9/08
2009
51

IT-tuessa

Olen töissä erään suuren yrityksen IT-tuessa ja sisäisten järjestelmien ylläpidossa. Pidän työstäni, mutta välillä alkaa v*tuttamaan:

1) Kone hajoaa tai joku ohjelma ei toimi; ei, se ei ole minun syyni. Soitit minulle saadaksesi apua. Minä en ole konettasi hajottanut, joten älä raivoa minulle.

2) Kun korjaan konettasi, minua ei kiinnosta kuinka uuden ja hienon prosessimallisi suunnittelu myöhästyy ”turhan säätämisen takia”. Jep, olen sinua alemmalla tasolla firman hierarkiassa enkä tyhmänä IT-tukena ymmärrä hienoja suunnitelmiasi. Tosin sinä tarvitset apua virtanapin painamista suurempaan operaatioon. Vaikken business-mallinnuksistasi ymmärrä, sen kuitenkin tiedän että tämäkin hieno suunnitelmasi jää powerpoint-tasolle, eikä sitä toteuteta. Lisäksi vetämäsi projektin viivästyminen/kuseminen on kuumin puheenaihe alakerran taukotilassa.

3) Ei, et takuulla asenna työkoneellesi mitään torrent- yms. softia tai mitään muutakaan viihdettä. Osta sillä 5000 euron kuukausipalkallasi 400 euron läppäri ja käytä sitä noihin säätämisiin.

T: erä-jorma

Jaa Facebookissa
Laita Twitteriin
Google Buzz

--------------------------------------------


Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

  1. Dane 9/8/2009

    Kato juurihan noin minäki tekisin… asentaisin koneelle jonku torrentin ja lataisin siitä jonku mukavan pikku pelin ja pelailisin sitä jos ja kun tulis tylsää netti kokouksessa. :D

  2. J-P 10/8/2009

    Meidän perheessä ainakin tuo 3. kohta on oppittu. Iskän työkoneelle ei koskaan saanut ladata mitään ilman lupaa..
    (Ja onpahan nuo koneet sitten toimineetkin ihan eri tavalla kuin ne meidän kotikoneet.)

  3. Reino 10/8/2009

    J-P:Outo juttu jos iskän työkonetta sai muuten muut perheenjäsenet käyttää yhtään mihinkään? Luulisi että paikassa kuin paikassa työläppäri sisältää sellaista tavaraa joka ei ole tarkoitettu ulkopuolisille, ei edes perheenjäsenille.

  4. Apua! 10/8/2009

    J-P: tarkoittaako tämä siis sitä ettei isin koneella saa mesettää? :0

    No joo, tosissaan, olis ihan kiva jos olisi työ- ja viihdekoneet ihan erillään.

  5. Konttoriapina 10/8/2009

    Joo, niillä työkoneilla nyt niin väliä, mutta hyvää viihdekonetta ei pidä mennä pilaamaan tyäasioilla.

  6. Sipilä 10/8/2009

    >et takuulla asenna työkoneellesi mitään

    Onkos tavallisilla käyttäjillä local admin -oikeudet? Varmaan kannattaisi muuttaa käytäntöä…

  7. kawa 10/8/2009

    Sipilä:Onkos tavallisilla käyttäjillä local admin -oikeudet?

    Höh, mihinkäs sitä tarvitsee?

    Itse olen laittanut omalle duuniläppärilleni (mille ei ole edes local oikeuksia) mm. seuraavat ohjelmat: Firfoxin, Thunderbirdin, mesen, LFS autosimulaattoripelin, MPlayerin ja FileZillan.

    Ja hjyvin skulaa… ;)

  8. jilves 10/8/2009

    Jos ihmiset oppisivat lataamaan ns. portable ohjelmia, ei mistään asennuksista tarvitsisi inistä.

    Koulussani kaikkien opiskelijoiden oli pakko ladata portable Firefox, kun IT-tuki oli saanut IE:n niin sekaisin, että selaaminen muistutti elävästi 56k modeemiaikoja.

  9. Sipilä 10/8/2009

    >Höh, mihinkäs sitä tarvitsee?

    Asennuksiin jotka kirjoittavat Windowssin rekisteriin. Ne on ne jotka saa käyttikset solmuun.

  10. kawa 10/8/2009

    Tarkoitit varmaan ”jotka saa windowsin solmuun”.

    Ja yhä, mihin tartee local oikeuksia? Ei ainakaan noiden ohjelmien laittamiseen koneelle, jilves on oikeilla jäljillä ;)

  11. purkkavirittelijä 11/8/2009

    Kommentit menee taas juupaseipäs-linjalle. Ei tartte…tarttee…hauskaa mutta kommentoikaa tuota köyhän palkollisen juttua eikä mitä haittaohjelmia olette saanut sille firman läppärille

  12. purkkavirittelijä 11/8/2009

    piti vielä sanomani että harvoin tulee vastaan näin katkeroitunutta tekstiä siitä että on itse jäänyt sinne pahnan pohjalle hierarkiassa. Aika pieni palkka tuo 5000 euroa, onko joku pikkufirma kyseessä?

  13. tuuraajana 11/8/2009

    tarviiko taksikuskin osata korjata autonsa, entäs kassatädin kassakoneensa tai ihan mikä tahansa muu kone. Käyttäjät käyttävät, joskus ehkä osaavatkin sen läpikotaisin ja osaavat sen siis korjatakin mutta ei se kyllä tietsikan käytössä pitäis olla mikään itseisarvo. Ole mieluummin tyytyväinen, kun olet niin pätevä softaa korjaamaan?

  14. Asiakaspalvelua 11/8/2009

    No kylläpä tässä on taas laadukasta asiakaspalvelua. Sinun täytyy neuvoa ja avustaa yritystä toimimaan parhaansa mukaan – ja jos ne vaatii torrent-sovelluksia, niin sinä asennat ne. Ihmeellinen asenne näillä nuorilla jampoilla jotka luulevat olevansa kodinkonekorjaajia ihmeellisempiä. (Itseasiassa kodinkoneiden korjaaminen vaatii huomattavasti suuremman referenssipohjan)

  15. Maake 11/8/2009

    Asiakaspalvelua:
    Painu muualle trollaamaan.

  16. J-P 11/8/2009

    Meillä siis noi iskän työasiat oli tietenkin talletettuna aina verkkolevyille, joihin ei pääse sisään ilman vaihtuvia salasanoja. Ei siellä työkoneella itsellään ollut koskaan mitään oikeasti tärkeää..
    (Ihan perusjuttuhan tämä – jos tietokone varastetaan, niin siinä samalla ei mene firman salaiset asiakirjat kilpailijoille myyntiin.)

  17. Ei softia 11/8/2009

    Ei niitä softia asenneta sinne jos käyttäjä pyytää. Ne asennetaan sinne jos yrityksen tietohallinnolta saadaan lupa.

    Kodinkoneiden korjaamista ja tietokoneiden korjaamista ei juurikaan voi verrata toisiinsa. Kodinkoneissa ei juuri softaa ole. Tietokoneissa on sekä softaa että rautaa, ja hyvin monessa muodossa.

  18. CHG 11/8/2009

    ”No kylläpä tässä on taas laadukasta asiakaspalvelua. Sinun täytyy neuvoa ja avustaa yritystä toimimaan parhaansa mukaan – ja jos ne vaatii torrent-sovelluksia, niin sinä asennat ne.”

    Näinhän se tietenkään ei toimi, vaan firmat ja virastot tekevät päätökset siitä mitä ohjelmia koneelle asennetaan, ja muita sinne ei saa asentaa kukaan, myöskään se mainittu ATK-tukimies vaikka hänellä työtehtävien takia mahdollisuus siihen olisikin.

  19. Esko Lahti 11/8/2009

    Asiakaspalvelua-nimimerkille: sanohan mihin tarvii torrent-clientteja prosessimallien suunnittelussa? :–D
    Aiivan: ei mihinkään.

  20. Kiuze 11/8/2009

    Asiaa. Raivoaminen ei auta mitään, korkeintaan hidastaa hommaa.

    Nimimerkille ”tuuraajana”: taksikuskin pitää osata tankata, tarkistaa ja tarvittaessa lisätä öljyä, täyttää pissapoika ja ehä vaihtaa palaneet polttimot. Kassahenkilön pitää osata vaihtaa uusi kuittirulla jne.

    Kyllä jokaisen toimistotyöläisen PITÄÄ hallita ja _ymmärtää_ perusasiat myös tietotekniikasta. Jos ei osaa tai ymmärrä on väärällä alalla.

  21. Mika Latvala 11/8/2009

    ”tarviiko taksikuskin osata korjata autonsa, entäs kassatädin kassakoneensa tai ihan mikä tahansa muu kone. Käyttäjät käyttävät, joskus ehkä osaavatkin sen läpikotaisin ja osaavat sen siis korjatakin mutta ei se kyllä tietsikan käytössä pitäis olla mikään itseisarvo. Ole mieluummin tyytyväinen, kun olet niin pätevä softaa korjaamaan?”

    Tuuraaja, sanoit näin. Sait minut hereille. Olen kiitollinen. Nimittäin olen aina ajatellut, että ne jotka ei osaa konettaan huoltaa / pikkuhuoltaa, niin ei tarttis käyttääkään. Mutta väitteeni ei ole totta. Herätit minut. Hienoa. Eniromaista. Totta tuo.

    Toisaalta Kiuze: aika hyvin tuokin verrattu. Pitää ne perusasiat osata, mutta esim. näytönohjaimen / prosessorin vaihtaminen ammattilaisille, ettei tule itkku….

    Js itse jutusta, että jutun kirjoittaja inisee nyt ihan turhasta… Turhin juttu tänne. äärhgh. Eivät ole siis lainkaan aasimaisia!

  22. REino 11/8/2009

    J-P: Joo verkossahan tietty asioita pidetään, mutta silti siinä koneessa on aina sellaista materiaalia joka ei ole tarkoitettu muille. Siksi ne on salattu ja siksi niitä ei saa muut käyttää kuin se jonka kone se on. Itse olen asennellut/käskenyt asentamaan softaa ja hardista mikrotuen ohi, kyllähän ne aina jotain yrittää rutista mutta jos ei homma muuten toimi niin minkäs teet. Tosin jos jotain torrenttia asentelee työ koneelle niin sitten sietäisi kyllä tulla ammutuksi aamunkoitteessa tai saada vähintäänkin potkut.

  23. tuuraajana 12/8/2009

    Kiuzelle: joo tottakai nuo mainitsemasi asiat kuuluvat sen koneen käyttöön. Niinhän sen PC:nkin käyttöön kuuluu osata avata/sulkea masiina ja käyttää siihen asennettuja softia, ehkä jopa tsekata virheilmoitusten mukaisesti, josko joku asia on meni väärin ja tehdä se oikein jne. Mutta jos se kone hajoaa, ei oletusarvona ole, että jokainen osaa käyttämänsä koneen itse korjata. Osaan käyttää PC:tä, autoa, MC:tä, ruohonleikkuria, ompelukonetta, jääkaappia, mikroaaltouunia, kahvinkeitintä jne jne mutta mitään näistä en osaa itse korjata -> siksipä luotankin, että henkilö, joka kutsuu itseään ”technical support”/korjaaja -nimikkeellä, osaa hommansa. Oletko eri mieltä?

  24. Pätkis - toivottavasti jatkossakin entinen asiakaspalvelija 12/8/2009

    Ollessani vuosia sitten paikallisen työvoimatoimiston toimistotyöntekijänä sain eräänä maanantaiaamuna varsinaisen slaagin: työkoneeni oli kahden vapaapäiväni + viikonlopun aikana menty sotkemaan totaalisesti: Resoluutio oli muutettu niin että kirjaimet olivat nuppineulan pään kokoisia – näin sivuhistoriasta että pelkisivuilla oli käyty… ja kone junnasi ja tökki kuin viimeistä päivää.

    Tietysti oli kuukauden viimeiset päivät, jolloin piti kiirettä niin palkanlaskun-, kuin taulukoitten tekemisenkin kanssa. Poltin hermoni totaalisesti.

    Nostin asiasta metelin – pian pomot ”antoivat ymmärtää” että olisi viisainta olla vaan hiljaa ja yrittää korjata kone itse. Apua kiellettiin soittamasta. Niinpä Käytin Windowsin ”palautuspistettä,” ja palautin koneen edellisen keskiviikon tilaan.

    Muut työntekijät juorusivat nähneensä toiminnanjohtajan pojan pelaamassa työkoneellani… Sellainen joka oli olevinaan suurikin tietokoneitten asiantuntija ja oli ”muutellut” muitakin tekemiäni asetuksia.

    Mutta rähinäni jälkeen moinen ei onneksi toistunut.

  25. Pätkis - toivottavasti jatkossakin entinen asiakaspalvelija 12/8/2009

    Ps. Olen ollut sen jälkeen kunta-aloilla töissä – eikä missään niistä ollut luvallista päästää ulkopuolisia omalle ”työ”tietokoneelle!

    Aika suurpiirteistä porukkaa täällä(kin). Minä en antaisi asentaa omalle työkoneelleni ainuttakaan peliä sitä sotkemaan. Kotitietokoneenikin on yleensä mennyt sekaisin nimeenomaan jostakin ladatusta / netissä pelatusta pelistä.

    Valitettavasti omaan henkilökohtaiseen koneeseen ei ole varaa. Jos olisi niin en sille muita päästäisi!!!

  26. Kiuze 12/8/2009

    tuuraajana:lle

    En tarkoittanut että jokaisen pitäisi osata korjata koneensa – en minäkään jääkaappia osaa korjata vaikka tietokoneen osaankin.

    Autoa ajaessa (lähes) jokainen kuljettaja ymmärtää painaa jarrua kun huomaa edessään esteen; suuri osa kuljettajista osaa ajaa yleisesti sovittujen käytössääntöjen (Liikennessäännöt) mukaisesti; iso osa ymmärtää että esim. lapset eivät näitä sääntöjä tiedä ja osaavat sovitaa oman ajotapansa tämän mukaisesti.

    Mihin tämä maalaisjärki katoaa kun kyse on tietokoneista? Huijaus/kalastelu on hyvä esimerkki tästä järjen katoamisesta; esimerkkinä sähköpostiin saapuva viesti ”Hei me olemme Zampo bank soome ja olemme huolisamme asiakamme tietoturva. Tarkistaksemme tietonne tätämällä linkin taka löyttyvä lomake huolellisesti niin olette turva.”. Valitettavan moni naureskelee että taas on palkattu joku maahanmuuttaja lähettelemään sähköposteja ja täyttää lomakeen. Ja sitten itketään lehtien yleisönosastolla kun voro vei rahat.

    Samaten joillain epämääräisillä sivuilla saattaa olla mainosbanneri ”Is your credit card stolen? Check it out” ja kentät kortin numerolle, voimassaoloajalle jne. Valitettavan moni täyttää myös tuollaisen. Ja sitten taas itkuparkuraivari ja pankin vika!!!

  27. J-P 12/8/2009

    Kiuze:
    Pelottavaa ehkä, mutta monella ei ole niin hyvää tietoa oikeasti tietoturvasta. Onhan monella sekin käsitys, että tottakai aviopuolison luottokorttia voi käyttää tuosta vain..
    Varsinkin näiden korttien kanssa niitä mukana tulevia korttiehtoja ja yleisiä turvallisuusmääryksiä ei lueta ainakaan siten, että ne tulisivat ymmärretyksi. En usko, että noissa esimerkeissä on kyse niinkään tietotekniikkaosaamattomuudesta vaan enemmänkin yleisestä huolimattomuudesta korttien käsittelyssä..
    Mutta oli sinun kommentissasi hyväkin esimerkki. Tuo, jossa sanoit, että monet ymmärtävät painaa jarrua, jos tiellä on este tai autosta alkaa kuulumaan outoa kolinaa. Joskus on ihan aiheellista pysähtyä ja miettiä hetkeksi, mitä aikoo tehdä.
    Tietokoneiden kanssa tätä ei vain jostain syystä osata. Jos tietokone alkaa käyttäytymään oudosti, niin sitä siedetään yllättävän pitkään ennen kuin kutsutaan paikalle ketään..
    Näin tietysti myös kotioloissa, mutta varsinkin yrityksissä, joihin on palkattu ihmisiä näitä ongelmia hoitamaan, sitä ei minun mielestäni saisi tapahtua.

  28. apl 13/8/2009

    mutta alkuperäiseen kirjoitukseen, joka mielestäni ei ole lainkaan turha. totta helvetissä vituttaa, kun menet auttamaan (okei, se on työtäsi ja siitä maksetaan, mutta silti kyse on nimenomaan auttamisesta) jotakuta, joka on 90% tapauksista itse saanut vehkeensä sekaisin ja joudut samalla kuuntelemaan raivoamista asiasta, johon olet täysin syytön. harvemmin se on IT-tuen aikaansaannosta, kun yksittäiset työasemat on jänkkyrässä. kyllä siitä saa ja pitää tänne itkeä. aasius on kohtuuttomuutta ja siitähän tässäkin on kyse.

  29. voimariini 14/8/2009

    Tuo on varmasti aika yleistä, että IT-tuen henkilöt saavat niskaansa raivonpurkauksia. Toisaalta se kuuluu osana asiakaspalvelijan kovaa työnkuvaa.

  30. tuuraaja 14/8/2009

    täytyy vielä sanoa, että meidän firman paikallinen IT on erittäin pätevää ja mukavaa porukkaa, aina on apu löytynyt.

  31. Henrik Heino 14/8/2009

    Pätkis: Kyllä muita voi ihan hyvin päästää omalle koneelle. Eipä ne sillä kuitenkaan mitään voi salasanojen ja muiden lukitusten takia tehdä. Login-ruutua voivat katsella ja siihen se sitten jääkin.

  32. Taavi 14/8/2009

    Tällästä se on kun korjaa ihmisten tietokoneita, oli se sitten IT tuessa tai naapurin nörttinä… Aina se on korjaajan vika että kone ei toimi ja aina siitä pitää nostaa jumalaton älämölö.

    Ihmiset kyllä sitten osaavat olla avuttomia ja epäkiitollisia, jopa sillon kun autat heitä omalla ajallasi täyttä hyvyyttäsi.

    No good deed will go unpunished…

  33. ex-hiiri 15/8/2009

    tuuraajana: Taksikuskin tulee osata normaalit huoltotoimenpiteet kuten juuri tankkaus ja ehkä jopa polttimon vaihto (tosin on joissakin nykyautoissa sellainen savotta että antaa olla), kuittirullan vaihto ainakin. Sensijaan taksikuski ei juuri taida mennä lastuttamaan, madaltamaan ja muutenkin tunaamaan autoa ilman autoilijan lupaa? Siihenhän tuo torrenttihomma on verrattavissa.

  34. marsipaani 16/8/2009

    Itse toimin erään suuren suomalaisen yrityksen helpdeskissä ja täytyy sanoa että meillä näitä aasiakkaita on erittäin vähän, vain muutama mulkku kävellyt vastaan tähän mennessä. ole toiminut myös b2c-tuessa ja, jumankekkka, tilanne oli ”hieman” erilainen, siihen hommaan EN halua enää takaisin.

  35. Entinen nörtti, nykyinen peruskäyttäjä 16/8/2009

    Joo, eihän se todellakaan ole ATK-tukihenkilön syy jos vehkeet ovat jumissa, hänelle kiukuttelu on huonoa käytöstä.

    Toisaalta joidenkin, etenkin nuorempien, ATK-henkilöiden olisi myös hyvä ymmärtää että vaikka tietokoneet heille itselleen olisivatkin koko elämän sisältö itsetarkoitus, monelle muulle ihmiselle ne ovat vain ja ainoastaan työkalu jota he käyttävät omassa työssään ja jonka he odottavat toimivan luotettavasti silloin kun sitä tarvitaan ilman turhaa säätämistä.

    Näinollen on myös melko hölmöä suhtautua alentuvasti käyttäjään jota ei kiinosta tai jolla ei yksinkertaisesti ole aikaa opetella jonkin Windowsin kaikkia kummallisuuksia tai joka ei hallitse ATK-alan ammattijargonia. Hän saattaa silti olla omassa hommassaan huippu ja pyyhkiä ”tietokonegurulla” kuvaannollisesti lattiaa useimmilla ”todellisen elämän” osa-alueilla.

    Itse olen 20 vuoden kuluessa ”alentunut” ohjelmointia ja tietokoneita sinänsä harrastavasta nörtistä ”tavalliseksi” koneen käyttäjäksi jota ei laitteen ”sisäinen sielunelämä” enää juuri kiinnosta niin kauan kuin kone toimii ja saan sillä tehtyä sen minkä haluan. Senverran osaan tosin että ATK-tukea on tähän asti tarvinnut vaivata ainoastaan tilanteissa joissa koneessa on todella ollut ihan ”rautatason” vikaa, esim. viallinen emolevy. Windowsin kaatuilut ja satunnaiset jumitukset olen tähän asti saanut itse selvitettyä.

    Ymmärrän myös hyvin monen ”peruskäyttäjän” turhautumisen kun kone ei pelaakaan silloin kun olisi kiire, itsekin muutaman kerran kiroiltuani jumittavaa konetta. Työkaluiksi kun ainakin Windows-koneet ovat luvattoman epäluotettavia, vaikkei teksikään mitään ”tyhmää”.

  36. Sakari 16/8/2009

    Jos näissä hommissa joku ärsyttää, se on se kun jengi sanoo esim. ”Mulla on yksi kaveri joka on tosi kova nörtti.” Tai ”mun kone HERJAA jotain.” AARRGHH!!

  37. tuuraaja 17/8/2009

    ex-hiiri: alkuperäisessä tekstissä oli torrent-asiaa kohdassa kolme. Kaksi ensimmäistä oli ihan normihommia. Taksikuskivertailulla esimerkki olisi, että onko kuskin osattava vaihtaa vaikka hajonnut mäntä?

  38. hohhoijaa 17/8/2009

    Luoja mä oon niin täynnä tuota taksikuskivertausta.

  39. Hinaaja 18/8/2009

    Eiks teidän firmoissa automaattisesti kryptata kovalevyjä – on siellä arvokasta infoa tai not? Kaikki koneet, mitkä lähtee käyttöön -> krypti

  40. mongertaa 19/8/2009

    ”Toisaalta joidenkin, etenkin nuorempien, ATK-henkilöiden olisi myös hyvä ymmärtää että vaikka tietokoneet heille itselleen olisivatkin koko elämän sisältö itsetarkoitus, monelle muulle ihmiselle ne ovat vain ja ainoastaan työkalu jota he käyttävät omassa työssään ja jonka he odottavat toimivan luotettavasti silloin kun sitä tarvitaan ilman turhaa säätämistä.”

    Ton voi kääntää myös toisin päin: ”monien muiden ihmisten” tulisi ymmärtää, että IT-tukihenkilön työ ja liittyy koneen ja ohjelmistojen toimintaan. Häntä ei kiinnosta, mitä dokumentteja sillä tehdään, mutta se ei vähennä hänen työpanoksensa arvoa.

    Ihana tilitys, kärjistetty ja hyvin kirjoitettu.

  41. T-chan 19/8/2009

    Ei torrent-ohjelman lataamisesta voi verrata mihinkään auton tasapainottamiseen. Torrent-systeemoiden laittamiseen menee noin viisi minuuttia ja pitää ehkä painaa viidestä eri napista (joissa on kyllä/ei vaihtoehdot) ja ware toimii. Yhtä vaikea homma kuin virusskannauksen käynnistäminen.

  42. J-P 19/8/2009

    T-chan:
    Samaa mieltä tuosta autovertailusta (alkaa jo pikkuhiljaa tulla korvista)..
    Mutta noista torrenteista olen kyllä eri mieltä..
    Itse en niitä käytä (tuntemattomien henkilöiden kesken) ihan vain siksi, että ko. tiedostojen oikeellisuus on kiinni ainoastaan lähettäjän rehellisyydestä..

    Itse en ainakaan voisi keksiä mitään kätevämpää tapaa levittää viruksia ja muita haittaohjelmia kuin nimenomaan vertaisverkkojen kautta. Omasta mielestäni on ihmeellistä, miten moni on alkanut käyttää näitä (näköjään) jokapäiväisesti ilman, että on miettinyt lainkaan järjestelmän tietoturva-aukkoja.

  43. Henrik Heino 21/8/2009

    ”Itse en ainakaan voisi keksiä mitään kätevämpää tapaa levittää viruksia ja muita haittaohjelmia kuin nimenomaan vertaisverkkojen kautta. Omasta mielestäni on ihmeellistä, miten moni on alkanut käyttää näitä (näköjään) jokapäiväisesti ilman, että on miettinyt lainkaan järjestelmän tietoturva-aukkoja.”

    Vaikka joku käyttäjä yrittäisi kokoajan suoltaa ulos pelkkiä viruksia, näkyisi tämä välittömästi tiedostojen eheyden rikkoutumisena ja kyseiseltä käyttäjältä saatu data hylättäisiin. Jopa yhden bitin muutos(siis 1 muuttu 0:ksi tai 0 1:ksi) näkyy välittömästi tietyn osan korruptoitumisena ja se ladataan uudestaan toiselta käyttäjältä. Eli jos paketti ei alunperinkään sisällä viruksia on niiden laittaminen sinne myöhemmin mahdotonta.

    Tietenkin jos viruksia laittaa suoraan alkuperäiseen pakettiin, niin jotain vahinkoa saattaakin saada aikaiseksi, mutta yleensä tästä tehdään välittömästi ilmoitus torrent-sivuston kommenttipalstalle ja muut ihmiset tietävät varoa pakettia.

  44. J-P 21/8/2009

    Henrik Heino:
    En minä nyt mikään ihan idiootti ole..
    Kuten sanoin – sen paketin oikeellisuus on kiinni nimenomaan (alkuperäisen) lähettäjän rehellisyydestä. Tottakai ne kaikki muut siinä välillä lähettävät sitä täsmälleen samaa pakettia eteenpäin..
    Siksi käytän kyllä torrent-tiedonsiirtoa sellaisien ihmisien välillä, joihin luotan.

    Eikä asia ole lainkaan noin yksinkertainen..

    Mikään virustorjuntaohjelma ei tunnista kuin ainoastaan niitä viruksia, jotka ohjelman rekisteriin on päivitetty. Siksi näitä päivityksiä pitää tehdä säännöllisesti.

    Jos minulla on virus, jota kukaan ei ole aikaisemmin tavannut (mikä on hyvin yleistä, koska uusia haittaohjelmia kehitetään koko ajan), niin mikään virusturvaohjelma ei tunnista sitä virusta ennen kuin jokin kone on saastunut ja siitä on raportoitu (ja uusi päivitys on valmistunut jne. jne.)

    Mitkään palomuurit eivät näitä tiedostoja estä, koska käyttäjähän on antanut luvan palomuurien kiertämiselle ja yleensä antanut torrent-ohjelmalla vielä ohjeet niistä porteistä, joilla palomuurin voi kiertää.
    Kun tiedostoa ajetaan, niin silloinkin kyseessä on käyttäjän tekemä ajo, joka menee varmasti käyttöjärjestemästä läpi.

    Onhan näillä viruksilla kai aina jonkin asteinen tutkimuksellinen hyöty, mutta en minä silti niitä koneelleni halua. Varsinkin, kun oma käyttöjärjestelmäni on tätä helposti saastuvaa laatua.

  45. Suursuomaa 21/8/2009

    päivittyykö nää sivut ikinä vai myykö ylläpitäjä kirjoja ja jakaa haastatteluja

  46. hälpäti häppää 21/8/2009

    menee taas aika pahasti keskustelu asian ytimen vierestä.

    ladon taakse kaikki, jotka purkavat turhaan turhautumistaan tukihenkilöihin jotka yrittävät vain tehdä työnsä.

  47. TMKCodes 22/8/2009

    1) Näin käy, koska hänellä ei ole ketään kelle valittaa, että se tietokone ei toimi ja sille tietokoneelle on turha huutaa koska se ei ainakan ymmärrä.

    2) Sano hänelle, ”Ei se ole mun vika saatana, vaan lakkaa kattomasta sitä pornoa ja lataamasta niitä vitun virus tiedostoja kun sun tarvitsisi tehdä töitä.” Ellei auta niin asenna sille linuksi ja sen jälkeen viruksia ei pitäs tulla hidastamaan töiden tekoa. Hardwareen se ei auta, mutta koneen hardboottailu kiireisenä koukoukseen/kotiin lähtiessä voi auttaa..

    3)Torrent ohjelmiston voit asentaa ellei työsopimuksessasi sitä erikseen sitä kielletä. Kyllähän tuosta waretuksesta yritys ongelmiin joutuu joten en suosittele. Yrityksen verkkohan siitä vaan hidastuu ellei kiinni jää. Ei tuon 400 euron läppärin ostaminen vaikeeta tolla palkalla ole.

  48. laadidaa 24/8/2009

    90 luvulla ollessani mikrotukihenkilönä pidin paljon myös eritasoisia koulutuksia erään suuren laitoksen kirjavalle käyttäjäkunnalle (=akateemista porukkaa laidasta laitaan, sihteeriä, huoltohenkilöstöä jne).

    Kaikenlaistahan näsäviisasta ”mieheni on alalla” tms vänkääjää niillä kursseilla aina löytyi, mutta pyrin väistämään juupas-eipäs tilanteet, jotka olisivat vain hidastaneet koulutusta, kiertämällä asian.

    Esim joka ikisen kurssin alussa, jotka koskivat järjestään talon politiikan mukaisten PC laitteiden ohjelmien käyttöä, löytyi vähintään yksi Mac messias joka aloitti henkilökohtaisen missionsa ”Miksei meillä tueta/käytetä Mäkkejä, kun ne on niin paljon parempia jne jne”. Tästä sitten ei olisikaan mihinkään päästy, mutta totesin aina vain asiantuntijan arvovallalla, että ”kyllä useimmat mieluummin ferrarilla ajelisi kuin ladoilla köröttelisi, mutta kun verorahoista ei vain talon puolesta tarpeeksi moneen ferrariin riitä”. Tämän tunnustuksen saatuaan rinta rottingilla tyyntyivät ja päästiin itse asiaan eli koulutukseen. Kyseiset henkilöt olivat pääosin itse omilla tutkimusapurahoillaan tms hankkineet Mäkkinsä. Ymmärrettävästi kismitti tulla powerpointtia opiskelemaan, kun on venturalla tottunut työskentelemään.

    Kerran soitti eräs asiakas, että ”meillä ei valo pala”. Minä siitä tarkentamaan, että mistä valosta on kyse (näyttö, keskusyksikkö jne). Selvisi, että kyse oli asiakasvessan valosta ja ihmettelin, että miksi mikrotukeen soittavat, että huoltomiehet ovat sitä varten. Vastaus kuului, että kuvaruudun kyljessä lukee ”soita vika- ja ongelmatilanteissa: nnnnnn”. Kyllä oli hauskaa molemmilla koska osasin olla koko ajan asiallinen, eikä asiakas kokenut itseään noloksi.

    Usein IT-asiakas onkin siksi vaikea tapaus (etenkin teknisen/luonnontieteellisen koulutuksen saaneet) pelkäävät itse ”mokanneensa jotain” ja ovat hyökkäyshän on tunnetusti paras puolustus ja sitten tulee joku finninaama ja kyselee mystisellä slangilla jotain omituisia eikä osaa vastata ja …tuttaa valmiiksi kun päivän aikataulut on jo ruvella. Pitää osata kiukkuisimmatkin kommentit vain niellä ja jatkaa asiallisella, muttei muodollisen etäisellä, tyylillä, niin 95% tilanteista rauhoittuu, vaikket aina edes paikan päällä saa vikaa selvitettyä. Useinmiten riittää kun tavalla tai toisella saa asiakkaan vakuuttuneeksi siitä, että hän itse omilla toimillaan ainakaan ole voinut kyseistä ogelmaa aiheuttaa ja että koneet ovat koneita, kuten autot ja pesukoneetkin ja ne hajoavat joskus ihan omia aikojaankin.

    Usein huomasin tyylin: ”kyllä _ME_ jotenkin tästä eteenpäin tavalla tai toisella luovimme” jo laukaisevan tilanteen alkuunsa, jolloin asiakas koki, että ongelma oli minulle aivan yhtä henkilökohtainen ja tärkeä, kuin hänellekin. Tavallaanhan asia olikin niin jos halusi, että omatkin työt jatkuivat ;-)

  49. Luke 24/8/2009

    Kokemukseni mukaan, jos ne koneet yrityksissä eivät toimi tai ovat solmussa, niin joko talon tai ulkoistettu tietohallinto ei ole ajan tasalla tai käyttäjillä liian laajat oikeudet tai molemmat. Keskitetty hallinta ja vakioitu ympäristö ovat kaiken perusta. Tällöin koneet vaan toimii.

    Käyttäjät kokeilee aina kepillä jäätä ja pyytävät Help Deskiä asentamaan sitä sun tätä. Eivät muuten asenna tai ei hyvää kuulu. Vaikka asentaisivatkin niin se asennus lähtee saman tien pois joko asentajan toimesta tai sitten tietohallinto poistaa etänä. Asiansa osaava tietohallinto tietää tasan tarkkaan mitä mihinkin koneeseen on asennettu ja mitä sovellusta käytetty mihin aikaan ja kenen toimesta. Se (keskitetty hallinta) on tietohallinnon bisnestä: tuottaa sovittuja palveluita liiketoiminnalle kustannustehokkaasti joskus jopa strategisena kumppanina.

  50. Z 22/9/2009

    Luke, Riippuu firmasta. Monesti pidän omaa konetta mukana, kun firman koneissa on niin rajatut oikeudet ja vaativat jonkun finnipään paikalle asentamaan firefoxia, että itse homman kanssa asiassa ole mitään tekemistä.

    Nää on näitä XP-maailman juttuja monet…

  51. Vakkari 27/10/2010

    Luke sanoi 24/8/2009:
    Keskitetty hallinta ja vakioitu ympäristö ovat kaiken perusta. Tällöin koneet vaan toimii.

    Tämä on justiinsa it-tuen asenne. Pääasia on, että koneet vaan toimii – ei se, kykeneekö työntekijä suorittamaan sillä työtehtävänsä.

    jos ne koneet yrityksissä eivät toimi tai ovat solmussa, niin joko talon tai ulkoistettu tietohallinto ei ole ajan tasalla tai käyttäjillä liian laajat oikeudet tai molemmat.

    Niin, tai sitten talon tai ulkoistettu tietohallinto on vaan valtion virkakoneistoakin itseriittoisempi kökkötraktori jonka omat ns. työkaluohjelmat aiheuttaa päivittäin paskahalvauksia niin koneelle kuin verkollekin, käyttäjistä puhumattakaan.

    Tämä on nähty, ja myös se, ettei tietohallinnon tarvitse olla sellainen. Meillä nimittäin vaihdettiin it-palveluntarjoajaa varmaankin kustannussyitä, mutta sivuvaikutuksena saatiin paremmin toimiva tuki ja paremmin toimivat systeemit.



Jätä kommenttisi



Ottaako meno täällä päähän? Siirry toiselle puolelle, Aasipalveluun!