18/05
2010
36

Pelikaupan arkea

Olen parikymppinen nainen ja työskentelen pelejä, konsoleita ja tarvikkeita myyvässä liikkeessä.

Vaikka asiakaskunta on yleisesti kohteliaampaa, rauhallisempaa ja kunnioittavaa henkilökohtaistetun palvelun vuoksi kuin esimerkiksi ruokakaupan kassalla, kumpuaa joistakin ihmisistä välillä suorastaan ihastuttavan hirveitä asenteita. Työssäoloni aikana olen huomannut, että aaseja on kahdenlaisia: Niitä, jotka olettavat että aspa tietää kaiken ja on henkilökohtaisesti kokeillut jokaista liikkeen peliä, ja niitä jotka luulevat ettei (nais)aspa voi tietää peleistä alkuunkaan mitään.

Vaikka pelien äärellä työskennellessä ajan mittaan oppiikin tuntemaan sellaisiakin julkaisuja, joita ei välttämättä itse kiinnosta kuitenkaan ostaa ja pelata, osa asiakkaista tuntuu olettavan, että henkilökunta on itse testannut ja läpipelannut ja arvioinut kaikki, mitä valikoimista löytyy. Kun siis puhutaan sadoista ellei yli tuhannesta pelistä eri alustoille, voidaan suoraan verrata siihen, että ruokakaupan kassaa vaadittaisiin henkilökohtaisesti maistamaan jokaista kaupan tuotetta ja osaamaan ulkoa reseptit kaikelle, ja siinäkin menisi tuntuvasti vähemmän aikaa. Tämä on asiakkaalle joskus todella vaikea ymmärtää, kun aspa ei välttämättä osaa kertoa jonkun 12 vuotta vanhan nollabudjetin Playstation-pelin ominaisuuksista ja ylipäänsä onko se hyvä.

Aivan omaa luokkaansa ovat asiakkaat, joiden mielestä naiset eivät jostain ihmeen syystä yksinkertaisesti VOI olla kiinnostuneita muista peleistä kuin The Simsistä, Singstarista ja vaaleanpunaisista, helpoista ”tyttöpeleistä”. Kun se kassan aspaneiti kuitenkin on nelivuotiaasta asti pelannut, voidaan päätellä miten raivostuttavaa on kun asiakas kiilaa (kiireisen) miespuolisen kollegan luokse kysymään, kun eihän nuo naiset näistä tiedä. Sama pätee teknisempiin asioihin kuten konsoleihin ja niiden eroihin ja huoltoon. Jos naisaspan tietämys tulee ilmi, siihen yleensä reagoidaan suurella ihmetyksellä, ja joskus vielä kyseenalaistamisella, että varmaan olet lehdestä lukenut tai poikaystävältä kuullut. Mitä ”miehisempi” peli kyseessä, sitä suurempi hämmästys. Samaan kategoriaan menevät vanhemmat, joiden mielestä tytöille pitää ostaa ihan erilaisia pelejä kuin pojille, jolloin ostoskoriin tuppaa päätymään aliarvioivia, huonosti tuotettuja mielikuvitusleikkipelejä, jotka keskittyvät yleensä vaaleanpunaisiin asioihin ja hoivaamiseen – koska tyttöhän nyt ei VOI innostua Super Mariosta.

Oman päänvaivansa aiheuttavat asiakkaat, jotka ostavat PC-pelejä tietämättä ollenkaan, pystyvätkö heidän kotikoneensa niitä pyörittämään. Kun peleissä on palautusoikeus vain avaamattomina, voi päätellä millainen rumba tästä säännöllisesti syntyy, kun kotipuolen kone onkin kymmenen vuotta vanha nuhapönttö ja pyörittää vielä Windows 98:a, eikä se juuri julkaistu megaluokan sotaräiskintä lähdekään pyörimään. Joillekin tämä tuntuu olevan aivan ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää – sitten vaahdotaan naama punaisena kassalla että enhän minä nyt voinut tietää, en minä niitä tietokoneita osaa käyttää, ja levyhän kävi vain nopeasti koneen sisällä ja meni takaisin koteloon.. Ja silti lukupintaan on ilmestynyt jo hiusnaarmuja, jolloin levyä ei ainakaan voi enää myydä.

Miksi ihmeessä sitten pitää ostella PC-pelejä jos ei osaa konettaan käyttää??? Aspa ei ymmärrä. Asiasta selviäisi niinkin helpolla kuin ottamalla koneen järjestelmänhallinnasta tiedot ylös ja tuomalla ne meille lapulla, jolloin autamme todella mielellämme, mutta ilmeisesti tämäkin on aivan liian vaikeaa.

Todella hyvä tapa piristää aspan päivää on myös lähettää pieni lapsi vanhempiensa puolesta ostoksille liikkeeseen. Kun lapsi sitten ottaakin väärän pelin, kun ei tajua aspalta kysyä neuvoa, kannattaa kotona erehdyksen tultua ilmi ensin avata se (uutena ostettu) peli ja pelata sitä pari päivää ja vasta SITTEN tulla liikkeeseen kuitin kanssa vaatimaan vaihtoa, kun kelmu on jo poistettu ja levyynkin on ilmaantunut sormenjälkiä ja naarmuja vaikka muka ei ole edes koskettu siihen. Juupa juu. Kuinka ollakaan, palautusoikeutta ei tällöin ole, ja silloin oikea tapa menetellä on alkaa raivota naama punaisena ja haukkua aspa täysin osaamattomaksi p*skaksi ja vaatia saada puhua myymäläpäällikön kanssa, kun meillä kusetetaan ihmisiä tieten tahtoen.

Ehkä ensi kerralla kannattaa sitten itse tulla asioimaan eikä lähettää 7-vuotiasta.

Suurkiitos kuitenkin teille kaikille monille asiakkaille, jotka ette epäröi kysyä apua jos mikään mietityttää, käyttäydytte kohteliaasti, käytätte tervettä järkeä ja luette palautusehdot! Teidän takianne jaksan joka päivä hymyillä ja pyrkiä antamaan parasta mahdollista palvelua.

T: Tytönhupakko

Jaa Facebookissa
Laita Twitteriin
Google Buzz

--------------------------------------------


Seuraavat jutut saattavat myös kiinnostaa...

  1. Pelikauppias 18/5/2010

    Kirjoittaja ei olisi voinut osua paremmin naulankantaan PC peliasiassa. En itsekkään voi ymmärtää miksi sellaiset ihmiset joilla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä edes niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin tietokoneen käyttöjärjestelmästä yrittävät pelata PC:llä!

    On aivan turha yrittää tulla palauttamaan peliä joka on poistettu muoveista. Sillä ei ole minkään maan merkitystä jos se ei toimi SINUN koneellasi. Se ei mene takuun piikkiin.

  2. GoodStuff 18/5/2010

    No joo, kaikista paras mitä olen kuullut oli -ei niin tietoteknisesti orientoituneen- setäni tilitys. Tästä on päälle kymmenen vuottaa aikaa, mutta elettiin silti jo reippaasti cd-rom -aikaa.

    Piti sitten jälkikasvulle joku uusi hittipeli (Quake 2 tms.) ostaa ja kun ei toiminutkaan, täytyi Jumalan Vihan vallassa rynnätä kauppaan tästä valittamaan. Ei edes levy sopinut sisään.

    Kyseinen kokoonpano johon tätä peliä (cd-levyltä) koetettiin asentaa oli Nokian MikroMikko 2, jossa oli kaksi 5,25” -lerppuasemaa, kaksi sen takia että kun kovalevyä ei ollut ja käynnistäessä piti ensin toisesta asemasta ladata käyttöjärjestelmä -ei yhteensopiva yhtään minkään muun kanssa- ja toisesta asemasta sitten se hulppea ohjelma tai ”sovellus” (nuoremmille lukijoille tiedoksi, Nokia tosiaan joskus valmisti tietokoneita ja semmoinenkin tallennusmedia kuin lerppudiski (olikohan kapasiteetti 360kb) oli olemassa).

    Huomattakoon, että se oli setäni mielestä myöskin kaupan syy kun ei niitä ”jumalaisia” grafiikoita saanut näkymään. Miten olisikaan, kun kyseisen pilkkijakkaran n. 9-tuumainen näyttö suostui vain merkkigrafiikkaa mustavalkoisena näyttämään. Näytönohjaimista nyt ei kannata puhuakaan. ”Mutta on se PC, on se PC!”. Huoh.

  3. H 18/5/2010

    Oi, oi. Ihan kuin omasta kynästäni. Tämä on niiiin tuttua. ”Hauskaa” on myös, kun asiakas – yleensä mies – sitkeästi esittää kysymyksensä mieskollegalle, vaikka minä siinä vieressä ko. konsolista enemmän tietävänä niihin vastaan.

    Mikähän siinä on, että herkästi oletetaan naisten olevan pelikaupassa sen vuoksi, että se on KAUPAN työ, ei sen takia, että se on PELIALAN työ? Kyllä mutkin on ihan tietämykseni eikä tissieni takia palkattu, ja pidemmällä kokemuksella pelimyynnistä kuin mieskollegoilla vieläpä.

    Toisaalta, onhan se välillä ihan kiva yllättää ennakkoluuloinen asiakas sillä, että oikeasti tuntee tuotteensa… mutta samalla kyrsii että sitä pitää ”todistella”.

  4. Hankala asiakas? 18/5/2010

    Mun on tosi vaikea tajuta näitä ennakkoluuloja, joita peli- ja tietokonemaailmassa näyttää olevan. Onneksi en ole itse törmännyt tollaisiin ikinä.

    Mutta täytyy sanoa, että vaikka olenkin tottunut PC:n käyttäjä, ei olisi tullut mieleenkään ottaa koneen järjestelmänhallinnasta tietoja peliä ostaakseni! :) Mutta enpä pelaakaan PC:llä vaan pleikkarilla.

    Itse olen törmännyt ennakkoluuloihin elektroniikkakaupassa, kun olin ostoksilla mieheni kanssa (astianpesukone, stereot yms.). Esitin melko tarkkoja teknisiä kysymyksiä koneista ja myyjä (mies) vastasi miehelleni. Kun pyysin myyjää mittaamaan haluamani tiskikoneen leveyden, hän alkoi väittämään vastaan, että aina ovat kaikki koneet saman kokoisia. Satuin tietämään, että k.o. merkillä mittojen toleranssi oli n. sentin ja keittiömme kolo oli todella ahdas – eli sentti lisää joka suunnasta teki koneen jo liian isoksi. Lopulta mies uskoi ja mittasimme joitakin eri samanmerkkisiä tiskikoneita. Kävi ilmi, että mitat todellakin heittelivät jopa yli tuon senttimetrin suuntaansa (eli siis esim. leveys heitteli melkein 3 cm). Tämän jälkeen mies alkoi vastata myös suoraan minulle ja kun kysyin jotain todella typerää digiboksista (jotka silloin olivat ihan uusia juttuja), hän kaiveli vastauksen minulle ilman mitän ongelmia. :)

  5. Rekrytoija 18/5/2010

    Mulla ei yleensä pelikauppaongelmia ole, koska veljeni työtä on pelata uusimpia pelejä ja kirjoittaa niistä arvosteluja alan lehteen =D Kysyn aina häneltä, mitä pelejä on ja mistä saa mitäkin, koska hän tietää. Hän se myös aikanaan opetti minut pelaamaan PlayStationia, ja vapaa-ajalla murskaan vieläkin jengejä GTA2:ssa ja räkätän ivallisesti päälle.

    Pelikaupassa kysyn itse, löytyykö sitä ja sitä peliä. En myöskään edes kuvittele että avatulle pelille joissa on naarmuja, olisi palautusoikeutta. Sitten pitää vain ostaa uusi peli tilalle. Jaksamisia pelikaupan tytölle =)

  6. Mies 18/5/2010

    Tässä olisi mieskollegalle paikka muuttaa hiukan aasiakkaiden käsityksiä. Vaikka itse osaisikin varsin hyvin vastata, voisi puolustaa naiskollegaa sen verran, että pyytää aasiakasta kääntymään ”kokeneemman naiskollegan puoleen” (oli tilanne mikä hyvänsä, kokeneempi tai ei). :) Aika huono työilmapiiri jos ei voi työkaveria tsempata.

  7. Pelaajatyttö 18/5/2010

    Parasta palvelua mitä olen ikinä pelikaupassa saanut tuli nimenomaan naisaspalta. Eivät miesmyyjätkään ole kieroon katsoneet, mutta yksi todella helmi naisaspa pelasti päivän viime kesänä. Jutteli kuin vanha kaveri, ja neuvoi hyvän pelin, vielä alennuksien kanssa. Harmi että olin muualla kuin kotikaupungissa, muuten asioisin aina kyseisessä liikkeessä!

  8. envaanosaa 18/5/2010

    Pitää muistaa, että joskus paketista tulee sellaista paskaa ulos että taju lähtee. Jotkut pelit eivät vaan yksinkertaisesti suostu toimimaan kunnolla vaikka ajurit olisi eilen päivitetty, kone koottu parhaista (=kalleimmista) komponenteista jne. PC on sen verran monimutkainen kapistus, että sille ohjelmointi on aikamoista puuhastelua.

    Vaikka tekisit pilkulleen specsien mukaan ja oikein asiat, niin siitä ei ole varmuutta että vaikkapa näytönohjain X toimii hyvin emolevyn Y kanssa ellei firmware ole versio Z. NV ja ATI eivät ole 15 vuodessa onnistuneet tekemään vielä TÄYSIN TOIMIVAA näytönohjaimen ajuria, aina on joku OpenGL tai D3D feature joka ei toimi, tai toimii väärin.

    Näin se vaan on. Asiakas on idiootti JOS KUVITTELEE että PC peli defaulttina ”vain toimisi” kun sen asentaa koneelle. Mutta, jos diggaa PC:lle tehdyistä peleistä niin vaihtoehdot ovat hieman vähissä.. nämä uudet kopiointisuojaukset ovat viimeinen NIITTI. Pitää olla nettiyhteyttä päällä jne. jne. että pelitilanteen voisi vaikkapa tallentaa. Jotkut vanhat pelit eivät enää toimi koska ei ole enää mm. sähköpostiosoitetta mihin peli oli aikoinaan rekisteröity. Ja niin edelleen. Aikamoista paskaa.

  9. pelityttö 18/5/2010

    heippa hei itse nais ostajana koen samaa myös itsekkin eli naisena kun tulen pelikauppaan niin palvelu on sellaista kun 4 vuotiaalle selitettäisi :) kyllä siihen on tottunut ja on kiva sitten myyjille heittää jotain pientä vittuilua asiasta.

  10. Lie 19/5/2010

    Pointtina taisi lähinnä olla se, että sillä kaupalla ei ole MITÄÄN vastuuta sen levyn sisältämästä ohjelmistosta niin kauan kuin ikärajamerkinnät on kohdillaan ja tuote on uusi. Eli ihan yksi ja sama jos on paskasti tehty PC-porttaus tai toimimaton asennus, silloin kuuluu kääntyä julkaisijan/maahantuojan puoleen eikä räyhätä kassamyyjälle. Kaupan syy se ei ole, jos valmistaja on pakannut paskaa pakettiin.

  11. msda 19/5/2010

    Jep jep, itsekin kokenut tälläistä vähättelyä ns. miesaloihin liittyvissä asioissa. Erityisesti kun mentiin autovaraosaliikkeeseen, niin minä tiesin tarkalleen mitä haluan ja tiedän autoista enemmän kun mieheni, joka ei ole juuri konepellin alle katsonut. Esitin myyjälle kysymyksiä, jotka myyjä sitten vastasi miehelleni. Raivostuttavaa.

  12. vänkkääjä 19/5/2010

    Mutta eikö virhetilanteissa ja takuuasioissa ensisijaisesti käännytä jälleenmyyjän puoleen? Eli jos peli bugaa, ei toimi tai ei ole sitä mitä mainostetaan, niin kauppaanhan se palautettaan. Tämä tosin ei liity ko. aspan tarinaan millään tavalla.

    Joskus olenkin miettinyt mikä on valmistajan vastuu jos peli on ihan muuta mitä mainostetaan. Jos takakannessa lukee ”best game” ja ”ultimate 3d” eikä peli olekaan lopulta muuta kuin läjä höyryävää sitäitseään, niin tokihan silloin on kyseessä harhaan johtava mainonta. Mutta onko ennakkotapausta?

  13. iddqd 19/5/2010

    Siinä, miten ihmiset suhtautuvat tilastollisiin poikkeamiin (kuten naisiin pelien asiantuntijoina), on huomattava erottaa selittäminen ja ymmärtäminen.

    Ihmisten suhtautuminen voidaan selittää objektiivisesti: kyseessä on poikkeus, joten se herättää mielenkiintoa/ihmetystä. On tilastollisesti perusteltua uskoa, ettei satunnainen nainen ole niin perillä peleistä kuin satunnainen mies. Ihmiset usein unohtavat, että syrjiviltä ja loukkaavilta vaikuttavat käsitykset perustuvat usein objektiivisista faktoista johdettuihin johtopäätöksiin.

    Toisaalta, tätä selittämismallia ei voida käyttää asioitaessa peliliikkeessä: tällöin tilastollinen todennäköisyys nimittäin viittaa, että peliliikkeen työntekijä ON perillä liikkeen tuotteista ja pelaamisesta yleensä. Tällaiset seikat unohdetaan vähintään yhtä usein.

    Ja, vaikka tilastolliset, objektiiviset seikat viittaisivat tiettyyn suuntaan, ei käytös ole silti välttämättä ymmärrettävissä. Ymmärrettävä käytös pelaamista harrastavaa ihmistä kohtaan on se, että hän tietää asioista, vaikka tilastolliset seikat prima facie viittaisivat siihen, ettei hän tietäisi.

  14. Ke 19/5/2010

    Itsekin huomasin tämän ennakkoluulo asenteen asiakkaana. Että kun pari kertaa olen käynyt pelikaupassa viisi vuotta nuoremman veljeni kanssa niin häntä kohdellaan siellä viisaampana kuin minua (siis nimenomaan miesmyyjät – en toki yleistä kaikkiin liikkeisiin). Itse olen 21. Ja vaikka tiedänkin peleistä suht paljon niin kohdellaan kuin pikkulasta jolle yksinkertaisimmatkin asiat pitää selittää. Tosin olen muutaman kerran törmännyt loistaviin myyjiin (sekä miehiin että naisiin) joilla ei ollut mitään ennakkoasenteita. Jaksamisia silti naismyyjille!

  15. J-P 19/5/2010

    Samalla tavalla satunnainen nainen ei ehkä ole kiinnostunut konsolipeleistä, mutta luulisi kaikkien ”tietävän”, että konsolipelikauppaan ostoaikeissa tuleva nainen saattaa todennäköisesti olla kiinnostunut niistä peleistä.
    Tuli mieleen noista PC-peleistä, että Kuningaskuluttaja teki niiden ostosta ihan jutunkin..
    Siinä neuvottiin, että kannattaa ottaa paperilli ylös oman tietokoneen perustiedot (prosessorin teho, muistinmäärä jne.) ja sitten myyjän kanssa katsoa, että mikä peli sillä kokoonpanolla toimii. Kaupalla ei ole mitään pakkoa korvata tällaisia kuluttajan virheostoksia.
    Minullakin on käynyt joskus vähän samaan suuntaan. Ostin pelin, jonka piti toimia ihan hyvin minun koneellani, mutta en tajunnut, että kannettavassani on huonompi näytönohjain kuin mitä peli vaati (mutta pelin vaatimuksissa ei ollut mainintaa näytönahjoimesta – ainoastaan muistivaatimus, minkä kone kyllä täytti). Myöhemmin hankin uuden koneen, jolla peli toimi taas loistavasti eli loppujen lopuksi sekin päättyi hyvin.

  16. Buuli 20/5/2010

    Itselleni kävi taas niin, että kun lähetin isukin kauppaan ostamaan joululahjaksi erään räiskintäpelin kakkososaa, ei myyjä meinannut suostua (tai no meinannut ja meinannut) myymään sitä koska oli sitä mieltä että se ei pyöri läppärillä. Olin nimenomaan ostanut vuosi aiemmin koneen, jolla pelin ykkösosa pyöri mainiosti, kakkososa oli melkein samat vaatimukset täyttävä, gorea vähän enemmän, se siinä. Isän soitettua käskin ostaa siitä huolimatta mitä myyjä on mieltä, tosin varmuuden vuoksi päätin soittaa poikaystävälle vaikka mielestäni olin oikeassa, ja samaa sanoi hän. Pelin sain ja hyvin pyörii.

    Vaikka tokihan se hyvä on että myyjä huolehtii että asiakas varmasti peliä pystyy pelaamaan. :)

  17. Blondipelikauppias 20/5/2010

    Ah!
    Ihan kuin olisi omia ajatuksia lukenut. Itse toimin myös naisena peliliikkeessä ja tiedän asioista paljon enemmän kuin kollegani, jotka ovat miehiä. Silti on niitä asiakkaita, jotka eivät usko minua ja menevät kysymään toisilta myyjiltä.

    Voimia sinulle, oi kanssa eläjä. <3

  18. Skemmi 20/5/2010

    ”osa asiakkaista tuntuu olettavan, että henkilökunta on itse testannut ja läpipelannut ja arvioinut kaikki, mitä valikoimista löytyy”

    Ihan tulee oma työpaikka tuosta mieleen. :D (Olen siis leffavuokraamossa töissä.) Meillekkin muutama tuhat erilaista leffaa aikojen saatossa hyllyille kertynyt, ja vaikka olenkin itse kolmisen vuotta liikkeessä työskennellyt niin ei ole kaikkia tullut katsottua. Eikä ole mitään kiinnostustakaan kaikkia töllöttää.

    Sen verran itsekehua heitän ilmoille, että osaan kyllä aika pitkälti suositella melkeinpä jokaiselle (kysyvälle) asiakkaalle jotain. Mutta joka nimekkeelle en osaa tähtiarvosanaa lätkäistä.

  19. Kissamies 20/5/2010

    Joo, PC-pelaaminen on vähän semmoista puuhaa, että kannattaa olla perillä asioista, jos sitä meinaa vähän enemmän harrastaa. Jos on vanhempi kone ja epäilyttää specsien riittäminen, kannattaa tarkistaa asia netistä ennen kuin edes lähtee ostamaan peliä. Nykyään nämä ajurit sun muut eivät aiheauta kauheasti päänvaivaa, mutta nuo kopiosuojaukset alkavat mennä liiallisuuksiin. Kerta kaikkiaan kieltäydyn ostamasta peliä, jossa nuo suojaukset pompottavat enemmän kuin inhimillisyys sallii. On se kumma, kun piraatit saavat paremman pelin kuin lailliset ostajat juuri tämän deeärämmän takia.

  20. MW2 21/5/2010

    Saat tämän naispelaajan sympatiat puolellesi! Itse olen ollut päinvastaisessa tilanteessa ja saanut miespuolisen pelimyyjän stereotypiset ennakkoluulot niskaani… Peleistä ja niiden palauttamisesta sen verran – ei mikään ihme, etteivät tekstissä mainitut aasiakkaat saa pelejään palautettua, naurettavaa toimintaa. Itse kuitenkin olen saanut pelin palautettua, kun kyse oli ns. oikeasta ongelmasta. Kyseessä oli WoW:in The Burning Crusade. Ensimmäisestä oli pelikoodi varastettu ja käytetty. Seuraavasta puuttui koodi kokonaan. Kolmannesta oli yksi asennuslevyke rikki. Neljäs onneksi toimi, ja on toiminut tähän päivään saakka… Tosin nuo turhat valittajat varmasti aiheuttavat vielä sen, että oikeasta asiasta valittavat eivät saa enää korvauksia. Jos ei edes tiedä, mikä käyttöjärjestelmä on omassa koneessa, miksi vaivautua uhraamaan parhaimmillaan yli 50€ johonkin uuteen hittipeliin? Omaa luokkaansa ovat ne, jotka ostavat ensin mäkin ja ajattelevat sitten, että pitää olla joku kiva peli näin hienoon koneeseen… ja kuinkas käykään, kun ei toimi.

  21. GJ 21/5/2010

    Haha, tyo yllättyneisyys tietämisestä ja epäusko, että varmaan olet lehdestä lukenut tai poikaystävä kertonut… Ei siis ole käynyt mielessä, että viimeistään ko. työ olisi tekijäänsä opettanut? :) Etenkin jos kyse on jostain yleisestä asiasta, jonka voi muistaa ja sisäistää jonkun lehden arvostelusta tms.

  22. Mile 22/5/2010

    Tulipahan mieleen vielä semmonen näistä lapsi-asiakkaista, että osa peleistähän on K-18. Ja ihan syystä varmasti. Työskentelin joskus tavaratalon kassalla ja meillä oli siellä myös jonkun verran pelejä myynnissä. Kassoille annettiin tiukat ohjeistukset pelien ikärajoista (K-18 lienee ehdoton, muut suosituksia), että niitä ei myydä ellei ole esittää henkkareita. Eipä ollu yks tai kaks kertaa kun ~10-vuotias nassikka yrittää ostaa K-18-pelin, jota ei luonnollisestikaan myyty. Eikä ollu yks tai kaks kertaa, kun tämän armaan pirjopetterin äiti/isi/mummo/pappa hyökkää parin tunnin päästä kassoille kiljumaan, kun ei ole peliä myytyä ja nyt on jouduttu keskeyttämään auringonotto/pihan laitto/auton korjaus/mökkiloma sen takia, että saadaan mussukalle uus peli ostettua. Mitäpä siihen sanomaan? Joskus jaksoin avautua takaisin, että ei me bisseä tai tupakkaakaan myydä alaikäsille sen takia, että vanhemmat ei ole niitä viitsinyt lähtä hakemaan kultamussukalle. Mutta sehän tietty täysin eri asia, ainaki aasiakkaan mielestä. Meille se ei valitettavasti ollut, mutta yritäpä tämä saada taottua kaaleen.

  23. kazama 24/5/2010

    On tosiaan ihmiset idiootteja. Jonkun sukuelimen perusteella olettavat PERSOONIEN tietämystä, kiinnostuksenkohteita ja luonnetta.

    Sanoisin silti että hyvin naisilla menee muihin sukupuoliin verrattuna. Meitä muita ei edes noteerata.

  24. Urpo 25/5/2010

    Aika paska tarina kylläkin. ”Yhyy, mulla on töissä rankkaa ja vituttaa.”

    Hohhoijaa.

  25. Nainen 26/5/2010

    Joo. Mulle on tuo tuttua silloin kun olen asiakkaana. Harrastan itse tietokoneitten kasaamista ja muuta askartelua. Yleensä palvelu on aliarvioivaa ja jopa vähättelevää. sama myös pelien kanssa.. TYMPII! Ja kuitenkin, opiskelen peliohjelmointia.

  26. Mai 26/5/2010

    Urpo, eikös juuri tuo ole tämän sivuston tarkoitus, eikä minkään laatukomedian tekeminen? Avautuminen kusipäisistä asiakkaista ja asiakaspalvelutyön turhauttavuudesta. Ei täällä ole kirjoittajalla mitään velvoitetta viihdyttää _sua_.

  27. Eskoseni 26/5/2010

    Kyllähän nuo pc-pelit nykypäivänä toimivat melko hyvin, toista se oli silloin kun piti säätää autoexec.battia ja command.comia uusiksi. En tosin ole mikään himopelaaja, mutta kaikki pelit ovat toimineet minulla hyvin. Tosin jos olen lukenut, että pelissä hankala kopiointisuojaus, olen jättänyt kokonaan välistä.

  28. ghykdhkdgk 30/5/2010

    ”Sanoisin silti että hyvin naisilla menee muihin sukupuoliin verrattuna.”
    Mitä muita niitä on?

  29. anispää 30/5/2010

    eskoseni, et ole command.comia uudelleen säätänyt, vaan config.sysiä.

  30. Mina 3/6/2010

    Joo.. No tällanen tilanne taas näistä pelien specseistä.. Ostettiin uusi peli, mentiin kotiin, asennettiin läppärille jolla pitäisi toimia paremmin kuin hyvin jne. Peli lähtee käyntiin, ensimmäinen ns. aloitusvideo käyntiin ja poks. Peli sammuu. Ihmetys on suuri, muutama uudelleenasennus ja sama ongelma joka ikinen kerta. Peli ei vain suostu päästämään pelaamaan. Mitähän ns. keskivertokuluttaja olisi tässä tehnyt, kun peliä ei pysty pelaamaan ja specsit kohdillaan? Netistä luin että peli itsessään ei tue jtn ääniasetuksia kovinkaan korkealle, ja siksi se tilttaili kokoajan. Asetukset kuntoon ja hyvin pyörii.. :)

  31. Eskoseni 6/6/2010

    ”eskoseni, et ole command.comia uudelleen säätänyt, vaan config.sysiä.”

    Arvelinkin etten muistanut kaikkia termejä oikein, mutta en jaksanut alkaa tarkistamaan. Tuosta on kuitenkin jo jotain 15v.

  32. Ansku 11/6/2010

    I feel ya sister, I feel ya! Toi on niin karseeta käyttäytymist välillä… ja ei pelit nyt tuotteena kyl ole ainoita mitkä vaatii tiettyjä asioita (kuten sopiva tietokone) toimiakseen…esimerkkinä vaikka pölypussit ja imurit(sori en keksin parempaa rinnastusta)..pelien kohdalla vaan tuntuu, että asiakkaat ei moista sisäistä..

    Kas kun ei olla tunkemassa Xbox 360 peliä PS3:een.

    Maailmassa on naispelaajia yllinkyllin valmiina ottamaan First Person Shooter-matsia tai lähtemään listimään isoa pahaa örmelöä ;p Ei Simsissä kai mitään vikaa, mutta on kyllä yleistys pahimmasta päästä.

  33. Felsic 26/6/2010

    ghykdhkdgk: Näin off-topiccina voisit valaista itseäsi sukupuolivähemmistöistä (mm. trans- ja intersukupuolista) vaikka Googlen tai Wikipedian kautta. Sellaisiakin nimittäin on nykyään. ;)

  34. Fintosk 23/7/2010

    Toimii tuo sukupuolitus ihan molempiin suuntiin. Muutama vuosi takaperin jouduimme tekemään ex-tyttöystäväni kanssa sellaisen työnjaon, että hän kävi kangaskaupassa ostamassa minun tarvitsemani tarvikkeet ja minä rautakaupassa ostamassa hänelle tarvittavat tarvikkeet, koska asiakaspalvelu oli muuten ollut joko olematonta tai nöyryyttävää. Nainen rautakaupassa tms. ”miesten”kaupassa saa edes jonkinlaista palvelua, vaikka usein melko paapovaa, mutta mies tekstiililiikkeessä tms. ”naisten”kaupassa ei omien kokemusteni mukaan saa lähes koskaan alkeellistakaan palvelua. Onneksi poikkeuksia on ollut ja juuri peliliikkeissä on ollut palvelu aina asiallista naispuolisillekin tutuille.

  35. Konttoriapina 5/10/2010

    Käsittääkseni tuo pelin myyminen lapselle on puhtaasti firman ongelma. Ostoksen teko kaupassa on lopultakin sopimus, ja sellaista ei voi pätevästi alaikäisen kanssa tehdä. Vanhemmilla on täysi oikeus perua tuollainen ostos ja kauppa on mahdollisessa oikeustapauksessakin todella heikoilla. Eli jos kauppa on päättänyt ottaa käytännöksi myydä myös lapsille, on samalla hyväksytty se riski, että niitä tulee joskus takaisin, avattuina.

  36. Henkka 4/12/2010

    Harmittaa toi aliarvostaminen tekniikan puolella. Miten niin naiset eivät muka osaisi pelata tai ymmärtäisi koneiden päälle? Olen itse hyvin teknisellä alalla, mutta saan kuunnella tuota samaa perusteetonta p*skaa naisten kyvystä ymmärtää tekniikkaa. Itse olen mies, mutta keljuttaa yli kaiken naisten aliarvostus, koska tällä hetkellä osaavimmat ja aikaansaavimmat kolleegani ovat nimenomaan naisia. Ja ei, he eivät halua hoivata pinkkejä ja pörröisiä tietokoneita, vaan kasaavat ja suunnittelevat piirilevyjä, suunnittelevat ohjelmistoarkkitehtuureja ja varmistavat tietojärjestelmien turvallisuuden – mikään noista ei ole pinkkiä ja pörröistä. Vois mennä monellakin ”äijällä” sormi suuhun, jos sitä työtä katselisi.



Jätä kommenttisi



Ottaako meno täällä päähän? Siirry toiselle puolelle, Aasipalveluun!