurikin noin. Tai ei se sentään taida laki olla, mutta riittävän ison tahon ohje silti.

  55. P sanoi 1/7/2008

    Ja eikös kauppa saa kieltäytyä ottamasta vastaan isoja seteleitä jos ei ole sitä laitetta millä katsotaan että seteli on aito? Tällaiset tietty isoissa kaupoissa on, mutta pikkupuljussa ei välttämättä ole niita lammppusysteemejä jolla näkisi että se 500€ on pankista eikä kenenkään värilaaserista…

    Niin ja kyllähän pankissakin kolikkojen laskeminen maksaa, miksi kauppa tarjoaisi tällaista palvelua ilmaiseksi? ;)

  56. Ärrän täti sanoi 1/7/2008

    “Ja eikös kauppa saa kieltäytyä ottamasta vastaan isoja seteleitä jos ei ole sitä laitetta millä katsotaan että seteli on aito?”

    Saa muutenkin, ei siihen mitään tekosyitä tartte. :)

  57. P sanoi 1/7/2008

    ^ok, vaikka eihän tuo ole tekosyy vaan yksi syy.

  58. VT sanoi 1/7/2008

    Onneksi minulla ei ole juurikaan tuonkaltaisia kolikko-ongelmia kuin tässä ketjussa on esitetty. Pienessä syrjäisessä lähikaupassa kun toimii kommunikaatio asiakkaiden kanssa sen verran hyvin, että asiakkaat osaavat pääsääntöisesti tuoda kolikkokasansa ruuhka-aikojen ulkopuolella. Olen eräänäkin lauantai-aamuna vaihtanut erään mummelin kolikoista 70€. Tämä asiakas kun oli jo edellisenä päivänä tullut fiksusti kysymään onnistuuko, jos hän tuo kolikot heti aamusta. Niinpä sitten heti seitsemän jälkeen räknättiin rahoja, eikä ainuttakaan asiakasta mummon lisäksi ollut kaupassa. No, menipä taas off topic, mutta niin koko viestuketju näyttää menneen jo aikoja sitten ;-)

  59. papu sanoi 1/7/2008

    itse olen kolikko ongelmani ratkaissut jo vuosia sitten tyhjentämällä kukkaroani päivän-parin välein (tai kun lomsa tuntuu muuten liian raskaalta) keittiön sivupöydällä nakottavaan rasiaan. Sinne sujahtaa automaattisesti kaikki euroa pienemmät kolikot ja joskus 1-2 euroisetkin jos niitä on tullut useampia.

    Sitten kun purnukka täyttyy niin suoritan summittaisen laskeminen ja sitten vien rahat pankkiin uudelleenkäyttöä odottamaan. Lisäksi purkista on joskus kätevää nostaa muutama euro jos käteinen on aamulla loppu ja tietää tarvitsevansa rahaa vähän parkkimittariin, bussiin tms…

    Itse en viitsisi niitä kauppaan kannella, kun pankissa riittää että kaataa ne laariin ja kone hoitaa laskun ja tilille talletuksen suunnilleen automaattisesti.

  60. cumppari sanoi 2/7/2008

    ihme whinetystä….

  61. mie sanoi 4/7/2008

    Kuulkaas “kolikkojen laskemisen vaikeudesta” ym. valittavat, aspan työhön ei kuulu ainoastaan MINUN MINUN MINUN vaan kaikkien liikkeessä olevien asiakkaiden palveleminen. Vaikka onkin tärkeää keskittyä ruuhkasta huolimatta juuri sillä hetkellä vuorossa olevaan asiakkaaseen, fiksu asiakaspalvelija huomio myös kokonaisuuden. Varmasti jonossa moni jonossa hikoileva asiakas on kiitollinen siitä, jos myyjä kysäisee ystävällisesti ja asiallisesti pikkuhilujen laskeskelijalta, voisiko tämä maksaa setelillä.

  62. LiljA sanoi 7/7/2008

    Kolikot ovat toki rahaa siinä missä setelitkin, eikä ne yleensä mua erityisemmin häiritse, mutta ruuhkassa on piinaavaa pysähtyä pitkäksi ajaksi laskemaan kasaa kolikoita, kun jonosta saa pistäviä katseita.

    Joskus oli todella hauskaa kun olin ruuhkapäivänä juuri ollut tauolla, ja palasin kassalleni. Tauottaja lähti ja jatkoin siitä eteenpäin, niin heti eka asiakas antaa kasan pikkukolikoita laskettavaksi, eikä edes mitään ihan pikkusummaa. Ajatukset oli vielä vähän muualla, mutta laskettuahan ne tuli. No kaiken lisäksi saman tekee vielä seuraavakin asiakas… Kiltisti laskeskelin kyllä nekin kolikot, mutta kyllä pyöri päässä hetken. Seuraava asiakas vaan totesi naurahtaen “mä en tuonut säästöpossua”. :)

Jätä kommentti